Annons

Vad sker här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
SLOPA POOLERNA

Kanske låter anarkistiskt men som det ser ut nu är det bara förvirrat...
Bilder som inte läggs i en pool för det första får bara enstaka tittar och kan knappast räkna med komentarer - vet medlemmarna om det här??

För det andra förvirrar det bara om man har både pooler och kategorier. Bättre då som på de flesta andra forum att ha ett stabilt och genomtänkt urval av kategorier.

//Mattsen

Ojdå - läste Terjes första inlägg efter att jag hade skickat iväg mitt inlägg och kan ju bara konstatera att jag inte är ensam om att se poolerna som något som verkar försämra och säkert oxå bidra till kommentarstorka m m.
 
Diiva skrev:
Jag skrev: "Man kan börja med att följa de regler som finns på Fotosidan, gillar man inte något så kan man med god anda debattera (inte gnälla) för ändringar."
Budskapet är så tydligt att en ytterligare förklaring känns överflödigt.

Jag respekterar ju ditt val som det stod i mitt inlägg. Du väljer att vara "inaktiv" med att ge kommentarer (dina egna ord) och jag väljer att vara aktiv när jag har tid. Båda sätten förändrar Fotosidan, fast på olika sätt.

Kärnan var att man får börja med sig själv.

Nej, skulle inte kännas överflödigt eftersom jag anser att du inte svarade på denna fråga. Jag kanske skall förtydliga med att jag menar vad som skall göras praktiskt. T.ex om du tycker att problemet skulle lösas genom att man följer reglerna så måste detta ske på något sätt också. Fina uttryck och populära floskler är verkningslöst. Att börja med sig själv är också verkningslöst, förändingen är knappt mätbar på en stor site som denna. Been there, done that. På många sidor (inkl denna) i många år. Mitt budskap är att något måste göras (inte lägga till och ändra funktioner) och det måste komma uppifrån. Och det mest effektiva är en kombination av krav och uppmuntran. Om du skall påstå att jag har sagt något med egna ord uppskattar jag om du inte vränger orden och innebörden.
 
Lite om "ingen kommenterar längre"; det ramlar fn in ca 500-600 bilder per dag totalt. Det skrivs fn ca 2000-2500 kommentarer per dag. Det är ca 4 kommentarer per bild - om nu alla kommentarer gick till nya bilder, men de gör de ju förståss inte. Men kan vi styra fler av dem till nya bilder (nu när inflödet som skall dela på nya kommentarer är mer begränsat) så är det väl inte så pjåkigt ändå.

Men det är helt uppenbart att vill man ha kommentarer får man anstränga sig och kommentera andras. Jag körde en kommentarssväng idag och fick några tillbaka direkt. Röstfiske? Nej jag tycker inte det, det är det väl bara när ens kommentarer övergår i rent fjäsk i syfte att få fjäsk tillbaka. Sånt får vi försöka skriva något i reglerna om.

Poolerna tillkom för att göra det möjligt att kunna ha ett tight inflöde av bilder som man verkligen begär kritik på, men samtidigt kan ladda upp bilder till lite andra syften - tex klubbpoolerna, "efter kursen/utflykten", smala specialintressen etc. I sina egna album kan man ha kompletterande bilder i samma serie tex, som den som är specialintresserad av mina ruckel tex kan surfa in på.

Tar vi bort pooler får vi backa tillbaks till att Fotosidan *enbart* är till för direkt bildkritik och man får då ladda upp max en om dagen (troligen färre än så). Då blir det ju samma läge som att nu enbart kika i Bildkritik för att kommentera inflödet - och vi har tappat möjligheterna att göra annat med bilderna.

Men poolerna skall ju inte upplevas som knöliga och konstiga! Vi måste räta ut alla frågetecken och göra det lättare att förstå och använda dem.
 
clindh skrev:
Lite om "ingen kommenterar längre"; det ramlar fn in ca 500-600 bilder per dag totalt. Det skrivs fn ca 2000-2500 kommentarer per dag. Det är ca 4 kommentarer per bild - om nu alla kommentarer gick till nya bilder, men de gör de ju förståss inte. Men kan vi styra fler av dem till nya bilder (nu när inflödet som skall dela på nya kommentarer är mer begränsat) så är det väl inte så pjåkigt ändå.



Igår skrevs de 1700 kommentarer,
idag vid denna tiden 1600 kommentarer... en knapp timme kvar...
Jag tror de blir färre kommentarer överlag med detta systemet som blivit nu.
OBS... jag tror...
Tycker de är trist att man tvingas använda poolerna. För de gör man ju som nuläget är, att bara nya bilder som lagts i pool syns.

Tycker de skulle vart nån röstning om hur medlemmarna vill ha de... pooler eller inte.
En lätt sak är väl om man kunde rösta vid inloggningen, så blir de allas röster som räknas. Ja ialla fall alla som är aktiva och loggar in då.
 
evalisen skrev:
För de gör man ju som nuläget är, att bara nya bilder som lagts i pool syns.
Exakt - vi måste styra inflödet av de bilder man ser som nya hårdare. En bild om dagen till bildkritik, det borde väl räcka mer än väl?

Att strypa bildinflödet är inget nytt, det har vi hållt på med sedan 2001 - för att justera efter det ökade inflödet. Men varför skulle det ge färre kommentarer? Det är nu rejält färre bilder som nya och ändå har det skrivits 1600 kommentarer, så det borde väl ha gett fler kommentarer per ny bild än förut - inte sant?

Däremot skal jag fixa så att listen sorteras på tiden när bilden lades i poolen, inte när den laddades upp - så att man kan ta en äldre inladdad bild och lägga den i Bildkritik.
 
clindh skrev:
Exakt - vi måste styra inflödet av de bilder man ser som nya hårdare. En bild om dagen till bildkritik, det borde väl räcka mer än väl?

Att strypa bildinflödet är inget nytt, det har vi hållt på med sedan 2001 - för att justera efter det ökade inflödet. Men varför skulle det ge färre kommentarer? Det är nu rejält färre bilder som nya och ändå har det skrivits 1600 kommentarer, så det borde väl ha gett fler kommentarer per ny bild än förut - inte sant?

Däremot skal jag fixa så att listen sorteras på tiden när bilden lades i poolen, inte när den laddades upp - så att man kan ta en äldre inladdad bild och lägga den i Bildkritik.

Tycker också att inflödet på bilder är på tok för stort...
när jag blev medlem här så kunde man inte ladda upp fem bilder om dagen som de är nu.
Tror de va sju bilder i veckan för guldmedlem?
Tyckte att de funkade bra.
Bättre än som de blivit nu.
 
Vill också säga att jag är emot "tvång"...
Jag menar att poolerna blir de enda alternativet som nu.
Jag tycker att en omröstning vore på plats,
de är ju ändå alla medlemmar som gör fs till vad de är... och tycker då att om alla får lägga sin röst kan man inte klaga sen heller.
Vore mest rättvist.

Sen är de medlemmarna som laddar upp sina bilder,
medlemmarna som kommenterar varandras bilder.
 
Du kan fortfarande ladda upp 5 bilder. De kan läggas i olika pooler - direkt eller senare, eller bara i de egna albumen - som ju folk kikar i när de kommer förbi din profil.

Men du kan dock inte begära kritik på mer än en om dagen, men så har det ju varit sen vi lade till Bildkritikpoolen. Det var dessutom ett bra tag sedan funktionen "Alla nya bilder" förpassades till menyn, och med 600 nya bilder om dagen har väl den inte varit speciellt användbar ändå.

Så - nu är det lite lugnare inflöde (ett tag...) och man kan förhoppningsvis ägna varje ny bild några fler sekunders betraktelsetid - förhoppningsvis kan det ge lite mer konstruktiva och genomtänkta kommentarer.
 
clindh skrev:
Du kan fortfarande ladda upp 5 bilder.

Jag laddar aldrig upp fem bilder om dagen ändå,
de är inte så jag vill ha de heller.
En bild om dagen räcker gott för mej,
typ som de va innan som jag skrev.

Du kanske missuppfattade mej jag vet inte...
 
evalisen skrev:
Jag laddar aldrig upp fem bilder om dagen ändå,
de är inte så jag vill ha de heller.
En bild om dagen räcker gott för mej,
typ som de va innan som jag skrev.
Men vad menar du då är problemet med det vi infört nu?
 
clindh skrev:
Men vad menar du då är problemet med det vi infört nu?

Jag sa ju de...
att jag tyckte de va bättre tidigare när man bara kunde ladda upp en bild om dagen eller om de nu va sju bilder i veckan.
Just för att de blir mindre inflöde på bilder och medlemmarna hinner se bilderna...
Nu är vi i en helt annan situation med att bara visa de bilder i poolerna och inte dom andra som laddas upp...
Jag tycker inte de är blivit bättre utan sämre.
Många bilder som aldrig får en chans att synas osv.
Stryp då infödet till endast den bilden som kan laddas upp i poolen. De är ialla fall bättre än vad de är nu.

Tycker de endast känns ostrukturerat och rörigt
som det blivit nu.
 
evalisen skrev:
Jag sa ju de...
att jag tyckte de va bättre tidigare när man bara kunde ladda upp en bild om dagen eller om de nu va sju bilder i veckan.
OK - jag förstår nu; du menar som det var innan vi ens drog igång det här med pooler - dvs för över ett år sedan.

Som jag förstår att du är rädd att missa något ? Att medlemmar laddar upp någon extra bild som de inte begär kritik på, men som du ändå skulle vilja se i "Alla nya bilder" (där inflödet är för stort - 600 st/dag).

Det det här ändringen slår emot är de som laddat upp flera bilder per dag och förväntat sig att få kritik på dem alla direkt den dagen - och inte vant sig vid att det är ett extra steg för att begära kritik. (Det är samma system på photo.net)

Att man skall begära kritik på 5 bilder per dag har vi aldrig menat - de övriga bilderna kan man lägga in andra specialpooler, eller bara ha i sina album. Det är via Bildkritik man begär kritik.

Så om vi skulle rösta skulle alternativen vara:
a) ladda upp en bild per dag, that's it
a) begära kritik på en bild per dag, men kunna ladda upp max 5 för senare publicering i kritikpool, till sin kurs/klubbpooler, eller bara egna album
 
clindh skrev:

Som jag förstår att du är rädd att missa något ?


Den frågan förstår jag inte riktigt?
Kan du förklara den...

Poängen är ju att jag gillar inte poolerna,
och jag tycker vi borde fått vara med och rösta om de!
Vi är betalande medlemmar och tycker att vi har rätt att få vara med och säga hur vi vill ha sidan.
 
clindh skrev:


Så om vi skulle rösta skulle alternativen vara:
a) ladda upp en bild per dag, that's it
a) begära kritik på en bild per dag, men kunna ladda upp max 5 för senare publicering i kritikpool, till sin kurs/klubbpooler, eller bara egna album

Man kan ju inte styra röstningen efter enbart sitt eget behov.
De är ju inte speciellt demokratiskt.

En demokratisk röstning kan ju vara

Pooler?

JA
eller
NEJ
 
evalisen skrev:
Man kan ju inte styra röstningen efter enbart sitt eget behov.
De är ju inte speciellt demokratiskt.

En demokratisk röstning kan ju vara

Pooler?

JA
eller
NEJ


Konkretisera Eva hur du egentligen skulle vilja att det såg ut... (stapla gärna upp önskemålen)
Pooler har ju funnits ett bra tag nu... vad vill du ha i stället för pooler..?


Mvh...
 
Jag tycker att systemet med bildpooler är bra. Lätt att hitta den typ av bilder man vill se och lika lätt att visa upp bilder för de som har lika intresse. Jag hoppas verkligen att dessa inte försvinner. Tycker däremot att det är helt ok att inte få lägga ut för många i kritik per dag. Däremot är det praktiskt att kunna få ladda upp 5 per dag ex när man har någon serie eller så.
 
Det har sina fördelar med en omröstning som ligger ute under t ex en månad när STORA förändringar är på gång.
(åtminstone för betalande medlemmar)

Det brukar vara lättare att smälta förändringar när det finns en majoritet som vill ha det. Att t ex 30 personer i forum vill ha en viss förändring betyder ju inte att alla som är tysta vill också det.
 
Diiva skrev:
Det har sina fördelar med en omröstning som ligger ute under t ex en månad när STORA förändringar är på gång.
Jag tycker iaf poolerna behövs och att det är topp att det jobbas på att framhäva just de bilderna där kriitik efterfrågas. Dessutom på ett sätt som gör det enklare att välja vissa kategorier om man inte vill se alla kategorier (som ju också är möjligt.) Själv förstår jag inte vad som är problemet med denna förändringen. Jag utgår från att den gjorts för oss medlemmars skull också (utan oss, ingen sajt,) för att underlätta och för att göra allt mer översiktligt. För att våra kritikbilder ska få chans att synas bättre och inte sjunka bak listan med megafart, för att få bildflödet att se mindre ut. Varför är inte det bra?

Såvitt jag minns lät förresten inte Icabutiken oss kunder rösta om hur vi ville ha det innan deras ombyggnad. Det är ju viss skillnad på marknadsundersökning och röstning (Vad vill kunden ha och hur löser vi det? Det är marknadsundersökning, inte val.) Fotosidan är bättre på att lyssna på oss medlemmar än många andra företag är tror jag (ta kassaservice som exempel bara;)) och sen är det ju valfritt vilket företag vi väljer om vi inte är nöjda. Jag kan ju välja Konsum framför Ica t.ex.
 
Senast ändrad:
Lotta har du läst hela tården? Känns som du har missförstått mig.
Jag tackade ju Christer för de förändringarna. Jag är mycket nöjd med bildkritik poolen och s/v mm. Jag använder dem dagligen och har inte klagat på poolerna någonstans.

Förtydligande: Det jag skrev om omröstningar var inför framtiden. Jag skrev att det finns fördelar med det och det kan ingen förneka, det finns fördelar och nackdelar med alla system.
Precis som du, känner jag att fotosidan lyssnar på medlemmarna och deltar aktivt i forum. Just därför är en omröstning ingen konstig förslag i sammanhanget. Det är det enda säkra sättet för fotosidan att lyssna på oss.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.