ANNONS
Annons

Vad ska jag köpa för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Om Du skall ta kreativa bilder rekommenderar jag en kamera som går att jobba manuellt med. Har Du tittat på begagnade Nikonkameror? Rejäla alternativ är Nikon F3 och F4.
Nikon F4 är en av de mest robusta kameror som byggts. Nackdelen med den kameran är väl vikten och möjligtvis autofokuseringen. Men i övrigt har jag bara gott att säga om den kameran.
En stor fördel med F4 är ljusmätningen som har tre möjligheternämligen matrixmätning, centrummätning och spotmätning. Spotmätningsfunktionen är väldigt användbar om man vill jobba och exponera enligt zonsystemet.

Båda kamerorna går självfallet att ställa om för manuell exponering och fokusering. Prisnivån för F3 med ett normalobjektiv ligger väl inom det belopp Du tänkt dig medan F4 kamerahus går att köpa för ca 6500kr. Själv har jag köpt en begagnad F4 på Scandinavian Photo för 6000 kr. Just nu har de flera F4 till salu.

gunte skrev:
Undrar förresten om man är nominerad på Sjögrens lista ?? hehe..
mvh/gunte..
Har ingen lista, skjuter på alla "den-e-bäst-för-den-har-jag" och "onödiga-finesser-ja-bilder.....öööhhhh?" inlägg. Från höften och med fruktansvärd precision:D :mad: :D .
Us

gunte skrev:
Undrar förresten om man är nominerad på Sjögrens lista ?? hehe..
mvh/gunte..
Och så länge du inte säger till varje fundersam blivande fotograf :DU SKALL SKAFFA DIG MINOLTA DET ÄR DET BÄSTA FÖR DET HAR JAG OCH JAG SKULLE ALDRIG SKAFFA EN KAMERA SOM INTE HAR RETURSPOLNINGSABRIKATORLÅS!!!! (vad det nu är -eller någon annan totalt betydelselös skitdetalj) så lär du aldrig hamna på min skjutlista:D. Däremot Gunte, har du hamnat på min lista över album som måste kollas med jämna mellanrum. Men jag är dålig på att skriva kommentarer - jag vet......suck.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar