ANNONS
Annons

vad är en bra bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sebastian Landin skrev:
Ja, kommentaren; "Ohh, vilken skärpa!", är ju ganska vanligt förekommande här. I så fall är det ju inte så svårt att bli en duktig fotograf och ta bra bilder...

Fast det är väl iofs en annan sak. Att man kommenterar bildens tekniska egenskaper när man ger bildkritik är väl rätt naturligt. Att ge kritik på själva motivet och känslan är ju betydligt krångligare - dels är det väldigt subjektivt och dels beror det ju en hel del på kontext.

Jag vill skilja på bra och bra.

Bilder kan i mina ögon vara bra, men jag skulle inte välja dem bilderna som personliga favoriter. Jag kan se att bilden har kvaliteer, kan vara bra fångat, bra teknik eller vad som helst

Sen det andra "bra" då. Blir genast mkt svårare att ringa in. Men en bild som på något vis talar till en mer än "jag är en bra bild"

Graal skrev:
Gick snabbt in och kollade nyinlagda bilder. Den här fastnade jag direkt för. Suddig, oskarp och låg kontrast. Men den är ändå bra.
Jo, innehållet och motivet i denna bild var det inte fel på men jag tycker den var lite väl kontrastlös så ibland har den tekniska kvaliten ändå betydelse.

En skitbra bild innehållsmässigt kan ju ibland bli ännu bättre om den håller en tekniskt hög kvalitet. Men det beror ju som sagt var på motivet och "syftet" med bilden.

Håller med övriga här, en bra bild är en som "berör" en d v s olika från person till person alltså.

"Bra" bör kanske def tekniskt alt innehålls/motiv/komp då det är två helt olika saker men som ändå påverkar helhetsintrycket.

Själv är jag totalt nollställd inför alla bilder med "snygg tjej som ser sexig ut" oavsett hur j-kla tekniskt bra bilderna i sig är. Blir bara så banalt motiv i mina ögon liksom, men jag är ju tjej då. För en kille är det kanske annorlunda...

En bild kan vara bra på flera sätt tycker jag! Först det tekniska. Dvs riktigt skarp, rena fina färger osv osv. Sen finns det ju det estetiska som är lite svårare att förklara.

En bild kan inte vara bra ifall den bara är tekniskt bra. En bild kan vara bra ifall den är bra estetiskt och dålig tekniskt sätt. Men en bild som både är tekniskt och estetiskt bra är ju ofta det man eftersträver. Det tycker iaf jag..

Bilder som bilder

Oj, det är väl inget bra att få en smäll på käften ?

För mig så börjar bli mer och mer klart att det inte finns några bra eller dåliga bilder. Det beror alldeles för mycket på vem som har tagit dem, vem eller vad som är i bilden mm. mm. för att man längre vågar eller kan säga bra eller dålig. Däremot tycker jag att det fortfarande går att säga; fin, vacker, glad, kul, ful, äcklig, otrevlig, hemsk o.s.v.

dl_4711 skrev:
Fast det är väl iofs en annan sak. Att man kommenterar bildens tekniska egenskaper när man ger bildkritik är väl rätt naturligt. Att ge kritik på själva motivet och känslan är ju betydligt krångligare - dels är det väldigt subjektivt och dels beror det ju en hel del på kontext.

Att få en bedömning på skärpan känns något onödigt, eftersom fotografen (förhoppningsvis) sett detta själv, och inte är så mycket att diskutera. Skärpa är ju något som man i de flesta fall eftersträvar och ganska snabbt ser själv om man lyckats eller ej. En utomstående bedömning känns inte nödvändig. Visst kan man i vissa fall gratulera fotografen för detta, men om det inte följs av ytterligare kritik så var det ju inget som fotografen inte visste innan.

en bra bild är en bra bild. kort och gott. en bild som man känner djupt nere i maggropen att detta är en bra bild. tekniskt eller ej, känsla eller ej, det har ingen betydelse, det känns bara.
fråga: vad är kärlek? kärlek är kärlek. kort och gott. finns inget annat svar. tycker jag.

jag blir kär i en bra bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar