Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det för fågel ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här kan vara en annan än ovan, det är åtminstone inte samma exemplar. Bildkvaliteten blev inte bra nog (tre sista 100% crop) från mitt 70 - 200 för att fågelboken ska ge definitiva svar, men jag hoppas ju på någon variation på vråken där :). Den första (ljusa) kan jag skära ut detaljer från om fler pixlar underlättar identifieringen.
 

Bilagor

  • crop_400_nn_img_4250_shadow_filtered.jpg
    crop_400_nn_img_4250_shadow_filtered.jpg
    27.6 KB · Visningar: 526
Anders74 skrev:
Det här kan vara en annan än ovan, det är åtminstone inte samma exemplar. Bildkvaliteten blev inte bra nog (tre sista 100% crop) från mitt 70 - 200 för att fågelboken ska ge definitiva svar, men jag hoppas ju på någon variation på vråken där :). Den första (ljusa) kan jag skära ut detaljer från om fler pixlar underlättar identifieringen.

En mer normalfärgad ormvråk, gammal fågel.

Oscar
 
Håller på att gå igenom mina obestämda fåglar för 2005. Här är en som jag är tveksam till, en riktig fin bild med perfekt skärpa :) men jag vill ändå veta vad det var. Fotad mitt inne i ett litet samhälle på södra Öland vid en ödetomt.
 

Bilagor

  • ej bestämmd järpe10229 öland kastlösa 2005-08-27 02 red fs 400.jpg
    ej bestämmd järpe10229 öland kastlösa 2005-08-27 02 red fs 400.jpg
    53.2 KB · Visningar: 419
Hur ljus kan ormvråken vara?

Det här är ett bra exempel på en ganska "normal" ljus ormvråk. De kan bli betydligt ljusare än så, (dvs mindre mörka markeringar ocg mer snövit färg). Men just den typen av ljus ormvråk som denna fina bild visar är som sagt ett bra exempel på hur ljusa ormvråkar brukar se ut (ibland... =)
 
F.G. skrev:
Håller på att gå igenom mina obestämda fåglar för 2005. Här är en som jag är tveksam till, en riktig fin bild med perfekt skärpa :) men jag vill ändå veta vad det var. Fotad mitt inne i ett litet samhälle på södra Öland vid en ödetomt.

Fasan, yngre hanne som ruggar från ungfågeldräkt till den adulta fasanens vackra dräkt. Så här mitt emellan är de verkligen inte vackra!
 
F.G. skrev:
Håller på att gå igenom mina obestämda fåglar för 2005. Här är en som jag är tveksam till, en riktig fin bild med perfekt skärpa :) men jag vill ändå veta vad det var. Fotad mitt inne i ett litet samhälle på södra Öland vid en ödetomt.

En hönsfågel modell fasan. Huruvida det är vår svenska fasan, är jag lite osäker på. Den ser inte riktigt helt okej ut för att vara "vår" fasan.

Det är dock inte ovanligt att privatpersoner håller sig med frigående fasaner av olika arter (ffa från Asien), som emellanåt drar på turné och gör ovetande skådare lite bryda... ;-D

Du har inga fler bilder på denna individ?

Oscar

Se där! Tallkotten redde ut det hela!
Oscar
 
Osquar skrev:
En hönsfågel modell fasan. Huruvida det är vår svenska fasan, är jag lite osäker på. Den ser inte riktigt helt okej ut för att vara "vår" fasan.

Det är dock inte ovanligt att privatpersoner håller sig med frigående fasaner av olika arter (ffa från Asien), som emellanåt drar på turné och gör ovetande skådare lite bryda... ;-D

Du har inga fler bilder på denna individ?

Oscar

Se där! Tallkotten redde ut det hela!
Oscar

En ennu sämre bild men som kanske visar täckningen bättre:
 

Bilagor

  • ej bestämmd järpe10229 öland kastlösa 2005-08-27 04 red fs 400.jpg
    ej bestämmd järpe10229 öland kastlösa 2005-08-27 04 red fs 400.jpg
    54.7 KB · Visningar: 403
Tack Stefan och Johannes för identifieringen!

Kärrhöken stämmer bra på beteendet med. Nu drar jag mig till minnes att de bilderna togs på låg höjd där de ryttlade över en åker, men i vinden var det kanske inte så tydligt ryttlande att jag kopplade direkt. Ormvråkarna höll i båda fallen till i närheten av rödglador, även om gladorna i Skåne verkar mindre skygga och närmast en smula nyfikna, åtminstone när en traktor i närheten dränker en del av spegelljudet. Bifogar en glada från samma runda för att göra bilden komplett.
 

Bilagor

  • crop_400_img_4214_shadow_filtered.jpg
    crop_400_img_4214_shadow_filtered.jpg
    38.5 KB · Visningar: 386
Hittade de här spåren intill en å när jag skulle fota Strömstarar, spåren lede ned mot ån och inga spår tillbaka. Hade bara 400 mm så jag fick bara med ett avtryck på bild. Vad kan det vara, det var ganska stora spår 6-8 cm?
 

Bilagor

  • spår nässjöån 2005-01-09 red fs 400.jpg
    spår nässjöån 2005-01-09 red fs 400.jpg
    47.4 KB · Visningar: 321
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.