Annons

Vad sker här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

Estethia skrev:
jag har kanske missförstått vad du menar, ulf,

Jo, det har du. Vem har sagt att man inte "får" ge konstruktiva kommentarer enligt ditt sätt att se på saken? Jag kan väl inte förbjuda det. Men jag tar min rätt att säga vad jag tycker om det evinnerliga tjatet om konstruktiva kommentarer. Bildrescensenter värda namnet finns det väldigt få av nuförtiden. Och jag anser att ska du verkligen resenscera en bild (och ta den på allvar!) så krävs det stor erfarenhet och stort kunnande.

Jag har inte det kunnandet. Men som betraktare av bilder kan jag säga hur en bild berör mig, om den får hjärncellerna att vitaliseras osv.

Så kallad "konstruktiv" kritik från en amatör till en annan blir oftast bara trams (eller i värsta fall översitteri). Men det är jag som tycker så.

/Ulf
 
Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
<klipp> Men varför ska Fotosidan vara en sajt för detta syfte? Vad är det man vill
lära sig? Att skapa tekniskt oklanderliga (och dötråkiga) bilder?</klipp>
det var nog det här som fick mig att tro att du tyckte det här var den stora grejen med fs och att du ville ta bort det.
det låter oxå som en enorm "dra allt över en kam"grej.
iaf i mina öron.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
Jo, det har du. Vem har sagt att man inte "får" ge konstruktiva kommentarer enligt ditt sätt att se på saken? Jag kan väl inte förbjuda det. Men jag tar min rätt att säga vad jag tycker om det evinnerliga tjatet om konstruktiva kommentarer. Bildrescensenter värda namnet finns det väldigt få av nuförtiden. Och jag anser att ska du verkligen resenscera en bild (och ta den på allvar!) så krävs det stor erfarenhet och stort kunnande.

Jag har inte det kunnandet. Men som betraktare av bilder kan jag säga hur en bild berör mig, om den får hjärncellerna att vitaliseras osv.

Så kallad "konstruktiv" kritik från en amatör till en annan blir oftast bara trams (eller i värsta fall översitteri). Men det är jag som tycker så.

/Ulf


Jag förstår dina tankar Ulf!

De har klagats på mej i flera trådar här på forumet de här året.
Säkert på andra sätt också... via fs. (men går inte in djupare i de)
Svara inte på detta!

Jag vill säga att jag är inte en utbildad yrkesfotograf,
utan en konstnärssjäl.
Jag har skrivit kommentarer efter hur JAG uppfattar en bild.
Och skrivit "konstruktiv" kritik när jag känner att jag kan de,
vilket inte blir under alla bilder. Men de jag därimot så gott som
alltid gör är att jag säger VAD jag gillar i bilden. De tycker jag är
de absolut viktigaste för mej.

Vem ger mej rätten att gå in och säga hur deras bild ska se ut?
Ska alla bilder se ut som mina eller dina?
Eller ska jag försöka se vad fotografen vill visa mej med sin bild?

Så trött på detta eviga tjat!
Låt medlemmarna skriva sina kommentarer på bilder som dom känner
och klarar av!
Vi är alla på olika nivåer... olika typer av fotografer... ingen är den andra lik.

Jag uppskattar att "proffsen" ger mej konstruktiv kritik när mina
bilder har brister i de tekniska... men på de konstnärliga planet
Vem kan ge konstruktiv kritik där?

Där måste vi låta varandra utveckla vår egen tanke och stil!
Både vad gäller bilder och kommentarer!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
.
.
Bildrescensenter värda namnet finns det väldigt få av nuförtiden. Och jag anser att ska du verkligen resenscera en bild (och ta den på allvar!) så krävs det stor erfarenhet och stort kunnande.

Jag har inte det kunnandet. Men som betraktare av bilder kan jag säga hur en bild berör mig, om den får hjärncellerna att vitaliseras osv.

Så kallad "konstruktiv" kritik från en amatör till en annan blir oftast bara trams (eller i värsta fall översitteri). Men det är jag som tycker så.
/Ulf

Ahh, det här jag försökt att säga i diverse trådar som handlar om bildkritik. Du uttrycker det mkt bra Ulf. Och om det här är den enda kritiken som är välkommen på FS lär det inte bli mkt bildkommentarer framöver....
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

evalisen skrev:
Jag har skrivit kommentarer efter hur JAG uppfattar en bild.
Och skrivit "konstruktiv" kritik när jag känner att jag kan de,
vilket inte blir under alla bilder. Men de jag därimot så gott som
alltid gör är att jag säger VAD jag gillar i bilden. De tycker jag är
de absolut viktigaste för mej.

Vem ger mej rätten att gå in och säga hur deras bild ska se ut?
Ska alla bilder se ut som mina eller dina?
Eller ska jag försöka se vad fotografen vill visa mej med sin bild?

Så trött på detta eviga tjat!
Låt medlemmarna skriva sina kommentarer på bilder som dom känner
och klarar av!
Vi är alla på olika nivåer... olika typer av fotografer... ingen är den andra lik.

Jag uppskattar att "proffsen" ger mej konstruktiv kritik när mina
bilder har brister i de tekniska... men på de konstnärliga planet
Vem kan ge konstruktiv kritik där?

Där måste vi låta varandra utveckla vår egen tanke och stil!
Både vad gäller bilder och kommentarer!

Mycket kloka ord Eva! Du och Ulf skriver ju precis vad jag har försökt säga i diverse trådar. Och ni uttrycker det på bästa sätt. Jag tror att FS framtid som populär sajt för fotografer har en förutsättning om man tar till sig av era inlägg.

//Mattsen
 
Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

Estethia skrev:
kanske fotosidan isf behöver nischa sig hårdare och ev. slänga ut en massa systersajter i olika riktningar?
fotosidan I för kritik.
fotosidan II för inbördes beundran.
fotosidan III för utställningar.
fotosidan IV för "bajsnödiga"?

.

Det kanske vore nåt att man kunde registrera sig i olika zoner.
Två zoner vore nog tillräckligt.

1; Där man vill ha sk, konstruktiv kritik, jaga pixlar osv.
2; Där man låter bilden tala och kommentarer handlar om innehåll och annat som bilden förmedlar.

För nog är det så att det finns många viljor här som inte drar åt samma håll och kan man styra upp det så att dom med liknande intressen hamnar i samma båt så leker nog alla fridfullt!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

urbano skrev:
Jo, det har du. Vem har sagt att man inte "får" ge konstruktiva kommentarer enligt ditt sätt att se på saken? Jag kan väl inte förbjuda det. Men jag tar min rätt att säga vad jag tycker om det evinnerliga tjatet om konstruktiva kommentarer. Bildrescensenter värda namnet finns det väldigt få av nuförtiden. Och jag anser att ska du verkligen resenscera en bild (och ta den på allvar!) så krävs det stor erfarenhet och stort kunnande.

Jag har inte det kunnandet. Men som betraktare av bilder kan jag säga hur en bild berör mig, om den får hjärncellerna att vitaliseras osv.

Så kallad "konstruktiv" kritik från en amatör till en annan blir oftast bara trams (eller i värsta fall översitteri). Men det är jag som tycker så.

/Ulf

Håller apselut med!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

archangel skrev:
Det kanske vore nåt att man kunde registrera sig i olika zoner.
Två zoner vore nog tillräckligt.

1; Där man vill ha sk, konstruktiv kritik, jaga pixlar osv.
2; Där man låter bilden tala och kommentarer handlar om innehåll och annat som bilden förmedlar.

För nog är det så att det finns många viljor här som inte drar åt samma håll och kan man styra upp det så att dom med liknande intressen hamnar i samma båt så leker nog alla fridfullt!
fungerar inte tanken med poolerna till det? måste man göra två zoner? vad är skillnaden? vad gör man när man vill ha alla sorters kritik? kan man inte bara berätta vad man är ute efter att få höra?
vad finns det för mer lösningar?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

Estethia skrev:
fungerar inte tanken med poolerna till det? måste man göra två zoner? vad är skillnaden? vad gör man när man vill ha alla sorters kritik? kan man inte bara berätta vad man är ute efter att få höra?
vad finns det för mer lösningar?

Som det är just nu så tycker jag det är för rörigt med poolerna och med alla inlägg så verkar det ju inte funka.

Skrev du inte nåt liknande alldeles nyss själv???
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

Estethia skrev:
fungerar inte tanken med poolerna till det? måste man göra två zoner?
Både och:
- När man lägger in in en pool kan man ju skriva något om vad man vill ha för feedback, om det är något speciellt man funderar på tex.

- Vi kan, om det finns intresse, sätta upp alternativa pooler för olika sådana här ändamål. Det blir en annan "zon" då.

"Avancerad kritik" var ju en sådan vi testade ett tag (kanske läge att dra igång igen?), där gav man två sifferbetyg för orginalitet och estetik, a'la photo.net. Konstig namn kanske... Och vi har "Bilddiskussion" där den som lägger in måste initiera en diskussion runt bilden. Det är svårt att få till samma sak om i ett "enzons-system" för bildkritik.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

clindh skrev:
På vilket sätt är det rörigt?

"så" ska man göra där
och "så" ska man göra där...
sen ska man göra "så" där i den poolen

Varför kan man inte bara få göra som man vill och känner själv?
Vi är väl vuxna människor eller...?

Såg nåt om att man skulle göra något för barn,
de tycker jag däremot verkar himla BRA!
En pool eller vad man kallar de för ej vuxna medlemmar är bra.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

archangel skrev:
Som det är just nu så tycker jag det är för rörigt med poolerna och med alla inlägg så verkar det ju inte funka.

Skrev du inte nåt liknande alldeles nyss själv???
liknande vad?
jag är alldeles förskräckligt trött då jag inte sovit ordentligt sen i fredags, så jag hänger inte riktigt med, tror jag.
antagligen har jag missförstått hela poängen med tråden, för jag känner mig lite lost i vad ni säger.
så det är nog bäst att jag lägger ner fortsatt diskussion innan jag kör i diket.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

clindh skrev:
På vilket sätt är det rörigt?

Jag saknar struktur på dom, tycker att poolerna kunde motsvara kategorierna.
Hittils har det varit att det slängs ut en pool när några gör sin röst hörd och sen vill fler göra sin röst hörd och nån pool poppar upp då och då.
Ha nybörjarpool, några nischade för speciella tekniker och resten rakt av mot kategorierna.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

evalisen skrev:
En pool eller vad man kallar de för ej vuxna medlemmar är bra.
Det blir tyvärr ett "så" till isåfall, för där skall väl bara barnen få lägga bilder.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

Estethia skrev:
liknande vad?
jag är alldeles förskräckligt trött då jag inte sovit ordentligt sen i fredags, så jag hänger inte riktigt med, tror jag.
antagligen har jag missförstått hela poängen med tråden, för jag känner mig lite lost i vad ni säger.
så det är nog bäst att jag lägger ner fortsatt diskussion innan jag kör i diket.

Jo att du tyckte det kanske behövdes nischade systersaijter.

Kör försiktigt och vila dig :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

archangel skrev:
Jo att du tyckte det kanske behövdes nischade systersaijter.

Kör försiktigt och vila dig :)
nja, det var inte så att jag tyckte det själv, utan jag menade att det kanske var lösningen för att tillfredsställa de som tycker det är rörigt på fs. ett fs för varje personlighet.
fast själv tycker jag inte alls det är nån bra lösning, och jag tycker inte heller det är rörigt på fs.

men å andra sidan har jag varit med från början (minus några månader) så jag har ju inte behövt ta in alla regler, rekommendationer och dyl på en gång som en ny medlem behöver idag.

tack. jag ska vila mig i nästa liv. ;o)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

archangel skrev:
Ha nybörjarpool, några nischade för speciella tekniker och resten rakt av mot kategorierna.
Lite tidigare i denna tråd skrev jag om just kategorier vs pooler; vi har väl kommit fram till vi inte skall fortsätta mot en "explosion" av pooler för varenda motivkategorier, utan istället hitta ett annat sätt att sålla - om man nu är intresserad av att bara studera bilder i vissa kategorier. "Bildkritik sv/v" försvinner tex då.

Olika pooler är mest relevanta när man vill..
- ha en annan typ av bedömning och kommentarer (omröstning, olika betygskriterier)
- ha en annan typ av visning (anonym pool)
- ha bara vissa som kommenterar/röstar ("idoljury")
- ha bara vissa som får lägga in (kursdeltagare, barn, klubbar...)
- ha bara vissa som får se den (fn barnfotopoolen)
 
Alternativ kunde vara att slopa poolerna helt, att man får gå in via kategorierna direkt och sen kunda man ha en funktion med dom senaste bilderna men där visas bara dom 50 senaste bilderna.
Ett utvecklande av "Idoljuryn" för att lyfta fram bra bilder.

Ett problem är det med kommentarerna eftersom vissa söker konstruktiv kritik och andra söker kommentarer ang innehåll.
Jag har försökt med att skriva att jag inte vill ha kritik ang skärpa, kontraster utan på innehållet i bilden, tyvärr så är vissa inte läskunniga och ger sådan kritik i allafall.
Därför kanske en uppdelning i zoner vore nåt och man håller till där intresset finns.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.