Varför man väljer spegellöst istället för spegelreflexkameror? För mig mindre och behändigare, utan att tappa i bildkvalitet.
Det är naturligtvis nonsens att det skulle vara skillnad i bildkvalitet. Den har ju inget att göra med om det finns en spegel eller inte, eller om sökaren är EVF respektive OVF. Bildkvalitet avgörs av andra faktorer, som sensor, processor, antialiasfilter etc etc.
Sensorn i spegellösa kameror är densamma/likadan som sitter i många spegelreflexkameror, dvs en typisk APS-sensor eller av FourThirdsstorlek. Det är väl bara Nikon J och V som har en mindre sensor bland de seriösa spegellösa.
Objektivparken skiljer sig inte heller praktiskt nämnvärt från DSLR-kamerornas. mFT har till exempel en redan stor och stadigt växande objektivpark som i hög grad täcker normala och praktiska fotobehov. De andra märkena följer efter.
Så skillnaden är endast egentligen sökaren, eller frånvaron av den. Storleken följer av detta, kameran kan göras mindre om man inte behöver ha spegeln.
Snacket om skillnad att fota i dåligt eller bra ljus, skillnaden i fokusering etc är ju också följaktligen nonsens. Nu när fler av de spegellösa kamerorna får både fasdetekterande och kontrastavkännande fokus är skillnaden direkt eliminerad.
Så, mycket handlar det om tycke och smak: Klarar jag bilden i en EVF? Måste jag ha en sökare? Räcker fokusen till för det jag ska fotografera? Eller vill jag ha FF? (Snart ser vi antagligen spegellösa kameror med 24x36mm sensor, och då faller det argumentet...).
Kvalitetsskillnader bildmässigt ligger inte mellan spegellösa eller spegelreflexkameror. Den finns mellan olika kameror med olika sensorer, oavsett spegel eller inte.