Hej igen!
Först. Tack för alla svar och hjälp med att klura ut vilken väg jag ska gå inför att köpa en begagnad fullformatare, från denna tråden: "köpa fullformat beg'at"
Tänkte att det kan vara bättre att hålla isär ämnena lite och starta en ny tråd.
Så det faller på att antingen köpa en D600 eller en D800 begad om ett halvår till ett år.
Nu sitter jag och funderar på att få så klart som möjligt för mig vilka objektiv jag kan tänkas behöva.
Till skillnad mot första gången jag köpte DSLR så vill jag nu inte ha så många objektiv som möjligt bara för att, utan snarare tvärtom och välja smart.
Jag hade en flera hyfsat ljusstarka zoomar till gamla kameran (allt är nu avsålt). När jag väl köpte några ljusstarka fasta gluggar så blev det snabbt det enda som satt på. 95% använde jag 35mm 1,8 och 50mm 1,4 (det var på en aps-c sensor). Dels pga optiska kvaliteten, dels att jag gillar att spontanfota på full öppning och även för att min kreativa förmåga utvecklas bra mkt mer när jag måste röra på mej för att tänka komposition istället för att zooma med brännvidd för att slippa gå.
Drömobjektivet var hela tiden nikons 85mm 1,4, men sparade aldrig ihop till det och har inte ens testat det. Funderar på att göra det nu.
Jag är nyfiken på vad ni tekniskt belästa anser om skillnaden mellan 1,8:an och 1,4:an.. prismässigt är skillnaden väldigt stor, är den berättigad?
Hur är det med andra tredjepartstillverkare som gör 85mm.. nåt att överväga?
24-70mm 2,8 verkar få stora lovord vad gäller fullformat, funderar seriöst på den bara för att täcka den brännvidden. Finns några alternativ där?
Förövrigt är jag inte påläst alls vad som finns osv. Har mest förstått att priset är helt annorlunda när det gäller FX så gäller att läsa på innan jag köper på min budget.
Vore mycket tacksam för förslag och ideer på olika prisvärda gluggar. Då är det primärt för porträtt och studioarbete det gäller.