Annons

Var börjar man för att öka kvalitet vid analog fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ken Rockwell har testat några analoga kameror tex Mamiya 7. Både Mamiya 6 och 7 har fina objektiv och ett svindlande pris på auktionsmarknaden. Bilden från Mamiya 7 är skannad med 80 MP så det är väl lämpligt att se vad som händer om man skalar ner. Dessutom bör man göra högdagrarna mörkare. Artifakter hittar man massor av....men om hela bilden visas på 4K ser man dom knappast!

Visst, men jag ifrågasatte generaliseringen att det skulle vara irrationellt att fota med film i största allmänhet. Det är det definitivt inte.
Allt som skrivits i den här tråden bekräftar att i största allmänhet finns inga rationella skäl att fotografera med film längre.
Däremot har de framkommit att i speciell säregenhet (eller vad nu motsatsen kan heta) kan det finnas skäl. Exempelvis att man vill använda större filmformat än vad det finns bildsensorer eller att det inte finns ström att tillgå på länge.

Men den bästa anledningen är nog helt enkelt att man bara vill.

Vill man bara tillräckligt kan man hitta på vad som helst, oavsett att det finns en del i ens omgivning som tycker man är stollig.

Allt som skrivits i den här tråden bekräftar att i största allmänhet finns inga rationella skäl att fotografera med film längre.
Däremot har de framkommit att i speciell säregenhet (eller vad nu motsatsen kan heta) kan det finnas skäl. Exempelvis att man vill använda större filmformat än vad det finns bildsensorer eller att det inte finns ström att tillgå på länge.

Vill man bara tillräckligt kan man hitta på vad som helst, oavsett att det finns en del i ens omgivning som tycker man är stollig.
Man behöver inte vilja fotografera med film för att framstå som en stolle…

Nu har jag inte orkat följa hela denna tråd, men har ni varit inne på området restitution? Där har ju kameror med (blad)film en oftast fördel.
Det har vi inte pratat om. Vi har mest diskuterat hur svårt det är att förstå att somliga gör andra val än de man själv föredrar.

Varför har bladfilm en fördel i fotogrammetri?

Varning texten kan innehålla spår av *ironi*

Precis, bara tanken att inte behöva dras med i köphetsen gällande ny kamerautrustning och att man dras med en utrustning som kanske är 30-40 år eller äldre och är nöjd med det. Stolligt är bara förnamnet!
Samt att den går att reparera också, hur stolligt som helst. Vi lever ju trots allt i en marknadsekonomi. Man borde förstå att varje ny modell där marknadsföringsnissarna i en skön förening med teknikerna lovar att man blir en ännu bättre fotograf och tar ännu bättre bilder bara man har den absolut senaste modellen.
Fast mest stolligt blir det när man inte ens tycker det är kul med en massa med knappar och menyer att bläddra igenom och inte förstår hur eller varför saker fungerar eller kanske inte fungerar. Utan istället bara nöjer sig med att ställa in avstånd, tid och bländare, men värst blir det kanske ändå att man tänker efter innan man tar en bild och inte kan se resultatet direkt i kameran. Hujedamig sådana stolleprov.

Hälsningar från en stollig men nöjd och glad fotograf, som tycker att resultatet och bilden kanske är lite viktigare än tekniken eller kameran.

PS. Blir även varm inombords av att lyssna på ljudet av långa slutartider från en mekanisk slutare. Kan också uppskatta när bilden är spegelvänd i sökaren och ibland också upp och ned. Kan man söka hjälp för dessa stolligheter? ;)

Senast ändrad:
Det har vi inte pratat om. Vi har mest diskuterat hur svårt det är att förstå att somliga gör andra val än de man själv föredrar.

Du kan luta filmplanet. Framför allt en poäng om du fotograferar höga hus.
Du kan luta papperet vid förstoring och använda motsvarande i "digitala mörkrummet" men ibland räcket det inte till. Sådana storformat-kameror är dock i klumpigaste laget för de flesta och kräver alltid stativ.

Fotogrammetri har jag inte nämnt, däremot restitution som kan göras i (nästan) alla storformatskameror. De använder i princip alltid bladfilm även om det finns adaptrar för rullfilm och digitala bakstycken.
Det man får med möjligheterna till restitution med en storformatskamera är bland annat upprättning av perspektiv och stora möjligheter till justering av fokusområde.

Så visst finns det visst behov av att fotografera på film.

Du kan luta papperet vid förstoring och använda motsvarande i "digitala mörkrummet" men ibland räcket det inte till. Sådana storformat-kameror är dock i klumpigaste laget för de flesta och kräver alltid stativ.

Sedan finns det ju tilt shift objektiv som passar de flesta större märken.

Jo, det gör det. Man kan få avsevärt bättre teknisk kvalitet till ett visst pris, eftersom det finns extremt mycket större filmformat som dessutom är klart ekonomiskt överkomliga.
Därtill kan man fortfarande få ut högre DR ur en negativ film om man vet vad man pysslar med. Samt naturligtvis ett annat utseende som i många fall är väldigt svårt att efterapa trovärdigt med digitalkamera.

Fast stora filmformat har en tendens att vara dyra. Ett 4x5 filmblad går t.ex. på över en hundralapp sedan tillkommer framkallning, och. skanning om man vill presentera bilden på nätet. Blir ganska snabbt dyrt, även om man inte direkt tar flera bilder/s med sin storformatare. Å andra sidan minskar nog lusten att ta så många bilder om man alltid ska släpa på stativ, filmkassetter och storformatare. I och för sig kanske även det kan vara en fördel. Det blir nog mera eftertanke innan man tar bilden.

Fast stora filmformat har en tendens att vara dyra. Ett 4x5 filmblad går t.ex. på över en hundralapp sedan tillkommer framkallning, och. skanning om man vill presentera bilden på nätet. Blir ganska snabbt dyrt, även om man inte direkt tar flera bilder/s med sin storformatare. Å andra sidan minskar nog lusten att ta så många bilder om man alltid ska släpa på stativ, filmkassetter och storformatare. I och för sig kanske även det kan vara en fördel. Det blir nog mera eftertanke innan man tar bilden.

Betalar ca. 11kr/st för 9x12cm Fomapan.

På vilket sätt är ovanstående skäl inte rationella?

Med sådan utrustning tar man kanske ett par-tre bilder per fototillfälle, så det behöver inte vara dyrt heller. Dessutom räcker det gott att gå upp till de största 120-formaten för att få en bunt fördelar över digitalt småbildsformat.

Det går att luta filmplanet (dvs bakstycket) eller framstycket* även med andra, mindre filmformat, men oftast måste man ha ett speciellt objektiv för det medan man på en storformatskamera som har lutbara fram- och bakstycken kan använda vilket objektiv som helst.

* Att luta bakstycket eller framstycket (dvs objektivet) ger ungefär samma resultat så länge man inte lutar mycket.

Med sådan utrustning tar man kanske ett par-tre bilder per fototillfälle, så det behöver inte vara dyrt heller. Dessutom räcker det gott att gå upp till de största 120-formaten för att få en bunt fördelar över digitalt småbildsformat.

Ja på 120-formatet har ju 6x9 (eller 55x86 mm) en klar fördel.
Då har vi tex Fuji 690 som kan vara rätt dyr.
Många press-kameror ser ut att vara billigare.
De som man ser med 50-talets pressfotografer....

Dagens bildskärmar gynnar ju även ett brett format!
Alla ska inte skriva ut bilden.

Hej! Här kommer en väldigt allmän fråga om analog fotografering, hoppas det är okej! Jag har fotat analogt ett par år men är helt novis kring det tekniska egentligen. Jag har en Minolta xg9 med sitt standardobjektiv tror jag, ett 55mm samt ett sigma 85-135mm jag köpte för några hundralappar. Kör alltid inställningar manuellt och har väl en okej förståelse för exponering men långt ifrån proffs. Använt lite olika filmer men oftast kodak gold eller portra.
När jag tittar runt på analoga foton finns en del fotografer som verkligen får till kvaliteten och skärpan i bilderna väldigt konsekvent medans jag generellt fallerar på den fronten. Jag bifogar en bild tagen från en fotograf och två från mig.Visa bilaga 168152tagen av migVisa bilaga 168153tagen av migVisa bilaga 168154tagen av fotograf.

Frågan blir väl i sin helhet, vilken ände börjar jag i för att öka kvaliteten/skärpan i fotona. Bör jag satsa på att investera i ett bättre objektiv? Köpa nytt kamerahus? Bara träna på exponering, eller gör sig filmen och framkallning ofta märkt? Jättetacksam för alla svar och hjälp!!

//Ludwig
Din sista bild har en fin känsla. Gå över till analogt mellanformat och använd en riktigt bra skanner Nikon LS900ED eller Epson 750. Valet av film är den del av vad du vill berätta. Studera konst och jobba med helheten så att du berättar en historia eller beskriver en känsla. Arbeta med små projekt på ca 30 bilder som håller ihop och när det är klart så ställer du ut 10-12 st av dem. Det finns ställen du kan göra det på som lokala bibblotek.

En av anledningarna till att fota analogt är just att det kräver mer per bild, både ekonomiskt och i arbete med exponering, etc. Man tvingar sig själv är tänka mer och det kan göra en till en bättre fotograf. Jag ser en koppling till tråden om att fota i M-läge. Det är i alla fall en av anledningarna till att jag nyss skaffade en analog kamera efter 30 år.

En av anledningarna till att fota analogt är just att det kräver mer per bild, både ekonomiskt och i arbete med exponering, etc. Man tvingar sig själv är tänka mer och det kan göra en till en bättre fotograf. Jag ser en koppling till tråden om att fota i M-läge. Det är i alla fall en av anledningarna till att jag nyss skaffade en analog kamera efter 30 år.
Japp, och när man väl börjat med det "tänket" kan man överföra det till sin digitala fotografering. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar