Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad sker här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mattsen skrev:

Vad jag hade velat se är smala pooler, tex en som riktar sig speciellet till barn, en för olika fotosällskap osv. Men bildkritik vill vi väl alla ha så det känns som onödigt att ha en pool som heter så.
Kolla förslaget här Visst är vi inne på samma spår?

Och så är jag ju jätteglad för de förändringar som skett efter förslaget gavs också:) (det är ju gammalt)
 
aliosha skrev:

Håller med Brita mfl som föreslår att man slopar möjligheten att kunna kommentera bilder som inte är inlagda i en pool.
Det har jag inte föreslagit. Mitt resonemang kom sig som en konsekvens av ett system jag inte riktigt förstod.
 
Bibi skrev:
Det har jag inte föreslagit. Mitt resonemang kom sig som en konsekvens av ett system jag inte riktigt förstod.

Okej, såg nu att jag missuppfattat det du skrev, nämligen att möjligheten att lämna kommentar skulle slopas från övriga pooler. Sorry...
 
Arleklint skrev:

Ta bort möjligheten att kritisera bilder utanför pooler.

Ett bra sätt att minska kommenterandet på.

Ju snårigare det blir här på FS, ju mer regler, ju fler pooler med olika kritierier för hur en kommentar skall se ut, (eller om det är en association eller en dikt som skall skrivas), desto fler som kan tänka sig att kommentera en bild kommer säkert att avstå.

Har en känsla av att det är just de med tiden allt fler STORA poolerna som har lett till ett minska kommenterande. Låt de små specifika poolerna vara kvar och ta bort de stora.
 
Senast ändrad:
aliosha skrev:
Okej, såg nu att jag missuppfattat det du skrev, nämligen att möjligheten att lämna kommentar skulle slopas från övriga pooler. Sorry...
Nåja, inte heller det var ett förslag av typen "så vill jag ha det". Jag undrade, som en direkt konsekvens av att kritik skall ges i Bildkritik, varför man då alls kan kommentera i andra pooler.

Skillnaden kan synas liten men den finns. Belyser ju också en del av det snåriga med att kommunicera i skrift.
 
Mattsen skrev:


Ju snårigare det blir här på FS, ju mer regler, ju fler pooler med olika kritierier för hur en kommentar skall se ut, (eller om det är en association eller en dikt som skall skrivas), desto fler som kan tänka sig att kommentera en bild kommer säkert att avstå.

Har en känsla av att det är just de med tiden allt fler STORA poolerna som har lett till ett minska kommenterande. Låt de små specifika poolerna vara kvar och ta bort de stora.

Ja visst blir de rörig och besvärligt att kommentera!
Vilket kanske inte alla förstår som inte kommenterar så mycke utan väljer att debattera mera här i forumen... här finns ju bara en regel att följa, inga personangrepp.
Skulle vara enklare om de va så under bilderna också.
Att vi konstnärer/fotografer får lov att uttrycka vad vi känner/tycker för en bild vi betraktar.
 
Eva. Du snackar om att folk inte törs skriva i forum p.g.a påhopp ena stunden, och nästa stund (nu) skriver du att i forumet finns bara en regel och inga personangrepp. Vad är skillnaden?
Hakar du på i en ny tråd om jag startar en (hypotetisk) om ordens innebörd nu? Jag önskar förstå hur individuellt (om det är det) värdet i orden är, men diskussionen passar antagligen inte i denna tråden.
 
lottawe skrev:
Eva. Du snackar om att folk inte törs skriva i forum p.g.a påhopp ena stunden, och nästa stund (nu) skriver du att i forumet finns bara en regel och inga personangrepp. Vad är skillnaden?
Hakar du på i en ny tråd om jag startar en (hypotetisk) om ordens innebörd nu? Jag önskar förstå hur individuellt (om det är det) värdet i orden är, men diskussionen passar antagligen inte i denna tråden.

Jag skrev att i forumen finns de en regel,
inga personangrepp är ju tillåtna.
Sen om de funkar, de talar jag inte om.

Jag pratar ju om själva kommentarerna till bilder.
Men de såg du säkert också.
 
lottawe skrev:
men den regeln gäller ju även bildkommentarer.

Jag är ändå nyfiken på orden så jag startade en diskussion iaf. Lade den här

Ja, de finns regler för bildkommentarer också...
i alla olika pooler blir de lätt rörigt som de är nu.

Detta är min åsikt och känsla, va vänlig repektera den Lotta!
 
Nu har några ändringar införts på FS för att fler bilder skall kommenteras. Jag tror att de flesta av oss också vill se fler bildkommentarer. Vi kan säkert diskutera länge vilken väg som är bäst för att åstadkomma detta och om de gjorda förändringarna är bra eller dåliga.

Jag tror däremot att nu när de här förändringar har gjorts så vore det bra om vi avvaktar ett tag och ser vad resultatet blir. Det kan ju bli bra och då kanske vi alla blir inspirerade att kommentera fler bilder.
 
evalisen skrev:
va vänlig repektera den Lotta!
Respekt är självklart och inget du ens behöver be om. Du har min fulla respekt.
Åsikterna kan ju få skilja för det hoppas jag?

En positiv grej med poolerna kan ju vara att det är fler som kan upptäcka påhopp, radera och ta anmälningar om bildkritik och ev. felplacerade bilder? Förut låg ju allt sånt på admin samt två forumvärdar medan det nu finns ett gäng poolvärdar också. Fler ögon och fler att anmäla till..
 
Mattsen skrev:
Ett bra sätt att minska kommenterandet på.

Ju snårigare det blir här på FS, ju mer regler, ju fler pooler med olika kritierier för hur en kommentar skall se ut, (eller om det är en association eller en dikt som skall skrivas), desto fler som kan tänka sig att kommentera en bild kommer säkert att avstå.

Har en känsla av att det är just de med tiden allt fler STORA poolerna som har lett till ett minska kommenterande. Låt de små specifika poolerna vara kvar och ta bort de stora.

Fs är snårig. Där är vi helt ense.
Inflödet är dock stort och då der jag en anledning att kommentera bara bilder i pooler.
 
Hej igen! Det var ett tag sen senast. Har försökt följa med så gott jag kan.

Tycker att FS ansvariga gör ett kanonjobb coh att senaste justeringen är bra. Det har blivit mycket lugnare på det synbara bildinflödet och man kan i lugn och ro ladda upp bilder som man behagar utan att dom ses av allt för många tills man väljer att lägga dom i någon (kritik-)pool.

Nu blir det mest i bildkritik dom hamnar så småningom men skulle gärna se att det fanns mer intresseinriktade kritikpooler...vet egentligen inte skillnaden mellan en vanlig pool och en kritikpool...mer än betyget då. Konstruktiv kritik, negativ kritik, positiv kritik, ryggdunkningar och kompisgull får man i båda typerna har jag märkt...och det är väl inget fel...Jag är nog kapabel att sortera begreppen själv...precis som jag hoppas alla andra är.

Lär mej lika mycket av att bara se andras bilder som av andras kommentarer...och bilder lägger väl alla upp för att de ska ses!?!

Om omröstningar tycker jag inte! Det är FS ansvariga som genom lyhördhet ska utveckla sajten...precis som det verkar fungera nu.

Diktpooler såg jag Christer Lind var inne på...o det är väl kanske inte så fel? Skriver själv halvtaskiga rim till bilder ibland, mest för att ge bilden en till dimension och troligtvis inte alls vad FS ansvariga tänkt sej jag ska göra... Men vem ska hindra mej så länge jag har ett textfält att skriva i ;-) För mej är ändå bilden den viktiga och förväntar mej inga synpunkter på rimmen. Vill någon skriva en dikt till mina bilder så är det naturligtvis OK oxå...oavsett pool och årstid.

Ha de bra och länge leve webbens anarki! /Leif
 
Det är viktigt att det städas upp i forumet. Många inlägg är rena påhopp, som om de får fortsätta leder till påhopp rent privat i privata mail.

FS har ett ansvar att stävja personliga angrepp. Inte bara för att siten skall se snygg ut, utan även för att enskilda individer skall kunna ha det lungt.
 
Arleklint skrev:
Betyder att mycket kommentarer som är ovidkommande kvarstår! Du vet!
Antagligen har jag inte med saken att göra, men har du anmält dem?

Jag har raderat en del felplacerade bilder (det har Du erfrenhet av också) samt fått nån anmälning om opassande bild/er i pool, men hittills inte en enda anmälan om kommentar eller personangrepp. Det är nog rätt lugnt i poolerna. Jag gissar att tiden nog finns för poolvärdarna att behandla anmälningar som kommer in, men vet ju inte hur det är i alla förstås..
 
lottawe skrev:
Antagligen har jag inte med saken att göra, men har du anmält dem?

Jag har raderat en del felplacerade bilder (det har Du erfrenhet av också) samt fått nån anmälning om opassande bild/er i pool, men hittills inte en enda anmälan om kommentar eller personangrepp. Det är nog rätt lugnt i poolerna. Jag gissar att tiden nog finns för poolvärdarna att behandla anmälningar som kommer in, men vet ju inte hur det är i alla förstås..

Jag har anmält, och det är helt rätt att du inte har med det att göra.

Problemet är att FS inte ser vilka personliga konsekvenser som ligger bakom rapporterade inlägg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.