Flash Gordon
Aktiv medlem
Jag följer några Australiska fågelfotografer som är otroligt duktiga. De fotar båda med Canon R5 MKII. De drar iväg cirka 30 bilder per sekund i serie för att kunna välja ut de bilder som blir bäst. En av dem tog 1000 000 bilder med sin kamera under 2024. Canon R6 MKII klarar skurar på upp till 40 bilder per sekund med elektronisk slutare. Om dessa grabbar kan klara av tider på1/3000 utan negativa konsekvenser i bildresultatet så säger ju det en hel del om att använda elektronisk slutare. Jag har själv börjat använda elektronisk slutare och har så här långt inte upplevt att bilderna blir sämre. För fotografering med blixt bör man absolut använda mekanisk slutare. Min kära gamla X-PRO2 fick vatten i sökaren och nog lite fler ställen. Efter den regnskuren vägrar den att låta den mekaniska slutaren arbeta på snabbare tider än 1/250. Allt ser bra ut innan man tar bilden men ställer man in en tid över 1/250 blir bilden överexponerad. Nu har jag fotograferat vidare med den kameran och får perfekta resultat så länge jag kör med elektronisk slutare. Skall sägas att jag undviker fota alla riktigt snabba motiv med den kameran. Bilderna blir lika bra som med mekanisk slutare.
Senast ändrad: