Annons

Vad är det för fågel ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyckte den var väldigt lik i teckningen. Såg att du var från Lund så jag trodde i min enfald att bilden var därifrån. ;-) //Lars
 
Dags för mig att ställa en fråga.

Alfågel är det helt klart. Hona och hane.

Men vad säger ni om färgerna?
Är de inte ljusare så här om vintern?

Beklagar bildkvaliteten,,!!

MVH Niclas,
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    18.6 KB · Visningar: 330
Honan tycker jag ser normal ut. Hanen däremot är väldigt mörk på flanken. Jag tycker att det ser ut som att hanens vinge inte är ordentligt "infälld". Jag tror alltså att den mörka flanken beror på att det är vingovansidan skymmer de ljusare fjädrarna på kroppssidan. Därav det mörka intrycket.
 
Ahh, där har du säkert så rätt så rätt. Tänkte inte på det.

Jag har inga fler bilder så jag kan jämföra.. men studerade de i sökaren länge och tyckte nog hannen var lite väl mörk..

Tack för svar!!
MVH Niclas,
 
F.G. skrev:
Hittade de här spåren intill en å när jag skulle fota Strömstarar, spåren lede ned mot ån och inga spår tillbaka. Hade bara 400 mm så jag fick bara med ett avtryck på bild. Vad kan det vara, det var ganska stora spår 6-8 cm?

Det är en streckgubbe som fallit ner i snön. ;D
 
Hittade den här under ett snöoväder förra veckan. Den satt på en lyktstolpe och spanade ner mot en ödetomt mitt inne i ett nybyggt villaområde. När jag åkt och hämtat kameran hade den flyttat sig lite till en björk. Bläddrar i Fågelguiden men är inte säker på vilken falk det är?
 

Bilagor

  • ej bestämd falk10554 f 2006-04-05 12 red 2 fs 400.jpg
    ej bestämd falk10554 f 2006-04-05 12 red 2 fs 400.jpg
    54.1 KB · Visningar: 191
Utan att kunna något om fåglar, hittade jag ett gäng såna här i trädgården idag. Någon som vet vad det är?

Finns det någon bra sida för fågelidentifiering?
 

Bilagor

  • pippi.jpg
    pippi.jpg
    52 KB · Visningar: 131
En stare det där!

Nja vet faktiskt itne om det finns någon lätt sida. Annars får du alltid snabba svar här i forumen.

/Mange
 
Spanade in dessa fåglar i kikaren och kunde inte lista ut vad det var för fågel.Jag tog en bild med tele från en båt på ganska långt håll, därav den dåliga kvaliten på bilden. Nu undrar jag om någon kan tala om vad det är för fågel?

Mvh
Lars
 

Bilagor

  • dsc_8855.jpg
    dsc_8855.jpg
    48.9 KB · Visningar: 171
Kurtrud skrev:
Spanade in dessa fåglar i kikaren och kunde inte lista ut vad det var för fågel.Jag tog en bild med tele från en båt på ganska långt håll, därav den dåliga kvaliten på bilden. Nu undrar jag om någon kan tala om vad det är för fågel?

Mvh
Lars

Gluttsnäppa!

Fridens
Oscar
 
Osquar skrev:
Gluttsnäppa!

Fridens
Oscar

Får man fråga vilka karaktärer du använder dig av vid artbestämningen. Vad är "typiskt" just för gluttsnäppa, som du ser det? Jag tycker själv att många vadare (inte strandskata :)) är skitsvåra.
//Anders
 
WFS) (Graylingman skrev:
Får man fråga vilka karaktärer du använder dig av vid artbestämningen. Vad är "typiskt" just för gluttsnäppa, som du ser det? Jag tycker själv att många vadare (inte strandskata :)) är skitsvåra.
//Anders

Först och främst, artgruppen vadare är ofta ganska tricky vid artbestämning!

Gluttsnäppan tillhör dock dom lite mer enklare att bestämma.
Relativt stor med långa ben.
Ljus och gråaktig.
Lång, svagt uppåtböjd näbb.
Grönaktiga ben.
Lång vit kil upp på ryggen (ses tydligt i flykten)
Distinkt, snärtigt, vittljudande flyktläte, "tju-tju-tju".

Oscar
 
OK, då är jag inte helt fel ute med "mina gluttiskaraktärer": Långa ben och svagt uppåtböjd näbb. Ska försöka memorera de övriga också. Fast på bilden ser jag för övrigt inte annat än de långa, grönaktiga benen och ett grått intryck.
Jobbar på!
//Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.