Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem behöver en DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu måste man ju inte ha ett extra batterpack monterat på kameran för att ha ett extra batteri med sig. Det går utmärkt att ha det extra batteriet i fickan./QUOTE]

Lösa batterier i fickan är väl nästan värre än att ha en extra batteripack. Det blir en grej till att hålla reda på, en grej till att tappa, för att inte tala om att det finns risk för kortslutning om skyddslock skuller ramla av och batterierna skramlar omkring tillsammans med nycklar i fickan. Sedan kan man ju med hjälp av lagen om alltings djävlighet räkna ut att batterierna tar slut när man behöver dem som bäst, och då är det bättre att de redan sitter på kameran.

Och vad det gäller storlek på kamera spelar den inte så stor roll, den storleksskillnad som spelar roll är om jag måste ha kameran i rem om halsen eller går den ledigt ned i en ficka. Olympusen passerar den gränsen även utan batteripack.

Jo, det är nog riktigt att om man bara ska ha en kamera med ett objektiv med sig så spelar inte storleken så väldigt stor roll, förutom att man nog bör ha en bekvämare halsrem till D600:n i och med att den väger 70% mer än E-M1:an ...

Då är det utan objektiv. Utan att ha en jämförelse att visa upp så vill jag nog ändå hävda att småbildsobjektiv är betydligt tyngre och större än m4/3-objektiv, så här är vinsten större.

Den stora vinsten kommer då man bär med sig ett helt system med en eller flera kameror och en hel radda objektiv.

Jag vill ha en DSLR för att jag tycker det är kul att fota. Tycker inte ni det?

Samma här ;)
Men nu kommer någon påstå att det är lika roligt att fota med mobilen.

Men för att dra en parallell så jag sätter mig hellre i en porsche 311 till jobbet än i en Fiat Punto. Båda gör samma sak. Tar mig från hem till jobbet på samma tid.
Och jag kör också hellre en Porsche som vrålar och skriker "Jag har massor av hästar" än om den är strypt och spinner som en sysmaskin.
Med det sagt så har de fortfarande gjort samma huvussyfte.
/Stefan

Kanske man kan gilla olika...eller finns det nån mall att följa!? ;)

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Läs svaret ovan och sen kan du ju faktisktt byta ut spegellös eller DSLR med vad som helst.
Porsche eller Fiat Punto kan vara vad som helst också i parallell till kamera. Dessa var ironiska inlägg samtidigt som jag svarade lite på vad jag tycker om.
Jag har ljudlöst läge på min kamera, men använder den enbart då jag vill vara osynlig. Men annars är det höga läget aktiverat.

/Stefan

Egenligen är det bättre att fråga varför man väljer en spegellös gentemot en med spegel.
Inte varför man behöver en DSRL.
För mig var valet enkelt. Canon hade ingen spegellös kamera med de övriga specen jag ville ha!
Varför valde ni era kameror? De flesta gjorde nog ett val baserad på ekonomin i första läget.

/Stefan

EVF är också en display.

Ditt öga är anpassat efter strålande solsken på dagen. Om du ska kunna se ordentligt på en EVF i det ljuset får du inte nylligen ha utsatt ögat för solsken eftersom ögat tar 30 minuter på sig att ställa om sig, dvs, jo det funkar men då måste du hålla kameran för ögat hela tiden. 100% av tiden.

Sätter du på ett objektiv med en maxöppning så liten som f2.8 eller mindre så blir ju en optisk sökare också ganske mörkt.
Tror inte dagens skärmar har några som helst problem med detta. Min mobil klarar med lätthet av att visa innehållet även med direkt sommarsolljus skinande på displayen.

/Karl

Hoppas du förstod innebörden i hans svar och ditt var ironi.
Han är en av de få som ärligt svarat på den exakta frågeställningen i tråden. ;)

/Stefan

Ja så är det nog, han är stark nog att erkänna sitt missbruk, de flesta som ser mig drägla vid ett skyltfönster med beggad Nikonutrustning förstår inte att jag kämpar hårt med våndor över att jag på rationella grunder inser att jag inte behöver en ny blixt eller det där fina 150 mm makrot. Det enda som återstår att göra för att visa yttre världen att man inte totalt har tappat greppet om sitt missbruk är att på konstlad väg föra ett på ytan rationellt resonemang om det till synes övervägda valet av en dslr.....så. ;-)

Hallå där! Sen jag skaffade min första Micro Four Thirds-kamera för nästan två år sen så har jag inte använt min tjockkamera. Jo, kanske någon enstaka gång.

Den spegelfria kameran är bättre på nästan allt. Den är definitivt bättre på den sortens fotgraferande som jag sysslar med (mest vardagsbilder). Det bästa med en m4/3-kamera är att hela systemet blir litet och smått. Jag kommer förmodligen att behålla tjockkamerasystemet, och kanske komplettera det med en småbildskamera för speciella tillfällen, men jag tvivlar på att jag kommer att sluta att ha m4/3-systemet som huvudsystem.

Sen jag fick min första mobil som tog ok bilder släpar jag aldrig med en sepparat kamera för mina vardagsbilder. Till vardags vill jag släpa på så lite som möjligt och mobilen kommer jag inte ifrån av många anledningar. Våra kompromisser för vad det behövs för kamera för vardagsbilderna är säkerligen väldigt olika.

/Karl

Varför man väljer spegellöst istället för spegelreflexkameror? För mig mindre och behändigare, utan att tappa i bildkvalitet.

Det är naturligtvis nonsens att det skulle vara skillnad i bildkvalitet. Den har ju inget att göra med om det finns en spegel eller inte, eller om sökaren är EVF respektive OVF. Bildkvalitet avgörs av andra faktorer, som sensor, processor, antialiasfilter etc etc.

Sensorn i spegellösa kameror är densamma/likadan som sitter i många spegelreflexkameror, dvs en typisk APS-sensor eller av FourThirdsstorlek. Det är väl bara Nikon J och V som har en mindre sensor bland de seriösa spegellösa.

Objektivparken skiljer sig inte heller praktiskt nämnvärt från DSLR-kamerornas. mFT har till exempel en redan stor och stadigt växande objektivpark som i hög grad täcker normala och praktiska fotobehov. De andra märkena följer efter.

Så skillnaden är endast egentligen sökaren, eller frånvaron av den. Storleken följer av detta, kameran kan göras mindre om man inte behöver ha spegeln.

Snacket om skillnad att fota i dåligt eller bra ljus, skillnaden i fokusering etc är ju också följaktligen nonsens. Nu när fler av de spegellösa kamerorna får både fasdetekterande och kontrastavkännande fokus är skillnaden direkt eliminerad.

Så, mycket handlar det om tycke och smak: Klarar jag bilden i en EVF? Måste jag ha en sökare? Räcker fokusen till för det jag ska fotografera? Eller vill jag ha FF? (Snart ser vi antagligen spegellösa kameror med 24x36mm sensor, och då faller det argumentet...).

Kvalitetsskillnader bildmässigt ligger inte mellan spegellösa eller spegelreflexkameror. Den finns mellan olika kameror med olika sensorer, oavsett spegel eller inte.

Samma här ;)
Men nu kommer någon påstå att det är lika roligt att fota med mobilen.

Lika roligt nja, betydligt mer praktiskt eftersom man alltid har mobilen med sig ja. Med DSLRen så koncentrerar man sig mer på själva fotograferandet, med mobilen är det oftast bara något man vill fotografera. Även om jag manuellt kan ställa in fokus, ISO, exponeringstid och exponeringskompensation så fotar jag nästan uteslutande i "gröna läget" med den, är det något jag pillar på är det exponeringskompensationen.

/Karl

Varför man väljer spegellöst istället för spegelreflexkameror? För mig mindre och behändigare, utan att tappa i bildkvalitet.

Det är naturligtvis nonsens att det skulle vara skillnad i bildkvalitet. Den har ju inget att göra med om det finns en spegel eller inte, eller om sökaren är EVF respektive OVF. Bildkvalitet avgörs av andra faktorer, som sensor, processor, antialiasfilter etc etc.

Sensorn i spegellösa kameror är densamma/likadan som sitter i många spegelreflexkameror, dvs en typisk APS-sensor eller av FourThirdsstorlek. Det är väl bara Nikon J och V som har en mindre sensor bland de seriösa spegellösa.

Objektivparken skiljer sig inte heller praktiskt nämnvärt från DSLR-kamerornas. mFT har till exempel en redan stor och stadigt växande objektivpark som i hög grad täcker normala och praktiska fotobehov. De andra märkena följer efter.

Så skillnaden är endast egentligen sökaren, eller frånvaron av den. Storleken följer av detta, kameran kan göras mindre om man inte behöver ha spegeln.

Snacket om skillnad att fota i dåligt eller bra ljus, skillnaden i fokusering etc är ju också följaktligen nonsens. Nu när fler av de spegellösa kamerorna får både fasdetekterande och kontrastavkännande fokus är skillnaden direkt eliminerad.

Så, mycket handlar det om tycke och smak: Klarar jag bilden i en EVF? Måste jag ha en sökare? Räcker fokusen till för det jag ska fotografera? Eller vill jag ha FF? (Snart ser vi antagligen spegellösa kameror med 24x36mm sensor, och då faller det argumentet...).

Kvalitetsskillnader bildmässigt ligger inte mellan spegellösa eller spegelreflexkameror. Den finns mellan olika kameror med olika sensorer, oavsett spegel eller inte.

Visst är det så, men det är också så att nu är dom bästa kamerorna DSLRer, inte för att dom har spegel etc utan för att dom bästa sensorerna sitter där. Om 10år ser det möjligtvis kanske rent av troligen tvärt om, då är DSLRer en nischprodukt för retrofans och dom bästa sensorerna sitter i spegellösa kameror eftersom dom flesta vill ha sådanna system. Barnbarnen eller barnbarnsbarnen till dagens EVF kommer högst sannolikt vara bättre än en OVF för dom flesta.

/Karl

Jag tror inte det dröjer 10 år innan de bästa sensorerna sitter i spegellösa. De mest avancerade sensorerna sitter idag i mobiltelefoner. Men jag tror att bästa småbildssensorn kommer i en spegellös från Sony i höst.

Jag tror inte det dröjer 10 år innan de bästa sensorerna sitter i spegellösa. De mest avancerade sensorerna sitter idag i mobiltelefoner. Men jag tror att bästa småbildssensorn kommer i en spegellös från Sony i höst.

Dom minsta sensorerna har alltid varit dom mest avancerade, men storlek har här stor betydelse.

Sony verkar ha problem med behandlingen av sensordatat, dom har ju länge haft exakt samma sensor som Nikon men ändå legat märkbart efter Nikon i bildkvalitet framför allt ISO-prestanda. Så även om Sony kommer ha den mest avancerade FX-sensorn så tror jag inte att dom kommer ha den bästa kameran. Det är ju trots allt hela paketet som räknas. Sony brukar dock vara tidiga med ny teknik, dom vill säkerligen visa dom andra kameratillverkarna som köper delar av Sony vad dom har att erbjuda.

Jag tror inte heller att det kommer dröja 10 år, tog i för att vara på den säkra sidan.

/Karl

Visst är det så, men det är också så att nu är dom bästa kamerorna DSLRer, inte för att dom har spegel etc utan för att dom bästa sensorerna sitter där.

/Karl

Såvitt jag förstår sitter det samma sensorer i de spegellösa och i DSLR, dvs så länge vi pratar om APS och FourThirdssensorer. Så skillnaden kokar ner till sökaren. Och då ser vi ingen skillnad i bildkvalitet. Eller?

Enligt min mening, och många andras också, se t.ex. den här länken
http://kimletkeman.blogspot.com/2013/09/battle-of-aps-c-and-m43-latest.html så ligger skillnaden inte mellan APS och FT/mFT utan gapet är upp till FF. På grund av sensorn, och inte speglar eller inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar