Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
bjorkman skrev:
Eller ni kan ju styra fs..

Ni som klagar på dåligt genomtänkta kort..

Bilda en pak och spy galla över alla nya medelmåttiga medlemmar så lovar jag att dom försvinner ganska fort..

Så har ni eliten här sedan.. Kanon ju !

Det kommer inte att hända tror jag? No way- däremot så tror jag att det kommer att "utbildas" en sjuhelvetes massa bra fotografer mycket pga fotosidan framöver.

En annan sak Percy, har du nånsin sett någon av "stjärnorna" här på fotosidan ojja sig över dåliga bilder,familjebilder eller nybörjare? Dom riktigt duktiga fotograferna o bildmakarna menar jag?

Jag har inte gjort det under mina snart två o ett halvt år här! Dom verkar alltid schyssta och hjälpsamma. Heders åt dom! JANNE

En annan sak Percy, har du nånsin sett någon av "stjärnorna" här på fotosidan ojja sig över dåliga bilder,familjebilder eller nybörjare? Dom riktigt duktiga fotograferna o bildmakarna menar jag?

Nej de har jag inte dock :p

Ha det gott

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala

cw-op skrev:
Nåt riktigt radikalt - Tycker tråden har "bedarrat" utan nåt konkret resultat?

...

Ni som strör negativism och förklenande omdömen kring er; Öppna ögonen, studera livet. Bilda er gärna inom foto och titta in på utställningar. Ja, kolla in bildkonst o konst över huvud taget. Höj även blicken en aning över fotosidan och era egna bildskärmar och fundera! Jag håller med nån här som nämnde ordet pinsamt - Pinsamt va ordet, sa Bull! JANNE

Ps Till er primadonnor som tycker standarden på bilderna här suger och som gör stort nummer av er sorti från FS; Fridens & Lycka till! Ds

Vilket inlägg! Så roligt att läsa, och så bra!

Tänk om alla på fotosidan kunde se bilder och bildskapande så vidsynt och tolerant. Vilket bra klimat för utveckling och skapande av nya bildidéer vi skulle få på fotosidan..

Tack Janne!

/Janne

cw-op skrev:
.....

Fridens & Lycka till! Ds

Ville bara säga att det var bra skrivet.

En annan reflektion jag gjort och funderat över, är det som Elmfeldt skrev i början av tråden.

David Elmfeltd (cw-op) skrev:
citat:
"FS är alltså till för att utvecklas inte en plats att förvara bilder."
slut citat.

Isåfall behövs ju inte de dyrare Silver och Guld-medlemskapen, för vem har behov av att få kritik på flera hundra bilder samtidigt? Det borde väl räcka med en eller två bilder åt gången att få kritik på. Sen får man gå hem, ta nya och byta ut de man laddat upp tidigare.

En reflektion bara.

js1 skrev:
[...]
Isåfall behövs ju inte de dyrare Silver och Guld-medlemskapen, för vem har behov av att få kritik på flera hundra bilder samtidigt? Det borde väl räcka med en eller två bilder åt gången att få kritik på. Sen får man gå hem, ta nya och byta ut de man laddat upp tidigare.

En reflektion bara.
Den reflektionen har även jag gjort. Nyttan av att ladda upp mina bilder här på Fotosidan motiverar för tillfället inte priset för att göra det - guldmedlem som jag är. Detta är kanske en annan diskussion än den vi håller på med, men definitivt något som Fotosidans redaktion borde ta sig en funderare på.

lottawe skrev:
Jag tycker "herrar redaktörer" imponerar med sin hållning i denna tråden. Dock har jag en känsla av att innebörden kanske inte når fram fullt ut (liksom mycket annat uppfattas lite hur som helst i många trådar,) men du Carsten önskar en kvalitetshöjning och en sida för fotografer (amatörer, yrkes och alla i en salig blandning alltså) att utvecklas på om jag förstått dig rätt. Eller?

Jag kanske kollar på dina bilder en annan dag, men idag har jag redan kommenterat det lilla en dag räcker till.

Det redaktörerna gjort i denna tråd, är att läsa rakt upp och ner från regelverket, ett regelverk som dom själv skapat en gång i tiden. Det gäller här på FS som på så många andra ställen i vår tid, att man måste hänga med i utvecklingen. Samtiden är inte statisk utan förändras dag för dag. Ingenting är beständigt förutom förändringen. Regelverket för FS är ju heller inte hugget i sten utan det finns möjligheter att förändra, förfina och utveckla, om bara viljan finns.

Och ja. Jag vill att en viss kvalitetshöjning på bilder skall komma till stånd på FS. De sk. familjealbumsbilderna hör inte hemma här. Dessutom är flödet av bilder för stort. Jag såg till exempel en kille som laddat upp sex exemplar av samma bild.

Carsten du skrev

Och ja. Jag vill att en viss kvalitetshöjning på bilder skall komma till stånd på FS. De sk. familjealbumsbilderna hör inte hemma här.

Och HUR ska de gå till !!
Betätta för mej jag är mycke nyfiken

js1 skrev:
Isåfall behövs ju inte de dyrare Silver och Guld-medlemskapen, för vem har behov av att få kritik på flera hundra bilder samtidigt?

...

Guldmedlemsskapets portfolio ser jag en poäng med för dem som vill exponera bilder, men inte har egen hemsida. Men i övrigt ser jag inte längre poängen. Jag har själv graderat ner från guld till brons av bl.a den anledning du nämner.

Det är som jag ser det bra att inte kunna ha så många bilder uppe, det tvingar mig att ersätta mina gamla "darlings" med nya bilder.

Carsten du skrev

Och ja. Jag vill att en viss kvalitetshöjning på bilder skall komma till stånd på FS. De sk. familjealbumsbilderna hör inte hemma här.

Vem som helst av er som vill ha bort de får gärna svara

Berätta för mej jag är mycke nyfiken

bjorkman skrev:
Carsten du skrev

Betätta för mej jag är mycke nyfiken

Det är mycket enkelt. Alla, och jag menar alla, vet instinktivt om en bild är en sk. familjealbumsbild eller inte. Det är bara att man tänker efter före och rannsakar sitt inre. Tycker man att bilden, trots att det är en familjealbumsbild, har vissa kvalitéer, tekniska, konstnärliga eller dokumentära tex., så kan man lägga upp dom i Bildkritik - Nybörjare.

Svårare än så är det inte. Ansvaret ligger helt och hållet på individen och det gäller att vara restriktiv i sin bedömning. Alla kan bedömma en bild, åtminstone en grundläggande bedömning.

Sveder skrev:
Jag såg till exempel en kille som laddat upp sex exemplar av samma bild.
Inte i Bildkritik väl?

Om folk nu laddar upp extra bilder vid sidan av är väl en sak, de kan ha lite olika syften (folk gör objektivtester, har kompletterande bilder från ett fototillfälle, från en fotoklubbutflykt osv) och det är väl inte hela världen om man har några fler, mindre seriöst menade bilder där - men i Bildkritik är det just bildkritik som gäller. Men visst, inflödet där är också stort - trots "en om dagen"-regeln, pga den stora mängden fotografer.

Men Fotosidans användare är också splittrade i sina åsikter om inflöde, vi fick ju massa skäll för att vi tog bort "Alla nya bilder" - många tycker inte 300 st nya bilder om dagen räcker utan man vill se fler. Det går ju tyvärr inte att göra alla nöjda.

Hej Carsten

Det är just där jag tror du har fel :eek:(

Därför tror jag att de inte går helt enkelt.

För om jag tar mej som ett exempel

För 6 år sedan tyckte jag mina kort va de vackraste som fanns och skulle gärna visa dom och få tipps o råd.

I dag kan jag öppna mappen och ler lite elakt åt mej själv och undrar hur i h***te jag kunde ens ta de korten..

Men då va dom kanon ju.. och om man tittar på dom mindre bra korten samt familjekorten är många nybörjare som tycker korten är BRA helt enkelt..

Nu har jag skrivkramp.. men ni kommer inte åt problemet.

alternativt är att när man vill gå med o fs får man skicka in en provbild för att se om man har kvaliten nog att vara med.. de skulle passa er bra :p

bjorkman skrev:
alternativt är att när man vill gå med o fs får man skicka in en provbild för att se om man har kvaliten nog att vara med.. de skulle passa er bra :p
Nejdå, är du osäker så lägg dem i "Nybörjare" och hör efter vad andra tycker.

Sveder skrev:
Svårare än så är det inte. Ansvaret ligger helt och hållet på individen och det gäller att vara restriktiv i sin bedömning. Alla kan bedömma en bild, åtminstone en grundläggande bedömning.

Alla kan göra en bedömning av bilden, det är sant, men alla kommer att komma till olika slutsatser beoende på olika mål, erfarenheter, kunskaper och viljor.

Några kommer alltid tycka att någon annan lagt upp en innehållslös och ointressant bild. Det är ofrånkomligt, men med en ödmjuk, vidsynt och tillåtande attityd från oss alla kan vi acceptera det.

Med insikt om att vi alla inte ser bilder och tänker bilder på samma sätt så blir det inget problem.

Senast ändrad:
cw-op skrev:

En eloge till dig för ett mycket underhållande inlägg!! :)

Men jag gör en annan bedömning; det konkreta resultatet är att redaktionen konfirmerat sin vilja med både sajt och "affärsidé". Ingen albumsajt alltså där vi glatt visar våra alster utan några övriga ambitioner.

Varför inte fimpa kritiken helt och (på sin höjd) ersätta den med "goda råd" till fotografen istället för att hålla på o jönsa runt så här! Fotografer har kunnat ta foton i alla tider (ja sen kameran uppfanns då)

Tycker man bilden är bra som den är så räcker det gott med ett "gillas" eller nåt i den stilen. Känner man för ytterligare komplimanger så är det givetvis ok.

Fördelen med "korta stilen" är att man hinner med fler kommentarer samtidigt som fotografen känner sig "sedd". Två flugor på en smäll mao.

Det är ju ungefär så sidan fungerar idag. Många korta och överlag positiva kommentarer och ett ivrigt tackande. Det rör sig på ett allmänpsykologiskt plan där vi ägnar oss åt se och bekräfta varandra men inte så mycket mer än så. Ungefär i stil med (vad man egentligen vill säga inom parentes):

- Ååååå, vilken fin bild! (Fin bild, *du* är helt ok och duger som du är)

- Tack för din fina kommentar! (Tack för att du såg mig och min bild, och *du* är också helt ok)

Och det där med att det skulle vara så väldans svårt att kommentera vettigt är något jag tror vi bara har fått för oss. Några sidor bakåt visar en annan medlem prov på att det går alldeles utmärkt att kommentera bättre än vi tror.

/Johan

Christer Lindh

Om jag lägger upp några mer kort kommer dom alltid att hamna i nybörjare efter denna diskution ;o)

Klarsynt inlägg Janne H! Här kommer mina högst personliga tankar.

Jag har varit medlem här sedan augusti 2001. Fotograferat har jag dock gjort sedan mitten av 70-talet, men det är endast de senaste åren som jag har fått en (i mitt tycke i alla fall) någotsånär medveten linje i det jag gör och det jag vill med min hobby, och det är många medlemmar på Fotosidan som varit delaktiga i att jag gjort denna utveckling.

På vilket sätt har då denna utveckling gått till? Visst har den kritik jag fått här på mina bilder haft en viss betydelse, men ännu viktigare har nog varit de kontakter jag fått här – alla nya vänner som jag fått, och alla intressanta diskussioner man haft. Så jag håller med Janne när han säger att det kanske är dags att fimpa kritiken – i alla fall i dess nuvarande form. Goda råd till dem som så önskar, och kanske lite mer av konstkritik till dem som önskar det.

En del av min egen utveckling består i att jag försöker gå från "kort" till "bildkonst" (och om jag lyckas spelar ingen roll, för det är resan som är det roliga). För tillfället befinner jag mig nog någonstans mitt i mellan dessa två läger. Jag tycker att jag "knäpper kort" medan jag egentligen vill "göra bilder". "Kortknäpparnas" bilder ger mig därför väldigt lite att titta på (been there and done that), medan jag har allt att hämta från "bildkonstnärernas". Därför kan jag ibland bli lite trött på den låga kvalitet på de bilder som kommer in. Men jag blir nog lika trött på den likriktning jag ser – varför ser alla bilder likadana ut?

Janne skriver att bildkonst är komplext, men vad är det som säger att alla som fotograferar har en önskan om att blir bildkonstnärer? Och jag undrar om det inte är i denna fråga som en del av orsaken till denna diskussion ligger – vissa använder fotograferandet som ett konstnärligt uttrycksmedel, medan andra "knäpper kort". Dilemmat, som jag ser det, ligger i att kortknäpparna tycker att bildkonstnärerna är överambitiösa pretton, och bildkonstnärerna ser ner på kortknäpparna för deras okunnighet – och ingenstans kan vi mötas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar