Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad är det för fågel ?
- Trådstartare thc
- Start datum
Anders74
Aktiv medlem
Det här kan vara en annan än ovan, det är åtminstone inte samma exemplar. Bildkvaliteten blev inte bra nog (tre sista 100% crop) från mitt 70 - 200 för att fågelboken ska ge definitiva svar, men jag hoppas ju på någon variation på vråken där . Den första (ljusa) kan jag skära ut detaljer från om fler pixlar underlättar identifieringen.
Bilagor
Osquar
Aktiv medlem
Re: Hur ljus kan ormvråken vara?
Yepp! En ungfågel.
Oscar
Anders74 skrev:
Är denna (fotad runt midsommar i Skåne) också vara en ormvråk?
Yepp! En ungfågel.
Oscar
Osquar
Aktiv medlem
Osquar
Aktiv medlem
Anders74 skrev:
Det här kan vara en annan än ovan, det är åtminstone inte samma exemplar. Bildkvaliteten blev inte bra nog (tre sista 100% crop) från mitt 70 - 200 för att fågelboken ska ge definitiva svar, men jag hoppas ju på någon variation på vråken där . Den första (ljusa) kan jag skära ut detaljer från om fler pixlar underlättar identifieringen.
En mer normalfärgad ormvråk, gammal fågel.
Oscar
F.G.
Aktiv medlem
Håller på att gå igenom mina obestämda fåglar för 2005. Här är en som jag är tveksam till, en riktig fin bild med perfekt skärpa men jag vill ändå veta vad det var. Fotad mitt inne i ett litet samhälle på södra Öland vid en ödetomt.
Bilagor
Johannes Tallroth
Aktiv medlem
Hur ljus kan ormvråken vara?
Det här är ett bra exempel på en ganska "normal" ljus ormvråk. De kan bli betydligt ljusare än så, (dvs mindre mörka markeringar ocg mer snövit färg). Men just den typen av ljus ormvråk som denna fina bild visar är som sagt ett bra exempel på hur ljusa ormvråkar brukar se ut (ibland... =)
Johannes Tallroth
Aktiv medlem
F.G. skrev:
Håller på att gå igenom mina obestämda fåglar för 2005. Här är en som jag är tveksam till, en riktig fin bild med perfekt skärpa men jag vill ändå veta vad det var. Fotad mitt inne i ett litet samhälle på södra Öland vid en ödetomt.
Fasan, yngre hanne som ruggar från ungfågeldräkt till den adulta fasanens vackra dräkt. Så här mitt emellan är de verkligen inte vackra!
Osquar
Aktiv medlem
F.G. skrev:
En hönsfågel modell fasan. Huruvida det är vår svenska fasan, är jag lite osäker på. Den ser inte riktigt helt okej ut för att vara "vår" fasan.
Det är dock inte ovanligt att privatpersoner håller sig med frigående fasaner av olika arter (ffa från Asien), som emellanåt drar på turné och gör ovetande skådare lite bryda... ;-D
Du har inga fler bilder på denna individ?
Oscar
Se där! Tallkotten redde ut det hela!
Oscar
F.G.
Aktiv medlem
www.pixia.se skrev:
Fasan, yngre hanne som ruggar från ungfågeldräkt till den adulta fasanens vackra dräkt. Så här mitt emellan är de verkligen inte vackra!
Tack! Min bästa gissning efter ljupdykning i fågelguiden var Järpe
Osquar
Aktiv medlem
F.G. skrev:
Tack! Min bästa gissning efter ljupdykning i fågelguiden var Järpe
Järpe är en s.k stänkare på Öland! Finns endast något enstaka fynd av den där.
Oscar
F.G.
Aktiv medlem
Osquar skrev:
En hönsfågel modell fasan. Huruvida det är vår svenska fasan, är jag lite osäker på. Den ser inte riktigt helt okej ut för att vara "vår" fasan.
Det är dock inte ovanligt att privatpersoner håller sig med frigående fasaner av olika arter (ffa från Asien), som emellanåt drar på turné och gör ovetande skådare lite bryda... ;-D
Du har inga fler bilder på denna individ?
Oscar
Se där! Tallkotten redde ut det hela!
Oscar
En ennu sämre bild men som kanske visar täckningen bättre:
Bilagor
Anders74
Aktiv medlem
Tack Stefan och Johannes för identifieringen!
Kärrhöken stämmer bra på beteendet med. Nu drar jag mig till minnes att de bilderna togs på låg höjd där de ryttlade över en åker, men i vinden var det kanske inte så tydligt ryttlande att jag kopplade direkt. Ormvråkarna höll i båda fallen till i närheten av rödglador, även om gladorna i Skåne verkar mindre skygga och närmast en smula nyfikna, åtminstone när en traktor i närheten dränker en del av spegelljudet. Bifogar en glada från samma runda för att göra bilden komplett.
Kärrhöken stämmer bra på beteendet med. Nu drar jag mig till minnes att de bilderna togs på låg höjd där de ryttlade över en åker, men i vinden var det kanske inte så tydligt ryttlande att jag kopplade direkt. Ormvråkarna höll i båda fallen till i närheten av rödglador, även om gladorna i Skåne verkar mindre skygga och närmast en smula nyfikna, åtminstone när en traktor i närheten dränker en del av spegelljudet. Bifogar en glada från samma runda för att göra bilden komplett.
Bilagor
F.G.
Aktiv medlem
Johannes Tallroth
Aktiv medlem
Är inte spårexpert, men jag sätter mina pengar på Gråhäger.
Ganska säker...
Ganska säker...
F.G.
Aktiv medlem
Tack Johannes, kollade fågelguiden och det verkar ju stämma bra, kollade även lokalen i Svalan och Gråhäger var rapporterad. Så nu måste jag ju dit igen när vädret blir soligt.
Johannes Tallroth
Aktiv medlem
F.G. skrev:
Så nu måste jag ju dit igen när vädret blir soligt.
Ja, det bara regnar och regnar... Man blir ju snart galen på att inte kunna sticka näsan utanför dörren och än mindre kameran...SUCK!
casting
Aktiv medlem
I väntan på solen....
Så kan du ju kolla in hur vacker en häger kan vara i just det, solen ;-)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=347439&target=_blank
Så kan du ju kolla in hur vacker en häger kan vara i just det, solen ;-)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=347439&target=_blank
Johannes Tallroth
Aktiv medlem
Snyggt, ser ut att vara en ungfågel.