ErlandH
Aktiv medlem
Nej, inte enligt Photonets definition...
Den här tråden handlar inte om Photonet och/eller dess definition av olika termer.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, inte enligt Photonets definition...
OK. Vet du var denna definition finns att läsa? Länk kanske.
Den här tråden handlar inte om Photonet och/eller dess definition av olika termer.
Då gäller det att hitta den där "standarden" som det refereras till lite här och där. Någon?
Kom tillbaks snabbt i denna tråd. Grävde upp fungerande länkar till Fotosidans fördjupande information:
FoundView: http://web.archive.org/web/20050207183002/http://www.vad1.com/photo/foundview/
TrustImage: http://web.archive.org/web/20050205071440/http://trustimage.org/
Jag har inte penetrerat dem än, någon annan kanske hinner före
Nej, jag kan inte göra min poäng förstådd. Om du läser Fotosidans definition så ser du orden "I förstoringar och utskrifter". Om du läser mina inlägg så ser du min kontext. Fotosidans definition är otydlig på denna punkt då det tycks mig som ett olycksfall i arbetet för den skribent som formulerade denna osammanhängande text (vilken ofta refereras till som solklar, även i denna tråd). Men det hänvisas till Photo.net som källa (vilken är tydlig i fallet lokala justeringar), och dessutom till två andra nu icke fungerande länkar för vidare fördjupning. Med detta drar jag mig ur denna diskussion tills vidare.
God dag yxskaft. Du begriper nog inte vad jag menar...
Du menar att man borde skriva förstoringar, utskrifter och webbkopior? Underförstått är att vi menar kopior av bilden. Vad i övrigt är osammanhängande?
Du menar att man borde skriva förstoringar, utskrifter och webbkopior? Underförstått är att vi menar kopior av bilden. Vad i övrigt är osammanhängande?
Upprepar svaret i #36 eftersom du tydligen inte läst det:
För att det är något helt annat.
Ja, om man ens behöver specificera vilken slags bilder det gäller. Nu då det av ditt inlägg #128 framgår att det faktiskt är så ni menar, att lokala justeringar är tillåtna. Det kan ju komma nya bildpresentationstekniker ingen tänkt på nu. Sedan, är inte nivåer och levels samma sak?
Det är just denna passage som jag tycker är otydlig och kanske ett olycksfall i skribentens arbete: "Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) kan vara ok i förstoringar och utskrifter, likaså att mörka eller ljusa upp delar av bilden." - Se även Dusegards inlägg #131.
Om det är ok att "pjatta" en bild, eg dodge and burn, så är det nog idé att skriva in det, speciellt som Photo.net anges som källa (vilken inte tillåter detta). Egentligen borde väl inte Photo.net anges som källa, då ni inte följer dessas linje, utan kanske snarare formuleras som typ "se även Photo.net", om länk till Photo.net ens skall vara med, då ni kör ert eget race och avviker från dem.
Skall Photo.net ändå refereras till kanske en not om att er definition inte i alla delar överensstämmer med deras är på sin plats.
Nu eftersom ni tillåter pjattning och skuggning(?) (dodge and burn) föreslår jag att ni också stryker, eller arbetar om, denna formulering: "Dvs det som finns på filmen är exakt det som kameran såg. I sin renaste form så är motsvarigheten en framkallad diabild. Det är mot detta man skall sträva om man vill kalla sin bild omanipulerad."
Ja, några synpunkter på nuvarande text, som för mig är lite osammanhängande, speciellt eftersom den vill vara ett klargörande i en tvistig fråga och ni vill presentera den i en kontext, eftersom ni angivit länkarna (Photo.net, FoundView, ThrustImage)
Det är inget "nu". Och det är ingen excelformel. Man måste inse att begreppet har hyfsat fasta former men att det alltid finns diskussioner om vad som ingår eller inte. Passagen om diabild markerar just det, dvs det är ett försök att skapa en värdegrund.
Lokala justeringar har vi alltid specat att vi accepterar "..Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) kan vara ok i förstoringar och utskrifter, likaså att mörka eller ljusa upp delar av bilden.".
Det är kanske otydligt med "..med som källa". Men jag tycker det är mer rimligt att läsa vår text i detalj än att hoppa till Photo.net och prata utifrån vad som står där.
Så här kan jag tycka vi justerar:
Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) ->
Kontrastjusteringar och färgjusteringar (ex Nivåer, Levels, Curves i Photoshop)
Denna definition är framtagen med photo.net som källa. ->
Denna definition är framtagen med photo.net som källa (men med egna justeringar. Ffa att vi tillåter lokala justeringar).
I övrigt hittar jag inget att justera. Länkarna till de där sajterna kan vi ta bort (då de inte längre är aktiva).
Det kanske bara är jag som uppfattat er text som otydlig och för att bättre förstå vad ni egentligen menat gått till er källa för att försöka ta reda på vad ni egentligen avsett.
Det blir nog bra med ändringarna, om det blir några.
- I vart fall har jag nu äntligen fått klart för mig att ni faktiskt tillåter lokala justeringar i annat än förstoringar och utskrifter.
Det är inget "nu". Och det är ingen excelformel. Man måste inse att begreppet har hyfsat fasta former men att det alltid finns diskussioner om vad som ingår eller inte. Passagen om diabild markerar just det, dvs det är ett försök att skapa en värdegrund.
Lokala justeringar har vi alltid specat att vi accepterar "..Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) kan vara ok i förstoringar och utskrifter, likaså att mörka eller ljusa upp delar av bilden.".
Det är kanske otydligt med "..med som källa". Men jag tycker det är mer rimligt att läsa vår text i detalj än att hoppa till Photo.net och prata utifrån vad som står där.
Så här kan jag tycka vi justerar:
Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) ->
Kontrastjusteringar och färgjusteringar (ex Nivåer, Levels, Curves i Photoshop)
Denna definition är framtagen med photo.net som källa. ->
Denna definition är framtagen med photo.net som källa (men med egna justeringar. Ffa att vi tillåter lokala justeringar).
I övrigt hittar jag inget att justera. Länkarna till de där sajterna kan vi ta bort (då de inte längre är aktiva).
"Lokala justeringar har vi alltid specat att vi accepterar "..Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) kan vara ok i förstoringar och utskrifter, likaså att mörka eller ljusa upp delar av bilden.". "
"Kan vara ok" är ju ganska luddigt. Är det ok eller inte? Alltid? Om inte alltid, när isåfall?
Förstår jag rätt:
Levels och Curves (nivåer och kurvor) är tillåtet om de appliceras på hela bilden.
Exponering / ljus är tillåtet lokalt i en bild?
Det är så jag tolkat Reuters.