Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Galaxens President skrev:
Jag tycker det är lustigt att anspråkare av den hårde linjen verkar anse sig ha tolkningsföreträde gällande fotosidans regler. Jag ser inte samma stöd i David och framför allt Christers inlägg i debatten som Johan och Ulf verkar anse sig ha.

Såsom jag förstår er så vill ni ha en miniminivå som ni anser er kunna sätta.

Nope, det är nog bara Ulf som talat om miniminivåer.

Som jag uppfattar fotosidans regler så är det upp till fotografen själv att ransaka sig om ambitionen är tillräcklig.

Det är också min tolkning. Problemet ligger förmodligen i att få har läst reglerna och uppfattar FS som vilken albumsajt som helst.

/Johan
 
Galaxens President skrev:
Vad grundar du denna förmodan på?

På hur sidan används, att så många tycks bli förvånade när innehållet i reglerna nämns mm. Det kan ju också vara så att man läst reglerna men inte tagit dem på allvar.

/Johan
 
hansen2 skrev:
På hur sidan används, att så många tycks bli förvånade när innehållet i reglerna nämns mm. Det kan ju också vara så att man läst reglerna men inte tagit dem på allvar.

/Johan

Har du frågat folk??????????
 
När man läser igenom tråden från början till slut så slås man flera gånger av känslan av deja-vue..
Personligen upplever jag inte "familjebilder" som något direkt problem, det finns så mycket annan skit på sidan som ibland villkorslöst hyllas. För mig är inte det fotografen laddar upp som är det centrala utan ambitionen fotografen har och jag tror att det är en försvinnande liten andel som använder fotosidan som "albumsajt", därtill är uppladdningsfrekvensen för låg och det finns smidigare och bättre alternativ.
När det gäller att kommentera bilder brukar jag ofta beskriva den känsla jag får när jag betraktar bilden och ibland försöka beskriva hur jag skulle gjort annorlunda. Det känns mer konstruktivt än halv-elaka repetitiva kommentarer som saknar fingertoppskänsla. Själv känner jag mig dock hårdhudad och skulle inte bli ledsen av en sågning men man måste kunna sätta sig in i en nybörjares roll också. Det här med "hård kritik" verkar vara någon form av "idolisering", dvs att man tror att det på något sätt skulle vara fruktbart och nyttigt för en person att höra att det den skapar är skit. Ett visst mått av ödmjukhet skadar aldrig.

/D
 
Grantun skrev:
Det är ju inte så kul kanske för dem som kommit vidare-men sitationen på Fs är ju att det är blandade bolcher,och det är en styrka i FS!

Och man föds inte med bildssende och kamerainställningar programerade från år 0, det är nogot man lär sig i en process-derför får man hålla ut sådana amatörer som mig!
Men grejen är ju att ingen någonsin blir fullärd. Jag har iaf väldigt mycket kvar och hade jag inte haft det hade jag slutat plåta. Sen det med amatör eller inte spelar antagligen mindre roll. Det ordet är väl snarast bara en def. på om man försörjer sig på eller har som hobby?

Tycker du Lena att jag och andra borde ladda upp bilder som "Sonen träffar snusmumriken" och "Sonen sover" för kritik?
 
lottawe skrev:
Tycker du Lena att jag och andra borde ladda upp bilder som "Sonen träffar snusmumriken" och "Sonen sover" för kritik?

Vad andra än fotografen tycker om den saken är inte viktigt. Om fotografen använt snusmumriken som motiv i syfte att öva sitt bildseende eller sin fotograferingsteknik för att sedan använda fs för att få feedback är det ok.

Hur det är med det vet bara fotografen
 
lottawe skrev:
Men grejen är ju att ingen någonsin blir fullärd. Jag har iaf väldigt mycket kvar och hade jag inte haft det hade jag slutat plåta. Sen det med amatör eller inte spelar antagligen mindre roll. Det ordet är väl snarast bara en def. på om man försörjer sig på eller har som hobby?

Tycker du Lena att jag och andra borde ladda upp bilder som "Sonen träffar snusmumriken" och "Sonen sover" för kritik?

Om du anser att din nivå är "Sonen sover" och att du allvarligt vill utveckla dina bilder till bättre, därifrån-så har jag inget problem med det.

Det ät ju inte bara dina bilder att se på sidan-några är bättre nogra är sämre.
och guld till dem som har tid att komentera "sonen sover", det kan göras konstuktivt-bara viljan finns att ta åt sig, så vill säkert redan vid den nästa bild vara snappet bättre-och tids nog vill du nog skämas över "sonen sover" och självmant rensa den väck!
 
hansen2 skrev:
På hur sidan används, att så många tycks bli förvånade när innehållet i reglerna nämns mm. Det kan ju också vara så att man läst reglerna men inte tagit dem på allvar.

/Johan
Det jag misstänker gör de flesta av dem förvånade är när folk kommer och ifrågasätter deras ambition.
 
Arleklint skrev:
Vad andra än fotografen tycker om den saken är inte viktigt. Om fotografen använt snusmumriken som motiv i syfte att öva sitt bildseende eller sin fotograferingsteknik för att sedan använda fs för att få feedback är det ok.

Hur det är med det vet bara fotografen
Som sagt finns exemplet i tråden här. Utan bildbeskrivning och med angiven titel. Jag trodde det var tydligt som hypotetiskt exempel vad bilden syftar på och därmed borde gå att svara mer specifikt på. Är det inte tydligt?

(syftet var att dokumentera semestern, men det råkade vara sonens kompakt jag höll i och kvaliten för den dokumentationen var oviktig. Det viktiga var händelsen. Endast.)
 
lottawe skrev:
Som sagt finns exemplet i tråden här. Utan bildbeskrivning och med angiven titel. Jag trodde det var tydligt som hypotetiskt exempel vad bilden syftar på och därmed borde gå att svara mer specifikt på. Är det inte tydligt?

Jag vet att exemplet finns i tråden och mitt svar blir fortfarande att vi inte skall avgöra syftet med andras bilder, och andra fotografers ambitioner.

Om du använt snusmumriken som motiv i syfte att öva ditt bildseende eller din fotograferingsteknik för att sedan använda fs för att få feedback är det ok.
 
lottawe skrev:
...
Handen på hjärtat, skulle fotosidan vara kul om alla använde den till såna bilder och det i syftet som bildbeskrivning och titlar där visar på?
Fotosidan har blivit allt mindre kul, även om sådana som Janne ger vitamininjektioner ibland.
Om jag idag skulle behöva välja mellan "dåliga bilder" och "proffstyckare" så har den här tråden definitivt fått mig att välja bilderna. Hur bilderna än ser ut så är de ett långt trevligare umgänge än vad familjebildsmotståndarna verkar vara.

Som vanligt är det samhällets normalfördelning av persontyper som tränger sig in på FS som på alla ställen. Inget att göra åt, det är bara att gilla läget eller dra. Men det är synd att respekt och tolerans blir alltmer sällsynt idag. Människor blir alltmer osäkra på sig själva och då får de goda egenskaperna stryka på foten för bufflighet och egoism.

Obs Lotta: Det var citatet ovan som triggade mitt inlägg. Jag kan, precis som du, ibland ruttna på ointressanta bilder. Och även om vi kanske inte har samma åsikter så tror jag inte att du är otrevlig att umgås med. Men det finns andra debattörer som jag definitivt tycker illa om.
 
lottawe skrev:
Som sagt finns exemplet i tråden här. Utan bildbeskrivning och med angiven titel. Jag trodde det var tydligt som hypotetiskt exempel vad bilden syftar på och därmed borde gå att svara mer specifikt på. Är det inte tydligt?

(syftet var att dokumentera semestern, men det råkade vara sonens kompakt jag höll i och kvaliten för den dokumentationen var oviktig. Det viktiga var händelsen. Endast.)

Ja men du är inte alla.........
 
Arleklint skrev:
Om du använt snusmumriken som motiv i syfte att öva ditt bildseende eller din fotograferingsteknik för att sedan använda fs för att få feedback är det ok.
Visst, men om syftet bara vara att fånga händelsen och inget mer då? Sen är jag rätt nöjd, för snusmuriken var riktigt läcker! Jag ville nog visa snyggingen också alltså;)

Hypotetiskt, fortfarande..
 
Anledningen till att jag blev medlem här var att jag som nybörjare ville utvecklas som fotograf. Då jag läste igenom Fotosidans syfte innan jag blev medlem tyckte jag det stämde mycket bra med det jag ville få ut av medlemskapet. Det här var inte en sida för dem som ville visa upp sina husdjur, barn, sin flickvän osv. För dem som ville det, hänvisades det till Flickr.

Jag laddar upp de bilder jag är nöjd med och lägger de jag vill ha kritik på i Bildkritik - Nybörjare. Skulle jag få negativ kritik tar jag den till mig och försöker verkligen tänka på den innan jag lägger upp nästa foto. Jag lägger inte upp ett tjog bilder till som alla kan gå under samma kritik. På samma sätt funkar det med en text. Man skriver en text, får kommentarer på den, rättar till den efter kommentarerna och får kritik igen, tills texten är bra. Det är ju meningslöst att skriva flera texter parallellt, som alla kan kritiseras på samma sätt. Det blir ju bara omständigt och man lär sig inte lika snabbt.

Om någon kommenterar en bild med "Passar bäst för familjealbumet" tycker jag det ändå är bra kritik; det säger ju tydligt att bilden inte är intressant. Här är ju bilden, inte motivet, det centrala (till skillnad från t.ex. Flickr) och då vill jag ju ha kommentarer på _bilden_. "Söt katt" m.m. är ju fullständigt värdelös "kritik". "Kasst foto" likaså, för det är ingen kritik.

Min uppmaning till alla nybörjare är att ladda upp ett fåtal bilder med olika motiv (så att de på något sätt skiljer sig, en för varje genre, liksom) man är nöjd med. Om du får negativ kritik, så slipa på dessa bilder tills kritiken blir positiv. Då kan du gå vidare. Är du t.ex. bara intresserad av att fota blommor, lägg då upp en blombild du själv är nöjd med och få kritik på den. Ta en ny blombild, där du tänkt på kritiken, och lägg upp den för ny kritik.

Ett problem är att få kommentarer på bilder, men en rejäl bantning av mängden bilder som läggs upp, vilket förfarandet ovan skulle leda till, kanske skulle avhjälpa detta problem till viss del.

Ja, det var min reflektion på det hela. Det är säkert inte alla som tycker detta är särskilt bra, men jag kände att jag var tvungen att säga mitt, som nybörjare.
 
Som jag kan tolka diskussionen hittills så ska vi _inte_ ha en miniminivå på FS.
Vi ska inte begära att den som skickar in bilder har lärt sig någonting om foto innan, utan det är ok att skicka in precis vad som helst.
Gärna kommentarer ”söt katt”, men inte ”dålig bild”.
De som skickar in en av betraktaren ansedd som ”riktigt dålig bild” vill veta alla fel på bilden, ha en guide om vad som skulle kunna bli bra i bilden, även om fotot har alla fel. Alternativet ”ingen kommentar” är bättre än att få svart på vitt och få reda på att bilden inte passar här.
Alla bilder passar här.

Är det vad majoriteten vill? Kanske en omröstning?

PS Kanske jag tolkat inläggen fel...
 
lottawe skrev:
Visst, men om syftet bara vara att fånga händelsen och inget mer då? Sen är jag rätt nöjd, för snusmuriken var riktigt läcker! Jag ville nog visa snyggingen också alltså;)

Hypotetiskt, fortfarande..

Ingen anser att FS skall användas som semesteralbum.

Däremot anser jag mig inte kunna tolka fotografers syften och ambitioner.
Därför dömer jag heller inte ut bilder eller fotografer.
Jag förmodar, tror och utgår från att alla lägger bilder på fs i syfte att utvecklas från sin nivå och med sin inriktning.

så... om du lägger upp din snusmumrik har jag inga problem med det.
Jag kan kommentera den utifrån att du vill utveckla dig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.