Annons

Vad kan vi vänta i framtiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Satt och funderade på var den digitala kameratekniken är på väg. Troligen är vi bara i början av teknikutvecklingen, men det skulle vara kul att läsa vad ni tror att vi kommer att få se de närmaste åren.

Är det fullformatssensorer som är framtiden?
Kommer kamerorna att funka brusfritt även på 10 000 ASA?
Finns det en gräns för antalet pixlar?
Får vi se nya typer av optik?
Kommer pixlarna att kunna läsa alla färger som på Foveons sensorer?

osv osv osv...

Ordet är fritt ;-)
 
jkene skrev:
Sjunkande priser är i alla fall en sak jag tror att man tryggt kan räkna med.

Nja, de nyare modellerna med funktioner enligt Bo Ignells önskelista kommer alltid att kosta. Det har ju knappast varit så att när Nikon och Canon släpper en efterföljare så blir den billigare. Ex vis D70 vs D70s, D1x vs D2x osv

// Johan
 
jkene skrev:
Sjunkande priser är i alla fall en sak jag tror att man tryggt kan räkna med.

Behöver inte vara. Ökande prestanda kan vara alternativet (som med datorerna). De kostar ungefär lika de senaste 10 år men prestanda fördubblas varje typ 18 månader (det har börjat plana ut iofs).

Tycker också att 6-7 tusen för en instegs DSLR inte är så farligt. Hehe men det beror säkert på att inte så länge sedan kostade de 20 lakan.:)
 
Maxe skrev:
Nja, de nyare modellerna med funktioner enligt Bo Ignells önskelista kommer alltid att kosta. Det har ju knappast varit så att när Nikon och Canon släpper en efterföljare så blir den billigare. Ex vis D70 vs D70s, D1x vs D2x osv

// Johan
Vi är bara i början av utvecklingen. Som jag ser det är det en liten mängd människor med alldeles för mycket pengar som kan lägga 20-40 papp på ett hus, det tror jag inte håller i längden när tekniken blir billigare och enklare att massproducera. (Fast det är folket med för mycket pengar som håller utvecklingen igång - det är jag tacksam för :)) Det finns en betydligt större marknad bland folk som har en smärtgräns vid 10000, jag tror inte det dröjer länge innan vi ser riktigt bra digitalsystemkameror för 10000 max. I övrigt är ju inte utvecklingen helt olik den i datorernas begynnelse (kommer ni ihåg när en 386dx 33MHz kostade 25000?)
 
Kenneth Eriksson menade nog att för en vissa summa får man mer kamera för varje år som går? och det stämmer nog, tex 10D introducerade med ca 20k medan 20D för ca 16k eller nåt sånt.

Hur som helst så håller jag inte med om
" De kostar ungefär lika de senaste 10 år men prestanda fördubblas varje typ 18 månader (det har börjat plana ut iofs)."

Priset på en viss prestandanivå har sjunkit kraftigt, tack och lov. Titta på vad den "bästa" (snabbaste processorn, mest Ram enligt den tidens gränser osv) kostade för tex 8år sen och idag.
Min egen jämförelse handlar om en halvering av priset.
 
De senaste årens "prissänkningar" på datorer kan vi nog tacka AMD för. När Intel var ensam dominerande kostade datorerna tusan så mycket mer. Jag tror det samma kommer att gälla för digitalkmerorna, en eller ett par stora som gör sensorer = höga priser, fler konkurrenter = låga priser. Man kan ju tänka sig vad som t ex skulle hända om LG Electronics (som tydligen hoppar på vad som helst) börjar göra riktigt bra sensorer...
 
Slowfinger skrev:
Satt och funderade på var den digitala kameratekniken är på väg. Troligen är vi bara i början av teknikutvecklingen, men det skulle vara kul att läsa vad ni tror att vi kommer att få se de närmaste åren.

Är det fullformatssensorer som är framtiden?
Kommer kamerorna att funka brusfritt även på 10 000 ASA?
Finns det en gräns för antalet pixlar?
Får vi se nya typer av optik?
Kommer pixlarna att kunna läsa alla färger som på Foveons sensorer?

osv osv osv...

Ordet är fritt ;-)

Vad som händer när dagens dslr-kameror ersätts med något annat är kanske svårt att sia om men det skulle inte förvåna mej om de är helt utdöda om 10 år!

Utvecklingen för dagens 35 mm dslr-kameror kan kanske vara lite enklare att spekulera i.

FF-sensorer kommer garanterat att finnas på alla dslr.
Det kommer att bli brusfriare.
Pixelstorleken kommer att minska samtidigt som nya objektiven kommer att kunna leverera info till dem. Därav kommer antalet pixlar på en ff att öka.
Pixlarna kommer även att få ett större färgomfång.

Priser på dslr-kameror kommer nog alltid att ligga på nuvarande nivåer. Ca 5-10000:- för en instegskamera, 10-20000:- för bättre amatörkamera. 20-30000:- för en halvproffskamera. +30000:- för en proffskamera men kapaciteten kommer att öka för alla kategorier och så länge de tas fram i större produktionsserier...iaf dom närmaste 10 åren...Vad händer sen...?

Lite vid sidan om ämnet:
Tror att det för 95% av alla fotografer är bättre att köpa en ny instegskamera för runt 10000:- och byta varje år än att köpa en kamera för runt 30000:- och tvingas leva med i 3 år. År 2 kommer den nyinköpta instegskameran att vara bättre än den dyrare.
 
Prissänkningar eller ej. En fråga som jag ställer mig inför framtiden är hur länge fotograferna och framförallt avancerade amatörer kommer vilja (ha råd) byta upp sig? Jag fotar mest analogt med utrustning som är mellan 5-20 år gammal och de investeringarna har ju tveklöst varit bra. Går jag över på digitalt får jag räkna med rätt många tusen för ett hus och en livslängd (eller innan något mycket bättre kommer) på ett par år och det känns väl så där halvkul.../Erik
 
Varför skulle instegs-DSLR kosta så mycket som 5-10 000 kronor när man får instegssystemare för film för 2000 kr? Det borde snarare vara billigare att tillverka digitala SLR så småningom?

Men låt oss inte låsa oss på en prisdiskussion. Finns det inte några teknikfrälsta här som kan spå om ny teknik och några rejäla visioner.

Släpp loss fantasin eller analysförmågan. Någon som kan fysikens lagar? Vad forskas det om, vilka hinder sätter fysiken?
 
Re: Re: Vad kan vi vänta i framtiden?

elbe skrev:
Vad som händer när dagens dslr-kameror ersätts med något annat är kanske svårt att sia om men det skulle inte förvåna mej om de är helt utdöda om 10 år!

Utvecklingen för dagens 35 mm dslr-kameror kan kanske vara lite enklare att spekulera i.

FF-sensorer kommer garanterat att finnas på alla dslr.
Det kommer att bli brusfriare.
Pixelstorleken kommer att minska samtidigt som nya objektiven kommer att kunna leverera info till dem. Därav kommer antalet pixlar på en ff att öka.
Pixlarna kommer även att få ett större färgomfång.

Priser på dslr-kameror kommer nog alltid att ligga på nuvarande nivåer. Ca 5-10000:- för en instegskamera, 10-20000:- för bättre amatörkamera. 20-30000:- för en halvproffskamera. +30000:- för en proffskamera men kapaciteten kommer att öka för alla kategorier och så länge de tas fram i större produktionsserier...iaf dom närmaste 10 åren...Vad händer sen...?

Lite vid sidan om ämnet:
Tror att det för 95% av alla fotografer är bättre att köpa en ny instegskamera för runt 10000:- och byta varje år än att köpa en kamera för runt 30000:- och tvingas leva med i 3 år. År 2 kommer den nyinköpta instegskameran att vara bättre än den dyrare.

Varför full frame?

För övrigt tror jag att det blir modulärt om 5-10 år - du tar ut din gamla sensor och stoppar i en ny. När du skjuter vidvinkel har du fullframe, när du skjuter tele byter du ut den mot en liten sensor som du har i en ask i fickan.

Vad priserna angår är det ju bara att jämföra analoga med digitala idag: en digital värsting (priser på Scandinavian Photo) 67000 drygt, en analog värsting 23000 drygt. Vad är det som skiljer? Teknik (komponeter) och produktionerfarenhet. Tekniken blir billigare, erfarenheterna kommer. Jag tror vi landar vid ett maxtak på 30000 med tiden (och dom för 10 kommer inte vara mycket sämre).
 
Jag tror inte att vi kan förvänta oss FF på amatör och svensson kamerorna.
Dels så är betingar de inte ett tillräckligt högt konsumentpris när majoriteten klarar sig med APC.
Priser är som sagt inte kopplat till tillverkningskostnaden utan bestäms på marknaden mellan kund och återförsäljare. Ser tillverkaren att det finns en större vinst genom att tillverka APC så kommer det bli det som finns på markanden.
Och eftersom tekniken kommer att utvecklas hela tiden så måste man också ha ett argument för proffsen att köpa de dyra husen, FF är just ett tidlöst argument som inte påverkas av teknikutvecklingen.
Antinge det eller så kan vi vinka adjö till proffshus för 50'. Varför köpa någon för 50' idag när det finns för 12' imorgon?
 
Jag tror att spegelreflexkameran som vi känner den idag är död om tio år.

Förhoppningsvis har det då också utmejslats lite standarder för utbytbarhet på objektiv och tillbehör.

Format kommer det att finnas många för olika behov.
 
Lite funktioner jag skulle vilja de.

Bättre omfång, iaf i klass med mellanformatsbakstuckena borde man kunna få med en FF sensor.

Ställbart bildformat med anpassad sökare, typ 4:3 16:9 1.1 osv, direkt i kameran, eller iaf en ny mattskiva till min EOS med tydliga markeringar...

Sen skulle ju jag vilja ha ett äkta 6*6 bakstycke till min "gamla" bladare.
 
Jag är övertygad om att priserna inte kommer sjunka så värst mycket mera... snarare komemr vi får mer för pengarna om man ser till dagens kameror.

En Canon 350d kostar idag ca: 7700-8000 exl.moms
Om kanske 3 år så får du en kamera med full sensor, 12-16 mega pixlar o lite annat jox för ungefär samma peng. Denna utveckling följer inom alla konsument brancher, inte minst datorer. Skulle priserna sjunka hela tiden så skulle en bra dator idag kosta 10 kronor.
Ang optiken så tror jag inte heller vi kommer få så mkt bättre optik om 3,10 eller 100 år. Inte om vi använder av oss glas/ljusbrytning. Optiken idag är inte ett dugg bättre egentligen än bästa optiken på 30-talet. Visst med dagens datorer kan man slipa glasen lite bättre, kanske komponera fram lite finare rå glas... men jag tror utvecklingen kommer ske på den tekniska biten, och där kommer vi aldrig se något slut! :)

Mina ev barn kanske fotograferar om 30 år med 100 terra pixlar på sin kamera, who knows?

:)
 
Modul systmet tror jag inte håller i långa loppet.
Titta på datorvärlden idag. En dator är i princip uppbydde av helt fristående moduler som följer en standard. Men om man skall till att gör en radikal uppgradering av sin dator så räcker det inte med att köpa en ny processor, minner och moderkort kommer då att bli kraftiga flaskhalsar.
Det ända realistiska uppgraderingarna som man kan göra är att köpa lite mera minne eller stoppa in en till HD. processor, moderkort, grafikkort, minneshastighet på en bra dator är så pass matchade att utbyte av en enskild komponent inte ger någon prestanad vinst.

Om vi för över analogin till kameror så om man byter en senssor(från 6->12MP) så måste man även byta senssor interface och bufferminne om man inte vill betala i fps eller bufferstorlek.
Vill man kunna granska bilderna i pixelnivå så måste man öven byta skärm annars blir det bizzart lite kvar att visa, när skärmen är bytt så måsta man byta skäminterface eftersom det befintliga inte orkar med den dubblade upplösningen.

Kvar blir det egentligen bara ett skal med lite knappar och en sökare. Det kommer förmodligen att kosta mindre om man skippar kostnaderna för ett utbytbart system och köper en helt ny kamera regelbundet istället.
 
Nome Nescio skrev:
Modul systmet tror jag inte håller i långa loppet.
Titta på datorvärlden idag. En dator är i princip uppbydde av helt fristående moduler som följer en standard. Men om man skall till att gör en radikal uppgradering av sin dator så räcker det inte med att köpa en ny processor, minner och moderkort kommer då att bli kraftiga flaskhalsar.
Det ända realistiska uppgraderingarna som man kan göra är att köpa lite mera minne eller stoppa in en till HD. processor, moderkort, grafikkort, minneshastighet på en bra dator är så pass matchade att utbyte av en enskild komponent inte ger någon prestanad vinst.

Om vi för över analogin till kameror så om man byter en senssor(från 6->12MP) så måste man även byta senssor interface och bufferminne om man inte vill betala i fps eller bufferstorlek.
Vill man kunna granska bilderna i pixelnivå så måste man öven byta skärm annars blir det bizzart lite kvar att visa, när skärmen är bytt så måsta man byta skäminterface eftersom det befintliga inte orkar med den dubblade upplösningen.

Kvar blir det egentligen bara ett skal med lite knappar och en sökare. Det kommer förmodligen att kosta mindre om man skippar kostnaderna för ett utbytbart system och köper en helt ny kamera regelbundet istället.

Det tror jag beror på vem som kommer ett bli dominerande drivkraft - kameratillverkerna eller sensortillverkarna. Designmässigt borde det inte vara ett problem med en modulär lösning. Sant att den del integrerade komponeter måste designas smartare, men rent krasst, sensorn är egentligen enda anledning att byta ett helt hus (med möjligt undatag för den mekaniska slutaren som kanske dör en dag).
 
Om jag förstod dig rätt så innebär det att du tror att man komemr kunna byta ut komponenter själv i sin kamera i framtiden?

Jag tror inte att det komemr ske.. Idag så tillverkas kameror nästan i labbmiljö för att dom skall hållas rena och fina inuti och för att komponenterna är känsliga. Ett annat problem är storleken på sakerna. Att man kan byta en hårddisk eller minneskort är för att det är hanterbart för en vanlig person. Men jag skulle aldrig i mitt liv försöka byta ut en sensor som skall sitta EXACT på rätt ställe, eller byta ut andra komponenter som är millimeter stora... tycker att det är nog pilligt att få ut minneskortet...

Njae, nog kommer kameran alltid vara en färdig sak som man inte pillar med även i framtiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.