Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?
urbano skrev:
Vad är en konstruktiv kommentar?
Jag antar att de som efterfrågar sådana vill ha synpunkter på komposition, innehåll, skärpedjup, färgskala, kontrast etc.
Det är väl gott och väl. Men varför ska Fotosidan vara en sajt för detta syfte? Vad är det man vill
lära sig? Att skapa tekniskt oklanderliga (och dötråkiga) bilder?
För egen del tror jag att du lär dig mest av att se på många bilder, att fundera kring bilder, att gå din egen väg, att prata om bilder med andra, att utvecklas som människa...
Därför kan jag inte ge en konstruktiv kommentar i gängse mening. Men jag delar gärna med mig av min upplevelse av en bild, hur den berör mig, att jag finner den intressant osv.
/Ulf
jag förstår dig. men fotosidan rymmer många olika människor som alla har olika behov och färdigheter.
så varför strypa behovet för en viss del människor för att en annan del vill slippa en funktion?
det måste väl ändå vara lättare för dom som vill slippa att undvika det, än tvärtom.
vill man inte använda kritikdelen så är det ju rätt enkelt att låta bli.
jag personligen har mycket svårt för att beskriva i ord hur jag känner för en bild.
däremot kan jag - och tycker det är kul - att ge konstruktiv kritik och åsikter om det tekniska i en bild.
jag skulle tycka det var extremtrist om man inte längre fick kommentera bilder på det viset, eller inte alls, och att inte heller få sådan kritik.
fotosidan är inte heller enkom för bildkritik, det finns ju fler saker. tex. portfolio, utställningar, album, artiklar, köp o sälj och forumet.
eftersom behoven är olika så är det dumt att ta bort kritikdelen då de medlemmar som behöver den förlorar på det.
man kan fråga sig varför fotosidan finns öht?
jag menar, om man bara ville titta på bilder så kunde man ju gå på biblioteket och låna alla fotoböcker som finns eller gå å köpa in sig på en armada fotoböcker och prenumerera på all världens fototidningar.
vill man bara visa bilder så kan man ställa ut sina bilder på lokala cafét, biblioteket eller ett galleri i stan. eller göra en hemsida med bara bilder.
eller så kan man vara ute efter den interaktiva delen som fotosidan kan erbjuda. tex. få läsa den konstruktiva kritiken och reaktioner som andra människor får på ens bilder.
det finns många människor som står å stampar på en och samma fläck nångång i sitt liv.
det finns många sätt att komma vidare och ett av dom är att få höra andras konstruktiva kritik och tips på sina bilder.
jag minns en diskussion när en (numera raderad) medlem ansåg att man inte ska utbilda sig inom foto för då dödar man inspirationen osv.
visst är det så för en del, men det som passar en person passar knappast för precis alla människor.
diskussioner om funktioner och användningsområden för en sajt är bra, men ibland undrar jag om inte vi tänker för individuellt och inte på den stora massan?
det verkar som om en del tycker det vore dåligt att vara mångsidig?
kanske fotosidan isf behöver nischa sig hårdare och ev. slänga ut en massa systersajter i olika riktningar?
fotosidan I för kritik.
fotosidan II för inbördes beundran.
fotosidan III för utställningar.
fotosidan IV för "bajsnödiga"?
jag var ett tag med på en dansk inspirationssida för fotografer och fotografretuschörer.
det fanns massor att titta på och inspiration var det verkligen.
tyvärr ville dom flesta oxå ha nån form av respons så det laddades knappt upp några bilder tillslut eftersom ingen kritik skulle ges på denna sajt.
så tillslut gick sajten i graven. den blev inte gammal.
jag har kanske missförstått vad du menar, ulf, men jag ger iaf tummen upp för valmöjligheten som fs erbjuder.