Den första kameran är en Panasonic DMC-FZ18 Lumix den andra är en Sony alfa 5100 bägge dessa har jag lagt ner i källaren till man har hittat på något att göra ed dom då samt att dom bilderna man har på FB kommer man nog att ta bort med tiden då.
Jag har ingen egen erfarenhet av Panasonic-kameran men Sony A5100 har samma 24 Mp-sensor som med små skillnader använts sedan NEX 7 till A6600. Det är en väldigt välprövad bra sensor som använts inte bara av Sony utan även av exv. Fuji.
Så till objektivet som med all säkerhet är Sonys 16 -50mm pannkaksobjekiv med motorzoom och inbyggd OSS-stabilisering. Det är med tanke på objektivets storlek ett litet tekniskt underverk som precis som alla objektiv har sina styrkor och svagheter.
En del har älskat att dissa detta objektiv men jag har även sett någon test där man ställt det mot Fujis motsvarande och där det fick hyfsad press men om man läser exv Opticallimits fina och uttömmande test så får man bra hjälp om vad man bör tänka på, unvika och hur man bäst utnyttjar det. Det ska sägas att optiskt har det galen distorsion och det vinjetterar klart på 16mm men detta är också ett objektiv som är rätt bra korrigerat elektroniskt både i kamera och de vanligaste konverterarna, så problemen märks oftast inte särskilt påtagligt i de fördiga bilderna.
Detta objektiv är faktiskt överraskande skarpt centralt och skarpast är det centralt vid 16mm, vilket faktiskt kan utnyttjas kreativt men det är klart sämre ut mot hörnen och det gäller mest vid 16mm och lite mindrre mot 50mm. 24-35mm är objektivet bästa intervall.
Jag åkte själv till Barbados för ett antal år sedan med min NEX 7 (som var Sonys första kamera med 24 Mp-sensorn som bas) och bara detta enda objektiv. Jag är MYCKET nöjd med mina bilder därifrån. Jag dokumenterade bl.a. en gammal intressant slav-estate med denna utrustning. Jag kommer publicrera lite fler bilder senare i en bloggberättelse. När jag efterbehandlade mina bilder och såg resultaten, så förstår jag faktkskt inte riktigt den tidvis hårda kritiken mot detta objektiv, så din A5100 med 16-50mm borde gå att få tekkiskt hyfsade bilder med och du kan inte ha samma typ av fokuselände jag hade med min DSLR. Sony har försett 24 Mp sensorerna med progressivt vinklade mikrolinser numera som korrigerar särskilt vidvinkelproblemen man haft. Nedan ett antal exempelbilder:
16mm F7 Sunbury slave estate museum visar att det går att få hyfsade bilder även med 16mm som är sämst. Dessa slavjordbruk som blev väldigt rika levde i en värld där inget saknades. Bridgetown på Barbados var över 100 år själva navet i den s.k triangelhandeln mellan Amerika - Europa och Afrika. Det var länge juvelen i det brittiska koloniala väldet
42mm F9 Så kallat Chatelhouse. Dessa små hus byggdes efter slaveriets avskaffande på 1830-talet och kunde flyttas då de var demonteringsbara och det gav de f.d. slavarna viss möjlighet att välja arbetsgivare och villkor.
30mm F5 ISO 1600 Mörkerbild tagen i Oistins där fiskarna varje fredagskväll bjuder på fiskparty och hålligång långt in mot natten. 24 Mp sensorerna är inte lika bra som de mer än dubbelt så stora småbildssensorerna i dåligt ljus men Deep Prime brusreducering kan stöda bort bruset nästan magiskt väl.
48mm F5,5 Denna fina gamla docka visar på den fantastiska kvalitet barnens leksaker höll. Jag tycker även att den första generationen av 24 Mp sensorn och detta bespottade objektiv gör motivets detaljer hyfsat rättvisa.
16mm F4 Detta är matsalen på Sunbury som tagit på ISO 1600. Så även i rätt dåligt ljus kan man få hyfsade bilder med efterbehandling i DxO Photolab 4 med hjälp av bl.a. Deep Prime brusreducering. Restitueringsverktyg för att räta upp sneda vinklar är ett måste vid 16mm.
Jag tycker faktiskt inte att A5100 med detta objektiv borde hindra dig att ta tekniskt hyfsade bilder förutsatt att du fotar i RAW eller RAW plus JPEG och efterbehandlar i RAW med någon riktigt bra RAW-konverterare. Du kan alltså inte räkna med att du gjort jobbet bara genom att trycka på knappen. Efterbehandling ör faktiskt ett måste och betydrr ofta mycket mer för bildkvaliteten än kameran. För min del är själva bildskapandet i kameran kanske 1/4 eller 1/5 av jobbet.
Kan du inte bara testa att ladda ner DxO PureRaw om du tycker Photolab är för komplicerat. I PureRaw som är en "blackbox" är det enda du behöver göra att öppna och markera bilderna och välja Deep Prime brusreducering, så gör programmet resten. Kom ihåg att du MÅSTE ta bilderna i RAW för att kunna köra Deep Prime.
Det finns gånger när jag ångrat att jag inte haft ett visst objektiv med eller exv. en blixt, men i allmänhet har jag bara ångrat några få saker: dels min period då jag bara fotade i JPEG. De bilderna hade jag kunnat göra betydligt mer med om de varit tagna i RAW. Jag har också ångrat att jag körde Lightroom så pass länge när det faktiskt fanns bättre grejor. Däremot har jag aldrig ångrat att jag bara tog med mig NEX 7 och Sonys utskällda kitobjektiv 16-50mm till Barbados . Det var faktiskt en stor befrielse att slippa släpa på en stor fotoväska full med blixtar och fina stora tunga telezoomar.