ANNONS
Annons

Varför fota okända på stan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Östberg skrev:
Jag undrar lite varför någon vill fotografera helt vanliga, okända människor på stan?

Jag har försökt någon enstaka gång och det ger mig ingenting, känner mig mest besvärad och bilderna är för det mesta ointressanta.

Jag ser i och för sig inget direkt problem med sådana bilder förutsatt att dom inte är kränkande av någon anledning, förstår bara inte riktigt vitsen med dom.

Vad säger ni om personen upptäcker att dom blivit fotograferade och att de kommer att finnas med på bild på Internet?

Hur skulle ni känna inför att hitta er själva i någons bildgalleri, fotograferad i smyg på stan? Skulle ni inte undra över syftet med bilden?

Det är inte menat som kritik, bara lite funderingar...

Det finns ett litet bekymmer med att fota okända på stan. Skulle de se sig själv på internet, så kan du bli anmäld. Det är nämligen inte rätt att lägga ut bilder utan godkännande. Frågar man dem och de ger klartecken så kan man lägga ut bilden(rna). Jag tycker inte heller det ger något att plåta vilt främmande om man inte har ett specifikt uppdrag.

Re: Re: Varför fota okända på stan?

Rogerber skrev:
Det finns ett litet bekymmer med att fota okända på stan. Skulle de se sig själv på internet, så kan du bli anmäld. Det är nämligen inte rätt att lägga ut bilder utan godkännande. Frågar man dem och de ger klartecken så kan man lägga ut bilden(rna).

Det tror jag håller på att ändras i lag (eller kanske redan är ändrat), så länge det inte är kommersiellt eller kränkande så är det numer OK att lägga ut bilder. Skulle jag göra det och någon hör av sig och inte vill vara med på bild skulle jag förstås ta bort den.

Jag tycker inte heller det ger något att plåta vilt främmande om man inte har ett specifikt uppdrag.

Det är ju en personlig åsikt - och jag har i princip samma. Sedan beror det förstås på vad man menar med uppdrag, har man t.ex. en websida som är inriktad på gatufoto och en ambition att t.ex. samla på sig bilder från sin stad eller stadsdel så är det kanske ett projekt som många som blir fotograferade skulle godta?

Jag säger som Ingemar Stenmark: He´int´lönt å förklar´ för dem som ingenting begrip..... Suck!
Men jag högaktar Ulf S:s m.fl. idoga försök.

Senast ändrad:
"Om inte eleven förstår så är läraren dålig på att förklara" brukar det väl heta... ;-)

Anders Östberg skrev:
"Om inte eleven förstår så är läraren dålig på att förklara" brukar det väl heta... ;-)

Det finns ju även dom som inte vill förstå.

Sedan är väl egentligen diskusionen ganska meningslös? Vad är syftet? Jag har full respekt för att inte alla uppskattar och/eller ägnar sig åt gatufoto.

Jag kan väl tycka att frågeställningen i tråden tyder på en ganska klen förståelse av vad gatufoto egentligen handlar om. Sedan är det väl lite som Elliott Erwitt säger att "det finns två kattegorier av fotografer, de som ser och de övriga". Att försöka förklara gatufotandet för någon som inte "ser" eller ens vill "se", för att använda Erwitt, blir lite som att försöka berätta hur en banan smakar.

Senast ändrad:
Gurka

För dom som inte vill vara med på bild(eller bli indentifierbara) och kanske inte synas överhuvudtaget finns det Gurka att trä på huvet. Det finns folk som inte går ut alls och har persienner/rullgardin nerdragna. Men bot finns med terapi/tabletter.

alf109 skrev:
Det finns ju även dom som inte vill förstå.

Sedan är väl egentligen diskusionen ganska meningslös? Vad är syftet? Jag har full respekt för att inte alla uppskattar och/eller ägnar sig åt gatufoto.

Jag kan väl tycka att frågeställningen i tråden tyder på en ganska klen förståelse av vad gatufoto egentligen handlar om. Sedan är det väl lite som Elliott Erwitt säger att "det finns två kattegorier av fotografer, de som ser och de övriga". Att försöka förklara gatufotandet för någon som inte "ser" eller ens vill "se", för att använda Erwitt, blir lite som att försöka berätta hur en banan smakar.

Om förståelsen är klen så finns ju ett sätt att försöka få mer insikt - fråga dom som vet! Det var ett av syftena med frågeställningen och eftersom det i alla fall blivit lite diskussion så ökar mängden förståelse förhoppningsvis både här och där. ;-)

Anders Östberg skrev:
Om förståelsen är klen så finns ju ett sätt att försöka få mer insikt - fråga dom som vet! Det var ett av syftena med frågeställningen och eftersom det i alla fall blivit lite diskussion så ökar mängden förståelse förhoppningsvis både här och där. ;-)

Gatufoto handlar inte i första hand om att dokumentera och till skillnad från den rena dokumentärfotografin så har gatufoto mer av en konstnärlig dimension och ofta, men inte alltid, är även humor en komponent. Alf nämnde Elliot Erwitt. Hans bilder tycker jag är lysande och speglar väl lite essensen i gatufotografin. Ta en titt på några av dom här

Sen så behöver man inte gilla eller förstå alla fotogenrer heller och det finns en hel del som inte jag heller förstår.

Hej
Att fota andra människor utan att de vet om det, med det följer ett stort ansvar.
Dessutom så är du ju då som fotograf den som tar för sig utan att fråga. Det innebär att du tycker att ditt fotande är viktigare än denna person.
Vilket kan tåla en fundering.
Här gäller det att vara känslig. Gatufoto med personer på avstånd är väl okej.
Men om man vill fota nogon i närbild så tycker jag att man bör fråga.Man måste komma i håg att vi är alla lika värda, och att alla människor tycker inte om att bli fotograferade.
Mvh Zara

Att skildra "verkligenheten"

Jag tycker faktiskt det är väldigt givande att att fotografera okända människor på stan. Bara man vågar alltså...

Vet inte om nån av er anser att bilder som de nedan på nåt sätt är kränkande. Tycker bara det skildrar en samtid på nåt sätt. Berättar en historia osv. En av bilderna är förresten mer eller mindre arrangerad, gissa vilken?

Tränga sig före
Tjejkompisar
Dumpad?
Mamma en sån där...

...eller nån av de här kanske?

När tomten väljer julklappar...

Leopardtanga

Skäms inte Karin!

Du är ju en riktigt infernaliskt härlig paparazzi!! Överge macrobilderna!
Jag tror du också måste överge föreställningen om att du kanske inte vågar, du verkar ju våga det mesta.
Är det Jultomten som är arrangerad? Eler pojken i julfönstret?
Jag ser ingen kränkning i dessa bilder...Det skulle väl i så fall vara (nästan) lika kränkande att bara titta på någon..
Men det är klart skulle man publicera tysken i hans hemortstidning med namn och allt så skulle jag inte vara med längre.

Thomas Holmberg skrev:
Jag tror det är viktigt att vara medveten om att det finns människor som faktiskt inte tycker om att bli fotograferade.
Då är det bästa att inte fråga, och att inte märkas. Ingen tar skada av att bli fotograferad utan att veta om det.

Att skildra verkligheten

Karin: Vilken härlig Barcelonasvit du har tagit! Vilket ljus, vilken svärta vilket bett i kontrasterna. Men fr.a. en så fin samtidsskildring av oss människokrumelurer i vår vardag.
Bra illustration till vad temat Gatufoto är för mej.

Re: Skäms inte Karin!

Nills skrev:
Är det Jultomten som är arrangerad? Eler pojken i julfönstret?

Nä jultomten som köper en Paradis ask i sista paniken på julafton är en ögonblicksbild. Det är pojken som tittar i skyltfönstret som är lite arrangerad. Bad honom ställa sig o kolla på nåt där, men tycker den ändå blev bra, ser inte så arrangerad ut.

Tack för berömmet om mina Barcelona bilder. Hoppas jag får samma inspiration och mod nån fler gång.

Bofoto2 skrev:
Fy fan för Paradis. fick 2 i julas.

Ja du ser där, din tomte hade väl också panik o bråttom på julafton. ;-)Men jag föredrar nog i så fall Aladin istf Paradis, för i den förstnämnda så är det i alla fall mörk choklad = riktig choklad.

Spännande att den här funderingen blev en så lång tråd, det är tydligt att det är fler än jag som har skiftande tankar och känslor om detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar