unoengborg
Aktiv medlem
Prova Med tejp vid EVF tycker jag iaf att den startar upp tillräckligt snabbt för att kunna ha den avstängd mellan bilderna
Ja,jag får väl leta fram tejprullen. Men det hälper ju bara när kameran inte sover. Man är fortfarande tvungen att famla efter på och av knappen om kameran somnat. Från det man trycker på knappen till dess att man får sökarbild tar det någon sekund, sedan tar det dg ytterligare en knapp sekund att reagagera på att kameran är avstängd, hita knappen och faktiskt trycka på den, och vid det laget lär du behöva tänka om blden, och nu har det gåt två tre sekunder. Och längre om det är kallt och du behöver handska. Dvs inget för de snabba ögonblicken.
Ibland får man intrycket att dessa småkameror designas av marknadsavdelnngen i samarbete med en ingengör som aldrig tagit en bild i sitt liv och inte någon som faktiskt använder produkterna för att fotografera med. V1:an var en av de bästa jag kunde hitta när jag var ute och letade liten kamera. Det stora flertalet gick bort på grund av avsaknad av EVF ännu fler p.g.a uselt batteri, eller långsam autofokus. Men fortfarande är många funktioner aviga, och metoden för att ställa fokus manuellt är direkt löjlig.
Tänk så mycket bättre V1:an hade varit om man slopat ratten för att välja video och stllbild samt de två andra leksakslägena som aldrig används, satt dit en knapp för tumfokus på baksidan och en fokuseringsring på objektiven samt sett till att man kunde återaktivera kameran genom at trycka på avtrycket så man slapp famla efer på och av. Inga av de här förändringarna hade kostat en förmögenhet att göra.