ANNONS
Annons

Vad sker här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kom på att jag vill tillägga en sak ang mitt eget kommenterande. Jag tillhör nog inte dom som är jätteambitiösa med det. Längre.
Jag var pigg på kommenterandet i början och tyckte det var mycket givande, men jag tappade faktiskt lusten en del efter alla trådar med klagomål på hur kommentarerna ser ut/skrivs....: inte konstruktiva nog, för mycket tyckande, för lite, för mycket osv. Inget tycks duga. Vem vill ge då? Inte jag iaf.

//Liza
 
Som jag skrev och som Lotta skrev tidigare så tror jag att om man bara får ordning på poolerna och bilden bara hamnar i en pool så stryps inflödet, det blir lättare att få överblick och kategoriseras poolerna kan man hålla sig till dom man är intresserade av.
Tror att fler lockas att surfa runt bland bilderna och då kanske det blir flera kommentarer.

För alla som vill ha konstruktiv kritik så skapa en pool för det, måste vara lättare än att få 50 000 personer att ändra beteende.
Korta kommentarer ges på dom flesta fotosajter runt om i världen (säger inte att det är bra men konstaterar att det är så)
 
Canonliza skrev:

Jag var pigg på kommenterandet i början och tyckte det var mycket givande, men jag tappade faktiskt lusten en del efter alla trådar med klagomål på hur kommentarerna ser ut/skrivs....: inte konstruktiva nog, för mycket tyckande, för lite, för mycket osv. Inget tycks duga. Vem vill ge då? Inte jag iaf.

//Liza

Jag är inte heller den mest aktive kommentatorn, lovar att försöka bli bättre. Men när jag kommenterar skriver jag utifrån mina förutsättningar, försöker vara konstruktiv. Och jag, förlåt uttrycket, skiter fullständigt i vad som diskuteras här och där. Däremot är det fullt möjligt, t.o.m. troligt, att jag påverkas av vad som skrivs antingen jag vill eller ej. Men det är inget jag medvetet tar hänsyn till när jag kommenterar. Vill jag skriva "Snyggt!" gör jag det (tror inte det hänt någon gång iofs), vill jag skriva en roman gör jag det.

Nu blir säkert någon irriterad över mitt synsätt, det är helt okej i så fall. Men jag anser inte att ett forum ska få påverka om jag skriver eller ej. Däremot är jag tacksam för hjälp som kan utveckla mig (så att jag kan hjälpa andra att utvecklas).

Så, kom igen Liza, både dina och mina kommentarer behövs. Man skriver inte dem för oss forumtyckare utan för fotografen. Eller hur?

/Arne
 
Om det inte är borttaget tror jag det finns en pool som heter "Avancerad kritik" redan..... Och poolen som jag själv blev glad över att den skapades "Bilddiskussion"... det är lika mycket bilddiskussion där som på en kyrkogård kl.4 en februarimorgon.


archangel skrev:
Som jag skrev och som Lotta skrev tidigare så tror jag att om man bara får ordning på poolerna och bilden bara hamnar i en pool så stryps inflödet, det blir lättare att få överblick och kategoriseras poolerna kan man hålla sig till dom man är intresserade av.
Tror att fler lockas att surfa runt bland bilderna och då kanske det blir flera kommentarer.

För alla som vill ha konstruktiv kritik så skapa en pool för det, måste vara lättare än att få 50 000 personer att ändra beteende.
Korta kommentarer ges på dom flesta fotosajter runt om i världen (säger inte att det är bra men konstaterar att det är så)
 
Boop skrev:
Varför inte ändra upladdningsfrekvensen till max 5 bilder per vecka?
Ja det är ungefär vad man får om man bara tar sig an att kommentera via poolen Bildkritik. Där får man lägga in max en bild per dag. Och det finns pooler med ännu lägre inflöde, där man kan titta på en bild en hel dag utan att det kommer en ny om man så vill.

Så det finns ju alla möjligheter för den individuella användaren att begränsa sitt inflöde och ta god tid på sig. Men det verkar inte bara vara det egna beteendet och arbetssättet man vill styra, utan hur andra skall använda sajten.

Det har tom föreslagits att man inte skall få skriva en ny kommentar inom 10 minuter - det skulle ju *drastiskt* dra ner antalet kommentarer, men ökade kvaliteten då automatiskt? För att ha någon chans att få en kommentar då, med befintlig mängd medlemmar som laddar upp, skulle vi dra ner uppladdningsfrekvensen extremt. Jag har inte räknat på det, men tex en per vecka eller ännu värre. Hur kul är det då att vara på sajten?

Det känns som det finns två "läger"; de som vill ha så många kommentarer som möjligt (både bra och dåliga, men helst bra), de som vill ha få men genomtänkta kommentarer och de som vill ha många men bara genomtänkta kommentarer. Det senare ser jag som kanske inte en utopi.

Det enda incitamentet jag kan se till att *många* skriver *bättre* kommentarer är "Tummen upp"-funktionen som föreslagits. Man kan kryssa i på en kommentar att den här var riktigt givande. Det kombinerar den här tävlingsinstinkten folk har (som tycks driva en del att masskommentera) med att även premiera det som folk tycker är bra kommentarer. Följdaktligen skulle vi då ha en topplista med de X mest omtyckta kommenterarna per månad.

Vi hör ju ibland att man får skit om man skriver en negativ kommentar, man vågar inte skriva negativt. Få av dessa händelser kommer isåfall till redaktionens kännedom, och i de fall jag sett har det varit en uppenbart okonstruktiv negativ kommentar ("jäkla skitbild, ta bort!") och dylikt som slagit tillbaka. Jag får en liten känsla att det är mer en uppfattning om att man får skit, inte att det händer speciellt ofta?
 
Ska "tummen upp" funktionen synas vid kommentaren och endast där?
Ev. kan den uppfattas som att man inte behöver läsa de andra kommentarerna.

Jag har lite svårt för att förstå hur denna funktion skulle föra utvecklingen vidare. Det finns risk för att sidan i stället känns mer invecklad.


Jag lutar mer och mer åt det hållet att man får "gilla läget". Det är nog främst i poolerna som förändringar och utveckling kan ske.
Dessutom går det ju att göra en viss utvärdering av poolerna, med avseende på intresse, engagemang o.dyl.
 
Om man lägger upp bilder utanför någon pool, var kan man se dem då. Jag brukar sällan lägga upp mer än 1-3 bilder per gång som jag lägger upp bilder. Om en läggs i t ex Bildkritik, då syns den i nya bilder. De andra som man lägger upp då kommer inte att synas någonstans. Vilket innebär att bilder ligger och tar plats som ingen "ser".

Den senaste bilden jag la i bildkritikpoolen har idag haft 23 tittar och en kommentar. Det är möjligt att det blir fler tittar och kommentarer i poolerna när det bara blir dem som syns.

Mvh
Gerhard
 
JanOlofHärnström skrev:
Ska "tummen upp" funktionen synas vid kommentaren och endast där? Ev. kan den uppfattas som att man inte behöver läsa de andra kommentarerna.
PhotoSig har denna funktionalitet tex. Men ärligt talat undrar jag hur väl det där funkar...

Visst, en del kommentarer som är bra får många tummar upp, men ibland även sådana som mest tycker det är en bra bild. Några som skrivit bra men negativt har tom fått tumme ner, inte för att det var en dålig kommentar utan troligen för att andra inte håller med. Man har bedömt kommentarskrivarens smak, inte kommentaren! Tveksam..
 

Bilagor

  • untitled8.gif
    untitled8.gif
    11.5 KB · Visningar: 387
gerhard skrev:
Om man lägger upp bilder utanför någon pool, var kan man se dem då.
Via din profil. Har du intresserat någon för dina bilder så kan man få se fler, och även kommentera dem. Jag får mer kommentarer i efterhand än direkt då jag lagt upp en bild, oftast när jag kört en kommentarrunda (inte så ofta...)

Att man får fler kommentarer ju mer man kommenterar andras är ju en sanning, tom något vi rekommenderat. Men någonstans går detta sedan över i att kallas det negativa ordet "röstfiske". Det torde väl vara då man gått så långt att man bara skriver positiva kommentarer på mångas bilder för att dra trafik till sina bilder. Det är en svår gränsdragning...

Men varför lägger du upp 3 bilder på en gång, tror du att du skall få kritik på dem alla på en gång, eller för att det är praktiskt?
 
Nu menade jag inte 3 bilder rakt av, utan 1-3 bilder på samma dag:) Jag fotar ju inte varje dag och kör analogt. Så när jag väl har framkallat så blir det ju en hel del bilder som man vill ha synpunkter på.
 
Det bästa med photosigs system tror jag är att alla, inte bara den som fått kommentaren kan betygsätta med tummarna. Vet inte hur väl det fungerar men min erfarenhet av photosig utifrån egna bilder är att många kommentarer är helt sanslöst välutformade. De första som kommenterar en bild och som får upptumme för det får tre poäng i stället för som annars ett poäng har jag för mig. Tycker det är ett bra system och tror något liknande här vore toppen. Lite "missbruk" finns nog alltid, men de som missbrukar är nog ändå de största förlorarna. Varför skulle övriga lida av en upptumme för "Jättefin bild" egentligen?

Och sen om bra utvalda kommentarer lyftes fram på samma sätt som andra bilder på t.ex förstasidan här med då (eller framröstade om systemet skulle funka utan "missbruk")
 
Canonliza skrev:
Jag har inte avfärdat en diskussion. Jag sa vad jag tyckte, vilket borde vara en del av den diskussionen i så fall.

//Liza

Ett förtydligande i all välmening... =)

Ryggdunkeri, röstfiske osv... varför måste det handla om just avundsjuka..? Kan det inte bara vara så enkelt att man försökt få igång en debatt kring fenomenet... utan baktankar..?



Mvh...
 
Behandla andra som du själv vill bli behandlad, har folk sagt i 2000 år och även trådens skapare Terje. Kloka ord!

Innan man whinnar till höger och vänster… Hur gör jag själv? Lägger jag tid och engagemang på andra och deras bilder? Är det rimligt att förvänta mig att alla ska tycka om samma regler/bilder/sätt att kommentera osv som jag? Man kan börja med att följa de regler som finns på Fotosidan, gillar man inte något så kan man med god anda debattera (inte gnälla) för ändringar.
Ingen tar en på allvar när man börjar med (ännu värre om man inte har sund förnuft och inse det själv): jag har själv varit dålig på göra **** men jag skulle vilja att flera gjorde *** !
I sammanhanget vill jag även lyfta en del personer (utan namn) som syns i dessa trådar som har gjort/gör mycket på Fotosidan och föregår med gott exempel innan dem öppnar munnen. Det finns även de som håller sig helt utanför av personliga skäl.

En del av förändringarna i dessa trådar kan vi (medlemmar) ändra på:

En del klagar på dålig stämning. Det kanske är sant för vissa? Om det är sant kan man med god stämning förändra attityden på sajten. Det är jag övertygad om!

Det ges för få kommentarer per bild (åtminstone många bilder lider av att de får för få kommentarer). Varför börjar man inte med sig själv? Om man inte lägger tid på andra, hur kan man förvänta sig att andra ska lägga tid på dina bilder? Bara för att de är intressanta?

Man kommer långt med förståelse och respekt för andra. Att andra resonerar och tänker på annat sätt. Att deras universum är annorlunda! Det finns folk som skriver på sin sida hur de kommenterar, tex beroende på om de har fått kommentarer av någon eller inte. Andra kommenterar som det behagar dem utan att bry sig om bilden redan fått kommentarer eller inte, eller att vem fotografen är osv…det finns en massa varianter och ingen gör mer rätt än någon annan.

Är det inte lite löjeväckande att Fotosidan ska med diverse regler och system tvinga folk att kommentera mer?

Som sagt, mycket kan vi göra på egen hand. Men vissa saker måste Fotosidan ändra på. Tex bildflödet ligger utanför användarnas makt. Bildflödet blir inte mindre, för att vi skapar fler pooler att stoppa dem i! Jag skulle vara nöjd om jag som betalande fick ladda upp 1-2 bilder per vecka.

Jag trivs bra här på Fotosidan och lär mig nya saker dagligen och jag försöker (aktivt) att ge tillbaka till sidan och dess medlemmar.
Alla som engagerar sig antingen genom att lägga tid på bilder/forum på ett konstruktiv sätt gör mycket för Fotosidan och de bör inte låta sig skrämmas av forumtrådar. I forumtrådar där man moraliserar över det ena och det andra, vad som är rätt/fel, hur ska man kommentera, och hur ofta, vad man ska fota, slitna motiv…Ingen har rätt att säga hur man ska kommentera eller inte, hur sällan eller hur ofta. Så fortsätt med er engagemang!

Till Christer Lindh
Tack för en del förändringar du/ni har gjort. Att ändra "Alla nya bilder" är på rätt väg precis som Janne säger. Tack även för att du har tagit bort tackandet ;-) i senaste bildkommentar!
 
Gunnlaug skrev:
Ett förtydligande i all välmening... =)

Ryggdunkeri, röstfiske osv... varför måste det handla om just avundsjuka..? Kan det inte bara vara så enkelt att man försökt få igång en debatt kring fenomenet... utan baktankar..?



Mvh...

Jag sa att jag tycker det luktar mycket avundsjuka. Jag har inte sagt att det enbart handlar om det eller att det skulle gälla all kritik mot detta med "röstfiske, ryggdunkeri". Jag tycker bara att diskussionen många gånger känns märklig och att det MÅNGA GÅNGER luktar avundsjuka. Det är vad jag tycker.
Jag ser dessutom inte avundsjuka som en baktanke. Avundsjukan kan vara omedveten som kanske mer syns/känns "utifrån/för omgivningen".

//Liza
 
Arne S skrev:
Så, kom igen Liza, både dina och mina kommentarer behövs. Man skriver inte dem för oss forumtyckare utan för fotografen. Eller hur?

/Arne

Ja självklart och visst skriver jag kommentarer. Men det blir långt ifrån den ambition jag hade från början. Jag ledsnade lite helt enkelt av de skäl jag angav förut.
Men du har rätt i att man ska försöka komma igen. ;)

//Liza
 
Det här är väl bra. Att man ska behandla andra...etc etc etc. Håller med i det mesta du säger. Men så har vi ju verkligheten också. Och det fungerar inte så när det gäller bildkritik- delen här på fs. Så... ska man inte göra något då? Ska man bara det låta förfalla? Tyvärr är det så (även om det är impopulärt i Sverige) att man måste ställa krav om det ska bli någon nivå på saker och ting. Och kombinerar man krav med uppmuntran så händer det grejer! Så fungerar det i alla grupper, fotosidor, samhällen och länder. Och det skulle fungera på fs också. Som det är nu fungerar det inte. Men jag tror jag ska följa rådet och "gilla läget". I mitt fall betyder det att fortsätta vara inaktiv trots att jag är intresserad av bildkritik, både att få och ge.

Diiva skrev:
Behandla andra som du själv vill bli behandlad, har folk sagt i 2000 år och även trådens skapare Terje. Kloka ord!

Innan man whinnar till höger och vänster… Hur gör jag själv? Lägger jag tid och engagemang på andra och deras bilder? Är det rimligt att förvänta mig att alla ska tycka om samma regler/bilder/sätt att kommentera osv som jag? Man kan börja med att följa de regler som finns på Fotosidan, gillar man inte något så kan man med god anda debattera (inte gnälla) för ändringar.
Ingen tar en på allvar när man börjar med (ännu värre om man inte har sund förnuft och inse det själv): jag har själv varit dålig på göra **** men jag skulle vilja att flera gjorde *** !
I sammanhanget vill jag även lyfta en del personer (utan namn) som syns i dessa trådar som har gjort/gör mycket på Fotosidan och föregår med gott exempel innan dem öppnar munnen. Det finns även de som håller sig helt utanför av personliga skäl.

En del av förändringarna i dessa trådar kan vi (medlemmar) ändra på:

En del klagar på dålig stämning. Det kanske är sant för vissa? Om det är sant kan man med god stämning förändra attityden på sajten. Det är jag övertygad om!

Det ges för få kommentarer per bild (åtminstone många bilder lider av att de får för få kommentarer). Varför börjar man inte med sig själv? Om man inte lägger tid på andra, hur kan man förvänta sig att andra ska lägga tid på dina bilder? Bara för att de är intressanta?

Man kommer långt med förståelse och respekt för andra. Att andra resonerar och tänker på annat sätt. Att deras universum är annorlunda! Det finns folk som skriver på sin sida hur de kommenterar, tex beroende på om de har fått kommentarer av någon eller inte. Andra kommenterar som det behagar dem utan att bry sig om bilden redan fått kommentarer eller inte, eller att vem fotografen är osv…det finns en massa varianter och ingen gör mer rätt än någon annan.

Är det inte lite löjeväckande att Fotosidan ska med diverse regler och system tvinga folk att kommentera mer?

Som sagt, mycket kan vi göra på egen hand. Men vissa saker måste Fotosidan ändra på. Tex bildflödet ligger utanför användarnas makt. Bildflödet blir inte mindre, för att vi skapar fler pooler att stoppa dem i! Jag skulle vara nöjd om jag som betalande fick ladda upp 1-2 bilder per vecka.

Jag trivs bra här på Fotosidan och lär mig nya saker dagligen och jag försöker (aktivt) att ge tillbaka till sidan och dess medlemmar.
Alla som engagerar sig antingen genom att lägga tid på bilder/forum på ett konstruktiv sätt gör mycket för Fotosidan och de bör inte låta sig skrämmas av forumtrådar. I forumtrådar där man moraliserar över det ena och det andra, vad som är rätt/fel, hur ska man kommentera, och hur ofta, vad man ska fota, slitna motiv…Ingen har rätt att säga hur man ska kommentera eller inte, hur sällan eller hur ofta. Så fortsätt med er engagemang!

Till Christer Lindh
Tack för en del förändringar du/ni har gjort. Att ändra "Alla nya bilder" är på rätt väg precis som Janne säger. Tack även för att du har tagit bort tackandet ;-) i senaste bildkommentar!
 
Några tankar.

Tycker ändringen av "Alla nya bilder" blev bra men att det behövs fler intresseinriktade pooler typ som Janne Arleklint föreslår.

Ändringen av "Alla nya bilder" innebär med automatik att bildinflödet minskar (lite synd) samt att varje fotograf måste vara mer aktiv (bra) med att lägga bilder i olika pooler.

Fler pooler gör att bildinflödet ökar igen men att bilderna då blir riktade till olika intressegrupper vilket jag tycker är mycket bra.

Här kanske en framtida skillnad av medlemskap också kan läggas. Guld = 5 poolbilder per dag, Silver = 3 och Brons = 2. Samt icke betalande som nu. Varje betalande medlem kan få fortsätta att ladda upp 5 bilder per dag till sina album

Varför visas kommentarer automatiskt för besökarna? Det är väl ändå bara till fotografen som tog bilden som kommentaren riktas!?
Vill man se kommentarerna går det ju att gå till fotografens profilsida och titta. Mer trafik på profilsidorna är ju också kanske bara bra!?

Försöker själv att undvika att se andras kommentarer innan jag skriver en själv för att inte färgas av andras tyckande. Skriver själv kommentarer bara när jag känner för det och det blir både "kompiskommentarer" ,"ryggdunkningar" (aldrig fel att uppmuntra) och mer konstruktiva och försöker alltid att skriva i en positiv ton.

Tycker att Fotosidan är en härlig sajt där proffs, amatörer och nybörjare samsas på ett fint sätt och alla har nytta av varandra. Man inspireras, utvecklas och får nya idéer, oavsett på vilken nivå man ligger, bara av att titta på alla bilder som strömmar förbi...kommenterade eller inte. Glad att FS finns!!!
 
Senast ändrad:
Kanske lite synd att en befintlig bild i ett album inte hamnar på listan "Alla nya bilder" när den läggs i en pool!?
 
Hans-C skrev:
ska man inte göra något då? Ska man bara det låta förfalla?

Jag skrev: "Man kan börja med att följa de regler som finns på Fotosidan, gillar man inte något så kan man med god anda debattera (inte gnälla) för ändringar."
Budskapet är så tydligt att en ytterligare förklaring känns överflödigt.

Hans-C skrev:

Som det är nu fungerar det inte. Men jag tror jag ska följa rådet och "gilla läget". I mitt fall betyder det att fortsätta vara inaktiv trots att jag är intresserad av bildkritik, både att få och ge.

Jag respekterar ju ditt val som det stod i mitt inlägg. Du väljer att vara "inaktiv" med att ge kommentarer (dina egna ord) och jag väljer att vara aktiv när jag har tid. Båda sätten förändrar Fotosidan, fast på olika sätt.

Kärnan var att man får börja med sig själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.