Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför har du valt Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bytte från en Konica FC-1 till en Canon A1 under tidiga 1980-talet för att den låg bättre i handen och hade fler exponeringsmetoder. Var nöjd med märket och såg ingen anledning att hoppa över skaklarna när jag skaffade autofocus tiotalet år senare. Efter EOS 10:an och EOS 5:an var allt annat än D60 helt ointressant när jag senare vågade steget över till DSLR.

Det är möjligt att även Nikon gör dugliga kameror, det påstås det, men jag finner ingen anledning att ens kolla.
Canons ergonomi, handhavande och utbud gör allt.
Beträffande deras kundservice har jag ingen aning om hur den fungerar - på drygt 20 år har jag aldrig haft anledning att kontakta dem. Det säger också en del...

mvh Janne

Om man nu vågar tränga sig in i denna diskussion så får jag erkänna mig fast i Canons trådar....
Jag tittade lääänge på olika systemkameror i affärer, tidningar, nätet och läste, kände, testade. På något vis var det som om Canon och jag bara fann varandra......skitlarvigt - jag vet, men det var verkligen så. Jag kan inte säga att Canon är "bäst" eller så, utam det är bara så att jag passar bäst ihop med Canon helt enkelt!!
Sen om den illbattingen bara kunde göra som jag vill så...*snörper munnen*..., men jag gissar på att det inte är kamerans fel..:)) //Liza

Sonnaren!

Ja du har säkert rätt, Canon var kanske inte en ÄKTA Rolls, men den var dyr och ouppnåelig , för mig då. Om jag minns rätt kostade en Pentax Spotmatic 800 kr då så jag fick en Practica Nova 1B. Det var en dröm det med. 395 kr inkl. motljusskydd och en Orwo 400 film. De ni. Practican förde mig in på de vägar jag ännu älskar.

Första gången stod valet mellan Nikkormat FTn och Canon FTQL och det som fällde avgörandet var att Canon hade något som liknade spotmätning (12%) medan Nikkormaten hade centrumvägd integralmätning som kändes något mindre förutsägbar.

Några kamerahus senare gjorde jag en ny utvärdering och valde Canon EOS 650. Jag tittade på flera andra märken eftersom de gamla objektiven ändå inte skulle passa den nya generationens autofokuskameror. Att det blev Canon igen berodde mest på att den verkade mest prisvärd. Tidigare goda erfarenheter av märket spelade nog också en viss roll.

När jag köpte mitt första digitala hus i höstas (EOS 300D) fanns det knappast någon konkurrens i prisklassen runt 10 000 SEK.

Det enda som gör mig tveksam till att välja Canon nästa gång det blir dags att investera i ett digitalt hus är deras beslut att endast tillhandahålla mjukvara för hantering av sitt raw-format på Mac- och MS Windows-baserade datorer. Om t ex Nikon skulle stödja öppna datorsystem (typ Linux) antingen med ett öppet raw-format eller åtminstone med mjukvara för öppna plattformar, skulle jag mycket väl kunna tänka mig en Nikon nästa gång (förutsatt att den var någorlunda jämförbar i andra avseenden).

Staffan

när jag blev sugen på kamera så var det T70 som var aktuell, det var ju då tror jag den enda med LCD display, svincoolt tyckte jag då. När jag väl skrapat ihop pengar lanserade Canon precis sin EOS 650 och 620, och det var ju ännu coolare, Autofocus. så att det blev en EOS 650 till att börja med, sedan en EOS 600 och en EOS3 och nu sist en 1D MKII. och nu så är det otänkbart att ha något annat än Canon, känns som om dom har störst utbut på orginal optik oxå.

Det finns ju en sak som canon är så mycket bättre på än nikon & dom andra .
Ljudnivån på autofocsen , ringformad usm är tystast .
Mekaninsk överföring låter mer hur man än bär sig åt .
Det fick till & med min nikonfanatiske kompis erkänna med en BESVIKEN min ,,,,
Det är numera den stora andledningen att jag kör canon , från början berodde det nog mest på att farsan ägde en eos 650 (äger rättare sagt )

Som så många andra Canonägare här på FS har det bara rullat på. För mig började det 1991 när jag hade bestämt mig för att jag skulle lära mig köpa en systemkamera som jag alltid längtat efter och fotografera ordentligt.
När jag gick till fotoaffären hade jag inte bestämt mig för något speciellt märke, jag kände bara till att Canon hade ett gott rykte. Förmodligen stod ren reklam för en del av mina känslor inför Canonkameran. I affären tittade jag på en AT-1:a som tillsammans med ett 50 mm-objektiv kändes bra, lätt och enkelt.
Har sedan dess, hösten -91, inte känt någon anledning till att byta märke.
Kör nu med EOS 1N och EOS 100.

De gånger vi fotograferade under min utbildning använde vi mest Canon Eos 1000, och sen fick jag för några år sen en Canon 300 av min sambo som jag började köpa objektiv till och nu när jag valde digital kamera blev det förstås en Canon till eftersom de objektiv jag har passar samt att jag börjar känna mig hemma med märket.

Då min pappa gick över till canon för 12-14 år sen då han hade sina kontakter hos canon så gjorde de att min äldre bror valde canon. Iåmed att dom har några objektiv så blev de naturligt att jag valde canon också. Nu ha även min syster valt canon.

Canon trogen

För 20 år sen så hjälpte min bror mig med inköpet av en Canon T70. Han själv var en Canonfantast och han fixade ett "bra pris" till mig. Efter det så blev det både EOS 600 och 650. Då var skillnaden mellan Nikon och Canon större (det var då bara dessa två märken som höll hög klass) i användarvänlighet. Och ergonomi. Sen blev det EOS 100. Efter att sedan råkat ut för en liten kanotincident så var jag utan kamera i 5 år för att sen börja från början och köpa en EOS 3000. Kände att det var en mycket bra kamera att börja fotografera på nytt med. Sen EOS 300 som ju var ganska bra men jag blev aldrig riktigt nöjd med den. Plastig och tyckte heller aldrig om silverfärgen. I sommar var det så dags att köpa ny kamera. Jag gav då Nikon en rejäl chans. Fick låna en Nikon F80 i en vecka. En del var bra men mycket inte alls bra. Framförallt användarvänligheten var dålig. Knappar med ologiskt och direkt dålig placering och mindre möjligheter till egna äventyr i exponeringen. Så när jag fick ett bra erbjudande på en Canon EOS 33v så köpte jag en sån istället. Och.. blev inte besviken. Canon har sköna, ergonomiska, användarvänliga och logiska kameror!

Jag har valt Canon för att nästan alla fotografer och anhöriga använder kameror och objektiv av det märket. Canon har dock bättre objektiv.

Mvh Markus Asp

trodde att jag hade skrivit här redan, men icke.

Min canon lovestory ;)

Ärvde en Canon FX från morfar som jag gick fotokurs med. Investerade i en eos 650 och sedermera i en eos 100. Efter ett tag insåg jag att jag inte tog så mycket bilder där jag egentligen var tvungen att ha autofokus och att alla ljusstarka nya objektiv var på tok för dyra för en student som bara fotar för sitt eget höga nöjes skull. Så då blev det en regression- eos utrustningen byttes mot lite FL objektiv och en Fx till inhandlades. Sen kom jag på att det är enklare med TTL så då blev det 2 FT hus, och en Pellix.
Just nu suktar jag lite efter en Canon T90, har visserligen gjort det länge men de är ju så förbaskat dyra ;) men nu börjar det dyka upp billigare.

Intressant fråga då den ju faktiskt väcker eftertanke om de beslut man tagit under årens lopp.

Min första kamera var en Exakta - 1960-tal!!
Sedan har jag använt Canon (FT QL, EF, T70, EOS5
EOS IX (toppenkamera!) och nu 20D). Det första valet var utslagsgivande - sedan har det varit lätt att fortsätta med Canon - alltid bra kvalitet, utbud av objektiv och möjlighet att återanvända objektiv (FT-EF-T70 resp EOS5-IX-20D).

Systemskiftet till EOS gjorde jag efter en kort reflektion över Nikon och andra konkurrenter men tryggheten och vanan med Canon avgjorde.

Som oftast avgör känslor mer än ev tekniska utvärderingar!

/e

Tycker att Canon har bra priser och fint utbud av ojektiv och det var huvudanledningen till att jag valt Canon. Köpte en EOS300 och ett par billiga objektiv för nagra ar sen. Har varit helt nöjd och häromdan gick jag och köpte en 350D:)) Nu skall jag inhandla ett par vettiga objektiv ocksa, sa fort min planbok har växt till sig igen..... Hoppas att jag en dag lär mig att utnyttja Canons kvalitet ocksa:)

Började en gång med en gammal manuell Chinon.

Köpte 1988 en Canon T90. En fantastisk kamera som redan då hade inmatningsratt som kombinerades med olika tryckknappar.
Jag hör till de som vuxit upp med dator.
Hmm Texas Ti99 kanske mera räknas som miniräknare nu men då var det och ABC80 riktiga datorer. ;-) Så Canon T90 kändes helt rätt med sin display.
Kompletterade den med A1, AE1program och F1new

Sedan blev det AF och det första huset var en EOS5. En riktigt bra modell som hängt med länge och haft sällskap i väskan av Eos1, Eos3 och Eos 1vHS innan det digitala tog över och Nu ligger 1dmk2 och 20d i kameraväskan.

MVH
Magnus

Har tidigare haft diverse Minolta kameror men köpte en Digital Minolta för massa år sedan som bara strulade. Fick samtidigt en ny leverantör på jobbet och började köpa in Canon kameror till min arbetsplats. De fungerade så bra att jag gick över till Canon även privat. Har haft flera olika digitala Canon sedan dess och de funkar klockrent...precis som min Toyota :)

Började fota med en gammal Yashica som farsgubben hade. Men eftersom han var lite snål så gick jag och köpte mig en EOS 650 (mest för att den hade AF) och på den vägen är det. Har levt med min 650 fram till för ett en månad sedan då jag köpte mig en 20D.

För övrigt så hoppas jag inte att min 20D är som den Volvo S80 jag körde för ett antal år sedan. 6 månader på verkstad under 3 år pga "elektronikfel"...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar