Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
daso skrev:
Ja, det var min reflektion på det hela. Det är säkert inte alla som tycker detta är särskilt bra, men jag kände att jag var tvungen att säga mitt, som nybörjare.

Jag tycker det är alldeles formidabelt. Det är ju det du beskriver FS är till för.

/Johan
 
FILM) (ulltand skrev:
Som jag kan tolka diskussionen hittills så ska vi _inte_ ha en miniminivå på FS.
Vi ska inte begära att den som skickar in bilder har lärt sig någonting om foto innan, utan det är ok att skicka in precis vad som helst.
Gärna kommentarer ”söt katt”, men inte ”dålig bild”.
De som skickar in en av betraktaren ansedd som ”riktigt dålig bild” vill veta alla fel på bilden, ha en guide om vad som skulle kunna bli bra i bilden, även om fotot har alla fel. Alternativet ”ingen kommentar” är bättre än att få svart på vitt och få reda på att bilden inte passar här.
Alla bilder passar här.

Är det vad majoriteten vill? Kanske en omröstning?

PS Kanske jag tolkat inläggen fel...


du närmar dig den svåra hemska sanningen!
 
Arleklint skrev:
så... om du lägger upp din snusmumrik har jag inga problem med det.
Jag kan kommentera den utifrån att du vill utveckla dig.
Jag skonar er. Vill ju inte ta upp utrymmet från de som verkligen efterfrågar kritik med att visa en söt kille förklädd till "snusmumrik." Det vore fel tycker jag.
 
lottawe skrev:
Jag skonar er. Vill ju inte ta upp utrymmet från de som verkligen efterfrågar kritik med att visa en söt kille förklädd till "snusmumrik." Det vore fel tycker jag.

Det är ju endast för att du själv ansser dig duktigare än så som fotograf ikk´?
 
Nybörjaren behöver ofta hjälp även med att formulera problemet (man vill bli bättre på att fotografera men jag vet inte varför mina bilder blir ointressanta) därav är det mycket svårt att be om vad man vill ha kritik med. Att stryka familjealbumsbilderna är fel IMHO (beroende på definition förståss), varför ska man inte efterstäva bilder som är intressanta för utomstående även där?

Så småning om utvecklas man och det blir svårt att få meningsfull kritik på bilder av andra annat än kommentarer om motivet och wow-rop. Då har man kommit till ett stadie där självstudier kanske är en bättre väg än kritik.
Jag tror detta är ett av problemen för många som är upprörda över att de inte får någon kritik värd namnet och börjar klaga på att amatörerna utan ambition är för många.

Den nivån når man så småningom inom alla dicipliner då det antingen är dags att söka sig vidare till en annan liga eller/och rikta in sig mer på självstudier varvat med självkritik. Vissa ger sig av för att testa vingarna på annat håll medan andra stannar kvar för att även hjälpa andra. Men sitter man kvar på arslet och förväntar sig att den nuvarande platsen skall fortsätta att servera en utveckling i samma takt som tidigare blir man nog fort bitter.

Jag tror ärligt talat inte att nybörjaren är problemet på fotosidan utan alla gamla hökar som fortfarande förväntar sig utvecklande kritik.

Nu tycker jag inte dessa ska lämna skutan för mer utmanande platser eller sluta ladda upp bilder för kritik heller för den delen. Men kanske inte ha så stora förväntningar på att få kritk och inspiration etc serverat på samma sätt som när de anslöt sig.

Edit: Och det där rörande att ladda upp multituder av väldigt liknande bilder om och om igen för kritik är inget som är ett nybörjarspecifikt problem eller speciellt för dåliga bilder.
 
Senast ändrad:
Problemet är väl vem som ska definiera miniminivån och bedöma fotografens ambitioner som jag ser det. Var ska gränsen gå? Snusmumriken eller den fyrtioelfte solnedgången, vitsippan i motljus, trädskakbilden eller intetsägande gatubild? Alla ligger vi på olika nivåer. Jag förutsätter att en nybörjare som lägger in en bild i en kritikpool vill ha kritik på sin bild. Känner man sig osäker så ska man, vilket är fallet, uppmanas att lägga sina bilder i nybörjarpoolen.
Min lilla erfarenhet säger mig att man ständigt utvecklar bildseendet såväl som nybörjare som mer initierad fotograf. Bilder som jag tidigare tyckte var banala har jag senare kunnat upptäcka nya saker i och därför är det så vanskligt och förödande för den konstnärliga utvecklingen att tala om vad som passar eller inte. Vad som är ett större hot mot fs enligt mig är inte dessa få familjebilder utan den allt mer ökande teknifieringen där jag upplever det som att bilden-i-sig faller bort till förmån för mer eller mindre relevanta teknokratiska invändningar.
 
Grantun skrev:
...du närmar dig den svåra hemska sanningen!...

Men det är ingen "hemsk sanning". Webben är så stooor, så jag är övertygad om att jag hittar rätt fora för mig.
Felet är att jag tolkar FS teser som att de passar mig, men det kanske de inte gör, vilket i så fall är helt okej. Det finns ingen anledning för mig att tjafsa eller trilskas för att vara med i en comunity som inte har det jag söker.

Jag kan ganska omgående dra igång en egen sajt för fotointresserade, men det är inte riktigt min grej.

Men om nu FS står på din sida så kommer jag ganska snart att sluta vara aktiv där/här, och istället försöka hitta en annan sajt som passar mig bättre.

Tycker nu att FS ska berätta hur vi ska ha det, vad deras tankar med FS är osv...
 
Tomasz skrev:
Som vanligt är det samhällets normalfördelning av persontyper som tränger sig in på FS som på alla ställen. Inget att göra åt, det är bara att gilla läget eller dra. Men det är synd att respekt och tolerans blir alltmer sällsynt idag. Människor blir alltmer osäkra på sig själva och då får de goda egenskaperna stryka på foten för bufflighet och egoism.

Håller klart med, vad som även är viktigt att förstå är när dessa eller andra osäkra faktiskt sticker ut hakan och visar nåt som de gjort är de mycket ömtåliga och kräver stor tillförsikt när man ger kritik. Skadar man dem så måste de ofta ( i ett "anonymt" sammanhang som FS) skada flera andra för att känna sig bättre.

OBS! egosim och bufflighet är ytterst sällan nåt man själv vet om, är man bufflig tror man att man är ärlig och rak(och att folk kan ta ens kritik, vilket de inte kan eftersom man uttrycker sig buffligt).
Är man egoistisk så tror man att de regler och normer som man anser är rätt är de rätta för andra med, att andra gör fel som inte tycker som en själv.

Jag riktar inte min "information" till någon speciell person, även om det uppenbart kan verka så.
Jag anser att alla är egoister och bufflar på något område, men en del är det på fler och mer.
 
Galaxens President skrev:
Jag tror ärligt talat inte att nybörjaren är problemet på fotosidan utan alla gamla hökar som fortfarande förväntar sig utvecklande kritik.

Nu tycker jag inte dessa ska lämna skutan för mer utmanande platser eller sluta ladda upp bilder för kritik heller för den delen. Men kanske inte ha så stora förväntningar på att få kritk och inspiration etc serverat på samma sätt som när de anslöt sig.

Jag tror det du säger är viktigt. Så länge man känner sig hemma med FS:s intention kan nybörjaren aldrig vara ett problem.

Men jag vill invända mot det du säger om kritiken. Jag är 200% säker på att vi kan ge varandra utvecklande kritik oavsett hur långt vi kommit med vårt fotograferande. Ett sätt är att slå hål på myten om att det skulle vara svårt att ge konstruktiv kritik. För vem är bättre än du själv på att förmedla vad just du tycker om en bild? Svaret är; ingen!

/Johan
 
FILM) (ulltand skrev:
Tycker nu att FS ska berätta hur vi ska ha det, vad deras tankar med FS är osv...
Igen?

Den här debatten går ju bara runt och runt, som många gånger tidigare. Är det något av det jag sagt förut som är oklart eller forfarande obesvarat? Är det något i reglerna mm textet som är luddigt? Peka gärna på det så kanske vi kan omformulera eller förtydliga.
 
FILM) (ulltand skrev:
Men det är ingen "hemsk sanning". Webben är så stooor, så jag är övertygad om att jag hittar rätt fora för mig.
Felet är att jag tolkar FS teser som att de passar mig, men det kanske de inte gör, vilket i så fall är helt okej. Det finns ingen anledning för mig att tjafsa eller trilskas för att vara med i en comunity som inte har det jag söker.

Jag kan ganska omgående dra igång en egen sajt för fotointresserade, men det är inte riktigt min grej.

Men om nu FS står på din sida så kommer jag ganska snart att sluta vara aktiv där/här, och istället försöka hitta en annan sajt som passar mig bättre.

Tycker nu att FS ska berätta hur vi ska ha det, vad deras tankar med FS är osv...

Fs vil bara henvisa til redan skrivna regler. Problemet upstår när några läser reglena som fan läser bibeln........
 
hansen2 skrev:
...
Men jag vill invända mot det du säger om kritiken. Jag är 200% säker på att vi kan ge varandra utvecklande kritik oavsett hur långt vi kommit med vårt fotograferande....
Jag motsäger inte det du skriver, men jag tycker inte de som tagit sig upp på en högre nivå ska förvänta sig (i meningen förutsätta, ta för givet) att man ska få givande konstruktiv kritik.
 
Den stackars person ni nu slungar er över har varit medlem i 3 dagar-fan ta er!

även om nogon prövat vara konstuktiv-vore det på plats att tala om för den stackars människa att hon er forum för en debat!
(jag inviterade Ulf med, då hans namn kom fram)

jag har i vart fall varit ärlig nog att skriva i hennes gästbok-vad det hela handlar om-och varför!
 
Jag fick en idé.
En problemanalys (fina ord jag kan va') är att kritiken bör vara differentierad beroende på dels hur van fotograf man är, dels hur van man är att få kritik (och kanske även hur länge man hängt runt på fotosidan). Därför behövs ett enkelt klassificeringssytem som visar dessa två (eller tre) storheter för vaje medlem. Då kan jag som kritiker lätt anpassa mina formuleringar till den nivå som jag anser vara passande. En roukie ger jag goda råd, men ulltands bilder kan jag såga utan att behöva vara snäll ;). Var inte det en bra idé?
 
Maxell skrev:
Jag fick en idé.
En problemanalys (fina ord jag kan va') är att kritiken bör vara differentierad beroende på dels hur van fotograf man är, dels hur van man är att få kritik (och kanske även hur länge man hängt runt på fotosidan). Därför behövs ett enkelt klassificeringssytem som visar dessa två (eller tre) storheter för vaje medlem. Då kan jag som kritiker lätt anpassa mina formuleringar till den nivå som jag anser vara passande. En roukie ger jag goda råd, men ulltands bilder kan jag såga utan att behöva vara snäll ;). Var inte det en bra idé?

Haha en speciell lista för Ulltand mf-
"vi vill bli sågade poolen" fnis

annars väl tänkvärt.......
 
Grantun skrev:
Den stackars person ni nu slungar er över har varit medlem i 3 dagar-fan ta er!
Det där får Percy stå helt för (han har förövrigt "sagt upp sig" som medlem). Han tyckte tydligen inte hon tagit en bra bild, men det tyckte faktiskt jag. Fotografen har uppenbarligen tänkt lite runt sin bild, kanske inte vid fototillfället men ivartfall senare, sett en tolkning, något som gör bilden intressant. Med en kommentar kan man leda betraktarens sätt att se bilden. (Och som tidigare sagts, det har ingenting med teknik att göra. Kolla Toycamera-poolen tex)
 
Maxell skrev:
Jag fick en idé.
En problemanalys (fina ord jag kan va') är att kritiken bör vara differentierad beroende på dels hur van fotograf man är, dels hur van man är att få kritik (och kanske även hur länge man hängt runt på fotosidan). Därför behövs ett enkelt klassificeringssytem som visar dessa två (eller tre) storheter för vaje medlem. Då kan jag som kritiker lätt anpassa mina formuleringar till den nivå som jag anser vara passande. En roukie ger jag goda råd, men ulltands bilder kan jag såga utan att behöva vara snäll ;). Var inte det en bra idé?
Det är en nog en väldigt god ide, men hur skulle det gå att lösa hur fördelningen kommer bli tro om t.ex Lena anger att hon fotograferat sedan 1978 och jag anger 2002? Vidare anger Lena att hon varit medlem drygt fem månader längre än mig och hon har många fler bilder än jag uppladdade, men det nog ändå är jag som skulle ha föredragit en (eller 10?) kommentar om att "bilden bör stoppas i familjealbumet" typ?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.