Jag gillar Matisse och hans fauvism, en form av expressionism där mycket färg är det tongivande. Matisse visade i flera av sina kända verk att han var mycket inspirerad av van Gogh. Just denna bild som du visar här är ett typexempel på fauvismen, med ett fritt användande av färgen - men också där man ville undvika centralperspektivet i hur man använde färg i verken. Matisse och Braque är väl de mest kända inom denna stil. I Sverige kanske många känner till Isaac Grünevald.
Bilden du visar tillhör inte de mest kända verken, men värdet på bilden borde ändå vara rätt högt, kanske uppåt 10 miljoner kronor. Flera av verken till Matisse har idag ett värde på runt 70-80 miljoner kronor.
Själv är jag inte så upptagen varken av vem som gjort bilden, eller vad en bild kan vara värd. Antingen det är målarkonst eller fotografi, men jag har ju favoriter som jag gärna återkommer till. Jag har hellre bra bilder på väggen här hemma från mer okända konstnärer, än bilder från kända konstnärer.
Just den bilden du visar här har vissa anspelningar på det sexuella. Användandet av färg känns däremot aningen neutralt eller harmoniskt. Bilden består av cirklar för att förstärka eller framkalla känslan av helhet och sammanhang. Perspektivet är fritt och aningen snett, för att skapa en viss rörlig känsla av störning/disharmoni. Skålen är deformerad, siffran 6 ligger högt uppe i bild nära och på bildkanten - en mindre tydlig banan ligger lugnt och stabilt på skålens fot, nästan för att "passa på" eller "ha kontroll över" de 6 apelsinernas vilja av att exponera sig.
Ungefär så...