Visst är det viktigt. Det tycker jag att vi gör också. Om du märker något som vi missat så vet du ju vad du kan göra.Arleklint skrev:
Det är viktigt att det städas upp i forumet. Många inlägg är rena påhopp, som om de får fortsätta leder till påhopp rent privat i privata mail.
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad sker här på FS?
- Trådstartare xavslut
- Start datum
evalisen
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Ja det vet jag, men inget händer när det rapporteras!
Exakt samma sak har jag fått erfara...
Fick ett svar igår efter att jag tog upp de här,
då 16 dagar efter att jag "rapporterade".
Arleklint
Aktiv medlem
jimh skrev:
Om inget händer så betyder det att vi bedömt att det inte är ett övertramp som behöver beivras. Åsikterna kan avvika och ibland är det speciellt svårt för inblandade att lyfta blicken och se på diskussionen med objektiva ögon.
Vad sa du? Kan du ta det igen? Kan du ta det igen med den vetskap du bör ha?
lottawe
Aktiv medlem
Aha, då hade det inte med poolerna att göra alltså?Arleklint skrev:
JProblemet är att FS inte ser vilka personliga konsekvenser som ligger bakom rapporterade inlägg.
Föst snackar du om att många poolvärdar behövs, sen är du över på inlägg i forumet. Svårt att hänga med känner jag..
Arleklint
Aktiv medlem
jimh skrev:
Janne, läs din e-post.
Jag har svarat!
Arleklint
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Aha, då hade det inte med poolerna att göra alltså?
Föst snackar du om att många poolvärdar behövs, sen är du över på inlägg i forumet. Svårt att hänga med känner jag..
Utveckla gärna i privat mail om du vill något personligt.
aliosha
Aktiv medlem
Bibi skrev:
Kanske är detta något man kunde vänja sig vid? Kanske det t.o.m. inte är så tokigt? Får älta det en tid och se.
Det tror jag alla gånger att man kan vänja sig vid! )
lottawe
Aktiv medlem
Det var inte minsta personligt. (Men du har mailsvar iaf.)Arleklint skrev:
Utveckla gärna i privat mail om du vill något personligt.
Tammy
Aktiv medlem
evalisen skrev:
Tycker också att inflödet på bilder är på tok för stort...
när jag blev medlem här så kunde man inte ladda upp fem bilder om dagen som de är nu.
Tror de va sju bilder i veckan för guldmedlem?
Tyckte att de funkade bra.
Bättre än som de blivit nu.
Instämmer helt! Mycket bättre som det var förut..tror inte man kan styra inflödet av bilder på det här viset som ni nu gör...de som sker nu är att om man inte lägger upp en bild i en pool, så kan man lika bra strunta i att lägga upp den...javisst, man har kanske några som kollar in ens sida eller har bevakning på en, men jisses....det är ju samma sak som att ha dom på sin hemsida då...
Nä, bättre att man bara får skicka upp en bild per dag...!
Guld, en per dag,
Silver, en varannan dag...
Brons, en gång i veckan..
...å icke betalande, kan få lägga upp en bild i månaden då ) Jaa..bara en åsikt...en tanke...
Maverick
Aktiv medlem
Vad jag tycker är märkligt är att det finns sajter som har ett mycket större inflöde av bilder än vad FS har, men som ändå inte har problem med okommenterade bilder.
Jag tror det ligger en skillnad mentalt i hur vi ser på intresseföreingar, klubbar och liknande. Här i sverige känns det som det tenderar till att folk funderar över vad föreningen har erbjuda mig som medlem, som om det vore nått jädra företag, istället för att fundera över vad man som medlem kan bidra med till föreningen. Det är inte bara på nätet jag sett detta utan även i föreningslivet. Folk betalar en medlemsavgift och sedan tycker de att de har gjort sitt.
På sikt kanske lösningen är stängda klubbar där endast invalda får vara med...
Mvh
Maverick
Jag tror det ligger en skillnad mentalt i hur vi ser på intresseföreingar, klubbar och liknande. Här i sverige känns det som det tenderar till att folk funderar över vad föreningen har erbjuda mig som medlem, som om det vore nått jädra företag, istället för att fundera över vad man som medlem kan bidra med till föreningen. Det är inte bara på nätet jag sett detta utan även i föreningslivet. Folk betalar en medlemsavgift och sedan tycker de att de har gjort sitt.
På sikt kanske lösningen är stängda klubbar där endast invalda får vara med...
Mvh
Maverick
Andreas K
Aktiv medlem
Lite trist att man måste tassa försiktigt när man kommenterar så man inte får någon på halsen för att man inte följer gängse standard hur man som fotograf skall kommentera.
Har alltid retat mig på 'måsten' och outtalade regler som dom som är fina i kanten har.
Om jag gillar en bild och skriver ett par rader att jag uppskattar bilden så är det upp till personen som lagt ut bilden att tolka min kommentar oavsett hur konstruktiv eller ej den må vara.
Sedan saknar jag en pool för naturbilder där jag personligen skulle lägga 99% av alla mina bilder.
Inte som nu när jag skall slussas in i bildkritik om jag skall ha en snöbolls chans i Sahara att få en kommentar av någon annan än dom som har mina album på bevakning.
Har alltid retat mig på 'måsten' och outtalade regler som dom som är fina i kanten har.
Om jag gillar en bild och skriver ett par rader att jag uppskattar bilden så är det upp till personen som lagt ut bilden att tolka min kommentar oavsett hur konstruktiv eller ej den må vara.
Sedan saknar jag en pool för naturbilder där jag personligen skulle lägga 99% av alla mina bilder.
Inte som nu när jag skall slussas in i bildkritik om jag skall ha en snöbolls chans i Sahara att få en kommentar av någon annan än dom som har mina album på bevakning.
Gunnlaug
Aktiv medlem
evalisen skrev:
Detta är min åsikt och känsla, va vänlig repektera den Lotta!
Lite OT... men ändå inte...
Att ha divergerande åsikter/uppfattningar i olika frågor är bara sunt å vitaliserande... å självklart så ska man respektera olikheterna...
Sedan vill jag också bara kommentera något om det här med 'påhopp'... Jag tror kanske att avsändaren/avsändarna inte har haft på agendan att medvetet trycka ner någon i skorna...
Om man nu känner sig kränkt/påhoppad så kan man ju ta det med dom inblandade personerna över ett mail eller flera... Jag tror nämligen att många av dom subjektiva känslor som bubblar runt i skallen kanske skulle hitta en väg ut... ja man skulle kanske tom, enas kring en konsensus... dvs, 'respektera' varandras ingångar/motiv även i dessa specifika fall...
Mvh...
Canonliza
Aktiv medlem
jimh skrev:
Om inget händer så betyder det att vi bedömt att det inte är ett övertramp som behöver beivras. Åsikterna kan avvika och ibland är det speciellt svårt för inblandade att lyfta blicken och se på diskussionen med objektiva ögon.
Den här diskussionen är otroligt lång och jag har försökt orka följa med sen jag tittade in sist. Sen läste jag detta svar av dig Jim och reagerar faktiskt på det.
Dels undrar jag utifrån vad ni bedömer när ett "övertramp inte behöver beivras"?
Jag har personligen varit med om att rapportera trådar som är på god väg att spåra ur (vilket de sen gjort) utan att vara delaktig själv, men fått till svar att man inte ska gå händelserna i förväg typ. Jag har även ifrågasatt varför man inte kan vara snabbare och förebygga att trådar spårar ur. Den känslan jag fått då är att det är "överkurs" eller onödigt. Man väntar helst till katastrofen är ett faktum. Ungefär.
Förklara gärna.
//Liza
Xi_
Aktiv medlem
Tammy skrev:
Nä, bättre att man bara får skicka upp en bild per dag...!
Guld, en per dag,
Silver, en varannan dag...
Brons, en gång i veckan..
...å icke betalande, kan få lägga upp en bild i månaden då ) Jaa..bara en åsikt...en tanke...
Jag håller med. Något bör göras åt den stora inströmmningen av bilder. Det tror jag FS vinner mycket på.
Walle
Aktiv medlem
Terje skrev:
Vad håller på att ske här på FS???
- Ser att aktiva medlemmar slutar och försvinner, och jag undrar varför?
- Ser att flera medlemmar är arga och irriterade, och undrar varför?
- Ser att medlemmar som kommenterar mycket, kritiseras för detta - ofta med att det "gullas" för mycket.
- Ser att det kritiseras till höger och vänster över att det kommenteras för lite på FS, och att många vill begränsa antalet bilder. Jag undrar varför.
I mångt och mycket tror jag att det handlar om okunskap och ovilja att ta till sig förändringar. Många är irriterade på de senaste förändringarna som "crew" har gjort på siten.
I viss mån "gullas" det, inget snack om saken. Men hur ska detta stävjas? Genom "straff" eller genom att främja "ärlig" kommentering?
Själv vill jag se följande ändringar:
- Att flera medlemmar börjar föregå med ett gott exempel - börjar lämna fler konstruktiva kommentarer. Börjar "gulla" mindre. Slutar tävla med att kommentera mest!
Detta önskar jag också. Själv försöker jag i mesta mån kommentera konstruktivt. "Tävlan" om flest kommentarer är inget annat än ren dummhet! (Att göra det altså, inte din kommentar, Terje)
- Ge bilderna mer tid, slutar stressa runt!
Bra kommentar, håller med till 100%!
- Ställ frågan till er själva: Varför kommenterar vi andras bilder? För att lyfta fram oss själva, eller för att hjälpa/uppmuntra/motivera andra? (Svara ärligt!)
Jag kommenterar alltid för att ge min ärliga synpunkt på bilden i fråga. I vissa fall uppmuntrar det, i vissa fall inte. Jag ser alltid min åsikt om bilden som viktigast, oavsett vad fotografen ifråga kan tänkas tycka om min kommentar. Dock så försöker jag hålla mig ifrån allt för "sågande" kommentarer.
- Ställ frågan till er själva: Varför publicerar jag bilder på FS? För att lyfta fram mig själv och visa för andra hur duktig jag är (inget fel alls!). Gör jag detta måste jag också tåla kritik! Och klara ros på rätt sätt!
Alltid för att få konstruktiva kommentarer för att utveckla mig själv som fotograf. Jag ser ingen annan anledning att ladda upp bilder, eftersom jag inte anser mig själv vara tillräckligt skicklig för att försöka visa andra hur duktig jag är.
- Skrota alla poolerna!!! Tycker att ALLA former för diskussioner, resonemang, konstruktiva kommenterar mm - de ska LEVA och FRODAS under bilderna direkt! (Hoppas ni förstår mig) Det blir bättre struktur och mindre förvirrat.
Här håller jag inte alls med dig, Terje. Jag anser att poolerna starkt bidrar till att "konstruktiera" kommentarerna (hittade just på ordet, hoppas att du förstår vad jag menar).
Om jag t.ex. önskar specifik kritik på ljussättning av en studiobild så lägger jag in bilden i polen för studiobilder. Jag kan endast se det positiva med det.
- Premiera/uppmärksamma de bra kommentarerna/kommenterarna! Lyfta fram bilderna som inte fått kommentarer!
Här håller jag med dig. Någon form av premieringssystem vore bra. Frågan är hur det skulle fungera? Tumme upp/tumme ner tror jag inte på. Då skulle insmickrande kommentarer få positiv kritik, medans kritiska kommentarer antagligen skulle få negativ kritik. Hur detta bör lösas måste nog vi medlemmar komma på, för att fotosidans crew ska införa det.
- Sluta attackera andra! Börja själv med att föregå med gott exempel! FS görs av oss medlemmar, det är enbart vi som själv kan förändra!
Helt rätt! Att attackera andra löser ingenting!
- Behandla andra som du själv vill bli behandlad!
Också rätt, den frasen borde alla leva efter!
Terje
(trött på gnäll och vill se framåt, med positiva ögon)
lottawe
Aktiv medlem
Nåt jag tycker vore kanon är om utvalda bra kommentarer kunde få ett utrymme på förstasidan (tillsammans med tumnagel för kommenterad bild givetvis.) Skulle nog fungera både lärande och motiverande om kommentarer lyftes fram där.Walle skrev:........Någon form av premieringssystem vore bra. Frågan är hur det skulle fungera? Tumme upp/tumme ner tror jag inte på. Då skulle insmickrande kommentarer få positiv kritik, medans kritiska kommentarer antagligen skulle få negativ kritik. Hur detta bör lösas måste nog vi medlemmar komma på, för att fotosidans crew ska införa det.
Jag tror iof att tummar gör gott också om de presenteras på ett genomtänkt sätt med tydlig funktion. (Lite kompisröster blir det kanske också, men vem lider egentligen av dem?) Det jag tror krävs om de ska fylla bästa funktion är att alla ska kunna ge tummar för allas kommentarer. Inte bara fotografen som mottog kommentaren.