Anledningen till att jag blev medlem här var att jag som nybörjare ville utvecklas som fotograf. Då jag läste igenom Fotosidans syfte innan jag blev medlem tyckte jag det stämde mycket bra med det jag ville få ut av medlemskapet. Det här var inte en sida för dem som ville visa upp sina husdjur, barn, sin flickvän osv. För dem som ville det, hänvisades det till Flickr.
Jag laddar upp de bilder jag är nöjd med och lägger de jag vill ha kritik på i Bildkritik - Nybörjare. Skulle jag få negativ kritik tar jag den till mig och försöker verkligen tänka på den innan jag lägger upp nästa foto. Jag lägger inte upp ett tjog bilder till som alla kan gå under samma kritik. På samma sätt funkar det med en text. Man skriver en text, får kommentarer på den, rättar till den efter kommentarerna och får kritik igen, tills texten är bra. Det är ju meningslöst att skriva flera texter parallellt, som alla kan kritiseras på samma sätt. Det blir ju bara omständigt och man lär sig inte lika snabbt.
Om någon kommenterar en bild med "Passar bäst för familjealbumet" tycker jag det ändå är bra kritik; det säger ju tydligt att bilden inte är intressant. Här är ju bilden, inte motivet, det centrala (till skillnad från t.ex. Flickr) och då vill jag ju ha kommentarer på _bilden_. "Söt katt" m.m. är ju fullständigt värdelös "kritik". "Kasst foto" likaså, för det är ingen kritik.
Min uppmaning till alla nybörjare är att ladda upp ett fåtal bilder med olika motiv (så att de på något sätt skiljer sig, en för varje genre, liksom) man är nöjd med. Om du får negativ kritik, så slipa på dessa bilder tills kritiken blir positiv. Då kan du gå vidare. Är du t.ex. bara intresserad av att fota blommor, lägg då upp en blombild du själv är nöjd med och få kritik på den. Ta en ny blombild, där du tänkt på kritiken, och lägg upp den för ny kritik.
Ett problem är att få kommentarer på bilder, men en rejäl bantning av mängden bilder som läggs upp, vilket förfarandet ovan skulle leda till, kanske skulle avhjälpa detta problem till viss del.
Ja, det var min reflektion på det hela. Det är säkert inte alla som tycker detta är särskilt bra, men jag kände att jag var tvungen att säga mitt, som nybörjare.