Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med dig Roger!

Fs har för en tid sedan valt att ta bort topplistor. Dessa topplistor byggde på antalet kommentarer.

Jag gillade inte att de försvann eftersom det var just ett sätt att hitta inspirerande guldkorn, men kanske kan fs kan köpa denna form.
 
Jag tror inte man får fram de välkomponerade bilderna genom att titta på intresset bilden haft på fotosidan. Ser allt för många bilder av jätte duktiga fotografer som passerar nästan obemärkta och s.k. ”snapshots till familjealbummet” som får en massa kommentarer (...som t.ex. gullig katt).
 
Ditte:
Hur många ”snapshots till familjealbummet” hittar du bland bilderna i länkarna i mitt förra inlägg?
 
Bilder behöver väl inte nödvändigtvis vara välkomponerade för att vara bra/roliga/användbara. Om många tittat på en bild, kanske den är snarare "intressant" än bra, och det kan räcka långt.

Frågar man t.ex. Gallerix undrar jag om de säljer fler "bra" än "kul" bilder ...

/Anders
 
Om jag skall vara ärlig så tror inte jag att de bilder som får flest kommentarer på fs som är de "bästa" bilderna. Javisst, dom är bra och det är bilder som är väl värda att sortera ut på ett eller annat sätt, men...

Dessa bilder är bara bra med "fs-mått". fs har en egen stil på bilder, en stil som är bra och mode just bland oss. Det säger ingenting om hur bilden uppfattas utanför vår community
 
Jag håller med Janne om att antalet kommentarer på en bild inte säger något om kvaliteten (hur man nu betygsätter den). Att många kommenterar bilden visar bara att de som kommenterar har synpunkter på just den bilden.

Fotosidan kan knappast ha något slags kvalitetskontroll av bilderna som skickas in. Det finns ju ändå en begränsning av antal bilder per dag, och den borde göra att folk inte skickar in allt de har.

Om man inte gillar en bild av "privat" typ kan man ju låta bli att kommentera den, eller ge den konstruktiv kritik.

/Anders
 
clindh skrev:
Så sant. Och den här rädslan för att negativ kritik ger massa hämndröstningar tror jag är tämligen obefogad.

Finns kanske de som drar sig pga detta, men jag tror de allra flesta (gissning) inte gör det så flitigt därför att det inte är roligt.

Jo, det är jättebra att iaf inte alla delar den åsikten, jag bara säger helt ärligt hur jag känner.

En gång så bestämde jag mig för att ge kritik till sånt jag tyckte var tråkigt/dåligt.Menar du det som jag tyckr är riktigt dåligt/tråkigt. Ej små eventuella brister.
3 kommentarer blev det tror jag och det kändes helt meningslöst.

Det finns två alterntaiv:
1. Antingen talar man om att man tycker att bilden känns mer som en privat bild bla,bla,bla..
2. Man bortser från detta och försöker ge mer specifika tips. "Höj kontrasten, ändra ljus bla,bla.."

1:an blir man ju trött på att framföra.
2:an känns som en falsk fasad bara. "okej, egentligen tycker jag som alternativ 1, men i nån teknisk mening så kan jag väl iaf säga att man kan höja kontrasten"

Alltså, nej

Jag klarar det inte

(Jag menar härmed inte att jag är någon superproffsfotograf)
 
müsli skrev:
Ditte:
Hur många ”snapshots till familjealbummet” hittar du bland bilderna i länkarna i mitt förra inlägg?


Ne men de korten har väl fått kommentarer för att de är bra kort!!

De flesta snapshot korten får inga kommentar.
Får de någon kommentar så står det oftast söt katt,bäbis eller hund.
Därav ligger inte "snapshots till familjealbummet" med på "dina" länkar!!
 
lottae skrev:
Men de som verkligen fotar barn, blommor och solnedgångar med superkvalite då? Varför skulle inte de kunna få vara med i en ny pool?
Jag kan inte fatta varför det hakas upp på motiv så förba**at bara för att ett gäng i de kategorierna inte är speciellt bra. Är verkligen alla i de kategorierna värda att dömas bort?
Jag hoppas inte det..

En elitistisk pool, ok då, det kan ju vara kul för de som törs ladda upp där och som har självförtroendet att anse att man passar in på de höga kraven (som jag iof inte vet hur de ser ut). Men ratade motiv tycker jag är förstörande för kreativiteten och även för sajten som med det skulle välja bort ett par fotografer och duktiga såna bland de som får "leka" i elitpoolen. Det vore himlans synd att hämma kreativiteten med sållande av motiv i stället för att försöka visa fram motiven i himlans bra bild.

Tycker inte det är någon som har hakat upp sig på ett speciellt motiv t ex barn, att man inte ska få lägga upp sådana bilder. men för at du ska fatta vad JAG tycker är för privata bilder så ska jag nu länka ett exempel (vilket jag inte velat göra innan med hänsyn till fotografen men som sagt har man lagt ut sin bild här så ska man väl kunna länka till den och ge kretik)

ett ex på en bild för det privata albumet (enligt min mening)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=215368
det är den här typen av bilder jag inte tycker passar in här...

och en bild med lite jobb bakom
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=133661
 
Arleklint skrev:
Om jag skall vara ärlig så tror inte jag att de bilder som får flest kommentarer på fs som är de "bästa" bilderna. Javisst, dom är bra och det är bilder som är väl värda att sortera ut på ett eller annat sätt, men...
Men nog borde väl oddsen för ett blandat och riktigt högkvalikativt utbud vara större med varianten om antal kommentarer på ett ställe först, sedan bedömning och överflyttning än med en liten jury?
Bedömningen skulle ju näst intill vara nödvändig om det är bra bild man vill ha dit för att sålla åna som flera ratat i "rätta" antalet kommentarer (det händer ju, om än inte så ofta..)

Bildvärd/poolvärd som jag föreslog skulle ju kunna ersätta juryn tillsammans med resten av fotosidan som redan valt att kommentera bilderna.
Bildvärdarna/poolvärdarna skulle ju också kunna ha speciella perioder och vara utbytbara typ varje månad. Skulle ett sånt uppdrag vara mindre utvecklande tror du än en jury?

Jag tror variationen skulle vara högre och bättre utan jury och så gillar jag inte det ordet i sammanhanget heller. Jurys finns i tävlingar..


Vilka kanonbilder det var i Rogers sökningar förresten.
 
FILM) (ulltand skrev:
Bara att inse att vi har mycket olika smak. Bilden du länkade till tycker jag absolut passar in här. Däremot inte den här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=373792
Eller den här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=372762

(kanske skrev lite otydligt innan den sista länken var alltså vad jag tycker är en bra bild på ett barn där fotografen lagt ner lite jobb..)

Sant jag håller mig dig om dessa bilder..

men du menar på fullt allvar att den första bilden jag länkade till har killen tagit för att få kritik på sitt fotograferande för att han ska bli bättre??
 
Senast ändrad:
FILM) (ulltand skrev:
Bara att inse att vi har mycket olika smak. Bilden du länkade till tycker jag absolut passar in här.
Håller med, klart bra i sin realism och med en fantastisk ögonkontakt med den lille. Allt är inte softat och vackert, och ögonblicksbilder som verkligen förmedlar något tycker då jag är givande.

Ang de bilderna Ulf länkade till så har det dykt upp ganska mycket ungdomar på sistone, 16-17 år som lägger in denna typ av "skräpbilder". Lyckligtvis blir de sällan betalande medlemmar så det kommer inte in så många per medlem...
 
Scud4 skrev:
...men du menar på fullt allvar att den första bilden jag länkade till har killen tagit för att få kritik på sitt fotograferande för att han ska bli bättre??
Jag tycker att den bilden har klara kvaliteter (kan man säga så?). Men samtidigt förstår jag att alla inte tycker samma. Typen av bilder som jag är emot är mer de som jag länkade till.
 
Scud4 skrev:
(kanske skrev lite otydligt innan den sista länken var alltså vad jag tycker är en bra bild på ett barn där fotografen lagt ner lite jobb..)

Sant jag håller mig dig om dessa bilder..

men du menar på fullt allvar att den första bilden jag länkade till har killen tagit för att få kritik på sitt fotograferande för att han ska bli bättre??

Håller med förgående skrivbent!!

Detta är knappast den typen av foto som man vill ha kritik för.

Tillhör den kategorin som vill ha beröm och kommentarer hur sött det är.
 
Om det ska finnas en elitpool (eller ja, en pool med något mindre provocerande namn kanske:)
så är väl det enklaste att låta var och en själv få avgöra om man ska ladda upp där eller inte.
Typ " denna poolen är för dig som har fotat ett tag/ett bra tag. du behärslar grunderna i foto, har börjat finna en egen stil osv "

Ja nåt sånt.


Känns okej med en sån pool, men lite väl bred kanske? En nybörjarpool känns mer okej att den är bred, medans de som betraktar sig som att de kommit en bit på vägen kanske man borde ha några specialpooler. Eller jag vet inte, kommer inte på några exempel på detta.

Vad jag menar lite är att nybörjarpool och elitpool (eller ja, vad man nu ska kalla det( inte är riktigt samma grej. Är man nybörjare kan man gå in där, är man inte det kanske man söker sig till ett smalare område, en specialitet.

Vet ej om jag är ute och cyklar
 
Scud4 skrev:
......men för at du ska fatta vad JAG tycker är för privata bilder så ska jag nu länka ett exempel.....


Juste mening och ton du kör med...
Inlägget du citerade var ett svar jag skrev till Henri som föreslog en pool utan de kategorierna tidigare.

Ingen av de två bilder du länkade till var ny för mig. Jag har sett båda förut och jag rörs på olika sätt då jag ser dem. Tänker inte kommentera dem här, men jag håller inte med dig om att ettan inte hör hit. Det är en stark bild som berör. Jag mår dåligt av att se på den för att den väcker tankar och känslor men självklart hör den hit även om jag inte vill se den just nu.

Är det så att du också berörs av den och önskar bort den därför?
 
Balte skrev:
Håller med förgående skrivbent!!
Detta är knappast den typen av foto som man vill ha kritik för.
Tillhör den kategorin som vill ha beröm och kommentarer hur sött det är.
Sött? Nja.. :)

Den ligger inte i Bildkritik.

Nej den lär mig inget om just komposition eller teknik, men det är en bild som inte bara är "fin" - utan den berättar något. Dessutom ligger den i ett album med fler betraktelser av barnet, som skulle kunna bedömas som en helhet, som ett litet reportage eller utställning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.