Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Sätt kameran på stativ och sikta mot ett kontrastrikt objekt (t.ex. tidning) för att kolla om även mittenpunkten missar. :) Det är inget ovanligt att objektiv kan behöva lite finjustering, speciellt objektiv med så stor bländare. Ibland kan det även vara kamerahuset som är lite feljusterat.
 
http://i.imgur.com/5faq5.jpg
http://i.imgur.com/hG9ku.jpg

Där är två bilder där jag märkt ut fokuspunkten. Jag testade fler bilder än dessa där jag flyttade fokuspunkten och sen fokuserade om och resultatet är väldigt konsekvent.

Det här är ganska nära närgränsen. Frågan är bör jag lämna in objektivet eller är skillnaden så liten att jag kan justera det i kameran?

På ett papper såhär så är det ju enkelt att förutse när man vet detta och fokusera lite bortom. Men när man vill fokusera på ögonen vid ett porträtt blir det närmare omöjligt att arbeta på det sättet.
 
Testa +5 på microjusteringen

Jag körde + 20, maxvärdet direkt för o se vart jag hamnar. Det är betydligt bättre, men fortfarande bara aningen bakfokuserande.

Jag tänker på vad detta innebär i praktiken med så kort skärpedjup. Jag fotar lite allt möjligt men det viktigaste för mig är när jag gör porträtt.

Sätter jag då fokus på ögonen så har folk ögonfransar och ögonlock som kameran väldigt lätt kan välja att fokusera på istället för själva ögat.. vilket då borde innebär att jag skulle gagnas snarare av lite framfokus..

Nästa steg är att testa dom andra gluggarna och se om det är kamerahuset eller specifikt objektiv som felfokuserar..
 
Själv ska jag lämna in rubb och stubb för justering med kamerahus efter nyår.
får passa på när man har garanti kvar.

Vill du spendera pengar och justera själv kan du ju köpa Reikan FoCal. Har själv köpt det och är mer än nöjd.

/Stefan
 
Jag körde + 20, maxvärdet direkt för o se vart jag hamnar. Det är betydligt bättre, men fortfarande bara aningen bakfokuserande.

Jag tänker på vad detta innebär i praktiken med så kort skärpedjup. Jag fotar lite allt möjligt men det viktigaste för mig är när jag gör porträtt.

Sätter jag då fokus på ögonen så har folk ögonfransar och ögonlock som kameran väldigt lätt kan välja att fokusera på istället för själva ögat.. vilket då borde innebär att jag skulle gagnas snarare av lite framfokus..

Nästa steg är att testa dom andra gluggarna och se om det är kamerahuset eller specifikt objektiv som felfokuserar..
Verkar som sagt inte helt ok. Tycker Nikon verkar ha problem med just 85 1,4 G. Den första jag hade var tokskarp men jag hade den på +15 vilket egentligen känns lite för mycket. Byte av hus skulle lätt kunna innebära behov av verkstad med så små marginaler. Min andra fick skickas till verkstad 3 ggr innan både jag o Mediamarkt gav upp. Därför valde jag istället 85 1,8 som varit felfri.
 
Själv ska jag lämna in rubb och stubb för justering med kamerahus efter nyår.
får passa på när man har garanti kvar.

Vill du spendera pengar och justera själv kan du ju köpa Reikan FoCal. Har själv köpt det och är mer än nöjd.

/Stefan

Kan ju vara skönt att göra om man tycker de e ok att vara ifrån kameran!

Testade 50mm @ F/1,8. Den sköter sig bra vid närgränsen, men vid en meters avstånd redan så börjar den bakfokusera såpass att fokuspunkten börjar bli suddig. Ungefär en cm's skillnad där. Väldigt nära vad 85:an gör.
 
Verkar som sagt inte helt ok. Tycker Nikon verkar ha problem med just 85 1,4 G. Den första jag hade var tokskarp men jag hade den på +15 vilket egentligen känns lite för mycket. Byte av hus skulle lätt kunna innebära behov av verkstad med så små marginaler. Min andra fick skickas till verkstad 3 ggr innan både jag o Mediamarkt gav upp. Därför valde jag istället 85 1,8 som varit felfri.

Åh tusan. Låter inte bra nej! =/ Nån som vet exakt vad justeringsbetäckningen i siffror står för? Är det så enkelt som mikroprocent av avståndet eller såpass optiskt avancerat att man inte orkar bry sig? ;)
 

85:an ställde jag på +20 och den bakfokuserar fortfarande. 1 cm vid 1 meters avstånd utan korrigering. Efter korrigering upplevde jag bakfokus på 5-8mm ändå..

Dom andra objektiven försökte jag inte finjustera. Eftersom alla 3 verkar bakfokusera konsekvent så lär jag få lämna in huset ändå, o fota med en defekt kamera kommer jag nog ändå inte göra så krånglar inte mer med det. Lämnar in den på onsdag.

Hur mycket upplevde du att korrigeringen var möjlig att göra?
 
85:an ställde jag på +20 och den bakfokuserar fortfarande. 1 cm vid 1 meters avstånd utan korrigering. Efter korrigering upplevde jag bakfokus på 5-8mm ändå..

Dom andra objektiven försökte jag inte finjustera. Eftersom alla 3 verkar bakfokusera konsekvent så lär jag få lämna in huset ändå, o fota med en defekt kamera kommer jag nog ändå inte göra så krånglar inte mer med det. Lämnar in den på onsdag.

Hur mycket upplevde du att korrigeringen var möjlig att göra?

Ganska mycket, faktiskt. Men blir det för mycket kan det spöka på olika avstånd. Fick nyligen min kamera tillbaka efter focusjustering och tyvärr så fick jag den med bakfokusring som inte var innan. Har ett par av gluggarna på +10. Men det funkar i alka fall så jag kör vidare med det jag har.
 
Ganska mycket, faktiskt. Men blir det för mycket kan det spöka på olika avstånd. Fick nyligen min kamera tillbaka efter focusjustering och tyvärr så fick jag den med bakfokusring som inte var innan. Har ett par av gluggarna på +10. Men det funkar i alka fall så jag kör vidare med det jag har.

SKulle bli lagom sur då efter att ha väntat så länge. =(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.