gitte edelman
Aktiv medlem
Anonymt är väl kul! (säger en som älskar blindtester - speciellt med självutnämnda 'vinexperter'!)
Anonym skottglugg blir mitt reviderade förslag!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sans skrev:
Birgitta, jag svimmade av hänförelse när jag såg dina bilder så jag kunde tyvärr inte kommentera dem! ;o)))
Sans skrev:
Mårten Engblom (BME):
Jag kanske misstolkar dina inlägg, men det låter onekligen som om du likställer 'kritik' med att det måste vara negativt och att bara för att inte alla tycker likadant som dig och säger emot dig så drar du till med Jantelagen för att dina egna argument tryter.
Kram på dig, och se det positiva i livet! )
:: Susanne ::
Sans skrev:
...
En annan sak som skulle göra det hela intressantare är att fotografen förblir anonym tills man kommenterat, för då blir det inte heller en grupp för inbördes beundran och man får mer fokus på bilden istället för fotografens eventuella 'erkändhet' som kan göra att vissa drar sig för eller inte vågar kommentera.
:: Susanne ::
gitte edelman skrev:
Anonymt är väl kul! (säger en som älskar blindtester - speciellt med självutnämnda 'vinexperter'!)
Haraldus skrev:
Läste för en tid sedan här på FS att en person endast bedömde bilder som han inte gillade. Jag kollade hur den personens bildbedömningar såg ut och jag blev övertygad om att drivkraften för denna person var vilja att skada.
Haraldus skrev:
Nej, jag syftade inte på dej även om jag ser att du också skrivit att du helst bedömer bilder som du inte gillar. Kollade igenom några av dina bildbedömningar och jag tycker nog att de flesta är ganska OK. Det kanske är lite för mycket ”fin bild” eller ”mycket fin bild” men du har ju dessutom skrivit in ytterligare förklaringar. Fast att skriva: ” En av dom bästa bilderna på fotosidan! mer behöver inte sägas” är ett klart brott mot reglerna för bildbedömning på FS.
Jag har inte hittat några spydiga kommentarer från dej. Jag har inte letat så mycket heller. Min spontana reaktion är att om kommentarer resulterar i att folk blir förbannade så har den som lämnat kommentaren misslyckats. Den som blir förbannad kommer antagligen inte att lära sig något. Frågan är om den som lämnar sådana kommentarer lär sig något eller mår bra av det? Förresten så är det ju så att det finns ett rapportverktyg inbyggt i FS för att meddela Adm. oseriösa bilder. Vi ska använda det verktyget och ska inte ge oss in i spydiga diskussioner…
Ungefär dessa åsikter framförde jag till en ”vass” kommentator här på FS. Efter några veckors diskuterande via mail så avbröts kontakten. Efter ytterligare några veckor fick jag ett mail med besked om att han nu insett hur meningslöst han agerat men inte nog med det. Han kontaktade de personer han varit ”vass” emot och startade en ny och konstruktiv dialog.
Jag skulle dock vilja gå ytterligare ett steg i formalisering av bildbedömningen så att man har med t ex komposition (t ex balans, djup, färgsättning, ljussättning, uttryck), teknik (t ex = skärpa, exponering, brus), budskap, känsla, originalitet etc. och behandlar alla dessa punkter för alla bilder.
Ser att mitt utkast till bildbedömningshjälp förlorade fetstilen i rubrikerna och blev en enda stor textmassa som kanske ingen orkar läsa…
/Harald
Kalle_B skrev:
...jag ger nämligen nästan bara negativ kritik... men ibland är även jag snäll
Dock undrar jag verkligen om någon skulle lägga en bild i en enbart negativ kritik pool.. haha
Arne S skrev:
3. Jag föreslår, vilket jag också kommer att maila till crew, att grundmedlemskap inte skall ge möjlighet till uppladdning av bilder.