Jag vill skilja mellan en bilds konstnärliga kvalitet, och hur ändamålsenlig/funktionell den är. Båda typerna kan tänkas beskriva hur bra en bild är, men som flera sagt innan mig skiljer sig bildernas syften åt.
En konstnärlig bild bör väl förmedla en känsla, historia eller en stämning, det finns en "mening" i bilden som betraktaren tolkar på sitt sätt. I all sin anspråkslöshet (?) försöker ju den konstnärligt inriktade fotografen berika betraktarens själsliv (eller sitt eget) genom att med sin bild berätta något. Även reklamfotografen försöker ju förmedla känslor och inspirera köplust genom sina bilder, även om reklambilder i mitt tycke ofta blir väldigt renodlade i sitt språk, och förhållandevis "simpla" (att ta en ren och enkel bild är min själ å andra sidan inte det lättaste!). Den blir bättre ju fler associationer, minnen och "historier" den lyckas locka fram hos/berätta för betraktaren
På en bild tagen för att t ex visa hur kolvventilerna i en motor fungerar, eller liknande, använder man ju inte samma konstnärliga måttstock. Bilden måste ju inte lära en något om livet, utan bara illustrera något så tydligt som möjligt. Det man som fotograf strävar efter i det fallet är ju att visa ett fysiskt objekt så tydligt som möjligt, utan att göra särskilt mycket mer än så. Den blir bättre ju tydligare den illustrerar det den vill illustrera.
Därmed inte sagt att det deskriptiva fotot inte kan vara mycket vackert, men det är taget i ett annat syfte än det narrativa. Båda typerna av foton kan vara väldigt bra - men det deskriptiva fotot (i högre grad än det narrativa, tror jag) blir betydligt bättre genom att visas på ett sånt sätt att man förstår varför det är taget, medan det narrativa står för sig självt på ett annat sätt. Ju bättre ett foto lyckas leva upp till sitt syfte, ju bättre är det.
Vad händer då med de foton som blir väldigt deskriptiva eller narrativa av misstag? Det lämnar jag åt er att reda ut, eftersom jag upptäcker att jag inte håller med mig själv. Jag tycker ju egentligen att en bra bild är en bra bild, oavsett hur och i vilket syfte den är tagen...
Nu fick jag ont i huvudet