ANNONS
Annons

Kameratillverkarnas onödiga hemlighetsmakeri

Produkter
(logga in för att koppla)
Skit samma om det nu blev fel i den detaljen det var bara ett lite minnesfel, med just den kameran eller för jag har inte koll riktigt på Nikon-världen men det jag pratar är ett faktum - även Nikon fotografer med ditt omhuldadade och helt förmodat hos del helt oberörda NEF-format, har haft seriösa problem med Photolab. I detta fall handlade det om Z9.


Varför tror du att Nikon-fotografer av alla skulle var helt immuna mot dessa typer av problem?? Jag tror faktiskt att du lever i en bubbla som faktiskt inte helt avspeglar den värld även Nikon-fotografer har att förhålla sig till. Faktum idag är att varenda RAW-konverterare har större eller mindre problem vid släpp av nya kameror och objektiv.

Tror du fortfarande att detta skulle vara ett icke problem just för Nikon-fotografer för att just de har tillgång till detta smått magiska NEF-format????
Detta skulle även vara fallet vid ett standardiserat format eftersom det också konstant skulle behöva vidareutvecklas. Störst problem skulle nog mjukvaruutvecklarna få eftersom dom förmodligen är dom som behöver flest nya ändringar.
 
Systemkameror, mobiltelefoner, alla bearbetningsprogram och så finns det nog en massa industrilösningar också.

Det är inte en handfull som använder bild-RAW-format.
Precis, ett 20-tal stora tillverkare och sen får man inte glömma mjukvarojättarna som vill kunna läsa bilderna också. Oavsett hur många som är med så handlar det om långa ledtider där konkurrenterna ska dissekera ens nya lösningar innan man når ut till marknaden.
 
Många mjukvarujättar som Adobe vill nog även kunna skriva filer. Dom exporterar t.ex. sin egen variant av DNG nu, som givetvis få andra än Adobe kan läsa. Adobe behöver säkert ändringar för många av deras nya och utökade funktioner som dom kommer ut med.

Så är det dom som bara läser som är helt ointresserade av att formatet ändrar sig eftersom det medför jobb för dom. Vilket kommer medföra att andra giganter kommer gadda ihop sig i en lobby som motsäger sig ändringar.
 
Jag fick ned Canons äldre SDK 3.9.0.
Jag kände igen mycket från gphoto2 som jag använt för att styra äldre kameror men inget om några Makernotes-taggar.

Där finns även ett forum för utvecklare så man kan ju alltid ställa en fråga där och se vart det leder, även om alla andra där fått oneliners som svar.
 
Jo, Sony verkar vara jättehemliga, Canon halvhemliga och Nikon öppna. Men jag lade bara en kvart på att försöka hitta information från dom, men det var bara Nikons jag hittade.

gphoto använde jag på den gamla goda PHP-tiden. Har aldrig använt det sedan dess.
 
Nej - man drar ju då slutsatsen att ingen på den domänen kan tillhöra någon kategori man vill informera eller att domänen är osäker
Att domänen är osäker är en konstig slutsats, tycker jag. Jag kan inte komma på något som är osäkert med att registrera en email-adress.
 
I princip alla har kommit fram till att det är för dyrt att göra det för noggrant när det kommer till mjukvaruutveckling, resterande har enbart för mycket pengar och/eller har personal som vägrar att göra något som inte gjordes innan färgfilm uppfanns.
 
Resultaten blir därefter också.
Absolut. Få saker har höjt kvaliteten så mycket som att gå över till agila metoder.

Förr skrevs något färdigt som inte var vad beställaren ville ha. Sedan försökte utvecklaren behålla så mycket som möjligt av den ursprungliga koden när det hela skolhornades om och så blev det spagettikod av det hela. Dessutom fick man urkassa Databasmodeller av det. Jag snackade med några utvecklare från Barilla och inte ens dom höll på med spagettkod. Dom saknade dessutom helt humor och förstod inte alls varför jag trodde dom höll på med det.
 
Senast ändrad:
Modern programvara har helt klart lägre kvalitet än äldre tiders. Framförallt när det gäller dokumentation.

Beställares okunskap är förstås en stor anledning till det, men leverantören ska se till att beställaren förstår vad den har beställt.

Det är inget större fel på spaghettikod. Ibland är det bra att programmera med cut and pasta.
 
Beställares okunskap är förstås en stor anledning till det, men leverantören ska se till att beställaren förstår vad den har beställt.
Förr hade man advokater till det. Det här har du beställt och det har du fått, hit med pengarna.

Med Agila metoder behöver man inte det eftersom beställaren får det han vill ha och dessutom ofta billigare. Då får beställaren löpande info som, det här som du vill ha kostar 500k men om vi löser det på det här sättet som nästan är likadant kostar det 200k. Så kan kunden löpande göra prioriteringar själv.

Det låter mest som om du aldrig riktigt jobbat med agila metoder och att du inte riktigt är med på vad det är.
 
Agila metoder är ett slags modifierad vattenfallsmodell med återkoppling.
Beställarkompetens behövs fortfarande.
 
Agila metoder är ett slags modifierad vattenfallsmodell med återkoppling.
Beställarkompetens behövs fortfarande.
Det är klart att beställarkompetens fortfarande behövs. Det är mig veterligen ingen kompetens som faller bort. Det är mest att rätt arbete sker på rätt tidpunkt så att mindre arbete sker i onödan.
 
Att domänen är osäker är en konstig slutsats, tycker jag. Jag kan inte komma på något som är osäkert med att registrera en email-adress.
Domäner kan (eller i alla fall kunde) svartlistas på grund av bristande säkerhet vilket innebär att mail som hanterats av denna domän avvisades. Nu tror jag knappast det var fallet med hotmail.
 
Hur yttrades sig sådan bristande säkerhet?
Minns inte i detalj (det är länge sedan jag kom i kontakt med detta...) men exempelvis hur man tillät s.k. "relaying" med avsändare på en annan domän. Kan säkert ha funnits andra skäl som exempelvis att systemet har dålig viruskontroll eller tillåter spam.

Det jag syftade på var att din server hamnar på en publik "svartlista" vilket av misstag en gång hände min dåvarande arbetsgivare. Lokalt är de ju upp till ett mottagande system att godtyckligt avgöra vilka avsändande system man ev. inte vill lita på.
 
Minns inte i detalj (det är länge sedan jag kom i kontakt med detta...) men exempelvis hur man tillät s.k. "relaying" med avsändare på en annan domän. Kan säkert ha funnits andra skäl som exempelvis att systemet har dålig viruskontroll eller tillåter spam.

Det jag syftade på var att din server hamnar på en publik "svartlista" vilket av misstag en gång hände min dåvarande arbetsgivare. Lokalt är de ju upp till ett mottagande system att godtyckligt avgöra vilka avsändande system man ev. inte vill lita på.
..men jag tvivlat som sagt på att detta är relevant i denna diskussionstråd. Ifall man verkligen avvisar registrering p.g.a. att den som registrerar anger en hotmailadress så baseras det nog på antagandet att "ingen vi vill ha kontakt med använder hotmail som officiellt adress"
 
Minns inte i detalj (det är länge sedan jag kom i kontakt med detta...) men exempelvis hur man tillät s.k. "relaying" med avsändare på en annan domän. Kan säkert ha funnits andra skäl som exempelvis att systemet har dålig viruskontroll eller tillåter spam.
Inget av det skulle troligen minska Nikons säkerhet. Vanligen registreras en emailadress i sådana här sammanhang för envägskommunikation, dvs från bolaget till den registrerade.
Det jag syftade på var att din server hamnar på en publik "svartlista" vilket av misstag en gång hände min dåvarande arbetsgivare. Lokalt är de ju upp till ett mottagande system att godtyckligt avgöra vilka avsändande system man ev. inte vill lita på.
Ibland förundras jag över hur internet sköts …
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.