Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon CPS blir en betaltjänst

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon är väl inte intresserade av folk som bara har gamla kameror. Nya kamerakunder kan enkelt och kostnadsfritt bli medlemmar och sen fortsätta att vara medlemmar för all framtid (om jag har tolkat reglerna rätt).

Nä det är ju just det jag skrivit om men jag tror det är en väldigt korkad och kortsiktig ansats, för även många av de som har äldre Canon-kameror (och de är många) kommer vilja uppgradera på sikt och då kanske de flyttat sitt intresse åt något annat håll - kundrelationer måste faktiskt vårdas hyfsat för annars kommer en del som känner sig lämnade att rösta med fötterna och det här initiativet av Canon verkar ju redan retat upp en del.
 
Senast ändrad:
Det gäller inte för Canon RF. Eftersom kamera/objektiv-protokollet inte är öppet kan ett piratobjektiv upphöra att fungera efter en programvaruuppdatering av kameran. Om nu piratobjektivets tillverkare har lyckats baklängesingenjöra protokollet tillräckligt mycket till att börja med.

Ytterligare ett skäl att välja något annat än Canon. Många gillar säkert inte den inlåsningsmentaliteten från sin leverantör. Idag gör både Tamron och Sigma fantastiskt fina objektiv till E-mount och de som köper R idag, när Canon fortfarande är i en uppbyggnadsfas och fortfarande saknar en del i sitt sortiment, går då miste om den möjlighet som tredjepartsobjektiv skulle kunna ge. Det minskar sannolikt Canon-plattformens attraktion för en del.

Om de istället öppnade upp sitt kommunikationsprotokoll så skulle tredjepartstillverkarna slippa "reverse engineering" och användarnas acceptans av plattformen skulle förmodligen öka. Med de höga objektivpriser som många klagar på nu så kommer det säkert också vara så att många bojkottar de nya objektiven och kör vidare med sina EF-objektiv istället. Vad har man uppnått då för egen del?? Risken är ju att man inte köper några R-hus heller.

Jag har svårt att se att Sony skulle förlorat särskilt på den öppenhet de valt kring fattningen - tvärtom. Tredjepartstillverkarna har istället ökat plattformens status och acceptans. Sony säljer fortfarande bra med objektiv och GM-serien håller absolut toppklass - men få har råd med den. Tredjepartsobjektiven har gjort att hål i Sony-sortimentet kunnat fyllas tidigare än annars och det finns nu flera segment objektiv för alla tjocklekar på folks plånböcker. Sony får fortfarande sälja åtminstone kamerorna. Det kanske de inte skulle fått göra annars.

Att Canon håller på som de gör med turerna kring kommunikationsprotokollen visar väl bara på att Canon har verkliga problem med att få lönsamhet i R-objektiven på kort sikt. För mig andas det dåligt självförtroende också.
 
Senast ändrad:
I villkoren för medlemsskap i Canon Club står det att man måste registrera en "behörig produkt" för att bli medlem. En slags inträdesavgift, alltså. En medlemsavgift brukar innebära en regelbunden avgift, men jag kan inte hitta något som säger att man måste registrera en nyinköpt produkt var 12:e månad.

Som "behörig produkt" räknas bl.a. videokamera, kamera, skrivare, objektiv, projektorer, fax, personkopiatorer, scannrar, lagringsenheter, kikare. En "behörig produkt" måste ha ett serienummer, men är inte begränsad till dessa kategorier.

Lite synd att produkten måste ha ett serienummer annars kunde man kanske köpa ett paket fotopapper för 22 kr (den billigaste produkten jag kunde hitta på Canons webbplats). :)

Billigaste objektivlocket kostar 60:50 kr men det har kanske inte något serienummer …
Det är väl det där tillägget "behörig produkt" som är grejen. Canon kan väl själva definiera "behörig produkt" vilket inte självklart inkluderar kikare och skrivare och några av de enklaste pocketkamerorna.
 
Det är skillnad på service och reparationer. Service är sånt som regelbundet återkommer för att produkten ska fungera bra. Exempelvis smörja spegelmekanismen, om nu det behövs. Färre rörliga delar innebär mindre behov av mekanisk service.
Reparationer är som det senaste jag råkat ut för, där en väska ramlade ur bagageutrymmet på en hyrbil och hyrfirmans kille var inte kvick nog för att hejda den. Eller så brydde han sig inte. Jag stod för långt bort.
Kameran i väskan hamnade underst, mitt för en "fot" på väskan, så trycket på kamerans baksida blev så stort att displayen sprack.
Då hade jag kanske någon nytta av mitt CPS, för jag hamnade längre fram i kön hos RCC.
 
Det är väl det där tillägget "behörig produkt" som är grejen. Canon kan väl själva definiera "behörig produkt" vilket inte självklart inkluderar kikare och skrivare och några av de enklaste pocketkamerorna.
Det står ju i villkoren att kikare och skrivare räknas, men givetvis kan Canon ändra det om de vill.

Det fåniga är att det inte tycks finnas någon lista på "behöriga produkter". Åtminstone inte på Canons svenska webbplats.
 
Jag provade att gå med i Canon club bara för att se hur det ser ut.
Det var i alla fall enkelt, eftersom jag har varit med i CPS tidigare. Alla prylar som ger poäng flyttades direkt över. I princip bara att logga in.
 
Att kunna registrera sitt innehav nånstans kan ju vara bra, under förutsättning att alla prylar man har är från Canon, annars finns ju Fotosidans prylregistrering...
Jag kan se mina registrerade prylar bara genom att logga in på Canon-sidan. Om det innebär att jag är med i Canon Club eller att jag bara har loggat in på sidan vet jag inte.
När jag ändå var där så försökte jag registrera en gammal CanoScan 9000F mk II som jag fått av en granne. Om jag inte ville ha den skulle han slänga den. Den gick tyvärr inte att registrera eftersom den inte godkände det serienummer som står skrivet på skannerns baksida. Antingen är den för gammal eller så har nån annan registrerat den redan och Canon är så smarta att de kontrollerar redan registrerade serienummer. Det var dessutom lite svårt att ange inköpsställe och redovisa ett kvitto.
 
Att kunna registrera sitt innehav nånstans kan ju vara bra, under förutsättning att alla prylar man har är från Canon, annars finns ju Fotosidans prylregistrering...
Jag kan se mina registrerade prylar bara genom att logga in på Canon-sidan. Om det innebär att jag är med i Canon Club eller att jag bara har loggat in på sidan vet jag inte.
När jag ändå var där så försökte jag registrera en gammal CanoScan 9000F mk II som jag fått av en granne. Om jag inte ville ha den skulle han slänga den. Den gick tyvärr inte att registrera eftersom den inte godkände det serienummer som står skrivet på skannerns baksida. Antingen är den för gammal eller så har nån annan registrerat den redan och Canon är så smarta att de kontrollerar redan registrerade serienummer. Det var dessutom lite svårt att ange inköpsställe och redovisa ett kvitto.
Du kunde ju fråga grannen om han registrerade skanner på Canon och detaljer om köpet.
 
Jag kan se mina registrerade prylar bara genom att logga in på Canon-sidan. Om det innebär att jag är med i Canon Club eller att jag bara har loggat in på sidan vet jag inte.
Du har bara loggat in. Jag kunde också se sånt som var registrerat i CPS direkt. För att gå med i Canon Club måste du godkänna användarvillkoren i samband med att du blir medlem. Har du då (som jag) köpt någon godkänd pryl på senare tid blir du medlem. Får man ihop mer än 350 poäng hamnar man i högsta nivån. Då räknas även äldre prylar. Nu är jag förvisso en rätt stor prylsamlare, men med tanke på var jag hamnade verkar den gränsen vara lågt satt.
 
Att kunna registrera sitt innehav nånstans kan ju vara bra, under förutsättning att alla prylar man har är från Canon, annars finns ju Fotosidans prylregistrering...
Jag kan se mina registrerade prylar bara genom att logga in på Canon-sidan. Om det innebär att jag är med i Canon Club eller att jag bara har loggat in på sidan vet jag inte.
När jag ändå var där så försökte jag registrera en gammal CanoScan 9000F mk II som jag fått av en granne. Om jag inte ville ha den skulle han slänga den. Den gick tyvärr inte att registrera eftersom den inte godkände det serienummer som står skrivet på skannerns baksida. Antingen är den för gammal eller så har nån annan registrerat den redan och Canon är så smarta att de kontrollerar redan registrerade serienummer. Det var dessutom lite svårt att ange inköpsställe och redovisa ett kvitto.
Kanske utanför ämnet då det är Nikon men när jag registrerade ett begagnat objektiv hos nikon kunde de se att tidigare ägaren registrerat det. Innan den kunde bli registrerad på mig måste den registrerade ägaren avregistrera sig. Nikon kontaktade honom och efter ett tag gick min registrering igenom. Nikon har å andra sidan en strikt lista på vilka produkter som är "fina" nog. Äldre proffsprylar nedgraderas efter hand. Troligen mest pga att service inte längre är möjlig.
Canon-klubben verkar vända sig till alla kategorier och inte bara till fotografer.
 
Idiotiskt och dåligt! Är Platina-medlem i CPS. Har en omfattande Canonutrustning. Uppgraderade till 2 R5 och RF optik. Utnyttjar Canon-service kanske vart annat år. Och betalar dyrt för detta! Varför skall jag betala extra för CPS? Tycker redan jag har betalat tillräckligt för all utrustning. Det här gör mig bara förbannad. Har kört Canon yrkesmässigt sedan 1979. Men har nu börjat snegla på andra märken.
Köpte en Hasselblad X1D II för ett par år sedan med tre XCD-objektiv. En underbar kamera, dessutom svensktillverkad på Hisingen. Tillsammans med min Leica Q2 kommer jag rätt långt. Kanske säljer av min Canonutrustning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.