Annons

Vad sker här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill inte titta på 600 bilder om dagen. Jag vill ha ett mindre antal (och förhoppningsvis "bättre") bilder som laddas upp och de bilderna vill jag kunna hitta smidigt där nya bilder finns.

Kan inte se någon paradox i det.
 
clindh skrev:


Sedan ett år tillbaka har det stått en ruta när man laddat upp en bild "Vill du ha kritik på din bild?" etc. Det är inget nytt att det är via Bildkritik man begär kritik.

För att det ska vara någon vits med det så borde det vara så att kommentarer och kritik endast kan lämnas när någon begär det och så är det inte idag.
 
Nu förstår jag inte hur ni menar.

Bildkritik ges i Bildkritikpoolen. Men också väl i de andra poolerna? Vad skall de annars vara till för? Jag skrev tidigare att jag i dag upplevde att jag lade en bild i fel pool och Christers svar är att kritik ges i "Bildkritik". Vad är då resten av poolerna till för, annat än som sorteringsalbum? Om jag förstått rätt och bildkritik skall ges i Bildkritik, då borde kommentarsmöjligheten tas bort ur de andra poolerna.

P.S. Jag hoppas jag inte verkar gnällig och åt det kverulanta hållet. Det är inte min mening. D.S.
 
aliosha skrev:
För att det ska vara någon vits med det så borde det vara så att kommentarer och kritik endast kan lämnas när någon begär det och så är det inte idag.

Jag förstår inte heller riktigt här.
Jag trodde att att alla bilder vi laddar upp här på fotosidan var till kritik. Jag har i alla fall bra laddat upp bilder jag verkligen vill ha kritik på.

Det står väl i reglerna att vi skall ladda upp bilder vi verkligen vill ha kritik på - och att vi skall kunna ta både positiv och negativ sådan?

Poolerna trodde jag var till för att strukturera upp lite i den stora mängden bilder.
Jag har fattat det som att det är välkommet att skriva kommentarer och kritik även där. Är det fel?

/Catarina
 
clindh skrev:
Det är inget nytt att det är via Bildkritik man begär kritik.

Fast jag har nog sett det som att det är i att ladda upp bilden som kritikbild som jag begär kritik på den - att lägga den i den ena eller andra poolen handlar mer om vilken typ av kritik jag vill ha på den.

Jag tror förändringen av 'Alla nya bilder' är bra. Det är dags att poolerna används på ett mer konsekvent sätt. Nu leder alla väger till poolerna utan att möjligheten att lägga upp utanför pool försviner. Tidigare har poolerna känts 'utöver' som nåt extra där det inte riktigt är klart varför de finns. Nu blir de på allvar sättet att nå ut och få återkoppling på sina bilder.

För dem av oss som tror att vi kommer sakna 'Alla nya bilder' så finns ju fortfarande möjligheten kvar att skapa vår egna lilla sökning av de senaste dagarnas bilder och kolla på bilder den vägen. Jag tror iofs jag snart vänjer mig vid 'Alla nya poolbilder', så jag lär inte idas :)

Det enda molnet jag ser på himlen är om poolerna innebär att grundantagandet (att alla bilder som laddas upp på fs görs det med avsikt att få återkoppling och att utvecklas som fotograf) förändras. Att fotosidan blir mer av ett ställe där man _också_ kan få bildkritik, om man talar om att man vill ha det genom att lägga bilden i en pool, men att annars är det primärt en plats att lägga upp och visa bilder.
När Kamera o bild för nåt nummer sen skrev om Fotosidan (i samband med en blogartikel om jag minns rätt) så gjorde man det just utifrån att fotosidan var en plats att 'visa upp' bilder.
För mig kändes det som en skum beskrivning av fs - men jag kanske är efter min tid?

/Maria
 
Det är sant att man i alla pooler kan kommentera och att de allra flesta följer våra regler för bildkritik - men det finns undantag:

Kika tex på poolen "Bilddiskussion". Ja det är fortfarande kommentering av en bild, men det är inte underkastat samma regler som vi kör på klassisk bildkritik - här diskuterar man istället om bilden, hur den upplevs, även om vad den föreställer. Här är tom meningen att man skall kunna ta någon annans bild man hittar på FS - någon annans, tex en vädligt kontroversiell bild, och starta en diskussion runt den (detta är dock inte klart).

Eller ta Studiofoto; här kommenterar man förvisso också bilden men delar också information om hur bilden är tagen, hur ljussättningen är gjord. Likaså i "Avancerade mörkrumstekniker". Dvs de poolerna är lite mer som forumtrådar - man kan prata på om bilden, studions uppsättning etc - inte bara lämnar en konstruktiv kritikkommentar. Bilderna kommenteras ja, men i ett lite annorlunda sammanhang.

En tredje variant skulle kunna vara, för att ta ett extremt exempel, "Diktpoolen" - du kritiserar inte, istället associerar du bilden med en dikt.
 
Jag har trott och lärt att allt på fs syftar till at utvecka fotografer genom att man kritiserar varandras bilder.

Nu är det tydligen bara vissa som skall kritiseras.

Med överväldigande risk att bli tjatig säger jag igen:

Ta bort möjligheten att kritisera bilder utanför pooler.
 
clindh skrev:
Det är sant att man i alla pooler kan kommentera och att de allra flesta följer våra regler för bildkritik - men det finns undantag:

Kika tex på poolen "Bilddiskussion". Ja det är fortfarande kommentering av en bild, men det är inte underkastat samma regler som vi kör på klassisk bildkritik - här diskuterar man istället om bilden, hur den upplevs, även om vad den föreställer. Här är tom meningen att man skall kunna ta någon annans bild man hittar på FS - någon annans, tex en vädligt kontroversiell bild, och starta en diskussion runt den (detta är dock inte klart).

Eller ta Studiofoto; här kommenterar man förvisso också bilden men delar också information om hur bilden är tagen, hur ljussättningen är gjord. Likaså i "Avancerade mörkrumstekniker". Dvs de poolerna är lite mer som forumtrådar - man kan prata på om bilden, studions uppsättning etc - inte bara lämnar en konstruktiv kritikkommentar. Bilderna kommenteras ja, men i ett lite annorlunda sammanhang.

En tredje variant skulle kunna vara, för att ta ett extremt exempel, "Diktpoolen" - du kritiserar inte, istället associerar du bilden med en dikt.

Personligen tycker jag detta är rörigt!
Alldeles för mycke man ska hålla reda på i alla olika pooler...
och skriver man "fel" blir man påhoppad på olika sätt.
 
Jag tycker det är bra att möjligheten att kommentera i alla pooler finns, men är helt för att den skulle kunna slopas för bilder som läggs utanför pooler. Det bästa är väl att placera kritikbilder i pooler och vill man vända sig till en speciell grupp med frågan är intresepoolerna, specialpoolerna jättebra tycker jag även om det också kan handla om bildkritik.
 
lottawe skrev:
Jag tycker det är bra att möjligheten att kommentera i alla pooler finns, men är helt för att den skulle kunna slopas för bilder som läggs utanför pooler.

Vad vinner man genom att ta bort möjligheten att kommentera utanför poolerna?

/Maria
 
emtre skrev:
[BNär Kamera o bild för nåt nummer sen skrev om Fotosidan (i samband med en blogartikel om jag minns rätt) så gjorde man det just utifrån att fotosidan var en plats att 'visa upp' bilder.
För mig kändes det som en skum beskrivning av fs[/B]
En förutsättning för att man skall få feedback på sin bild är ju att man visar upp den först - så det är ju iofs inte fel beskrivet, även om man missar den andra egenskapen; det är feedbacken och dialogen runt ens egna och andras bilder som är kärnan i FS. Men det behöver inte liktydas med att man bara får skriva "strikt bildkritik" enligt de klassiska reglerna vi haft sedan 2001 (som ju fn gäller i 90% av poolerna).

Men jag håller helt med om att det är lite splittrat nu; vi har en del pooler som endast är inriktade på vissa motivkategorier utan några andra särenskaper i form av andra typer av betyg odyl.

Vi får fundera vidare här nu efter denna förändring, om de är fortsatt relevanta eller om vi skall ändra dessa till att vara filtreringar av Bildkritik istället - ungefär som man idag kan söka fram vissa motivkategorier.
 
clindh skrev:

Men jag håller helt med om att det är lite splittrat nu; vi har en del pooler som endast är inriktade på vissa motivkategorier utan några andra särenskaper i form av andra typer av betyg odyl.

Vi får fundera vidare här nu efter denna förändring, om de är fortsatt relevanta eller om vi skall ändra dessa till att vara filtreringar av Bildkritik istället - ungefär som man idag kan söka fram vissa motivkategorier.

Varför inte planera mera och undersöka genom en omröstning, vad medlemmarna tycker.
Alltså de är ju medlemmarna som skriver kommentarer och laddar upp bilder jag tycker i första hand borde rådfrågas vad dom önskar.
Inte utgå från en liten bråkdel som skriver i forumet.
 
clindh skrev:
Äh, jag överdrev allt lite (jag är mer hårdhudad än så) och försökte spela lite "djävulens advokat". Attributet "naiv" är ju ett sådant ord som skulle kunna ha rapporterats in som varandes ett personangrepp och kränkning i en forumtråd - sådant som Janne, om jag förstår rätt, tycker vi skall stoppa mer resolut.

Naivitet känns inte som något viktigt att stoppa. Sådan bör vi acceptera. Det jag däremot anser bör stoppas är den typ av angrepp som är rent personliga och inte berör fs. Du vet vad jag menar. Eller hur?
 
Arleklint skrev:
Det jag däremot anser bör stoppas är den typ av angrepp som är rent personliga och inte berör fs.
Som om någon anklagar någon annan för att vara nördig typ?

Äh, allvarligt. Jag är nyfiken på defen om vad som är påhopp enligt olika tolkningar. Kan ingen starta en sån tråd så jag kan stilla min nyfikenhet genom att läsa där?;)
 
lottawe skrev:
Som om någon anklagar någon annan för att vara nördig typ?

Äh, allvarligt. Jag är nyfiken på defen om vad som är påhopp enligt olika tolkningar. Kan ingen starta en sån tråd så jag kan stilla min nyfikenhet genom att läsa där?;)

Jag kommer inte starta en tråd om hur angripna jag och min tjej blev när vi träffades :( Jag kommer heller inte att diskutera detta vidare, men där går min definition.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Jag kommer inte starta en tråd om hur angripna jag och min tjej blev när vi träffades :( Jag kommer heller inte att diskutera detta vidare.
Det var inte vad jag önskade heller, och om du läser frågan en gång till ser du nog det. Allt handlar inte om dig.

(frågan om nördig kom sig förresten av att du själv skrivit bl.a "Ni nördar er!" och jag är därmed nyfiken på om någon skulle klassa såna meningar som angrepp, fast man kan ju diskutera hypotetiskt.)
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Jag tycker det är bra att möjligheten att kommentera i alla pooler finns, men är helt för att den skulle kunna slopas för bilder som läggs utanför pooler.

Men då kommer ju inte någon att lägga bilder utanför pooler - i varje fall inte de som känner till detta - och mao så blir pooler ungefär lika med kategorier.

Vad jag hade velat se är smala pooler, tex en som riktar sig speciellet till barn, en för olika fotosällskap osv. Men bildkritik vill vi väl alla ha så det känns som onödigt att ha en pool som heter så.
 
Bibi skrev:
Nu förstår jag inte hur ni menar.

Bildkritik ges i Bildkritikpoolen. Men också väl i de andra poolerna? Vad skall de annars vara till för? Jag skrev tidigare att jag i dag upplevde att jag lade en bild i fel pool och Christers svar är att kritik ges i "Bildkritik". Vad är då resten av poolerna till för, annat än som sorteringsalbum? Om jag förstått rätt och bildkritik skall ges i Bildkritik, då borde kommentarsmöjligheten tas bort ur de andra poolerna.

P.S. Jag hoppas jag inte verkar gnällig och åt det kverulanta hållet. Det är inte min mening. D.S.

Detta var exakt det jag menade. Framförallt nu när alla senaste bilder inte listas på ett enkelt sätt så förstår jag ännu mindre vitsen med att kunna kommentera en bild som inte är inlagd i någon pool. I och med att man aktivt lägger en bild i valfri pool så väljer man därmed också ATT man vill ha kritik på bilden och dessutom vilken sorts kritik man vill ha.
Jag gillar poolerna och är för en utveckling av dem. Tidigare i tråden och i andra trådar har det föreslagits att poolerna borde utökas med fler kategorier för att enklare kunna placera en bild "rätt". Såg precis att poolmenyn numera är uppdelad för bättre överblick, tummen upp för det! Mitt förslag jag höll på att skriva föll därmed något men jag skulle dock ändå vilja föreslå följande:
En del av poolerna under "Intressegrupper" borde istället ingå som kategorier bland ännu fler kategorier under "Bildkritik". Detta för att man snabbare och enklare kan hitta nya bilder att kritisera/kommentera i en kategorisering som är mest intressant för en själv.
Håller med Brita mfl som föreslår att man slopar möjligheten att kunna kommentera bilder som inte är inlagda i en pool. Jag tror och hoppas att om en sådan förändring genomförs så kommer förhoppningsvis kommentarer och kvaliteten på dessa att ökas då de som går in i poolerna borde vara medvetna att de bilder som lagts in i där har lagts där för att man VILL HA KRITIK på dem!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.