ANNONS
Annons

Varför så klent med kritik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anonymt är väl kul! (säger en som älskar blindtester - speciellt med självutnämnda 'vinexperter'!)

Anonym skottglugg blir mitt reviderade förslag! :)

Sans skrev:
Birgitta, jag svimmade av hänförelse när jag såg dina bilder så jag kunde tyvärr inte kommentera dem! ;o)))

Voj, voj! Hoppas du inte föll och slog dig! Med tanke på att det förstås är fler som råkar ut för detsamma har jag nu laddat upp lite sämre bilder...;)

Re: Re: Ner med Jantelagen

Sans skrev:
Mårten Engblom (BME):
Jag kanske misstolkar dina inlägg, men det låter onekligen som om du likställer 'kritik' med att det måste vara negativt och att bara för att inte alla tycker likadant som dig och säger emot dig så drar du till med Jantelagen för att dina egna argument tryter.

Kram på dig, och se det positiva i livet! :eek:)

:: Susanne ::

Absolut inte. Men jag vänder mig bestämt mot att man aldrig skriver negativ kritik om man inte har något positivt att säga. Eller ännu värre, att man aldrig skriver något negativt alls. Det blir ju ett hån till den som har lagt sin bild i Bildkritikpoolen som då aldrig får veta varför bilden inte tilltalar någon. Man kan även få ett snedvridet intryck av att alla gillar en bild, för man har 10 positiva kommentarer, medan de resterande 100 personerna som tittade på bilden inte tyckte att den var så bra, men inte vågade skriva det.

Ett annat exempel är ju om man har tagit en bild som man tycker är dålig, men inte riktigt kan sätta fingret på varför. Då är ju Bildkritikpoolen inte till någon hjälp i så fall, och är synd tycker jag.

Jag tycker det vore bättre om vi alla vore mer ärligt hjälpsamma i Bildkritikpoolen, utan att trycka ner någon förstås. Det är ju lite ärlig, kritisk hjälp man vill ha när man lägger in en bild där.

Sans skrev:
...
En annan sak som skulle göra det hela intressantare är att fotografen förblir anonym tills man kommenterat, för då blir det inte heller en grupp för inbördes beundran och man får mer fokus på bilden istället för fotografens eventuella 'erkändhet' som kan göra att vissa drar sig för eller inte vågar kommentera.

:: Susanne ::

Ett bra förslag tycker jag. Som det säkert har framgått redan, så är min önskan att man i Bildkritikpoolen får mottaga så ärlig, rättfram och opartisk kritik som möjligt.

Bildkritikpoolen fungerar helt klart inte tillfredsställande - då är alltså frågan: Kan man i denna tråd reformera alla FS medlemmar? Knappast. Bildkritikpoolen kommer att förbli en pool med husdjur och kompisar blandat med superduperbilder. Ingen orkar komma med kritik - utan man fastnar för bilder som ... man fastnar för. Och så fortsätter det.
Min tanke med en 'skottgluggsbild', eller en 'måltavla', eller vad man nu vill kalla det, skulle koncentrera blickarna och man kunde kanske tom. polemisera mot kommentarer man tycker är helt 'av skaftet' (se där, ett fint norsk uttryck!)!
Jag är heltänd på den här idén, men min fråga är bara: Kan vi få FS-killarna att vara med på att arrangera det OCH finns det kalvar som är villiga att gå till slakten? (Jag har tex. bara skitbilder för tillfället och blir bara ytterligare deppad om jag får nosen tryckt i det...)

Jag är ganska ny på FS, samt nybörjare inom fotografering. Jag har märkt att det är väldigt svårt att få kommentarer på sina bilder.
När jag hittade denna sida var det just att folk med bättre kunskap än mig själv kunde kommentera ens bilder och ge tips som lockade.

Därför lite besviken, och det blir svårare att utvecklas utan kritik och tips.

Det här att fotografen är anonym tills bilden kommenterats verkar intressant fast när ska fotografens identitet röjas?
Jag tappade faktiskt intresset för bildkommentering efter att jag läst artikeln ”Konsten att ge bildkommentarer”. Det kändes som för mycket flum och det kändes som om FS´adm stod bakom detta. Jag tycker att bildkommenterandet ska vara mer handfast. Den som kommenterar borde orka gå igenom en checklista och bedöma så opartiskt som möjligt.
Läste för en tid sedan här på FS att en person endast bedömde bilder som han inte gillade. Jag kollade hur den personens bildbedömningar såg ut och jag blev övertygad om att drivkraften för denna person var vilja att skada.
Gjorde ett försök att skriva ett hjälpmedel för bildbedömning och sände till FS Adm. men jag fick inga reaktioner. Bifogar den här. Den är tänkt att användas tillsammans med gällande bedömningsregler på FS.
/Harald
Bildskapande och bildbedömning
Vad visar en fotografisk bild?
Fotografiska bilder kan ge oss information om t ex färger och former i vår miljö i stad och land och universum, om händelser och om nya produkter. Den typ av bilder vi oftast kommer i kontakt med är troligen nyhetsbilder och reklambilder i dagspressen. Men bilder finns ju även t ex i böcker, på CD- och produktomslag, på id-kort och i fotoalbum. Alla typer av bilder kan ju dessutom finnas till allmänt beskådande på Internet.
Nyhetsbilder i dagspressen och reklambilder är oftast av flyktig natur och deras utseende är ofta styrt av vissa modetrender. Modetrenderna styrs troligen i sin tur till viss del av den tekniska utveckling på kamera- och bildbehandlingssidan.
Vissa bilder betraktas ibland som tidlösa eller klassiska medan andra typer av bilder snabbt poppar upp och försvinner.
Fotografier av bestående värde?
Finns det bilder av bestående värde? Ett svar på den frågan innebär alltid en värdering och något absolut svar finns kanske inte. De bilder som brukar tilldra sig mest intresse på bildbyråer är, förutom de trendiga och aktuella bilderna, äldre bilder från t ex rivna stadsdelar. Över huvud taget uppfattas ofta gamla bilder på människor i sina miljöer som intressanta och tankeväckande. Detta trots att dessa bilder ofta är ganska uppställda och tillrättalagda. Det som ofta ger dessa gamla bilder mervärde är att de i regel inte är ”rena” och ”enkla” utan man kan upptäcka detaljer som kanske inte alls bidrar till kompositionen men vittnar om hur människors vardag då såg ut.
Bildteori och s.k. avidentifierade bilder
Det finns utbildningar i ”Fotografisk bild” som innehåller en massa teorier om bildbyggnad och bildkomposition. Det finns även ”opartiska” datorprogram som kan registrera hur ögat rör sig över en bild. Man kan, med dessa hjälpmedel, få fram ”mycket precisa reklambilder” som styr ögat runt på bilden utan att störas av något ovidkommande… Jag brukar kalla den typen av bilder för ”avidentifierade”. Tänk att kunna skapa bilder som uppfyller alla dokumenterade krav på bilduppbyggnad och bildkomposition och som får ögat att röra sig på ett ordnat sätt… Om fotografering och bildskapande ska vara ett sådan mekanisk hantverk skulle jag hellre överlåta allt bildskapande åt datorerna… Bildskapande bör väl vara lustfyllt. Att hela tiden ha en massa regler som ett dåligt samvete i bakhuvudet får väl vem som helst att spy…
Fotoalbumsbild, finns sådana?
I vissa sammanhang kan man stöta på uttrycket fotoalbumsbild eller turistbild. Den som använder uttrycket gör detta ofta för att uttrycka sig förklenade om en bild eller rent av för att uttrycka sin avsky och förakt för en viss bild eller bildtyp. Vissa fotografer har i sin iver att inte verka inskränkt helt sonika förstört alla sina bilder på sig själv och sin familj och på släkt och vänner och på alla bilder med privat anknytning... Mottot tycks ha varit: ”Här ska tagas generella och tidlösa bilder! Hurra!!!”
Skulle bilder i ett fotoalbum vara av en speciell sort? Sätter folk in dåliga bilder i sitt fotoalbum? Är alla opersonliga och avidentifierade bilder bättre? Är det alltid bättre att fotografera t ex gamla höstlöv?
En fördel att känna till det man fotograferar…
Om man ska ta en bild så är det säkert en fördel om man känner till förhållandena kring det skeende man vill avbilda. Är det en hare man vill fotografera så bör man kanske studera sådana så att man dels vet ”var haren har sin gång” och hur den beter sig i olika situationer. En sportfotograf bör kanske känna till regelverket kring sporten ifråga och en porträttfotograf bör kanske ha haft kontakt med den som ska avbildas för att lära sig personens typiska uttryck och när de inställer sig. Samma sak gäller säkert för fotografering av t ex musiker eller hantverkare eller vilka motiv som helst.
Ofta visar bilder i ett fotoalbum typiska och personliga uttryck. Detta hindrar givetvis inte att även dessa bilder bör kunna bedömas utan föraktfulla kommentarer. Att avvisa en bild med motiveringen att bilden passar bättre i ett privat fotoalbum visar egentligen bara att betraktaren är dålig på att bedöma bilder.
Är det medfött att kunna bedöma bilder?
Är det medfött att kunna bedöma bilder? Troligen inte. Är det medfött att kunna tycka om och njuta av bilder? Kanske.
Om du tycker om en bild så försök att reda ut vad det kan bero på. Faktorer som påverkar hur man uppfattar en bild är kanske följande (detta är tumregler som jag ofta har i bakhuvudet både när jag fotograferar och när jag bedömer bilder):
1.Vet jag vad bilden föreställer? Förstår jag vad som finns där? Har jag några referenspunkter? (Har jag personlig koppling till bilden eller liknande bilder som gör att jag har en känslomässigt positiv eller negativ attityd till bilden? Påverkar min attityd min förmåga att bedöma bilden rättvist? Har jag klart för mej skillnaden mellan ”mörkerseende” och ”svartsyn”?)
2. Kan jag bedöma originaliteten/nyhetsvärdet/innovationsnivån?
3. Ser jag något budskap i bilden? Kan jag få det att stämma med det som fotografen ev. skrivit om bilden?
4. Känner jag att bilden har en balans i kompositionen? Om inte, ger obalansen spänning eller något annat positivt i bilden? Vid porträtt, är uttrycket OK? Bedöm även förgrund, bakgrund, djup i bilden, störande bakgrund. ”Störningar” kanske är avsiktliga för att förstärka något?
5. Känner jag att bilden har en balans i ljus och färgsättningen? Om inte, ger obalansen spänning eller något annat positivt i bilden? (Här ingår även bedömning av färgstick och utfrätt färg.)
6. Har bilden skärpa? Om inte, förstärker eller försvagar oskärpan bildens budskap?
7. Om du iakttar hur din blick vandrar över bilden, vill blicken åka ur bilden någonstans? I så fall är det kanske ett minus i kompositionen. (Typfallet är när en person går ut ur bilden vid bildens kant…)
Vill blicken köra fast i bildens mitt? Beror detta på att det inte finns något att upptäcka i övrigt i bilden? (Typfallet att horisonten delar bilden mitt på eller att det finns ett huvudmotiv mitt i bilden och inget mer…)
8. Finns detaljer i bilden som är tydliga och som på något sätt hör dit och som man kanske upptäcker efter en stunds betraktande. (Kallas av vissa för ett innehållsmässigt djup.)
S.k. bildsinne kan kanske övas upp…
Vissa människor avskyr detta att fundera över varför man uppfattar en bild som bra eller dålig. S.k. bildsinne är kanske medfött men det kan säkert tränas upp.
På fotosidan har man ställt upp mycket strikta regler för bildbedömning. Det viktigaste i dessa regler är, tycker jag, att man ska bedöma själva bilden. Inte vare sig motivet eller fotografen! En annan viktig sak för att kunna påverka någon är att man som bildkritiker har en positiv attityd. En ofta användbar metod är att ställa frågor i stället för att påstå något. Orsaken till detta är att man i skriven text inte kan förmedla kroppsspråk och tonfall och ett påstående kan därför lätt tolkas som väldigt resolut.
Följande är exempel på önskvärda uttryck vid bildkritik:
-Fin exponering och placering av skärpa.
-Bildens huvudmotiv överexponerat och saknar skärpa.
-Fin komposition med balans och brytning av horisontlinjen.
-Bilden saknar balans kanske beroende på att bildens högra sida är för enformig. Bilden kanske skulle vinna på att beskäras.
-Originell kameravinkel som visar nya detaljer.
-Originell kameravinkel men inget nytt tycks ha blivit tillfört… Tvärtom eftersom bakgrunden nu är väldigt rörig.
-Porträtt med fint uttryck och blickriktning.
-Porträtt med spänningar vid munnen och med en blick som strävar uppåt på ett sätt som ger hela bilden obalans.
-Originellt motiv som rimligen krävt år av förberedelser för att komma så här nära…
-Tråkigt motiv fotograferat rakt på i ett tråkigt ljus.
Följande är exempel på ej önskvärda uttryck vid bildkritik. Observera att det är bilden som ska bedömas, inte motivet, fotografen eller till vad bilden ska användas eller förvaras:
-Jättebra!
-Jättedålig
-Denna bild skulle passa bättre i det privata fotoalbumet.
-Försök få lite mer närhetskänsla i bilden.
-Den här bilden är alldeles för tight.
-Detta är ett fint exempel på en skitbild.
-Denna bild säger mer om fotografen än om motivet.
-Hoppas att du tar bättre bilder när du är på jobbet.
-Den här bilden måste tagits i smyg.
-Du skulle åkt till Fårö i stället för till Öland för där finns det häftigare raukar.
-Det märks att du kör med Minolta. Hade blivit bättre med en Nikon.
Hur ska en person som tar emot bildkritik lämpligen bete sig? Ska han stå med mössan i hand?
Den som tar emot bildkritik bör ha ett öppet sinne och vara mottaglig för saklig och konstruktiv kritik. Påståenden som man inte tycker känns rätt ska man givetvis inte känna sig tvingad att ta till sig. Å andra sidan ska man inte av ren tjurighet hålla fast vid sin bild. Omgivningens reaktion på din bild är en del av verkligheten. Om du tycker dej ha blivit missförstådd så kan man skriva detta som en bildkommentar. Personliga påhopp bör meddelas till redaktionen per e-brev.

Haraldus skrev:

Läste för en tid sedan här på FS att en person endast bedömde bilder som han inte gillade. Jag kollade hur den personens bildbedömningar såg ut och jag blev övertygad om att drivkraften för denna person var vilja att skada.

Eftersom jag vet att jag har uttryckt mig så en gång så antar jag att du syftar på mig. Möjligt att någon annan också sagt så, men jag utgår från att det är mig du menar, om så är fallet så blir jag minst sagt upprörd.

1 Alla mina kommentarer i princip är utförliga betydligt längre än genomsnittets kommentarer.

2 Jag vill absolut inte skada en person.

jag vet att jag ibland har skrivit någon kommentar lite spydigt, men det har då varit till bilder av sådan "dålig klass" att man funderar på om do menbart vill jävlas med att lägga ut den. Är det ingen som säger ifrån och det läggs in rena skiten så har du snart en fotosida som är likvärdig med alla andra sidor där 14 åriga brudar o killar slänger upp bilder på varandra i konstiga ställningar och smygtagna med senaste samsung telefonen.
Är en bild dålig men med minsta antydan till seriösitet så skriver jag oftast utförliga förklaringar och kommentarer. Bara o läsa mina kommentarer.. igen.

Jag får just på mina negativa kommentarer otroligt mycket negativ respons av några (se min gästbok) där jag har skrivt långa kommentarer på sakliga saker som inte har varit bra. Men att personen som älskar sin bild och är helt blind för negativ kritik blir nästan rabiat gör inte det lättare för mig att skriva. Endel har tom raderat mina inlägg i deras gästböcker för att dom inte klarade kritiken. Men deras klagomål finns kvar i min gästbok för en som vill läsa.

Jag är en sådan person som INTE lägger fingrarna emellna och försöker linda in massa skitsaker i snygga presentpaket... dom flesta här är såpass gammla att dom bör kunna ta kritik, annars behöver dom inte lägga sina bilder i kritikpolen.

En annan jag kommenterade negativt svarade med att dryga sig o skriva massa skitkommentarer till en bild (moget) även sådant får man ta om man inte enbart skriver positivt.

Att säga att en person bara vill skada är direkta påhopp som ej bör infina sig på fotosidan.

Nej, jag syftade inte på dej även om jag ser att du också skrivit att du helst bedömer bilder som du inte gillar. Kollade igenom några av dina bildbedömningar och jag tycker nog att de flesta är ganska OK. Det kanske är lite för mycket ”fin bild” eller ”mycket fin bild” men du har ju dessutom skrivit in ytterligare förklaringar. Fast att skriva: ” En av dom bästa bilderna på fotosidan! mer behöver inte sägas” är ett klart brott mot reglerna för bildbedömning på FS.

Jag har inte hittat några spydiga kommentarer från dej. Jag har inte letat så mycket heller. Min spontana reaktion är att om kommentarer resulterar i att folk blir förbannade så har den som lämnat kommentaren misslyckats. Den som blir förbannad kommer antagligen inte att lära sig något. Frågan är om den som lämnar sådana kommentarer lär sig något eller mår bra av det? Förresten så är det ju så att det finns ett rapportverktyg inbyggt i FS för att meddela Adm. oseriösa bilder. Vi ska använda det verktyget och ska inte ge oss in i spydiga diskussioner…

Ungefär dessa åsikter framförde jag till en ”vass” kommentator här på FS. Efter några veckors diskuterande via mail så avbröts kontakten. Efter ytterligare några veckor fick jag ett mail med besked om att han nu insett hur meningslöst han agerat men inte nog med det. Han kontaktade de personer han varit ”vass” emot och startade en ny och konstruktiv dialog.

Jag skulle dock vilja gå ytterligare ett steg i formalisering av bildbedömningen så att man har med t ex komposition (t ex balans, djup, färgsättning, ljussättning, uttryck), teknik (t ex = skärpa, exponering, brus), budskap, känsla, originalitet etc. och behandlar alla dessa punkter för alla bilder.

Ser att mitt utkast till bildbedömningshjälp förlorade fetstilen i rubrikerna och blev en enda stor textmassa som kanske ingen orkar läsa…
/Harald

Haraldus skrev:
Nej, jag syftade inte på dej även om jag ser att du också skrivit att du helst bedömer bilder som du inte gillar. Kollade igenom några av dina bildbedömningar och jag tycker nog att de flesta är ganska OK. Det kanske är lite för mycket ”fin bild” eller ”mycket fin bild” men du har ju dessutom skrivit in ytterligare förklaringar. Fast att skriva: ” En av dom bästa bilderna på fotosidan! mer behöver inte sägas” är ett klart brott mot reglerna för bildbedömning på FS.

Jag har inte hittat några spydiga kommentarer från dej. Jag har inte letat så mycket heller. Min spontana reaktion är att om kommentarer resulterar i att folk blir förbannade så har den som lämnat kommentaren misslyckats. Den som blir förbannad kommer antagligen inte att lära sig något. Frågan är om den som lämnar sådana kommentarer lär sig något eller mår bra av det? Förresten så är det ju så att det finns ett rapportverktyg inbyggt i FS för att meddela Adm. oseriösa bilder. Vi ska använda det verktyget och ska inte ge oss in i spydiga diskussioner…

Ungefär dessa åsikter framförde jag till en ”vass” kommentator här på FS. Efter några veckors diskuterande via mail så avbröts kontakten. Efter ytterligare några veckor fick jag ett mail med besked om att han nu insett hur meningslöst han agerat men inte nog med det. Han kontaktade de personer han varit ”vass” emot och startade en ny och konstruktiv dialog.

Jag skulle dock vilja gå ytterligare ett steg i formalisering av bildbedömningen så att man har med t ex komposition (t ex balans, djup, färgsättning, ljussättning, uttryck), teknik (t ex = skärpa, exponering, brus), budskap, känsla, originalitet etc. och behandlar alla dessa punkter för alla bilder.

Ser att mitt utkast till bildbedömningshjälp förlorade fetstilen i rubrikerna och blev en enda stor textmassa som kanske ingen orkar läsa…
/Harald

jaha.. då har jag hetsat upp mig i onödan då.. ;)
har fåt så mkt skit på slutet så jag var övertygad om att det var mig du syftade på, samtidigt som jag hade sagt precis så som du sa... jag ber om ursäkt och drar mig ödmjukt undan i skuggan igen. :)

Visst är det bra att ha en massa fina ambitioner med hur bildkritik ska gå till.
Men, det här är en frivillig sida. Man gör vad man vill och orkar och ids. Måste man uppfylla en mängd kriterier i sin kritik låter man kanske hellre vara!

Citat:
Visst är det bra att ha en massa fina ambitioner med hur bildkritik ska gå till.
Men, det här är en frivillig sida. Man gör vad man vill och orkar och ids. Måste man uppfylla en mängd kriterier i sin kritik låter man kanske hellre vara!
Slut citat

Jag har precis motsatt uppfattning. Styr upp bildbedömningen i ett formulär med de olika bedömningskriterierna i egna dynamiska fält. Då blir man påmind om möjliga bildegenskaper att bedöma. Givetvis ska det vara fritt att lämna blanka fält. Det måste givetvis även finnas ett ”fritt” fält. Som det är nu funkar det ju tydligen inte bra. Det finns nästan ingen som följer bedömningsreglerna. Har kollat dina bildbedömningar, Birgitta, och man får verkligen leta efter bedömningar som uppfyller FS´nuvarande regler.

Vad ska till för att du, Birgitta, ska orka följa bedömningsreglerna???
/Harald

Enkelt svar: Jag kommer inte att följa några som helst bedömningsregler!
(Jag förstår förresten inte vad du menar ang. mina kommentarer, men om dom inte passar på FS, så kan jag gärna sluta på sidan helt och hållet.)

Jag har lovat mig själv att inte fastna i dessa forum...för min del har det tidigare resulterat i att jag istället för att fota,titta på nya kritikbilder/ge kommentarer, istället tjafsat runt i forumen....Inget ont i det, men men.....=)

För att vara lite seriös så känns det som att det liksom hör årstiden till...det är väl ingen nyhet att det liksom går ner i action denna årstid? Jag tror det hör oss nordbor till! Vänta bara - snart är det vår och ojojoj...vad vi blommar upp då - både vad gäller humör, bildtagande och kommenterande!

Hav hopp!

MVH Romana

Utdrag ur regelverket:
Att ge en kommentar
Tänk i dimensioner från bildläran såsom Komposition, Originalitet, Estetik, Teknik, men även mjukare personliga saker såsom Frambringande känslor och liknande, när du formulerar dina kommentar.

Bilden i centrum
Koncentrera dig på bilden och mindre på vem som är fotografen eller vilka exakta prylar som använts. Teknikinformation bör du kunna läsa dig till om fotografen angett detta.

Diskutera bilden, inte kommentarerna
Notera att bildkommentarerna inte är för allmän diskussion, det skall handla om bilden. Skulle en bild skapa ett diskussionsbehov så flytta över frågan till en ny tråd i forumet.

Undvik kommentarer i stil med "Snygg!"
Det ger inte så mycket till fotografen för att han/hon skall utvecklas.
Slut på utdrag.

Det finns ju även betygsättning från 1 till 5 med ganska väl beskrivna kriterier.

En sak måste jag ge dej en stor eloge för, Birgitta, och det är att du är ärlig när du skriver att du struntar i alla regler! Å andra sidan fattar jag inte varför du över huvud taget gett dej in i denna diskussion när du uppenbarligen inte tänker följa ev. nya regler som kan bli resultatet av diskussionerna i denna tråd. Fast detta har även en moralisk aspekt. När du registrerade dej här på FS så förband du dej att följa de regler som finns här. Har du glömt bort det?
/Harald

Under denna korta tiden jag har varit aktiv här så har jag sett att det är folk som laddar upp sin bild och lägger ut den i bildpolen, plockar bort bilden och laddar upp den igen och lägger ut den i polen. Det är kanske inte så vanligt men det är rätt trist ändå.

Förslag på hur man ska kunna lösa det hela så det inte blir så sjukt mycket bilder är att låta ej betalande medlemmar kunna ladda upp en i veckan. bronsmedlemmar (som jag) 1 gång var tredje dag. silvermedelmmar varannan dag och guldmedlemmar varje dag.
Detta tror jag hade minskat trycket och att folk hade tänkt till lite mer innan de la upp en bild i en pool (även jag) kanske även göra så att det gäller alla poler så man inte kan lägga ni en bild i varje pool varje dag. utan placera en bild i en pol under den tidsbegränsningen.

Vet inte om detta har varit uppe i tråden tidigare då jag kan erkänna att jag inte läst allt eftersom det var en jäkla massa inlägg :)

Sen kanske man skulle ha en modererad pool där man har lite moderator som godkänner vilka bilder som ska vara med eller inte. Kanske lite översittar fasoner/elitism men man skulle bli kvitt alla partybilder m.m.

Mina bilder är kasnke inte världens bästa bilder men jag är här för att lära mig och därför värnar jag om att ha en bra kommentarfunktion.
Kanske ska man lägga in mer än en röstning? Kanske ska ha en skala 1-5 på 4-5 olika kategorier som komposition, ljus m.m. som gör att man kanske tänker till lite extra innan det bara skrivs "jag gillar bilden".

det var allt för denna gången.
- magnus

Kalle_B skrev:
...jag ger nämligen nästan bara negativ kritik... men ibland är även jag snäll ;)

Dock undrar jag verkligen om någon skulle lägga en bild i en enbart negativ kritik pool.. haha

Sådana som dig gillar jag. Även om possitivt kan vara bra att få så lär man sig mest av negativ, om den är befogad och om det kommer lite råd om hur man skulle kunna göra för att det ska bli bättre nästa gång man tar ett sådant foto :)

Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden, så ursäkta om jag upprepar eller slår in öppna dörrar.

1. Jag har själv varit dålig på att kommentera senaste tiden. Har å andra sidan varit dålig på att ladda upp bilder vilket hänger ihop med brist på tid för fotograferandet. Kommer att bli bättre igen, det är säsongsberoende.

2. När det gäller kritik är det min bestämda uppfattning att den bör innehålla positiva saker likväl som saker att utveckla. Då lär man sig nog bäst. Utesluter man den ena delen minskar effekten av den andra.

3. Jag föreslår, vilket jag också kommer att maila till crew, att grundmedlemskap inte skall ge möjlighet till uppladdning av bilder. Tittfunktion skall finnas liksom möjlighet att deltaga på forumet o.s.v precis som idag. Det finns säkert många som inte håller med, men jag anser att om man inte är villig att betala 100 SEK/år för möjligheten att ladda upp har man kanske inte tillräckligt stort intresse för att "se" andras bilder heller.

Nu får jag säkert många ovänner för detta, men jag står för min åsikt tills någon överbevisat mig om det felaktiga i min tanke. Konstruktiv debatt önskas!!!

Arne S skrev:
3. Jag föreslår, vilket jag också kommer att maila till crew, att grundmedlemskap inte skall ge möjlighet till uppladdning av bilder.

Jag håller inte med dig där. Det kommer att leda till att det inte blir så många nya medlemmar kommer till sidan eftersom man inte vill köpa "grisen i säcken".
Jag tycker att alla ska kunna ladda upp bilder men att det ska begränsas kraftigt hur ofta det får läggas bilder i poolerna. (se mitt inlägg ovan)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar