ANNONS
Annons

Vad sker här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canonliza skrev:
Jag kom på att jag vill tillägga en sak ang mitt eget kommenterande. Jag tillhör nog inte dom som är jätteambitiösa med det. Längre.
Jag var pigg på kommenterandet i början och tyckte det var mycket givande, men jag tappade faktiskt lusten en del efter alla trådar med klagomål på hur kommentarerna ser ut/skrivs....: inte konstruktiva nog, för mycket tyckande, för lite, för mycket osv. Inget tycks duga. Vem vill ge då? Inte jag iaf.

//Liza

Håller med Liza om detta. Jag har iofs aldrig varit någon speciellt flitig kommenterare, men nu tappar jag lusten helt. Tänk om man råkar skriva något okonstruktivt eller gulligt...

Jag tror inte heller att man kan tvinga folk att vara konstruktiva, eller hindra någon från att kommentera sina kompisars bilder - men spelar det egentligen så himla stor roll? Det känns lite torftigt och småaktigt att surfa runt på Fotosidan för att kontrollera och reta sig på andras kommenterande...

Diiva skrev:
Lotta har du läst hela tården?
Jo. Det kanske var olyckligt att citera dig med tanke på det. Skulle nog ha valt ett citat av Eva i stället. Det är hennes önskningar jag inte förstår.

Vad gäller röstningar så visst kan nog såna vara på sin plats då och då kanske. Dock är jag mot röstningar där frågan är typ: "Ska vi ha pooler eller inte". Hellre då om fotosidan gjorde en undersökning som frågar, "Vill vi se 600 bilder/dag i nyalistan eller är det bra att minska?" och "Är översiktligheten viktig?" Det gäller ju alltså att ställa frågor alla kan förstå innebörden av om frågor ska ställas. (Jag hade nog inte förstått omfattningen av poolfrågan innan de fanns om den formulerats med "Pooler," Ja eller nej ens med förklarande text. Det är därför jag tror diskussioner, om än bara i forumet kan vara bätttre. Där saker kan förklaras och tankar bollas runt.)
Kanske vissa frågor vore överflödiga förresten?

Senast ändrad:
Diiva skrev:
Det har sina fördelar med en omröstning som ligger ute under t ex en månad när STORA förändringar är på gång.
(åtminstone för betalande medlemmar)

Det brukar vara lättare att smälta förändringar när det finns en majoritet som vill ha det. Att t ex 30 personer i forum vill ha en viss förändring betyder ju inte att alla som är tysta vill också det.

Ja tanken med omröstningar är ju ganska så sympatisk... ett problem kan ju iofs vara att det går inflation i omröstningar på FS i framtiden... alla kommer i tid å otid hävda vikten av en omröstning när något ska förändras...

Mvh...

Diiva skrev:
Det har sina fördelar med en omröstning som ligger ute under t ex en månad när STORA förändringar är på gång.
Det här är ju ingen stor förändring som jag ser det, och att undertrycka och till slut ta bort "alla nya" har varit på gång, och debatterats i forumen, sedan vi tog in poolerna. Länken på förstasidan försvann för rätt länge sedan tex.

"Pooler eller inte" hade, som Lotta säger, inte gått att rösta om enkelt. De är ju mer en lösning på problem som länge ventilerats på sajtens forum. Alternativet var att strypa all uppladdning - men då tyckte vi det var vettigare att dela upp i bildkritik, och annan användning av bilderna.

FS är fortfarande inte "mina album på webben"-sajt, men det kändes begränsande att bara hålla på med kritik av själva bilden - tex inte kunna även diskutera tekniker runt framställningen av respektive bild (Studiofotopoolen tex)

Omröstningen skulle isåfall vara mer typ "skall vi strypa inflödet av bilder mer?" eller "skall vi göra förändringar så det förhoppningsvis kommer fler kommentarer på bilder?" Men det känns, efter alla debatter, som om vi vet svaren på dessa frågor redan. Sen får vi se om det vi gjort nu leder till en förbättring eller försämring, och vad nästa steg bör vara.

Jag förstår Evas tanke att omröstningar skulle vara bra. Nu är iofs inte meningen att fs skall vara en demokrati, men eftersom många av oss är betalande medlemmar som gått med på fs under det att sidan fungerar på visst sätt, så kan det vara rimligt att kolla av våra synpunkter.

Jag förmodar att det också skulle också vara till stor hjälp för er som driver sidan att se vad medlemmarna önskar, även om omröstningen inte behöver bli bestämmande.

Jag tror fler skulle framföra sina tankar via omröstningar än via sådana här forumtrådar.

Arleklint skrev:

Jag förmodar att det också skulle också vara till stor hjälp för er som driver sidan att se vad medlemmarna önskar, även om omröstningen inte behöver bli bestämmande.

Jag tror fler skulle framföra sina tankar via omröstningar än via sådana här forumtrådar.

Det var exakt så jag menade. Men det missförstods av Christer och andra. Det var inte ett förslag utan en konstaternade att det finns fördelar.
Som en hjälp till både medlemmar och ni som driver sidan och bara i vissa STORA frågor.

Diiva skrev:
Det var exakt så jag menade. Men det missförstods av Christer och andra. Det var inte ett förslag utan en konstaternade att det finns fördelar.
Som en hjälp till både medlemmar och ni som driver sidan och bara i vissa STORA frågor.

Jag var nog tyvärr en av dom som missförstod dig Johan... Sorry!!!
Ja en sticka-upp-fingret-i-luften-för-att-känna-var-vinden-blåser-omröstning skulle kanske vara något för att avgöra åsikts-divergenser på FS...
Men jag tycker nog att den funktionen redan finns... = forumen spelar rollen väl som plattform för olika åsikter... crew kan nog ganska väl skapa sig en bild av vad vi medlemmar tycker å tänker i både stora som små frågor...

Mvh...

Gunnlaug skrev:
Jag var nog tyvärr en av dom som missförstod dig Johan... Sorry!!!
Ja en sticka-upp-fingret-i-luften-för-att-känna-var-vinden-blåser-omröstning skulle kanske vara något för att avgöra åsikts-divergenser på FS...
Men jag tycker nog att den funktionen redan finns... = forumen spelar rollen väl som plattform för olika åsikter... crew kan nog ganska väl skapa sig en bild av vad vi medlemmar tycker å tänker i både stora som små frågor...

Mvh...

Jag vet inte om jag vill hålla med dig i det sista stycket av ditt inlägg.

Jag tror inte att forumen ger en rättvis bild av FS-medlemmarnas åsikter, för som jag ser det så finns det åtminstone två tydliga grupper på FS.

Den ena skriver många foruminlägg men få eller inga bildkommentarer, den andra skriver många bildkommentarer men få eller inga foruminlägg, det syns tydligt om man tittar på olika personers profilsidor.

Så nu kanske "forumfolket" har kringskurit "bildkritikfolkets" handlingsfrihet.

Med det här vill jag inte säga att jag är mot de omändringar som gjorts på FS de senaste dagarna, (för bildinflödet har varit nästan syndaflodsliknande på den senaste tiden).

Men kanske har den ena gruppen styrt över den andra?.

Att det ibland stormar och diskuteras här är väl ändå ett sundhetstecken - tyder på engagemang hos medlemmarna.

Jag ser fram emot vad som kommer ske efter redaktionens arbetshelg.

/Johan

hansen2 skrev:
Att det ibland stormar och diskuteras här är väl ändå ett sundhetstecken - tyder på engagemang hos medlemmarna.
Absolut, det är ju både väntat och kul. Och alla förändringar känns läskiga i början (det blir debatt om vi så ändrar färg någonstans :) Jag kan iofs tycka att en del reagerar alldeles för snabbt och dömer ut förändringar direkt; ge det lite tid så får vi se vad effekten blir.
Jag ser fram emot vad som kommer ske efter redaktionens arbetshelg.
Bara för att engagera er lite mer då - vad tycker ni vi skall göra? Konkreta punkter tack! (Johan, dina önskemål har vi koll på redan - om det inte tillkommit något)

clindh skrev:
Bara för att engagera er lite mer då - vad tycker ni vi skall göra? Konkreta punkter tack! (Johan, dina önskemål har vi koll på redan - om det inte tillkommit något)

Hohoho, du bad om det :)

- Bort med "Senaste kommentarer"
- Bort med differensstatistiken på den egna profilsidan
- Bort med den mesta statistiken på den publika profilsidan och in med bilder (tumnaglar) som fotografen valt istället.
- Tummen upp/ned för bra/dåliga kommentarer
- En Makropool.
- Lättare att se och följa upp på svar på kommentarer man gett
- Möjlighet att lägga in andra bilder än ens egna i bilddiskussionspoolen.

Lite OT...

* Varför inte lite mer orienterade/specifika bildkritiks-pooler... typ en renodlad natur/djur bk-pool för att bara ta ett exempel..?

Mvh...

opejo skrev:
Jag vet inte om jag vill hålla med dig i det sista stycket av ditt inlägg.

Jag tror inte att forumen ger en rättvis bild av FS-medlemmarnas åsikter, för som jag ser det så finns det åtminstone två tydliga grupper på FS.

Den ena skriver många foruminlägg men få eller inga bildkommentarer, den andra skriver många bildkommentarer men få eller inga foruminlägg, det syns tydligt om man tittar på olika personers profilsidor.

Så nu kanske "forumfolket" har kringskurit "bildkritikfolkets" handlingsfrihet.

Jag förstår vad du menar Peter... kanske är det så..?

Mvh...

Gunnlaug skrev:
Lite OT...
* Varför inte lite mer orienterade/specifika bildkritiks-pooler... typ en renodlad natur/djur bk-pool för att bara ta ett exempel..?
Vi håller på att diskutera hur vi skall vrida och vända på detta med Bildkritik i kombination med motivkategorier. Jag är mer inne på att man har Bildkritik - sedan kan du som användare välja om du vill kolla alla, eller bara bilder i en viss motivkategori. Du kan jämföra med hur det funkar på photo.net:s kritikdel (de har ju ett liknande system, där man laddar upp och sedan begär kritik explicit på några bilder).

Men sen finns det också intressepooler, där det också skall kunna vara lite fokus på tekniker, områden odyl. "Studiofoto" och "Alternativa mörkrumstekniker" är bra exempel, där man uppmanas berätta hur man gått till väga. Där platsar också tex en Macro-pool, och där finns nog utrymme för intressen som att plåta "Vilda djur" tex. Men vi får återkomma om detta när vi diskuterat runt mer, och förklara hur vi tänker.

clindh skrev:
Vi håller på att diskutera hur vi skall vrida och vända på detta med Bildkritik i kombination med motivkategorier. Jag är mer inne på att man har Bildkritik - sedan kan du som användare välja om du vill kolla alla, eller bara bilder i en viss motivkategori.

Valmöjlighet låter mycket bra...

Mvh...

jkene skrev:
Hohoho, du bad om det :)

- Bort med "Senaste kommentarer"
- Bort med differensstatistiken på den egna profilsidan
- Bort med den mesta statistiken på den publika profilsidan och in med bilder (tumnaglar) som fotografen valt istället.
- En Makropool.
- Möjlighet att lägga in andra bilder än ens egna i bilddiskussionspoolen.

Tycker att två förslag från Kenneth är riktigt bra.

Tumnaglar på profilsidan låter också intressant. Om statistikens vara eller inte vara har jag inte några bestämda åsikter.

clindh skrev:
Absolut, det är ju både väntat och kul. Och alla förändringar känns läskiga i början (det blir debatt om vi så ändrar färg någonstans :) Jag kan iofs tycka att en del reagerar alldeles för snabbt och dömer ut förändringar direkt; ge det lite tid så får vi se vad effekten blir.

Jag har ingen tanke annat än att jag tycker den senaste förändringen - att bara visa poolbilder i senste kommentarer - är bra men...

Jag tycker ni genomdriver förändringar på ett sätt som inte på något sätt tar hänsyn till att ni har betalande kunder på siten.

Ni har ett ansvar mot medlemmar - i synnerhet betalande. Jag anser att ni bör kolla av förändringar på ett mer ansvarsfullt sätt mot dessa innan ni genomför dem.

Omröstningar har jag dåliga mest erfarenheter av även om de är mer undersökande än bestämmande.

Diskussioner där tankarna kan vridas, vändas och utvecklas är jag mer för. Fattar helt enkelt inte vad röster ska vara bra för om inte rejäl debatt samt information från alla håll ges först. Tänker på riksdagsval typ. Massor av debatt och propaganda före valet. Tror det krävs som grund för all typ av omröstning och att det annars ofta blir väldigt galet (vilket det nog oftast blivit även iriksdagsval ändå då, men det var ju OT förstås;))

Med vad som verkar vara på gång tycker jag man agerar ansvarsfullt mot sina betalande medlemmar. Mer kvalitet till skillnad från kvantitet - en miljö att växa och utvecklas i.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar