Annons

Vad sker här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Terje skrev:
Vad håller på att ske här på FS???

Själv vill jag se följande ändringar:

- Att flera medlemmar börjar föregå med ett gott exempel - börjar lämna fler konstruktiva kommentarer. Börjar "gulla" mindre. Slutar tävla med att kommentera mest!


Jo, jag kan hålla med om det sista här. Tävla med att kommentera mest, låter ju rätt B. Å andra sidan klagas det ju på för få kommentarer?

Det här med konstruktiva kommentarer har jag aldrig begripit - i mina öron låter det lite "bajsnödigt" om uttrycket tillåts.

Vad är en konstruktiv kommentar till att börja med? Bilder handlar om ett möte, betraktaren ska väl inte sitta och studera skärpa, beskäring, komposition etc.

Men jag har å andra sidan aldrig ansett att Fotosidan ska vara en sajt för att "lära sig fotografera" där "fotolärare" undervisar de fåkunniga om hur en bild ska se ut.

/Ulf
 
clindh skrev:

Väldigt smala intressen som tex Toycamera kan dock vara berättigade en egen pool, den typ av bilder som bör betraktas tillsammans med andra i den genren för att man skall bedöma den i rätt sammanhang. I den generella Bildkritiken får kanske en sådan typ av bild kommentarer som "Du borde skaffa en bättre kamera/glugg"...

Nu blir jag tvungen att ta fram Calle Lidbom-citatet igen. "Det du håller på med är trams" ;)

Toycameras är inget "intresseområde. Det är ett annat uttryckssätt bara. För mig är det ointressant om bilden skapats med digitalmonster, leksakskamera, mellanformat, kompaktdigital, telefonkamera eller lådkamera. Det är Bilden som räknas. För sjutton. Nu blir jag ju nästan arg!

/Sagt av en filur som köpt en plastkamera från 60-talet med plastlins och tycker bilderna blir riktigt vackra.
 
Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
...Men jag har å andra sidan aldrig ansett att Fotosidan ska vara en sajt för att "lära sig fotografera" där "fotolärare" undervisar de fåkunniga om hur en bild ska se ut...
Vill nämna att jag har flera exempel på bilder jag tagit, där medlemmar genom sina kommentarer fått mig att justera bilderna till det bättre - något som jag är otroligt tacksam för.
 
Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

FILM) (ulltand skrev:
Vill nämna att jag har flera exempel på bilder jag tagit, där medlemmar genom sina kommentarer fått mig att justera bilderna till det bättre - något som jag är otroligt tacksam för.

Jaha. Låter trist i mina öron. Men det är jag det.
 
Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
Men jag har å andra sidan aldrig ansett att Fotosidan ska vara en sajt för att "lära sig fotografera" där "fotolärare" undervisar de fåkunniga om hur en bild ska se ut.

/Ulf
skulle du kunna utveckla det där, är du snäll?
 
Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
Jaha. Låter trist i mina öron. Men det är jag det.

Ja, det är du det. Jag är också tacksam för alla tips och spontanta färbättringsförslag jag får. Det är inte alla jag bryr mig om eller rättar mig efter, men det gör inte kommenteren mindre värd. Vi är inte alla flygfärdiga expertfotografer här...
 
urbano skrev:
Toycameras är inget "intresseområde. Det är ett annat uttryckssätt bara. För mig är det ointressant om bilden skapats med digitalmonster, leksakskamera, mellanformat, kompaktdigital, telefonkamera eller lådkamera.
Menar du att bilderna blir betraktade på precis samma sätt, och ges samma chans till att kommunicera det fotografen avsåg med bilden, oavsett vilket sammanhang de publiceras i? Varför hänger gallerier oftast inte bilderna huller om buller, konstfoto bredvid fågelbilder etc?

Den bild som Pieter ten Hooopen valde som vinnare i förra FOTO skulle, om jag får gissa, toksågats som en "familjealbumbild" här. Är den bättre för att det är han som valt den, eller får det faktum att han valt ut den oss att fundera lite mer kring den, och se bortom oskärpan tex. Eller är det bara olika smak?

Kan man inte få betraktaren att vidga/ändra sin bildblick genom att "hänga" en sådan bild på en vägg med lite bilder med samma karaktär - så att fotografen inte lockas att ändra sin bild för att passa in i någon gängse "så skall en bild vara"-mall?
 
Bildkritikpoolen har idag ca 50000 bilder och nybörjarpoolen ca 17000 de är i särklass de två största poolerna.

Hur skulle det vara med en koordinator, värd, monitor eller vad man nu vill kalla en person som håller i nybörjarpoolen? Kanske också en person för den stora bildkritikpoolen?

De mindre och specialinriktade poolerna är väl också viktiga. Det finns alltid belackare men de kan man ju strunta i.
 
JanOlofHärnström skrev:
Hur skulle det vara med en koordinator, värd, monitor eller vad man nu vill kalla en person som håller i nybörjarpoolen? Kanske också en person för den stora bildkritikpoolen?
Utveckla gärna det där; vad bör värdens uppgift vara? Att agera på rapporterade bilder och kommentarer är ju uppenbart, men tänkte du dig något mer?
 
clindh skrev:

Kan man inte få betraktaren att vidga/ändra sin bildblick genom att "hänga" en sådan bild på en vägg med lite bilder med samma karaktär - så att fotografen inte lockas att ändra sin bild för att passa in i någon gängse "så skall en bild vara"-mall?

Nej. Jag tror det är precis tvärtom! Fotosidan (ja, inte bara ni förstås) låser in betraktarna i olika fållor, kategorier. Det främjar inget eget "tänk" eller egna upplevelser av bilder.
 
Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

Estethia skrev:
skulle du kunna utveckla det där, är du snäll?

Vad är en konstruktiv kommentar?

Jag antar att de som efterfrågar sådana vill ha synpunkter på komposition, innehåll, skärpedjup, färgskala, kontrast etc.

Det är väl gott och väl. Men varför ska Fotosidan vara en sajt för detta syfte? Vad är det man vill
lära sig? Att skapa tekniskt oklanderliga (och dötråkiga) bilder?

För egen del tror jag att du lär dig mest av att se på många bilder, att fundera kring bilder, att gå din egen väg, att prata om bilder med andra, att utvecklas som människa...

Därför kan jag inte ge en konstruktiv kommentar i gängse mening. Men jag delar gärna med mig av min upplevelse av en bild, hur den berör mig, att jag finner den intressant osv.

/Ulf
 
clindh skrev:
Utveckla gärna det där; vad bör värdens uppgift vara? Att agera på rapporterade bilder och kommentarer är ju uppenbart, men tänkte du dig något mer?

Redaktionen bör nog fortfarande ha ansvaret när det gäller rapporter pch missbruk. (photonet har en speciell person för detta)

Det finns värdar för många andra grupper här på FS. Christer själv är värd för några.

En poolvärd kanske kan stötta upp och vidareutveckla det jobb som redaktionen gör idag.
Det viktigaste kanske är att finnas till hands för rådgivning och bollplank. Mentor kanske är den bästa beskrivningen. En poolvärd ska lägga sig i och tycka till. Engagemanget och personligheten betyder mycket för det arbetet.
 
Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
Jag antar att de som efterfrågar sådana vill ha synpunkter på komposition, innehåll, skärpedjup, färgskala, kontrast etc. Det är väl gott och väl. Men varför ska Fotosidan vara en sajt för detta syfte? Vad är det man vill
lära sig? Att skapa tekniskt oklanderliga (och dötråkiga) bilder?
Jo, när man pratar om konstruktiv kommentar tänker nog många på den typen av "tekniska" råd odyl som du nämner, att man för att vara konstruktiv måste framföra hur bilden borde förändras. Men i sådana fall handlar det väl mer om hur fotografen (fel)tolkar sådana kommenterar - dom uttrycker ju oftast "om jag hade tagit den här bilden själv, skulle jag gjort på detta sätt", inte att måste göra så.

Såhär skriver vi i dokumentet Bildregler (som inte bara innehåller "regler"):
Att ge en kommentar
Tänk i dimensioner från bildläran såsom Komposition, Originalitet, Estetik, Teknik, men även mjukare personliga saker såsom frambringande känslor och liknande, när du formulerar dina kommentar.
Något du skulle vilja ändra i denna formulering?

Okonstruktiv bildkommentar som jag ser det är väl mer korta saker som "wow, den var snygg" eller "vad söt hund". Det är "frambringade känslor" förvisso, men det vore intressantare att höra lite mer om varför man tyckte den var snygg (bilden, inte hunden) - har betraktaren sett och känt det jag själv kände, eller kanske hittat någon ny dimension jag inte tänkte på. Det tycker jag iallafall är de mest lärorika kommentarerna.
 
Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:


För egen del tror jag att du lär dig mest av att se på många bilder, att fundera kring bilder, att gå din egen väg, att prata om bilder med andra, att utvecklas som människa...

Därför kan jag inte ge en konstruktiv kommentar i gängse mening. Men jag delar gärna med mig av min upplevelse av en bild, hur den berör mig, att jag finner den intressant osv.

/Ulf

Håller med dej Ulf! Att bara se och uppleva lär en mycket även om tips också kan hjälpa... Håller också med om dina synpunkter om Toycamera (även Lensbaby)...varför ska den ha en egen pool? En kamera som alla andra som man mycket väl kan använda till allahanda motiv...

Jag vill uppleva en bild och tänka om den. Brukar skrvia dikter till bilder...mest mina egna än så länge men även nångång andras... som t.ex. http://www.fotosidan.se/pools/view/34/536832.htm

Lite rädd för att många är för måna om "kritikdelen" men den kan ju användas på oändligt olika sätt.

/Leif
 
Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

clindh skrev:
Okonstruktiv bildkommentar som jag ser det är väl mer korta saker som "wow, den var snygg" eller "vad söt hund". Det är "frambringade känslor" förvisso, men det vore intressantare att höra lite mer om varför man tyckte den var snygg (bilden, inte hunden) - har betraktaren sett och känt det jag själv kände, eller kanske hittat någon ny dimension jag inte tänkte på. Det tycker jag iallafall är de mest lärorika kommentarerna.

Jomenvisst. Vi är överens om allt detta, unge man. Glöm nu inte bort det där med förstasidan (nu är det 85 procent text och 15 procent bild) som bollinnehavet när Barcelona möter GAIS eller nåt. Glöm inte heller bort att tänka stort (ta ett helhepsgrepp på designen och skippa detaljtänket).

Fridens
/Ulf
 
Med de fåtaliga kommentarerna som man får idag så vore det ödestigert att säga aja baja till dom som faktiskt tycker att bilden ger en "wow" men nöjer sig med det.
Då vet man i alla fall att vederbörande har berörts på något sätt i alla fall än "klick...och nästa bild...klick..."

Jag ser personligen hellre att folk skriver något över huvud taget än som det är nu.
Man har bilder med 200-400 visningar men kanske 6 kommentarer.
Om nu bilden inte var bra så vore det ju tacknämligt om någon tog sig tid att peka ut det då.

Själv så kommenterar jag så mycket jag bara hinner med.
Men man lessnar ganska snabbt då man inte får konstruktiv kritik eller kommentar över huvudtaget från mer än kanske 2% av dom som tittar på bilderna.

Bara för att exemplifiera så la jag in en bild i diskussionen om "din bästa bild".
Fick väl kanske 100 eller så träffar inom en dag men inte en enda tog sig tid att kommentera.
Om bilden är kass , jamen skriv det då.
Själv så klickade jag igenom listan och kommenterade på flertalet.
 
Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
Vad är en konstruktiv kommentar?

Jag antar att de som efterfrågar sådana vill ha synpunkter på komposition, innehåll, skärpedjup, färgskala, kontrast etc.

Det är väl gott och väl. Men varför ska Fotosidan vara en sajt för detta syfte? Vad är det man vill
lära sig? Att skapa tekniskt oklanderliga (och dötråkiga) bilder?

För egen del tror jag att du lär dig mest av att se på många bilder, att fundera kring bilder, att gå din egen väg, att prata om bilder med andra, att utvecklas som människa...

Därför kan jag inte ge en konstruktiv kommentar i gängse mening. Men jag delar gärna med mig av min upplevelse av en bild, hur den berör mig, att jag finner den intressant osv.

/Ulf

Det är väl bara att författa ner vad du explicit vill ha för typ av kommentarer under bilden... Vill du inte ha en massa kompositions-masturbationer (Sorry ordvalet) under dina bilder, ja då behöver det väl inte vara svårare än att du formulerar detta...


Mvh...
 
Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
Vad är en konstruktiv kommentar?

Jag antar att de som efterfrågar sådana vill ha synpunkter på komposition, innehåll, skärpedjup, färgskala, kontrast etc.

Det är väl gott och väl. Men varför ska Fotosidan vara en sajt för detta syfte? Vad är det man vill
lära sig? Att skapa tekniskt oklanderliga (och dötråkiga) bilder?

För egen del tror jag att du lär dig mest av att se på många bilder, att fundera kring bilder, att gå din egen väg, att prata om bilder med andra, att utvecklas som människa...

Därför kan jag inte ge en konstruktiv kommentar i gängse mening. Men jag delar gärna med mig av min upplevelse av en bild, hur den berör mig, att jag finner den intressant osv.

/Ulf
jag förstår dig. men fotosidan rymmer många olika människor som alla har olika behov och färdigheter.
så varför strypa behovet för en viss del människor för att en annan del vill slippa en funktion?
det måste väl ändå vara lättare för dom som vill slippa att undvika det, än tvärtom.
vill man inte använda kritikdelen så är det ju rätt enkelt att låta bli.

jag personligen har mycket svårt för att beskriva i ord hur jag känner för en bild.
däremot kan jag - och tycker det är kul - att ge konstruktiv kritik och åsikter om det tekniska i en bild.
jag skulle tycka det var extremtrist om man inte längre fick kommentera bilder på det viset, eller inte alls, och att inte heller få sådan kritik.

fotosidan är inte heller enkom för bildkritik, det finns ju fler saker. tex. portfolio, utställningar, album, artiklar, köp o sälj och forumet.
eftersom behoven är olika så är det dumt att ta bort kritikdelen då de medlemmar som behöver den förlorar på det.

man kan fråga sig varför fotosidan finns öht?
jag menar, om man bara ville titta på bilder så kunde man ju gå på biblioteket och låna alla fotoböcker som finns eller gå å köpa in sig på en armada fotoböcker och prenumerera på all världens fototidningar.
vill man bara visa bilder så kan man ställa ut sina bilder på lokala cafét, biblioteket eller ett galleri i stan. eller göra en hemsida med bara bilder.
eller så kan man vara ute efter den interaktiva delen som fotosidan kan erbjuda. tex. få läsa den konstruktiva kritiken och reaktioner som andra människor får på ens bilder.

det finns många människor som står å stampar på en och samma fläck nångång i sitt liv.
det finns många sätt att komma vidare och ett av dom är att få höra andras konstruktiva kritik och tips på sina bilder.

jag minns en diskussion när en (numera raderad) medlem ansåg att man inte ska utbilda sig inom foto för då dödar man inspirationen osv.
visst är det så för en del, men det som passar en person passar knappast för precis alla människor.

diskussioner om funktioner och användningsområden för en sajt är bra, men ibland undrar jag om inte vi tänker för individuellt och inte på den stora massan?
det verkar som om en del tycker det vore dåligt att vara mångsidig?
kanske fotosidan isf behöver nischa sig hårdare och ev. slänga ut en massa systersajter i olika riktningar?
fotosidan I för kritik.
fotosidan II för inbördes beundran.
fotosidan III för utställningar.
fotosidan IV för "bajsnödiga"?

jag var ett tag med på en dansk inspirationssida för fotografer och fotografretuschörer.
det fanns massor att titta på och inspiration var det verkligen.
tyvärr ville dom flesta oxå ha nån form av respons så det laddades knappt upp några bilder tillslut eftersom ingen kritik skulle ges på denna sajt.
så tillslut gick sajten i graven. den blev inte gammal.

jag har kanske missförstått vad du menar, ulf, men jag ger iaf tummen upp för valmöjligheten som fs erbjuder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.