ANNONS
Annons

Vad är det för fågel ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ännu en fågel...

Hej !

Tog en serie bilder i sommras på denna rovfågel men då mina fågelkunskaper är minst sagt skrala så tänkte jag fråga experterna här...

Tack på förhand.

Mvh Anders
 

Bilagor

  • 2005-08-23_img_5402 (2006-01-11).jpg
    2005-08-23_img_5402 (2006-01-11).jpg
    47.1 KB · Visningar: 646
När är bilden tagen?
Blir inte riktigt klok på om det är en ungfågel eller en adult fågel.
Det mörka ändbandet på stjärten ser ut som hos en adult fågel, men jag tycker samtidigt att de större täckarna är bandade som på en ungfågel.
Arm/handpennorna ser väldigt fräscha ut.

Jag tycker dock att det lutar åt en adult Fiskguse, troligen en hona med tanke på det markerade bröstbandet. Som sagt, en trevlig bild!

Edit: Ändar mig, bröstbandet är rätt tydligt, gissar på en hona. Mest en gissning dock.
 
Hej

Mycket fin bild av fiskgjuse, ser skarp ut. Hade jag varit du så hade jag ljusat upp den lite med tex Highlight/Shadow i ps2, typ 5-10% Så ser man mer på undersidan och ögat och huvud.


Bästa hälsningar

Omar Brännström
 
Bilden är tagen på sensommaren 23 aug 2005 ute i stockholms södra skärgård.

Här kommer en annan bild...
 

Bilagor

  • 2005-08-23_img_5390 (2006-01-11).jpg
    2005-08-23_img_5390 (2006-01-11).jpg
    53.1 KB · Visningar: 496
Då hjlpte det ju inte med tidpunkten...
På den nya bilden tycker jag dock att det ser mer ut som en adult fågel.

Adult fiskgjuse, säger alltså jag...
 
Omar skrev:
Hade jag varit du så hade jag ljusat upp den lite med tex Highlight/Shadow i ps2, typ 5-10% Så ser man mer på undersidan och ögat och huvudet.

Ska prova det. Nu blev det bara en snabbcrop av bilden och resize till 400 pixels då jag varit nyfiken på vad det var för fågel...


Mvh Anders
 
Vad tror folket om denna pippin då? Är det vanligt att änder får sådana här märkliga albinistiska morfer?

Tilläggas kan att den är tagen för någon vecka sedan.
 

Bilagor

  • vitand.jpg
    vitand.jpg
    53 KB · Visningar: 444
Det är en gräsand som antingen är partiellt albinistisk eller är resultatet av någon form av genetisk defekt. Är det en "tamanka"?
När det gäller "parkankor" är denna typ av missfärgning inte ovanlig, det beror ofta på en kombination av inavel och den tveksamma mänskliga förmågan att försöka avla fram "fina ankor"...
 
www.pixia.se skrev:
Det är en gräsand som antingen är partiellt albinistisk eller är resultatet av någon form av genetisk defekt. Är det en "tamanka"?
När det gäller "parkankor" är denna typ av missfärgning inte ovanlig, det beror ofta på en kombination av inavel och den tveksamma mänskliga förmågan att försöka avla fram "fina ankor"...

Nej det är en helt vanlig kanalsimmande gräsand.
 
munken skrev:
Nej det är en helt vanlig kanalsimmande gräsand.

I sådana fall är antagligen den partiella albinismen ett uttryck för ett naturligt förekommande genetiskt fel.
Hos fåglar överhuvudtaget är albinism inte helt ovanligt. Såg en mycket vacker vitvingad kråka i går. En gräsand, inte helt olik den du fotograferat, finns sedan ett drygt år i Abbekås på skånska sydkusten.
 
Niclas, jo den är helvit.
Det var en bild inlaggd på den i svalan.
Dessutom så plaskar det omkring ett gäng halvalbinos där.
Det liggar runt 1300 gräsänder i strömmen så det finns lite att välja på.

Mvh, Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.