ANNONS
Annons

Vad är så speciellt med fågelbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

mill

Aktiv medlem
Vill börja med att säga att tanken är inte att uppröra någon.

Jag är väldigt nyfiken på vad folk tycker är så speciellt med just fågelbiler? Vad är det som driver er att gå upp mitt i ottan på helgen för att kanske fånga en fågel på bild?

Jag har inte lärt mig att tycka om dessa än, men hoppas bli lite klokare.

Jag är ingen erkänd fågelfotograf direkt, men att gå upp i ottan gäller väl nästan det mesta natur fina porträtt osv, ljuset är magiskt de första timmarna på dygnet sammt de sista. Sedan som jag brukar säga även om jag inte får en bild ens, så är det hela känslan allt är lugnt stilla fåglarna kvittrar första strålarna värmer ens ansikte ... jag känner harmoni och kommer hem känner att jag har redan haft en bra dag utan bild som med bild. Dricker mitt kaffe och bara njuter av livet !

Jag tror att det är så med det mesta att gillar man det man gör, så är livet lättare att leva man mår bra med allt även om det är skit eller man känner en viss avsmak på allt.

Testa vet jag :) Man kan se de svåraste problem i ett nytt ljus ;) det är "Magiskt"

Så nu har kag flummat färdigt !!

Hej

Jag själv är mycket naturintresserad och gillar fota djur och vistas i naturen. Det är mycket spännande att vara på fotojakt, pulsen slår ibland. Mycket intessant att komma hem och se om man fick bilden skarp, bra komposition, fångat någon häftig aktion. Fåglar är vackra så man njuter av deras skönhet.

Varför fåglar?

I brist på vargar!

Bra fråga, men är man ute i naturen så är det den djurgrupp man ofta ser och som man kan fota året runt. Insekter är ju mest på sommaren och däggdjur är normalt väldigt skygga (jakt) och vi har inte så många däggdjursarter. Det är ju lite beroende på var man bor, när jag har varit i Sydafrika fotade jag mycket däggdjur.

MVH
Omar Brännström
http://www.pbase.com/omar_brannstrom

Om man har vant sig att gå upp och uppleva morgonen, blir det som ett gift. Ljuset, och aktiviteten bland djur.Själv sitter jag ofta i min roddbåt och njuter.Jag fotar sällan fåglar numera, men vad lärorikt det är.Just att man måste handla snabbt. Bra övning om du vill funka inom ögonblicks fotografi,gatufotografi.Och sist men inte minst,,,,Tänk om Fåglarna Tystnade.

Mvh Bengt

Jag har en lång historik att ha gått upp onödigt tidigt i ottan bara för att titta på de små flygfäna, även utan kamera (jag vet; det låter märkligt, men det är sant). Det var så mitt fotointresse började.

Idag plåtas det inte sådär förtvivlat mycket fågel för min del (det fågelskådas ganska begränsat också, även om det händer), men de gånger som jag lyckas få en någorlunda bra fågelbild så är det en stor tillfredsställelse. Men det är det å andra sidan alltid när man får ut det där lilla extra ur en bild, oavsett motiv.

En rolig del i fågelfotograferandet är ju själva jaktmomentet; det är minst sagt sällan som de sitter still och väntar på dig. Det ska alltså till en blanding av kunskap, tålamod och skicklighet för att få till bra bilder (och i viss mån också ett bankkonto som vid något tidigare tillfälle varit mer eller mindre välfylld...). Nu är ju inte det förhållandet på något sätt unikt för fågelfoto, men det känns väldigt närvarande när man ägnar sig åt det.
En annan faktor att väga in är att om man som naturintresserad ska fotografera vilda ryggradsdjur i Sverige så finns det inte så många andra lättillgängliga varianter att ägna sig åt...

Personligen har jag ju mycket lättare att motivera fågelbilder än t ex bilder på mer eller mindre lättklädda kvinnor... Så det är ju bra att det finns andra som ordnar de bilderna.

Jag har blivit lite klokare faktiskt. Jag har inte lärt mig tjusningen med fåglar dock, men det kanske kommer. Jag har inte lärt mig tjusningen med målade tavlor heller för den sakens skull, men det kommer kanske det också.

Att jag är vidvinkelfreak och inte ens har ett tele kanske också har lite med saken att göra :)

Att gå upp i ottan och uppleva morgonljuset kan jag dock förstå! Nu bor jag mitt i en storstad så det kanske inte är så mkt natur i den direkta närheten, men det är en fantastisk känsla att gå upp riktigt tidigt i storstaden också och uppleva en total tomhet! Speciellt när den är fylld med folk annars.

(Omar, har hört att dina bilder ska vara ngt extra speciellt, har dock inte fått möjligheten att se dina bilder "live", men de andra på EFS har använt fina ord om dina bilder iaf)

En fågelbild är inte ett dugg speciell, oftast helt ointressant och tråkig.Vill man se hur en fågel ser ut så finns det utmärkta böcker i ämnet.

Däremot så blir en fågelbild betydligt trevligare om den visar omgivande miljö eller förhållanden där fågeln ingår som en beståndsdel.Det tycker jag förövrigt gäller alla djur, från myggor till älgar.
Mvh/Gunte..

Fågelfotografering behöver inte vara ett egenändamål. Man får ju ofta andra stora naturupplevelser som tex ljus, frisk luft, ljud, lukter mm. Att fotografera fåglar bjuder ju också på en hel del utmaningar rent tekniskt men även att ta sig till en lämplig plats där "fågeln" finns, med livet som insats. Dessutom skall man göra det utan att störa. Det hander ganska ofta ( i alla fall mig) att man kommer hem utan någon bild, men det uppvägs av allt annat man upplever.

;-) //Lars

mill skrev:

Jag är väldigt nyfiken på vad folk tycker är så speciellt med just fågelbiler? Vad är det som driver er att gå upp mitt i ottan på helgen för att kanske fånga en fågel på bild?

Jag tror att detta med att fota fåglar och andra djur är nåt väldigt grundläggande. Ett minne jag har från barndomen är när min kompis fick en lådkamera i födelsedagspresent (vid 10-11 års ålder kanske). Samma eftermiddag stack vi ut med kameran och riggade upp ett perfekt fotoscenario för småfågelfoto. Göran låg på magen med huvud och lådkamera dolda under en massa fjolårsgräs som vi repat från närmaste ställe och lådkamera osäkrad. Sen hade vi lagt ut lite brödsmulor några meter framför på ett ställe där fåglarna brukade vara. Kommer inte ihåg om vi lyckades lura nån fågel framför objektivet men jag har aldrig lyckats glömma denna scen - förmodligen för att jag redan då tyckte att den var otroligt rolig och urbota fånig.

mill skrev:
Jag har blivit lite klokare faktiskt. Jag har inte lärt mig tjusningen med fåglar dock, men det kanske kommer.

Att jag är vidvinkelfreak och inte ens har ett tele kanske också har lite med saken att göra :)

För att kunna fotografera fåglar som t.ex. Omar Brännström gör, så måste man enligt min uppfattning känna till fåglar. Man måste helt enkelt vara en naturmänniska och ha ett intresse. Om intresset inte finns så hjälper det absolut inte att köpa utrustning.

Jag beundrar mycket dessa fågelfotografer, och jag kan absolut inte uppnå deras nivå, eftersom jag saknar ett kunnande. Jag saknar också intresset för fåglar och det kommer inte med tiden av sig själv.

Kan inte tala för andra utan bara föra min egen talan.
Jag kunde fågelnamn och bilmärken innan jag kunde tala rent som liten.
Kunde sitta timtals vid köksfönstret och titta på fåglar vid fågelbordet.
Så intresset har nog alltid funnits där.

En annan sak var att när jag var runt 10 år gammal och hade lyckats ta några naturbilder så sa en bekant fotograf att, "Naturfotografer finns det så många av att det är det inte lönt att ge sig på".
Så just därför började jag med naturfotografering.

På senare tid så har intresset glidit över till att fånga fåglar på bild och då helst rovfåglar.

Fåglar är fascinerande på många sätt och ger fotografen en väldig utmaning att, på ibland sekundsnabba ögonblick komponera och frysa det på bild.
Det som driver mig är att det är kul och jag älskar att göra det helt enkelt.

Mvh, Andreas

mill skrev:

Fåglar e häftiga!! :)

Fick "smak på fåglar" ;)
för några år sedan då vi tillbringade vår/höst i Falsterbo.

Och den som varit Skanör/Falsterbo vet vad som händer på hösten där!!
Hela näset är fullt av fåglar.

Och bla. rovfåglar!!

Vissa dagar då det var termik, och nordlig vind, så låg 20-30 rovfåglar i termikspiraler över näset!!
Det va häftigt!

Se'n va det bara och köpa en Zeiss-kikare :)
och en fågelbok och lära sig vad det var för rovisar!

Försökte mig själv på litet fågelfoto,
med en Leica M6 och vidvinkel!
Nära att få några lågjagande falkar.. ;)

Så svaret på frågan är, jag tycker fåglar e häftiga!

Kan rekommedera en fågeltecknare!
(Har några böcker av honom, allmänbildninga bara)
Lars Jonsson
http://www.larsjonsson.se/frameset1.htm

Jag är mycket naturintresserad, och jag är också bildintresserad.

För mig är fåglar intressanta, men på bild tycker jag dom blir ganska tråkiga som traditionella artporträtt. Artbilder lockar inte mig. Jag vill se bilder som innehåller mer känsla.

mill skrev:

Kanske äe så enkelt att:
- Om man gillar pippifåglar, är man helt enkelt på plats när pippina är det.

- Och skiter man i pippifåglar, så kan man ligga hemma och låta livet passera utanför sängkanten, eller bara intressera sig för någonting annat.

Åååå vad livet är fullt av möjligheter och lockande val. ;-)

Re: Re: Vad är så speciellt med fågelbilder?

Chet skrev:
Kanske äe så enkelt att:
- Om man gillar pippifåglar, är man helt enkelt på plats när pippina är det.

Men även om man är där? Hur gör man pippibilden?
Som bild eller avbild? Vad är mest intressant?

Jag är fågelskådare, och tillbringar så mycket tid jag kan med kikaren.Men på kameran sitter ett vidvinkelobjektiv, för jag skulle aldrig vilja lägga ner alla utrustningspengar och framför allt all tid som krävs för att fotografera fåglar. Det är svårt att fotografera vackra fågelbilder som inte är artporträtt, även om det finns folk som är mycket skickliga på det. Att fotografera dem är kul, men jag blir frustrerad då jag inte har lika stora möjligheter att komponera bilden som jag har vid annat foto. Däremot målar jag gärna fåglar, då kan man göra sina egna kompositioner.

Bra fågelbilder är mycket sällsynta, men de som är bra är ofta helt magiska!

Re: Re: Re: Vad är så speciellt med fågelbilder?

Arleklint skrev:

Jag har med hjälp av min tjej halkat in på fågelfoto och som fullständig nybörjare på allt vad foto heter är det mitt mål för närvarande att avbilda fåglarna så skarpt och naturligt som möjligt. När jag får mer vana om några år så kommer säkert andra aspekter in och då kanske även jag försöker mig på en suddig fågel i motljus :) Jag saknar dock konstnärlig ådra så det är inte helt säkert ;). Helt säkert är det att fågelfotografering har dragit ut oss i skogen och vi blir lyckliga av detta intresse hur än bilderna utvecklar sig. Sedan vad som driver än att fota fåglar så är jag inte helt säker på vad, mer än att det känns som att spela på lotto utan att förlora insatsen. Jag har full förståelse för dom som inte tycker artporträtt är något att ha liksom jag personligen tycker modellbilder är patetiskt. Bara man är nöjd med vad man gör och accepterar andras åsikter.

Tjaaaaaaaa

Tja:) Vad e intressantast? Artporträtt måste man ju ha men miljö som står en eller många nära är viktigast efter ljuset å så komp.HUMOR,överraskande,gripande:) Oj va lätt å nyskapande dehär svaret blev:) Summasumarum,DET känns i magen även på ointresserade,DÅ vet du att bilden är intressant! Upplevelsen glömde jag....Den är drivkraften!! Själva görandet....PS.Toykamerabilder med fågelinehåll inte alls dumma:)

Re: Re: Re: Vad är så speciellt med fågelbilder?

Arleklint skrev:

Hej

Vad som är mest intressant är upp till var och en och sin personliga läggning. Det som är intressant som fotograf är att man har olika fotomotiv och olika sätt ta sina bilder på, det ger ju det en personlig prägel på sina bilder, det är det som är att vara fotograf. Man fotograferar det som man tycker är kul eller/och det som ger pengar.

I ett tv program sa Jan-Peter Lahall (en av de få svenska naturfotografer som klarar sig bra ekonomiskt, gjorde i alla fall??) att han inte typ hade lust att kolla på andra fotografers bilder för han ville inte få bildintryck utan ha kvar sin personliga prägel på sina bilder.

http://www.jp-lahall.com/

Bild eller avbild, var ligger skillnaden? bild som bild.

Vissa gillar mer en fågel i landskapet (fördel om man har ett snyggt landskap att fota i) vissa gillar tätta artbilder eller tätta artbilder när de gör något intressant som tex sitter på sitt byte eller gör något annat intressant.

Här är ett exempel på tretåiga måsar i landskapet, berg i Norge på kvällen.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/44966885

Här ett exempel på en rördrom (typ action) med en fisk i luften mellan näbbhalvorna.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/57654708

Här kommer en artbild på halsbandsflugsnappare

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/50378676

Tätt artbild på jaktfalk

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/57264131

Kanske lite konstnärlig?

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/54393580

Tur vi har olika motiv och olika bildstilar, annars skulle det bli tradigt och ingen olikhet och personlig prägel mellan oss fotografer.

För uppskatta rena fågel artbilder krävs oftast ett genuint intresse för fåglar och insikten att det normalt sätt är rätt svårt att komma tillräckligt nära för att få en skarp artbild.

Tur vi alla är olika!

Hälningar
Omar Brännström
http://www.pbase.com/omar_brannstrom

har alltid varit djur och naturintresserad men
började med fågelfoto 2004 och sen dess går de
inte att sluta,de har blivit en stor passion och
glädje
ger även massor av spänning och fåglar är bland
de finaste djur vi har anser jag
ett fågelmotiv har liv och skönhet i sig

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.