Annons

Vem behöver en DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kameran avstängd med ett finger på ON-knappen. Tar mindre än 1 sek för den att starta. Snabbare än att väcka den från sov-läge och snabbare än många andra kameror också för den delen t.ex X100 som jag också har. Tillräckligt snabbt för mig iaf :) Sätt bara en liiiiten strimma till tejbit inuti själva ögonavkännaren så att du inte blir irriterad över att där sitter en stor tejpbit bredvid sökaren.

Går jag ut med min D800 behöver jag inte fundera över var jag håller fingrarna. Kan inte påstå att jag ångrade att jag köpte V1:an det är fortfarande en bra kamera, men jag skulle inte vela ha bara den p.g.a. ovan i trådn nämnda egenskaper. Det gäller att använda rätt prylar vid rätt tillfälle, t.ex är det stora skärpedjupet man får med 10mm väldigt bra om man fotograferar på en fest. Det blev dock inte rikgt den kamera jag alltid tar med mig ut, som det var tänkt från början. Problemet med att ta med sig kameran ut är ju mer att man har en mer pryl att hålla reda på, inte så mycket om den väger ett halvt eller ett kilo.

Ny teknik är sällan bättre än den gamla från början. Dom första LCD-skärmarna var riktigt dåliga från början med snäva betraktningsvinklar, färgrymder som var jättekassa och dom var långsamma.
Det samma gälde digital kameror, det tog många år innan digitalkamerorna var bättre än dom analoga.
Vinyl och CD är lika bra, det fnns ingen som klarar att höra skillnad i blindtest även om det finns dom i båda lägren som hävdar motsatsen.

Men om ingen tar steget med ny teknologi stannar utvecklingen, jag är dock övertygad om att EVF kommer övertrumfa den optiska sökaren snart.

/Karl

Det kommer alltid finnas "Early adopters" för att säkerställa teknisk utveckling som tur är. Evf kommer sannolikt bli tillräckligt bra så att tekniken mer eller mindre sömlöst ersätter ovf. Att spekulera i när är bortkastad tid eftersom ovf ändå kommer överleva i de speciella sammanhang då en evf verkligen inte funkar, dessa tillfällen kommer utkristallisera sig så småningom. Mitt enda aber med evf är bländningseffekten när det är mörkt.

Hans

Tror dagens unga fotografer, utanför FS Forum, är totalt ointresserade av teknik i grunden, bara att allt skall fungera, med mobilkameran.
Spegelreflex vad är det?
Jasså, man stoppade en film i kameran, för länge sedan, tur att man inte måste göra det idag, när mobilen är så tunn! :) :)

Nä där undrar jag om du inte har fel trots allt. Om du skulle ha rätt skulle Sverige vara helt slut som modern nation. Fortfarande är Sverige en av de mest innovativa ekonomierna i världen. Så det kommer finnas ingenjörer i Sverige framöver också och inte bara på FS. Det finns ett mycket stort teknikintresse i Sverige.

Ny teknik är sällan bättre än den gamla från början. Dom första LCD-skärmarna var riktigt dåliga från början med snäva betraktningsvinklar, färgrymder som var jättekassa och dom var långsamma.
Det samma gälde digital kameror, det tog många år innan digitalkamerorna var bättre än dom analoga.
Vinyl och CD är lika bra, det fnns ingen som klarar att höra skillnad i blindtest även om det finns dom i båda lägren som hävdar motsatsen.

Men om ingen tar steget med ny teknologi stannar utvecklingen, jag är dock övertygad om att EVF kommer övertrumfa den optiska sökaren snart.

/Karl

Tycker att många i den här debatten har missat ett par saker. För det första lär under överskådlig tid en större sensor ge bättre prestanda än en mindre. Provade en Hasselbladare i söndags på 50 Mpix. På låga ISO är filen från kameran klart bättre än den jag är van vid från min 5DMKIII som på inget sätt är dålig.
Ett objektiv på en större sensor måste också bli större. Ett bra objektiv för en Hasselblad som skulle motsvara 500 mm FF skulle förmodligen behöva en skottkärra för att flytta med sig.
Vi som fotar djur och natur använder också gärna långa teleobjektiv för att komma nära.
Dessa objektiv är stora och tunga i sig, 1,5 till 4 kilo ungefär.
För att få balans på ekipaget så är det lämpligt med ett större kamerahus i ändan på objektivet.
Inte sjutton ser jag någon fördel med att hänga ett litet och futtigt spegellöst hus i andra ändan.
Idag finns det bra alternativ för alla typer av foto. Det finns inte en lösning för allt.
Vill jag fota diskret och ha lite att släpa på så tar jag min Fuji X-20.
Skall jag på safari eller fota seriöst tar jag mina 5D kameror.
Skall jag använda långa telen hänger jag dessutom gärna på batterigreppet för att få bättre balans.
Så skall spegellösa kameror bli frälsningen så måste de ha mindre sensor är FF och samtidigt prestera lika bra. Först då kan kamera inklusive objektiv bli mindre och lättare.
Detta är vi inte ens i närheten av.

Tycker att många i den här debatten har missat ett par saker. För det första lär under överskådlig tid en större sensor ge bättre prestanda än en mindre. Provade en Hasselbladare i söndags på 50 Mpix. På låga ISO är filen från kameran klart bättre än den jag är van vid från min 5DMKIII som på inget sätt är dålig.
Ett objektiv på en större sensor måste också bli större. Ett bra objektiv för en Hasselblad som skulle motsvara 500 mm FF skulle förmodligen behöva en skottkärra för att flytta med sig.
Vi som fotar djur och natur använder också gärna långa teleobjektiv för att komma nära.
Dessa objektiv är stora och tunga i sig, 1,5 till 4 kilo ungefär.
För att få balans på ekipaget så är det lämpligt med ett större kamerahus i ändan på objektivet.
Inte sjutton ser jag någon fördel med att hänga ett litet och futtigt spegellöst hus i andra ändan.
Idag finns det bra alternativ för alla typer av foto. Det finns inte en lösning för allt.
Vill jag fota diskret och ha lite att släpa på så tar jag min Fuji X-20.
Skall jag på safari eller fota seriöst tar jag mina 5D kameror.
Skall jag använda långa telen hänger jag dessutom gärna på batterigreppet för att få bättre balans.
Så skall spegellösa kameror bli frälsningen så måste de ha mindre sensor är FF och samtidigt prestera lika bra. Först då kan kamera inklusive objektiv bli mindre och lättare.
Detta är vi inte ens i närheten av.

Stora sensorer kommer alltid prestera bättre än en mindre av samma generation. Detta är storformatarnas aber just nu, storformatarnas sensorer är inte alls i paritet med FF och mindre när det kommer till generation. Du kan leta på youtube efter ett videotest där hasselblad jämförs mot D800. Hasselbladfotografen får till sist ta till sitt sista argument för sin kamera, jag kan inte ha en så billig kamera som en D800 med mina taxor.

Min D800 kommer bli ersatt av min Nikon 1 AW1 så fort jag har den när jag fotar mina panoramor. Nikon 1 har en högre pixeltäthet än vad D800.

/Karl

Det där kommer dom fixa till snart, mobiltelefoner anpassar sin ljusstyrka efter omgivningsljuset. Givetvis kommer det krävas skärmar med högre dynamik än idag men det kommer helt säkert.

/Karl

Ja varför inte göra som i mörkerkikare gå över till grönskala, skulle duga för mig så länge man kan komponera korrekt, ty på natten är alla katter ändå grå.

Det där kommer dom fixa till snart, mobiltelefoner anpassar sin ljusstyrka efter omgivningsljuset. Givetvis kommer det krävas skärmar med högre dynamik än idag men det kommer helt säkert.

/Karl

Bra förhoppning. Dock står sig alla displayer jag någonsin sett slätt jämfört med en optisk i dagsljus. Inte ens i närheten. Och då pratar jag bara ljus, inte upplösning.

Bra förhoppning. Dock står sig alla displayer jag någonsin sett slätt jämfört med en optisk i dagsljus. Inte ens i närheten. Och då pratar jag bara ljus, inte upplösning.

Displayer ja, EVF är ju betydligt mer skuggade displayer och när du sätter ögat till blir det ännu bättre.

/Karl

Displayer ja, EVF är ju betydligt mer skuggade displayer och när du sätter ögat till blir det ännu bättre.

/Karl

EVF är också en display.

Ditt öga är anpassat efter strålande solsken på dagen. Om du ska kunna se ordentligt på en EVF i det ljuset får du inte nylligen ha utsatt ögat för solsken eftersom ögat tar 30 minuter på sig att ställa om sig, dvs, jo det funkar men då måste du hålla kameran för ögat hela tiden. 100% av tiden.

Det handlar väl om spegel vs ingen spegel.
Enkel skillnad att hitta mellan olika system.

Det handlar om kamera som fyller handen vs inte gör det.
Det finns sm[ spegelreflexer och det finns stora speglfria systemkameror. Den minsta spegelreflexen är mindre än den största spegelfria.

Det handlar om många vs få knappar för direktfunktioner.
FInns båda varianterna både bland spegelreflexer och bland spegelfria.

Det handlar om stort system vs litet med bara några få objektiv.
Finns små system med få objektiv hos både spegelreflexer och speglfria, och det finns stora system med många objektiv bland både spegelreflexer och spegelfria.

Jag tror inte att det handlar om bildkvalitet, primärt.

Jag håller med. För de allra flesta är alla moderna systemkameror (oavsett om de har spegel eller inte) fullt tillräckliga så att det blir över när det gäller bildkvalitet. Det andra egenskaper som bör avgöra valet av kamera.

EVF är också en display.

Ditt öga är anpassat efter strålande solsken på dagen. Om du ska kunna se ordentligt på en EVF i det ljuset får du inte nylligen ha utsatt ögat för solsken eftersom ögat tar 30 minuter på sig att ställa om sig, dvs, jo det funkar men då måste du hålla kameran för ögat hela tiden. 100% av tiden.

Har du ens testat en kamera med bra EVF? Det finns helt klart nackdelar med dem, men åtminstone min Nex fungerar utmärkt i starkt solsken.

Har du ens testat en kamera med bra EVF? Det finns helt klart nackdelar med dem, men åtminstone min Nex fungerar utmärkt i starkt solsken.

Jag äger en och har provat Nex.

Fungerar och fungerar bra är olika saker.

Min subjektiva åsikt är att det blir rätt mörkt när man ska titta i V1-ans sökare jämfört med vilken DSLR som helst på tex badstranden där det är ordentligt ljust.

Men spegelreflexer kommer att finnas kvar länge, mycket länge. Av ungefär samma skäl som en del människor än i dag använder mätsökarkameror eller fotograferar med kemisk film (eller en kombination därav :)

Men hur många kameror avsedda för film tillverkas varje år nuförtiden, jämfört med digitala kameror?

Chansen/risken är väl rätt stor att (digitala) spegereflexkameror hamnar ungefär där så småningom.

Spegeln kommer högst sannolikt bli en ovanlig företeelse i framtiden. Den har ett antal nackdelar och när kamerorna kommer prestera tillräckligt bra för att ha ett prisma istället för en spegel försvinner spegeln. Den optiska sökarens dagar tror jag också är räknade, det har många fördelar med en elektronisk sökare.l

Vad skulle det spegelersättande prismat användas till i en kamera utan optisk sökare?

Ja, jag tror också att nya Olympusen kommer att bli en utmärkt kamera. Men med extra batteripack och ljusstark optik blir den i stort sett lika otymplig som en Nikon D600 som ger dig fullformat och förmodligen blir billigare. Dessutom kan du slå på din D600 på morgonen när du går ut, låta den vara på hela dagen och direkt kunna ta bilder så fort du trycker ned avtrycket utan att behöva vänta någon sekund medan kameran vaknar från sovläge. Det här med sovläget är faktiskt ganska irriterande, jag skaffade själv en Nikon V1 för att kunna ha en liten kamera för att vara med överallt, men den blir oftare och oftare hemma just för att man för ofta möts av en mörk sökare när man för kameran till ögat.

Nu måste man ju inte ha ett extra batterpack monterat på kameran för att ha ett extra batteri med sig. Det går utmärkt att ha det extra batteriet i fickan.

Nikon D600 är allt märkbart större än Olympus E-M1. Jämförelsen är utan optik, men jag kan garantera att ljusstark m4/3-optik inte behöver vara stor alls.

Här är en till jämförelse. Jag valde att sätta så lika objektiv som möjligt på de båda kamerorna, och inte "ekvivalenta" brännvidder. Man kan förstås jämföra på olika vis.

Sovläget håller jag med om att det kan vara en irritation ibland. Det gäller helt enkelt att vänja sig vid att det finns där och är ivägen, och att därför ligga lite före hela tiden. Med bättre (läs snålare) strömförbrukning tror jag att det kommer att bli ett allt mindre problem, men det ligger nog rätt långt fram i tiden.

Det var ett ganska fånigt argument, och eftersom det finns spegellösa kameror med optiska sökare också tämligen meningslöst i den här diskussionen ;)

Det finns t.o.m. spegellösa kameror med både EVF och optisk sökare. Min E-PL3 t.ex. kan man montera en EVF på, men om man hellre gillar optisk sökare så kan man montera en sådan istället.

Fuji X100 har en sökare som är både optisk och elektronisk. Bra för den velige.

Spegelösa är bra att bära på, spegelförsedda är bra att fotografera med.

Hallå där! Sen jag skaffade min första Micro Four Thirds-kamera för nästan två år sen så har jag inte använt min tjockkamera. Jo, kanske någon enstaka gång.

Den spegelfria kameran är bättre på nästan allt. Den är definitivt bättre på den sortens fotgraferande som jag sysslar med (mest vardagsbilder). Det bästa med en m4/3-kamera är att hela systemet blir litet och smått. Jag kommer förmodligen att behålla tjockkamerasystemet, och kanske komplettera det med en småbildskamera för speciella tillfällen, men jag tvivlar på att jag kommer att sluta att ha m4/3-systemet som huvudsystem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar