Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börjar ”Prime”-gluggarnas tid vara till ända?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, för att vara mer precis: bakgrundsoskärpa förutsätter en stor bländare, och zoomar har i regel 2.8 eller mindre, vilket är en begränsning. Sen kan designen vara hur bra som helst.

Det beror helt på hur mycket bakgrundsoskärpa man "behöver". Här är två bilder tagna med det pyttelilla objektivet Voigtländer 40/2,8 Heliar på en Sony FF, troligen vid f/2,8. Ingen av dem hade blivit "bättre" med mer bakgrundsoskärpa (vilket även jag förmodligen lockats till om möjligheten funnits).

DSC08887_fb.jpg

DSC08891_fb.jpg

Edit: Man kan se antydan till bländarlamellernas form plus att den nedre bilden har en "stjärna" kring solen, så de är förmodligen liiiite nedbländade ändå. Alltså mindre än f/2,8.

Eller varför inte den här, med vidvinkel vid f/3,5 på ett lite större sensorformat som motsvarar ungefär f/2,8 på FF. Med kortare skärpedjup från till exempel ett 24/1,4 hade sammanhanget försvunnit.

DSCF1868_fb.jpg

Jag skulle vilja påstå att det är ganska många som har en irrationell vilja att använda så kort skärpedjup det bara går och att det faktiskt ofta gör deras bilder sämre. I alla fall när man/de plåtar på skitkort avstånd vid ~f/1,4 och totalt eliminerar bakgrunden. På lite större avstånd kan det däremot vara "nödvändigt" om man alls vill separera motivet från bakgrunden.

Det finns naturligtvis massa undantag där bakgrunden bara stör, men antagligen mindre ofta än man tänker sig. Fotar man en modell där modellen är det enda intressanta så kan man istället välja en trevligare bakgrund än just exakt där man råkar stå för tillfället. :giggle:
 
Det här blir ju en helt annan diskussion, nämligen om mycket oskärpa är bra eller dåligt. Det är helt en smaksak. Min poäng är att OM man gillar mycket oskärpa lönar sig det att skaffa en prime med stor bländare. Om man inte gillar den typen av bilder är det naturligtvis inte viktigt.
 
Ok, för att vara mer precis: bakgrundsoskärpa förutsätter en stor bländare, och zoomar har i regel 2.8 eller mindre, vilket är en begränsning. Sen kan designen vara hur bra som helst.

Fast det behöver ju inte stämma heller. Skärpedjup avgörs ju även av avstånd och brännvidd. Du kan ju t.ex få extremt kort skärpedjup med ett långt teleobjektiv som inte har nån stor bländare. Likaså får du ju kortare skärpedjup desto närmre du fokuserar på nåt.
 
Jag har z14-24 och z 24-70 2.8 Till z6. Har även z 50 1.8 och kan säga att jag knappt använt den. 20 f1.8G F mount äger jag också, denna främst för närgränsen då det ger lite kul perspektiv.
 
Tekniska prestandaskillnader åsido; jag har litet svårt att se att fasta objektiv nödvändigtvis sporrar och berikar den kreativa processen jämfört med zoomobjektiv. Kanske är justerbar ISO-känslighet också litet bortklemande - en filmrulle får man ju vara litet kreativ och anpassa sig till...? ;)
 
Börjar "Prime"-gluggarnas tid,,,

Nej det tror jag inte alls, tycker det tas fram den ena ljusstarkarkare fasta gluggen efter den andra. Gissar även att utvecklingen mot allt högre upplösning ger den högkvalitativa fasta optiken en fördel. Att det sedan inte har ett dyft med att göra beträffande möjligheten att ta bra bilder är en annan femma.


/Stephan
 
För mig handlar det om att mina zoomar inte är ljusstarka nog att ge det korta skärpedjup jag ibland är ute efter, skärpa och övriga egenskaper hos zoomarna är sällan ett hinder men ibland vill jag av kreativa skäl ha ett superkort skärpedjup och då kan till exempel inte mitt 24-70 mäta sig med mitt 85 f/1.4. 85:an är även skarpare men det har sällan någon praktisk betydelse och när det kommer till storlek/vikt är det ingen avgörande skillnad åt något av hållen.
 
Det här blir ju en helt annan diskussion, nämligen om mycket oskärpa är bra eller dåligt. Det är helt en smaksak. Min poäng är att OM man gillar mycket oskärpa lönar sig det att skaffa en prime med stor bländare. Om man inte gillar den typen av bilder är det naturligtvis inte viktigt.
Diskussionen började med att du skrev: "bakgrundsoskärpa förutsätter en stor bländare..."

Inte för att "stor" är definierad, men bakgrundsoskärpa får man oavsett bländare. Ibland syns den inte ens med blotta ögat dock. 😁
 
Tekniska prestandaskillnader åsido; jag har litet svårt att se att fasta objektiv nödvändigtvis sporrar och berikar den kreativa processen jämfört med zoomobjektiv.
Det har nog ingen påstått heller, bara att det kan öka kreativiteten, precis som andra begränsningar också kan. ;) Det är ju bara att fundera på hur kreativ man skulle bli om kameran gjorde allt åt en, inklusive komposition. Nåt slags arbete måste ju fotografen utföra för att ens kunna kalla sig fotograf, och för olika personer infaller kreativitet vid olika tröskel så att säga.

Kanske är justerbar ISO-känslighet också litet bortklemande - en filmrulle får man ju vara litet kreativ och anpassa sig till...? ;)
Egentligen är det ingen större skillnad mot en digital sensor. Båda fångar en mängd ljus per tid (och bländare). Filmen kan du pressa vid framkallning, medan du gör det redan i kameran i det digitala fallet.

Själv har jag valt att använda auto-ISO eftersom det inte inverkar nämnvärt på den kreativa processen, för just mig. Jag håller koll på värdet men slipper vrida på en ratt till (som används till annat). Hade kameran lättillgängliga vred för allt så hade jag möjligen gärna satt ISO manuellt däremot.
 
Senast ändrad:
Som rubriken lyder. Det beror på vem du frågar. Jag ser ingen motsättning. Jag äger iofs ingen "super prime" men har ett par fasta objektiv. Av bekvämlighet så sitter oftast en kort zoom på kameran om man inte bestämt vilket motiv man ska ha innan man ger sig ut. Det är ju sällan eller aldrig hela arsenalen kan följa med. För "studiofoto" är det oftast en fast brännvidd som kommer i fråga.
Så nej. Jag tror fasta gluggar lever vidare. Prime och/eller vanliga med fasta brännvidder.
 
Jag har både och. Glöm inte att samtidigt som objektivkonstruktörerna får tillgång till allt kraftfullare verktyg för konstruktion och verifiering av zoomobjektiv, så hindrar det inte att de släpper lös dessa verktyg på fasta objektivkonstruktioner. De blir också allt bättre.

Samtidigt som jag tycker att mitt EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM är ett utmärkt zoomobjektiv så hindrar det inte att jag ibland tar till EF 85 mm f/1,4L IS USM, trots att den ligger inom den förstas brännviddsområde. För att inte tala om att EF 300 mm f/2,8L IS II USM skåpar ut de zoomar jag äger, som inkluderar 300 mm i omfånget, trots att de ligger på f/5,6 då.
 
Ljusstyrka och storlek är det som skiljer mest. Är man en sån som släpar runt på flera olika objektiv så funkar förstås en bra zoom utmärkt, förutsatt att ljusstyrkan räcker. Om man däremot antingen vill ha större skillnad i brännvidd än vad max och min på zoomen ger, eller högre ljusstyrka, eller ett smidigare objektiv när det är monterat på kameran, kommer fasta gluggar fortsätta vara ett vettigare alternativ.
Ska man fingranska de tekniska resultaten så är därtill skärpa inte allt. Egenskaper som bokeh och kromatisk aberration är ofta bättre hos fasta objektiv, även om en del av knepigheterna idag kan korrigeras i någon mån med mjukvara.

Utöver detta kan man (som jag) tycka att begränsningen i en fast brännvidd ökar kreativiteten och leder till bättre bilder för att man måste anstränga sig mer med sina kompositioner.

Om jag exv. skulle åka på en sådan resa idag där jag VET att jag skulle ställas inför en mängd olika typer av situationer och bara fick ta med mig ett enda objektiv, så skulle det absolut blivit mitt Sony 24-105/4. Det är skarpt även fullt öppet och ger bra kontrast dess egenheter som exv. vignettering på maxbländare korrigeras automatiskt om jag så vill av DxO Photolab som jag kör. Det negativa är väl att det som övriga Sony-zoomar är väl klossigt egentligen för min smak. Jag har redan haft det på ett antal resor och är väldigt nöjd med resultaten.

Men jag är ingen zoomfotograf trots att zoomarna numera är fantastiska och jag använde nästan enbart ett Pentax SMC-M 40mm/2,8 under nära 30 år på mängder av resor jag gjorde från 1971 och framåt. Tittar jag på många av de gatubilder och "gatuporträtt" jag tog då, så tycker jag själv att jag tog bättre sådana bilder då än nu och det enda skäl jag kommit fram till är den fasta brännvidden. Den tvingade mig att gå närmare och bli en del av motivet på ett helt annat sätt än idag. Sådana bilder blir ofta bättre om man kommer nära. Så på så sätt kan jag hålla med dig om att fasta objektiv, med sina fördelar och begränsningar driver fram ett annat beteende hos en som fotograf än den zoomobjektivens "distansering" gör.

Numera använder jag nog mest primes såsom mitt pyttelilla SonyZeiss 35/2,8 eller mitt Sony 90/2,8 makro som jag kommit att älska. Jag föredrar dessutom min lastgamla A7r framför min nyare A7 III åtminstone för mer statiska motiv. Det kamerahuset är flera hekto lättare än de nya och passar underbart bra ihop med den pyttelilla och superlätta 35:an. De är som gjorda för varann och det togs också fram tillsammans med SonyZeiss 50mm/1,8 till A7r när den kom. Alla dessa verkligt skarpa primes kommer f.ö. ännu bättre till sin rätt på ett kamerahus som A7r med sina 36 Mp än på A7 III.

För min del är kort skärpedjup lika mycket av ett problem som en tillgång och bländare 4 som största hål är ingen "show stopper" för en fotograf som jag som främst sysslat med dokumentation och fotoberättelser/reportage. Med Photolab och Deep Prime brusreducering så är mörkerfoto inte längre något jag är rädd för då det inte alls längre är bara kamerans prestanda eller mina egna ev. misstag som har sista ordet när det gäller vad man kan få ut av ett bildmaterial taget i mörker på höga ISO.

Annat var det förr när jag och många med mig var hänvisad till och begränsad av diafilmer som Agfa CT 18 DIN (Deutsche Industrie Normen) eller max 21 diafilm som väl motsvarar ASA/ISO 50 och 100 och var oerhört inflexibel och oförlåtande inför fotografens misstag. Idag kan jag ställa in upp till över ISO 200 000 på min A7 III och fortfarande upp mot ISO 12 800 kan man få tekniskt användbara resultat med Deep Prime. Förr kunde man ju inte heller rädda diabilder i digital efterbehandling som nu. Överexponerade man det minsta försvann mycket av färgerna och underexponerade man så försvann detaljerna i skuggor som man inte kunde rädda som idag när man i efterhand enkelt kan lyfta exponeringen tre-fyra steg i någon konverterare i efterhand vid behov.

Jag tycker det är fantastiskt som det är nu vare sig man nu kör primes eller zoomar och det är även fantastiskt att mina gamla Pentax SMC-objektiv faktiskt presterar bättre på en A7:a med adapter än de någonsin gjorde på min Pentax ME och skälet till detta är fokuspeaking som låter mig sätta skärpan manuellt med en precision som ofta aldrig var möjlig med snittbild och microraster i en optisk sökare. Även om sökaren i Pentax ME på många sätt var fantastiskt stor och fin i bra ljus så var den ofta problematisk när det blev mer skum belysning. Så det har på många sätt blivit oerhört mycket enklare idag att skapa tekniskt bra bilder än förr, vare sig man använder primes eller zoomar, även om systemkameraparadigmen faktiskt inte ändrats ett dugg i grunden. Vi har fortfarande massor av primes och allt bättre zoomar att välja mellan och så kommer det fortsätta att vara tills något ändrar paradigmen i grunden, som vi fortfarande sitter fast i.
 
Senast ändrad:
Enda zoom jag använder är mitt XF55-200mm.
Jag går mkt hellre med min XF35mm1.4 (187g) än något Zoom objektiv.
Med min Fujifilm XS10 blir den totala vikten 652 gram.
Jag får alltså en professionell kamera med IBIS + mitt favorit objektiv någonsin att göra det mesta jobbet åt mig för 652 gram och en bländare på 1,4.
Jag zoomar med fötterna och känner mig mer fri och kreativ dessutom. Fotade alltid med Zoom förr men sedan 3 år tillbaks har jag slutat mer eller mindre helt med det.
Fujifilms 16-55mm 2.8 väger mer än hela min dagliga setup.
Och Nikons Nikkor Z 24-70 2.8 väger 809gram

@Sufstreet
 
Är inget fan av zoom:ar heller. Det enda jag har har köpt (utöver det högst mediokra kit-objektivet till min A7III) är Sonys relativt nya 16-55 2.8 (APS-C) till min A6400. Det är absolut inget fel med kvaliteten på det, står sig mycket väl jämfört med Sigmas fasta 56mm 1.4 till APC-C som är väldigt skarpt… men jag tycker inte det är lika roligt att använda zoom helt enkelt.

Till min A7III:a kör jag bara fasta. Oftast växlar jag mellan, de i mina ögon, helt fantastiska 24mm GM och 135 GM. Snart hoppas jag att även nya 50mm GM får en plats där :)
 
Enda zoom jag använder är mitt XF55-200mm.
Jag går mkt hellre med min XF35mm1.4 (187g) än något Zoom objektiv.
Med min Fujifilm XS10 blir den totala vikten 652 gram.
Jag får alltså en professionell kamera med IBIS + mitt favorit objektiv någonsin att göra det mesta jobbet åt mig för 652 gram och en bländare på 1,4.
Jag zoomar med fötterna och känner mig mer fri och kreativ dessutom. Fotade alltid med Zoom förr men sedan 3 år tillbaks har jag slutat mer eller mindre helt med det.
Fujifilms 16-55mm 2.8 väger mer än hela min dagliga setup.
Och Nikons Nikkor Z 24-70 2.8 väger 809gram

@Sufstreet

Det är en av grejorna jag älskar med Fuji, att de har små och lätta fasta objektiv med mycket hög bildkvalité :) Sen att XF-objektiven dessutom är gjorda av metall är mycket trevlig bonus :)
 
Om jag exv. skulle åka på en sådan resa idag där jag VET att jag skulle ställas inför en mängd olika typer av situationer och bara fick ta med mig ett enda objektiv, så skulle det absolut blivit mitt Sony 24-105/4. Det är skarpt även fullt öppet och ger bra kontrast dess egenheter som exv. vignettering på maxbländare korrigeras automatiskt om jag så vill av DxO Photolab som jag kör. Det negativa är väl att det som övriga Sony-zoomar är väl klossigt egentligen för min smak. Jag har redan haft det på ett antal resor och är väldigt nöjd med resultaten.

Men jag är ingen zoomfotograf trots att zoomarna numera är fantastiska och jag använde nästan enbart ett Pentax SMC-M 40mm/2,8 under nära 30 år på mängder av resor jag gjorde från 1971 och framåt. Tittar jag på många av de gatubilder och "gatuporträtt" jag tog då, så tycker jag själv att jag tog bättre sådana bilder då än nu och det enda skäl jag kommit fram till är den fasta brännvidden. Den tvingade mig att gå närmare och bli en del av motivet på ett helt annat sätt än idag. Sådana bilder blir ofta bättre om man kommer nära. Så på så sätt kan jag hålla med dig om att fasta objektiv, med sina fördelar och begränsningar driver fram ett annat beteende hos en som fotograf än den zoomobjektivens "distansering" gör.

Numera använder jag nog mest primes såsom mitt pyttelilla SonyZeiss 35/2,8 eller mitt Sony 90/2,8 makro som jag kommit att älska. Jag föredrar dessutom min lastgamla A7r framför min nyare A7 III åtminstone för mer statiska motiv. Det kamerahuset är flera hekto lättare än de nya och passar underbart bra ihop med den pyttelilla och superlätta 35:an. De är som gjorda för varann och det togs också fram tillsammans med SonyZeiss 50mm/1,8 till A7r när den kom. Alla dessa verkligt skarpa primes kommer f.ö. ännu bättre till sin rätt på ett kamerahus som A7r med sina 36 Mp än på A7 III.

För min del är kort skärpedjup lika mycket av ett problem som en tillgång och bländare 4 som största hål är ingen "show stopper" för en fotograf som jag som främst sysslat med dokumentation och fotoberättelser/reportage. Med Photolab och Deep Prime brusreducering så är mörkerfoto inte längre något jag är rädd för då det inte alls längre är bara kamerans prestanda eller mina egna ev. misstag som har sista ordet när det gäller vad man kan få ut av ett bildmaterial taget i mörker på höga ISO.

Annat var det förr när jag och många med mig var hänvisad till och begränsad av diafilmer som Agfa CT 18 DIN (Deutsche Industrie Normen) eller max 21 diafilm som väl motsvarar ASA/ISO 50 och 100 och var oerhört inflexibel och oförlåtande inför fotografens misstag. Idag kan jag ställa in upp till över ISO 200 000 på min A7 III och fortfarande upp mot ISO 12 800 kan man få tekniskt användbara resultat med Deep Prime. Förr kunde man ju inte heller rädda diabilder i digital efterbehandling som nu. Överexponerade man det minsta försvann mycket av färgerna och underexponerade man så försvann detaljerna i skuggor som man inte kunde rädda som idag när man i efterhand enkelt kan lyfta exponeringen tre-fyra steg i någon konverterare i efterhand vid behov.

Jag tycker det är fantastiskt som det är nu vare sig man nu kör primes eller zoomar och det är även fantastiskt att mina gamla Pentax SMC-objektiv faktiskt presterar bättre på en A7:a med adapter än de någonsin gjorde på min Pentax ME och skälet till detta är fokuspeaking som låter mig sätta skärpan manuellt med en precision som ofta aldrig var möjlig med snittbild och microraster i en optisk sökare. Även om sökaren i Pentax ME på många sätt var fantastiskt stor och fin i bra ljus så var den ofta problematisk när det blev mer skum belysning. Så det har på många sätt blivit oerhört mycket enklare idag att skapa tekniskt bra bilder än förr, vare sig man använder primes eller zoomar, även om systemkameraparadigmen faktiskt inte ändrats ett dugg i grunden. Vi har fortfarande massor av primes och allt bättre zoomar att välja mellan och så kommer det fortsätta att vara tills något ändrar paradigmen i grunden, som vi fortfarande sitter fast i.


Det här att man har ett annat beteende av att vara zoom fotograf och bara står på ett ställe påverkar inte mig. Jag vet att bilden ser annorlunda ut på 24mm jämfört med 70mm. Vill jag att det ska vara mer realistisk tele bild så zoomar jag till 70 på 24-70 och matchar det som ska synas i bilden, vill jag få ett annat perspektiv kör jag 24mm och går närmre. Att lära sig hur tex bokeh är på olika brännvidder osv och hur perspektivet förändras gör zoomen till ett kraftfullt verktyg.

Jag zoomar fortfarande med fötterna :p
 
Senast ändrad:
Det här att man har ett annat beteende av att vara zoom fotograf och bara står på ett ställe påverkar inte mig. Jag vet att bilden ser annorlunda ut på 24mm jämfört med 70mm. Vill jag att det ska vara mer realistisk tele bild så zoomar jag till 70 på 24-70 och matchar det som ska synas i bilden, vill jag få ett annat perspektiv kör jag 24mm och går närmre. Att lära sig hur tex bokeh är på olika brännvidder osv och hur perspektivet förändras gör zoomen till ett kraftfullt verktyg.

Jag zoomar fortfarande med fötterna :p

Visst men det är skillnad på att ha möjligheten och inte ha den. Zoomar distanserar fotograf och motiv by default, det gör aldrig en 35:a eller en 24:a på samma sätt. Zoomar är väldigt bekväma och snabba och man slipper zooma med fötter om man inte har tiden och det är ofta jättebra då det förbättrar timingen avsevärt ibland men det finns alltid denna baksida för vi är lata by default också som släkte men du och några till är väl undantagen för sådana finns också nästan alltid.

:) eller kanske :cool: för nu kl 16 på eftermiddagen är det fortfarande sol och över 20 grader här i Vaxholm och jag blev smått chockad av hur mycket folk och motorcyklar och båtar det var nere i Söderhamnen och Västerhamnen för några timmar sedan. Det har ju varit årets hittills varmaste dag och det märks verkligen att folk är spytrötta på pandemin och vill att allt ska vara som vanligt igen - även om det långtifrån är det ännu.
 
Om jag exv. skulle åka på en sådan resa idag där jag VET att jag skulle ställas inför en mängd olika typer av situationer och bara fick ta med mig ett enda objektiv, så skulle det absolut blivit mitt Sony 24-105/4. Det är skarpt även fullt öppet och ger bra kontrast dess egenheter som exv. vignettering på maxbländare korrigeras automatiskt om jag så vill av DxO Photolab som jag kör. Det negativa är väl att det som övriga Sony-zoomar är väl klossigt egentligen för min smak. Jag har redan haft det på ett antal resor och är väldigt nöjd med resultaten.

Men jag är ingen zoomfotograf trots att zoomarna numera är fantastiska och jag använde nästan enbart ett Pentax SMC-M 40mm/2,8 under nära 30 år på mängder av resor jag gjorde från 1971 och framåt. Tittar jag på många av de gatubilder och "gatuporträtt" jag tog då, så tycker jag själv att jag tog bättre sådana bilder då än nu och det enda skäl jag kommit fram till är den fasta brännvidden. Den tvingade mig att gå närmare och bli en del av motivet på ett helt annat sätt än idag. Sådana bilder blir ofta bättre om man kommer nära. Så på så sätt kan jag hålla med dig om att fasta objektiv, med sina fördelar och begränsningar driver fram ett annat beteende hos en som fotograf än den zoomobjektivens "distansering" gör.

Numera använder jag nog mest primes såsom mitt pyttelilla SonyZeiss 35/2,8 eller mitt Sony 90/2,8 makro som jag kommit att älska. Jag föredrar dessutom min lastgamla A7r framför min nyare A7 III åtminstone för mer statiska motiv. Det kamerahuset är flera hekto lättare än de nya och passar underbart bra ihop med den pyttelilla och superlätta 35:an. De är som gjorda för varann och det togs också fram tillsammans med SonyZeiss 50mm/1,8 till A7r när den kom. Alla dessa verkligt skarpa primes kommer f.ö. ännu bättre till sin rätt på ett kamerahus som A7r med sina 36 Mp än på A7 III.

För min del är kort skärpedjup lika mycket av ett problem som en tillgång och bländare 4 som största hål är ingen "show stopper" för en fotograf som jag som främst sysslat med dokumentation och fotoberättelser/reportage. Med Photolab och Deep Prime brusreducering så är mörkerfoto inte längre något jag är rädd för då det inte alls längre är bara kamerans prestanda eller mina egna ev. misstag som har sista ordet när det gäller vad man kan få ut av ett bildmaterial taget i mörker på höga ISO.

Annat var det förr när jag och många med mig var hänvisad till och begränsad av diafilmer som Agfa CT 18 DIN (Deutsche Industrie Normen) eller max 21 diafilm som väl motsvarar ASA/ISO 50 och 100 och var oerhört inflexibel och oförlåtande inför fotografens misstag. Idag kan jag ställa in upp till över ISO 200 000 på min A7 III och fortfarande upp mot ISO 12 800 kan man få tekniskt användbara resultat med Deep Prime. Förr kunde man ju inte heller rädda diabilder i digital efterbehandling som nu. Överexponerade man det minsta försvann mycket av färgerna och underexponerade man så försvann detaljerna i skuggor som man inte kunde rädda som idag när man i efterhand enkelt kan lyfta exponeringen tre-fyra steg i någon konverterare i efterhand vid behov.

Jag tycker det är fantastiskt som det är nu vare sig man nu kör primes eller zoomar och det är även fantastiskt att mina gamla Pentax SMC-objektiv faktiskt presterar bättre på en A7:a med adapter än de någonsin gjorde på min Pentax ME och skälet till detta är fokuspeaking som låter mig sätta skärpan manuellt med en precision som ofta aldrig var möjlig med snittbild och microraster i en optisk sökare. Även om sökaren i Pentax ME på många sätt var fantastiskt stor och fin i bra ljus så var den ofta problematisk när det blev mer skum belysning. Så det har på många sätt blivit oerhört mycket enklare idag att skapa tekniskt bra bilder än förr, vare sig man använder primes eller zoomar, även om systemkameraparadigmen faktiskt inte ändrats ett dugg i grunden. Vi har fortfarande massor av primes och allt bättre zoomar att välja mellan och så kommer det fortsätta att vara tills något ändrar paradigmen i grunden, som vi fortfarande sitter fast i.
Jag har faktiskt knappt ägt några zoomar när jag tänker efter. Ett tag hade jag ett Nikon 24-70/2,8 som var knallbra, men det var så stort och eländigt att det var en pina att använda. Då märkte jag dessutom att om jag i förväg viualiserade kompositionen och sen tog upp kameran, så hamnade jag väldigt ofta kring 35-40 mm. Det var något av en ögonöppnare och sen dess har 40 mm varit den rätta normalen för mig.

Just nu använder jag mest ett 50/3,5 på lite större sensor än småbild (33x44 mm) och det är ungefär som 35-40 beroende på hur man räknar eftersom sidoförhållandet är 4:3 istället för 3:2. Faktum är att jag gladeligen skulle ha detta som enda objektiv, trots den förhållandevis låga ljusstyrkan. Det är litet, vrålskarpt, ger snygg bokeh och är mycket konsekvent vad man än utsätter det för. Men framför allt ger det ta mig tusan exakt den bildvinkel jag oftast vill ha. Allt annat är bara "ifall att", men skulle inte vara några problem att vara utan.
 
Det är något med zoomar alltså. När jag åker på reportagejobb är förstås en normalzoom väldigt praktisk. Men jag känner alltid att det är lite oprecist att jobba med och litar inte riktigt på den. Väl hemma vid datorn ser det däremot hur bra ut som helst med inbyggd profil för att korrigera distorsion och vinjettering. Men kan jag jobba med en 28 och en 50 så gör jag det. Inte för att bildkvaliteten nödvändigtvis är bättre, men för att brännvidderna sitter i huvudet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.