ulltand
Aktiv medlem
daso skrev:
...Anledningen...
Tack Daniel, du har gett mina tankar ord.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
daso skrev:
...Anledningen...
daso skrev:
Ja, det var min reflektion på det hela. Det är säkert inte alla som tycker detta är särskilt bra, men jag kände att jag var tvungen att säga mitt, som nybörjare.
FILM) (ulltand skrev:
Som jag kan tolka diskussionen hittills så ska vi _inte_ ha en miniminivå på FS.
Vi ska inte begära att den som skickar in bilder har lärt sig någonting om foto innan, utan det är ok att skicka in precis vad som helst.
Gärna kommentarer ”söt katt”, men inte ”dålig bild”.
De som skickar in en av betraktaren ansedd som ”riktigt dålig bild” vill veta alla fel på bilden, ha en guide om vad som skulle kunna bli bra i bilden, även om fotot har alla fel. Alternativet ”ingen kommentar” är bättre än att få svart på vitt och få reda på att bilden inte passar här.
Alla bilder passar här.
Är det vad majoriteten vill? Kanske en omröstning?
PS Kanske jag tolkat inläggen fel...
Jag skonar er. Vill ju inte ta upp utrymmet från de som verkligen efterfrågar kritik med att visa en söt kille förklädd till "snusmumrik." Det vore fel tycker jag.Arleklint skrev:
så... om du lägger upp din snusmumrik har jag inga problem med det.
Jag kan kommentera den utifrån att du vill utveckla dig.
lottawe skrev:
Jag skonar er. Vill ju inte ta upp utrymmet från de som verkligen efterfrågar kritik med att visa en söt kille förklädd till "snusmumrik." Det vore fel tycker jag.
Anledningen är ju syftet. Inte nivån.Grantun skrev:
Det är ju endast för att du själv ansser dig duktigare än så som fotograf ikk´?
Grantun skrev:
...du närmar dig den svåra hemska sanningen!...
Tomasz skrev:
Som vanligt är det samhällets normalfördelning av persontyper som tränger sig in på FS som på alla ställen. Inget att göra åt, det är bara att gilla läget eller dra. Men det är synd att respekt och tolerans blir alltmer sällsynt idag. Människor blir alltmer osäkra på sig själva och då får de goda egenskaperna stryka på foten för bufflighet och egoism.
Galaxens President skrev:
Jag tror ärligt talat inte att nybörjaren är problemet på fotosidan utan alla gamla hökar som fortfarande förväntar sig utvecklande kritik.
Nu tycker jag inte dessa ska lämna skutan för mer utmanande platser eller sluta ladda upp bilder för kritik heller för den delen. Men kanske inte ha så stora förväntningar på att få kritk och inspiration etc serverat på samma sätt som när de anslöt sig.
Igen?FILM) (ulltand skrev:
Tycker nu att FS ska berätta hur vi ska ha det, vad deras tankar med FS är osv...
Inte alls, det var en intressant bild. Jag gav den lite tid och fann något att säga om den. Jag bedömde den också utifrån poolen den låg i - Nybörjare.bjorkman skrev:
Här har ni en som ni kan be söka upp msn istället
http://www.fotosidan.se/pools/view/15/675353.htm
FILM) (ulltand skrev:
Men det är ingen "hemsk sanning". Webben är så stooor, så jag är övertygad om att jag hittar rätt fora för mig.
Felet är att jag tolkar FS teser som att de passar mig, men det kanske de inte gör, vilket i så fall är helt okej. Det finns ingen anledning för mig att tjafsa eller trilskas för att vara med i en comunity som inte har det jag söker.
Jag kan ganska omgående dra igång en egen sajt för fotointresserade, men det är inte riktigt min grej.
Men om nu FS står på din sida så kommer jag ganska snart att sluta vara aktiv där/här, och istället försöka hitta en annan sajt som passar mig bättre.
Tycker nu att FS ska berätta hur vi ska ha det, vad deras tankar med FS är osv...
Jag motsäger inte det du skriver, men jag tycker inte de som tagit sig upp på en högre nivå ska förvänta sig (i meningen förutsätta, ta för givet) att man ska få givande konstruktiv kritik.hansen2 skrev:
...
Men jag vill invända mot det du säger om kritiken. Jag är 200% säker på att vi kan ge varandra utvecklande kritik oavsett hur långt vi kommit med vårt fotograferande....
Maxell skrev:
Jag fick en idé.
En problemanalys (fina ord jag kan va') är att kritiken bör vara differentierad beroende på dels hur van fotograf man är, dels hur van man är att få kritik (och kanske även hur länge man hängt runt på fotosidan). Därför behövs ett enkelt klassificeringssytem som visar dessa två (eller tre) storheter för vaje medlem. Då kan jag som kritiker lätt anpassa mina formuleringar till den nivå som jag anser vara passande. En roukie ger jag goda råd, men ulltands bilder kan jag såga utan att behöva vara snäll . Var inte det en bra idé?
Det där får Percy stå helt för (han har förövrigt "sagt upp sig" som medlem). Han tyckte tydligen inte hon tagit en bra bild, men det tyckte faktiskt jag. Fotografen har uppenbarligen tänkt lite runt sin bild, kanske inte vid fototillfället men ivartfall senare, sett en tolkning, något som gör bilden intressant. Med en kommentar kan man leda betraktarens sätt att se bilden. (Och som tidigare sagts, det har ingenting med teknik att göra. Kolla Toycamera-poolen tex)Grantun skrev:
Den stackars person ni nu slungar er över har varit medlem i 3 dagar-fan ta er!
Det är en nog en väldigt god ide, men hur skulle det gå att lösa hur fördelningen kommer bli tro om t.ex Lena anger att hon fotograferat sedan 1978 och jag anger 2002? Vidare anger Lena att hon varit medlem drygt fem månader längre än mig och hon har många fler bilder än jag uppladdade, men det nog ändå är jag som skulle ha föredragit en (eller 10?) kommentar om att "bilden bör stoppas i familjealbumet" typ?Maxell skrev:
Jag fick en idé.
En problemanalys (fina ord jag kan va') är att kritiken bör vara differentierad beroende på dels hur van fotograf man är, dels hur van man är att få kritik (och kanske även hur länge man hängt runt på fotosidan). Därför behövs ett enkelt klassificeringssytem som visar dessa två (eller tre) storheter för vaje medlem. Då kan jag som kritiker lätt anpassa mina formuleringar till den nivå som jag anser vara passande. En roukie ger jag goda råd, men ulltands bilder kan jag såga utan att behöva vara snäll . Var inte det en bra idé?