Terje H
Aktiv medlem
Jag förstår tankesättet, en diskussion som även fanns på den analoga tiden kring varför vissa fotografer arbetade exempelvis med storformatskamera. Arbetar man långsammare kan det få vissa fotografer att höja bildkvaliteten. Det blev också mycket dyrare, vilket fick fotograferna att hålla igen och chansa mindre.En av anledningarna till att fota analogt är just att det kräver mer per bild, både ekonomiskt och i arbete med exponering, etc. Man tvingar sig själv är tänka mer och det kan göra en till en bättre fotograf. Jag ser en koppling till tråden om att fota i M-läge. Det är i alla fall en av anledningarna till att jag nyss skaffade en analog kamera efter 30 år.
Jag jobbade med småbild, mellanformat och storformat på den analoga tiden - men prioriterade oftast småbild och arbetade i småbild med samma rutiner som i de större formaten. På samma sätt arbetar jag med det digitala idag. Tar den tid som behövs för att bilderna ska få den grundkvaliteten jag önskar.
Jag fotograferar inte själv analogt längre, men förstår principen. Det viktigaste är att man gör och väljer det som passar bäst för en själv - så det blir de bilder man vill ha.
mvh Terje