Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är så speciellt med fågelbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
En av de bästa fågelbilder jag sett på länge var tagen av Victor Hasselblad nån gång på 50-talet (tror jag). Letar efter den nu, men hittar den inte...(tror jag såg den på nätet nånstans, men kan ha vart på biblioteket också)
Bilden föreställde två kentska tärnor, ståendes på ett skär eller klippa vid havet. Svårt att beskriva en bild, men det jag fastnade för var kompositionen och miljön runt om. Konstnärligheten skulle man väl kunna säga. Och sen också insikten om vilka tekniska förutsättningar man hade då.

Hagman, Töve och Lahall är tre som levererar bra fågelbilder tycker jag. Fast å andra sidan blir det mesta de rör vid till guld men men :) Hagmans bild på rödhaken i Solvarv är enastående. Snacka om stämning. Sittandes på en grangren i kvällssolen med den mörka granskogen bakom... En bild där fågeln är som en mindre del av hela bilden, men som ändå säger såå mycket om upplevelsen.
Töves bild på domherrarna i ett snöklätt träd (boken Speglingar). Enastående. Tagen med en Pentax 645 vill jag minnas + ett 500 (300småbild). Han har berättat för mig att han väntade från 9-16 (typ) för att få alla fåglar att sätta sig i bra komposition och i samma skärpeplan... Sen hann han med två exponeringar innan de flög.

De bilden du tagit Omar på de flygande måsarna i Norge är också av den typ jag gillar. Jag tycker de säger väldigt mycket om hur jag upplever mötet med fåglarna när jag är ute.

Japp, min åsikt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar