Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var börjar man för att öka kvalitet vid analog fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det måste väl vara det man ser i (den analoga) slr-kamerans sökare som avgör skärpan oavsett om man har ett nytt eller gammalt objektiv. Är filmen bucklig borde en mindre bländare hjälpa att öka skärpedjupet innanför objektivet.
Jag har svårt att tro att gårdagens optik skulle vara bättre än dagens. Då upplösningen med en 35 mm film är begränsande fanns ju ingen anledning att tillverka skarpare objektiv än vad filmen kunde prestera om det inte var ett "olycksfall" i arbetet.

Japp, definitivt beroende på objektivets brännvidd. Men det borde väl inte skilja mellan två objektiv med samma brännvidd? Eller..?
Det kan det nog göra. Ett konventionellt objektiv med lång brännvidd är annorlunda konstruerat än ett äkta teleobjektiv med samma brännvidd, men jag har inte jämfört två sådana i detalj så att jag kan svara på hur mycket det kan skilja.

Njae, det kan jag inte hålla med om. Det står en del om kalibrering i slutet av artikeln, men inte så mycket om toleranser. Jag nöjer mig dock med Maktens svar i inlägg #137 som antyder att det beror på var man har för krav.

Nej du har rätt, det var en tolkning som jag gjorde. Det står att man fick bättre utläsning om man projicerar bilden mitt i emulsionen snarare än på filmens yta, vilket är 0.02mm från tryckplattan. Så jag tolkade det som att så lite som 0.02mm gör en märkbar skillnad.

Nej det är rätt, det var en tolkning som jag gjorde. Det står att man fick bättre utläsning om man projicerar bilden mitt i emulsionen snarare än på filmens yta, vilket är 0.02mm från tryckplattan. Så jag tolkade det som att så lite som 0.02mm gör en märkbar skillnad.
Jag skulle nog säga mätbar hellre än märkbar, men utan lite mer detaljer om saken är det nog svårt att veta.

Att trycka på en knapp är inte ett likvärdigt alternativ till att dra i en spak. Det är bekvämare att trycka på en knapp.
... men väldigt okontrollerat om det är en handbromsvändning man försöker åstadkomma.

Är det dags att parkera är det ännu bekvämare är att inte ens behöva trycka på en knapp

Senast ändrad:
Frågan i trådstarten "vilken ände börjar jag i för att öka kvaliteten/skärpan" borde väl alla ingenjörer här i tråden tolka bokstavligt. Ett enkelt sätt att öka kvoten kvalitet delat med skärpa är att göra skärpan (nämnaren) så liten som möjligt, men inte noll. 😀

• Haha
Reaktioner: PMD
Ut och fota med er istället för att sitta och gnälla här😁

Jag fotar analogt för känslan, dock max 4 rullar per år.

När jag fotar digitalt försöker jag få bilderna att se mer analoga ut då jag gillar den stilen, imperfektioner och färger m.m. Kristallklara, superskarpa bilder är det tråkigaste jag vet.

En 12 år gammal 16mp Fujifilm XE1 med ett vintage objektiv och ett pro mist filter på. 20sek i Lightroom = färdig bild och ser ingen skillnad, när printet går över 50cm märker jag skillnaden då den digitala krossar den analoga.

Blir dock mer glad inombords för en bra printad 35mm film bild än en digital.

Dock för samma pris av 3 filmrullar + framkallning och inscanning kan jag ta bättre bilder och tiotusentals om jag vill då min digitala utrustning inkl SD kort, adapter etc kostar mindre.

För att utveckla sitt analoga fotande så fota mindre, tänk mer, använd stativ och håll dig till ett fast objektiv under en längre tid så man lär sig det till 99%. Fota F5.6-f16 för skarpare bilder. Svartvitt är mer förlåtande än färg.

/ Johan

Ut och fota med er istället för att sitta och gnälla här😁

Jag fotar analogt för känslan, dock max 4 rullar per år.

När jag fotar digitalt försöker jag få bilderna att se mer analoga ut då jag gillar den stilen, imperfektioner och färger m.m. Kristallklara, superskarpa bilder är det tråkigaste jag vet.

En 12 år gammal 16mp Fujifilm XE1 med ett vintage objektiv och ett pro mist filter på. 20sek i Lightroom = färdig bild och ser ingen skillnad, när printet går över 50cm märker jag skillnaden då den digitala krossar den analoga.

Blir dock mer glad inombords för en bra printad 35mm film bild än en digital.

Dock för samma pris av 3 filmrullar + framkallning och inscanning kan jag ta bättre bilder och tiotusentals om jag vill då min digitala utrustning inkl SD kort, adapter etc kostar mindre.

För att utveckla sitt analoga fotande så fota mindre, tänk mer, använd stativ och håll dig till ett fast objektiv under en längre tid så man lär sig det till 99%. Fota F5.6-f16 för skarpare bilder. Svartvitt är mer förlåtande än färg.

/ Johan
Ut å fota med dig själv du! ;-)

Själv kom jag precis hem med 1300 exponeringar på minneskortet.

Att tjattra här är en trevlig sysselsättning till morgonkaffet

... men väldigt okontrollerat om det är en handbromsvändning man försöker åstadkomma.
Beror inte det på hur stor slaglängd man har i knapptryckningen? :)
Är det dags att parkera är det ännu bekvämare är att inte ens behöva trycka på en knapp
Jo, det håller jag med om och så är det ju ofta också. Ökar eller minskat kvaliteten vid "analog" fotografering då?

Beror inte det på hur stor slaglängd man har i knapptryckningen? :)

Jo, det håller jag med om och så är det ju ofta också. Ökar eller minskat kvaliteten vid "analog" fotografering då?
Analoga fotograferingens handbromsvändning motsvarar väl att panorera - med tidratten inställd på B. Kvaliteten i det fallet skulle nog inte öka ifall avtryckarknappen ersattes av en fyrtio centimeter lång spak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar