Anders Östberg skrev:
OK, inga problem.
Frågan är säkert gammal och dessutom kan man generalisera den och ersätta "okända på stan" med "X" (Varför fota fåglar? Varför fota landskap?). Människor är kanske lite speciellt motiv bara eftersom det finns en interaktion, motivet kan t.ex. ha synpunkter på fotograferingen.
Om det finns ett "projekt" så är jag med lite mer, då finns en anledning att ta bilden och ett syfte med den. Annars är det som sagt för mig lite svårt att se finessen med bilder på vanliga människor på stan - om dom nu inte gör något intressant kanske.
Att vilja se och ta bilden kan jag däremot förstå, det är egentligen samma sak som spänningen i att "jaga" t.ex. en fågelbild. Faktum är väl att jag lite grann skulle kunna generalisera för egen del och säga att det roliga med fotografering är att ta bilderna, inte riktigt lika mycket att titta på dom sedan.
Hej igen Anders.
Visst är människor ett speciellt motiv, helt klart.
Och sk "gatufoto" är självklart en balansakt, just för att inte utlämna, förevisa medmänniskor på ett negativt sätt.
Och som någon sagt har tidigare, eller ännu tidigare, man startar ofta sin "gatufotokarriär" med att "våga ta ett kort på gatan", och då blir det kanske inte så mycket gatufoto i dess innersta mening...
Men,
man måste ju börja, och våga pröva, och pröva igen...
Och projekt ja...
Verkar som jag haft ett "projekt" pg hela livet utan att veta om det!
Fågelfoto ja!
Har tillbringat ett antal vårar och höstar i Skanör/Falsterbo under 1980-2000 talet...
Med anledningen att bla titta på fågelaktiviteterna med kikare (och strandvandrat efter bärnsten, och badhusfotografering).
Och, skratta inte nu!
Jag har fotat markjagande falkar med vidvinkel!
Av någon anledning jagar falkarna ibland i buskar/häckar under flytten...!?
När man då ser en falk dyka in i en buske, så gäller det att smyga sig långsamt närmare!
Med Hyperfokalen beredd!!!
Och så när falken sticker iväg ur busken, tar man bilden!!
Men här finns det nog ännu mindre anledning att titta på "bildresultatet" efteråt!
Men bilderna blir ganska "konstnärliga"!!
Och kommer ihåg när jag fotograferade en hangflygande falk vid Hovs hallar!
Falken hängde i hanget en 30 meter från mig!
På en tre meters höjd över marken, alldeles vid kanten ned mot havet.
Huvudet va helt stilla, Falken korrigerade vinden hela tiden med vingarna.
Och det blåste!! Jag lovar!!!
Häftig upplevelse att se den flygförmågan!!
Jag gick lånsamt närmare...
Hade ju självklart vidvinkel!
Falken flyttade sig från mig i samma takt som jag försökte komma närmare..
Så när jag försökt komma närmare i en 10 minuter,
och jag och falken förflyttats 200 åt sidan, så insåg jag...
Och tog ändå bilden!
Som jag kunde tagit långt tidigare!
Men man lär sig!
Så vad jag vill säga med det,
är att någon bra fågelfotograf blir jag nog inte!
Å närmare fåglar än så här kom jag inte i somras!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/764027.htm
B)
Ps.
Har flera böcker av Lars Jonsson, otroliga fågelbilder!!