Klarsynt inlägg Janne H! Här kommer mina högst personliga tankar.
Jag har varit medlem här sedan augusti 2001. Fotograferat har jag dock gjort sedan mitten av 70-talet, men det är endast de senaste åren som jag har fått en (i mitt tycke i alla fall) någotsånär medveten linje i det jag gör och det jag vill med min hobby, och det är många medlemmar på Fotosidan som varit delaktiga i att jag gjort denna utveckling.
På vilket sätt har då denna utveckling gått till? Visst har den kritik jag fått här på mina bilder haft en viss betydelse, men ännu viktigare har nog varit de kontakter jag fått här – alla nya vänner som jag fått, och alla intressanta diskussioner man haft. Så jag håller med Janne när han säger att det kanske är dags att fimpa kritiken – i alla fall i dess nuvarande form. Goda råd till dem som så önskar, och kanske lite mer av konstkritik till dem som önskar det.
En del av min egen utveckling består i att jag försöker gå från "kort" till "bildkonst" (och om jag lyckas spelar ingen roll, för det är resan som är det roliga). För tillfället befinner jag mig nog någonstans mitt i mellan dessa två läger. Jag tycker att jag "knäpper kort" medan jag egentligen vill "göra bilder". "Kortknäpparnas" bilder ger mig därför väldigt lite att titta på (been there and done that), medan jag har allt att hämta från "bildkonstnärernas". Därför kan jag ibland bli lite trött på den låga kvalitet på de bilder som kommer in. Men jag blir nog lika trött på den likriktning jag ser – varför ser alla bilder likadana ut?
Janne skriver att bildkonst är komplext, men vad är det som säger att alla som fotograferar har en önskan om att blir bildkonstnärer? Och jag undrar om det inte är i denna fråga som en del av orsaken till denna diskussion ligger – vissa använder fotograferandet som ett konstnärligt uttrycksmedel, medan andra "knäpper kort". Dilemmat, som jag ser det, ligger i att kortknäpparna tycker att bildkonstnärerna är överambitiösa pretton, och bildkonstnärerna ser ner på kortknäpparna för deras okunnighet – och ingenstans kan vi mötas.