Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det för fågel ?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag tycker ändå att den är för ljus för att vara en ormvråk,men men säger alla det så kanske jag har fel.
 
Fågeln på bilderna är en ormvråk, ordinärt färgad!

mvh
TC
..som skådat fågel över 30 år, ringmärkt över 20000 fåglar osv.....

(jag är inte sååå kaxig som det låter här)
 
ThomasC skrev:
Fågeln på bilderna är en ormvråk, ordinärt färgad!

mvh
TC
..som skådat fågel över 30 år, ringmärkt över 20000 fåglar osv.....

(jag är inte sååå kaxig som det låter här)

Kul!
Själv ligger jag på 12 år, ringmärkt runt 1500-2000 st..
vart har du varit någonstans o märkt?
 
Eric Blomgren skrev:
Kul!
Själv ligger jag på 12 år, ringmärkt runt 1500-2000 st..
vart har du varit någonstans o märkt?

Jag märkte på Getterön under 70-talet, var med och startade Nidingens fågelstation 1980 och har gjort mer än 380 dygn där, och dessutom märkt ett otal pull i bl a sjöfågelkolonier på Västkusten....
 
Variation av vråkar

Trevligt med bilder på vråkar av olika faser. Gällande den urspungliga bilden/diskussionen vill jag påstå, efter många års fågelskådande (45 år), att det mest sannolika är en ormvråk. Observera att vråkar kan variera mycket strakt i sina dräkter och enligt bilden är det lite oklart omkring den vita övegumpen som är signifikativt för fjällvråk.Ge akt på att fjällvråken alltid kan kännas igen på det relativt breda, mörka yttersta stjärtbandet gäller gammal som ung.Vill påstå att det inte går att bestämma art utifrån enbart bröstbandet. Se sid. 89 "Fågelguiden" eller om vråkar i, " Rovfåglar för Europa", (Svensk upplaga av Roland Staav)sid. 345.
 
Fågeln är som majoriteten säger en ormvråk.
Det finns få svenska fågelarter som varierar så mycket som ormvråkar. När det gäller färgskalan kan de gå från nästan svartbruna till i princip helt vita. Under några år har det funnits en oerhört vit ormvråk i NV Skåne. Under den tid som jag var ansvarig för skånesvararen (Den telefonsvarare där sällsynta fågelarter i skåne rapporteras) så rapporterades denna ormvråk vid minst två olika tillfällen som fjälluggla! (Det kanske säger något om hur helvit den är!
Även om denna fågel var extrem så är ljusa ormvråkar inte alls ovanligt, i skåne är det snarare så att de är i majoritet över de mer "klassiskt" färgade bruna ormvråkarna.

På dessa bilder tycker jag att det syns flera karaktärer som utesluter fjällvråk, övergumpen/stjärtens ljusa fält är inte alls så tydliga som på de flesta fjällvråkar, vingarna ger inte det långa och breda intryck som de gör hos en fjällvråk, kroppsformen känns inte så biffig som hos fjällvråken etc.
Jag är helt övertygad om att fågeln är en ordinär ljus ormvråk.
 
Hur ljus kan ormvråken vara?

Är denna (fotad runt midsommar i Skåne) också vara en ormvråk?
 

Bilagor

  • crop_400_img_4332_shadow_filtered.jpg
    crop_400_img_4332_shadow_filtered.jpg
    43.7 KB · Visningar: 1,034
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.