Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Precy skrev:

"Men då va dom kanon ju.. och om man tittar på dom mindre bra korten samt familjekorten är många nybörjare som tycker korten är BRA helt enkelt.."

Och så har vi då äntligen kommit fram till pudelns kärna. BRA för vem. BRA för 70000 amatörfotografer eller BRA för den närmaste vänkretsen. Det är denna bedömning som alla har ett ansvar att, och skall, göra. Det är inte svårt.
 
bjorkman skrev:
...Berätta för mej jag är mycke nyfiken...

Steg ett är nog att FS verkligen visar oss vad affärsidén med sidan är. Sidan passar inte för alla med kamera, och det är väl inga konstigheter med det?!
Vem sidan vänder sig till finns att läsa här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/aboutcritique.htm

Det är anledningen till att jag gått med i FS. Självklart kan man ändra dessa teser, men jag förstår inte riktigt varför en del gnäller på medlemmar som vill ha det så som det står på sidan.

Passar inte beskrivningen på just dig så finns ju massor andra sidor att välja mellan.

Ändras villkoren på ett sätt som inte jag gillar så kommer jag naturligtvis byta sajt för att visa o få kritik på mina foton.
Men som det är nu så krävs en viss grundnivå för bilder, och den anser jag att vi ska hålla oss till - och den tycker jag är bra.

Alla som visar bilder här måste ju tåla kritik, speciellt om de visas i "bildkritik".

När man läser en del inlägg så får jag intrycket av att det är en rättighet man har att gå med i en community, och göra precis som man vill.
Så fungerar det ju inte. Den som skapat communityn sätter upp visa kriterier för de som den är till för, och varför ska man protestera och tjaffsa om det???

Åter igen. Passar inte FS teser så finns massor andra sajter som kan passa just dig. Bli medlem där istället för att försöka ändra FS:s vinnande koncept!
 
js1 skrev:
- Är detta en familjealbumsbild?
Jag tror inte att du tycker det är det. Kompositionen känns genomtänkt, du har har fångat stämningen bra genom att använda befintligt ljus och det händer något i bilden som jag tror de flesta kan relatera till även om knodden inte är deras.
 
Sveder skrev:
Precy skrev:

"Men då va dom kanon ju.. och om man tittar på dom mindre bra korten samt familjekorten är många nybörjare som tycker korten är BRA helt enkelt.."

Och så har vi då äntligen kommit fram till pudelns kärna. BRA för vem. BRA för 70000 amatörfotografer eller BRA för den närmaste vänkretsen. Det är denna bedömning som alla har ett ansvar att, och skall, göra. Det är inte svårt.

Du glömde den viktiga delen i de jag skrev

kort va de vackraste som fanns och skulle gärna visa dom och få tipps o råd.

Men den glömde du medvetet kan jag tro
 
Nja du ulf jag har inget imot fs regler.

Men jag viste inte att de va du som styrde den tyvärr jag ber om ursäkt..


Då tycker jag att lösningen är att ni bara plockar bort dom dåliga korten.


Fixa 10 pers som sitter och e-mailar dom me dåliga kort o be dom ta bort de.. enkelt !!

Något annat finns inte att göra !
 
bjorkman skrev:
Du glömde den viktiga delen i de jag skrev

kort va de vackraste som fanns och skulle gärna visa dom och få tipps o råd.

Men den glömde du medvetet kan jag tro

Även om du tycker att din bild är det vackraste som finns så måste du ställa dig frågan - Är denna bild vacker även för andra? Det är här mycket av problematiken ligger. Många ställer sig inte denna fundamentala fråga och det är en brist.
 
Du kan vara lugn ;o)

Här har ni en som ni kan be söka upp msn istället

http://www.fotosidan.se/pools/view/15/675353.htm

Såga henne nu blev Medlem sedan: 2006-05-09

Kör igång nu grabbar ;o)

Själv e-mailar jag just in att ta bort mitt konto här !

Så kan ni sitta i sandlådan o gräva själva..

Så nu blev ni äntigen av med en knapptryckare.. Hoppas att många går in o läser denna tråd



tack o hej

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala
 
bjorkman skrev:
...Något annat finns inte att göra !...

Jo, vi kan vara ärliga mot varandra, berätta när en bild inte riktigt platsar här.
Eller tycker du det är bussigt att låtsas om att en fotograf lägger upp toppenbilder?

I vilket fall, jag ta hellre en kommentar om att en bild är dålig än att jag tar en kommentar om att min katt är söt.
Jag ska inte som du, hota med att lämna FS, iaf inte så länge som FS har de teser jag gillar, men jag ska erkänna att jag kollar på alternativ.
Inte för att jag ogillar FS teser, utan för att jag tycker det finns för mycker skitbilder här, och ingen vågar säga ifrån.
 
ulricahdesign skrev:



jag fick en gång ett tips av en mycket erfaren fotograf när det gäller bildseende och just skillnad mellan familjebild eller inte familjebild.. han sade att "om din bild skulle passa på väggen i fikarummet på ditt jobb, då är det ingen familjebild".


- vilket bra tips!

Det är verkligen bra med sådana här konkreta användbara knep för hur man kan tänka. Jag som varit med ganska länge tycker ofta att det är svårt att se mina egna bilder med andras ögon.

Fikarummet kan förstås utökas med andra "offentliga" sammanhang där bild existerar. Ett reportage eller en annons t ex. Ett föredöme är väl att man själv anger var man kan tänka sig att bilden hör hemma.

Jag har genast tagit bort flera bilder... :`)
 
FILM) (ulltand skrev:
Steg ett är nog att FS verkligen visar oss vad affärsidén med sidan är. Sidan passar inte för alla med kamera, och det är väl inga konstigheter med det?!
Vem sidan vänder sig till finns att läsa här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/aboutcritique.htm

Det är anledningen till att jag gått med i FS. Självklart kan man ändra dessa teser, men jag förstår inte riktigt varför en del gnäller på medlemmar som vill ha det så som det står på sidan.

Passar inte beskrivningen på just dig så finns ju massor andra sidor att välja mellan.

Ändras villkoren på ett sätt som inte jag gillar så kommer jag naturligtvis byta sajt för att visa o få kritik på mina foton.
Men som det är nu så krävs en viss grundnivå för bilder, och den anser jag att vi ska hålla oss till - och den tycker jag är bra.

Alla som visar bilder här måste ju tåla kritik, speciellt om de visas i "bildkritik".

När man läser en del inlägg så får jag intrycket av att det är en rättighet man har att gå med i en community, och göra precis som man vill.
Så fungerar det ju inte. Den som skapat communityn sätter upp visa kriterier för de som den är till för, och varför ska man protestera och tjaffsa om det???

Åter igen. Passar inte FS teser så finns massor andra sajter som kan passa just dig. Bli medlem där istället för att försöka ändra FS:s vinnande koncept!
**********
Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer
************

problemet är att du och nogra flera vill göra dig till doms över vem som kan vara med till trots för att det uttryckligen står att nybörjare är velkomna! DET STÅR INTE PÅ NOGON PLATS I FS ATT MAN SKALL HA EN VISS NIVÅ NÄR MAN STARTAR.

Och i takt med att du "slänger ut" folks nybörjarbilder-så avstänger du dem i värkligheten från at vara med och lära sig-och så är det du som bryter mot FS regler
ÄR DET SÅ FÖRBANNAT SVÅRT ATT FATTA?
 
EvaJ skrev:
Åh vilken jättefin bild på katten och sonen på golvet, blir alldeles varm i hjärtat av att se dem!

(Javisst ja, så får man inte skriva. Förlåt så mycket men jag kan faktiskt inte hålla mig. ;)
Jovisst, tack:) Du skriver ju faktiskt att bilden är fin (inte sonen eller katten, även om de ju också Är det;)) och det får man tycka. Klart det är kul att höra ibland när något är bra, men svårigheten med såna motiv är att få höra annat också. Alltså, vad kunde göras bättre eller vad är det som gillas/ogillas mer specat.

Jag har haft många bilder på barn och djur uppe förr (numer i portfolion) och flera av dem har fått ett 20 eller 30-tal kommentarer, men få av dem har varit bildkritik. Det är nog egentligen delvis bilder med de motiven jag också önskar kunna använda fotosidan till, men med tanke på vad jag får tillbaks känner jag tyvärr inte att jag utvecklas speciellt av att visa dem här.




Sen till er andra. Jag tycker det är synd att inte mina exempel gick fram till fler. De två första bilderna anser jag själv inte har på fotosidan att göra vilket även titel och bildbeskrivning förtydligar enligt mig, men bara någon enstaka svarade på frågan.

Handen på hjärtat, skulle fotosidan vara kul om alla använde den till såna bilder och det i syftet som bildbeskrivning och titlar där visar på?
 
bjorkman skrev:
Du kan vara lugn ;o)

Här har ni en som ni kan be söka upp msn istället

http://www.fotosidan.se/pools/view/15/675353.htm

Såga henne nu blev Medlem sedan: 2006-05-09

Kör igång nu grabbar ;o)

Själv e-mailar jag just in att ta bort mitt konto här !

Så kan ni sitta i sandlådan o gräva själva..

Så nu blev ni äntigen av med en knapptryckare.. Hoppas att många går in o läser denna tråd



tack o hej

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala

nu är det lite elakt att hänga ut nogon-om personen inte är med på det........
 
Jag tycker det är lustigt att anspråkare av den hårde linjen verkar anse sig ha tolkningsföreträde gällande fotosidans regler. Jag ser inte samma stöd i David och framför allt Christers inlägg i debatten som Johan och Ulf verkar anse sig ha.

Såsom jag förstår er så vill ni ha en miniminivå som ni anser er kunna sätta.

Som jag uppfattar fotosidans regler så är det upp till fotografen själv att ransaka sig om ambitionen är tillräcklig.

I min mening så har då ingen rätt att komma och bestämma om en fotograf har haft en tillräcklig ambition med bilden för ansträngningen kan ingen avgöra utifrån.

En erfaren fotograf kan ha mycket lägre ambition och producera en tekniskt och enligt många konstnärligt bättre bild än en nybörjare som ansträngt arslet av sig! Jag är övertygad att detta gäller även era bilder vs vissa av lenas eller percys bilder mfl.

Specielt till David och Crister: Rätta mig om jag har fel!
 
lottawe skrev:
Jovisst, tack:) Du skriver ju faktiskt att bilden är fin (inte sonen eller katten, även om de ju också Är det;)) och det får man tycka. Klart det är kul att höra ibland när något är bra, men svårigheten med såna motiv är att få höra annat också. Alltså, vad kunde göras bättre eller vad är det som gillas/ogillas mer specat.

Jag har haft många bilder på barn och djur uppe förr (numer i portfolion) och flera av dem har fått ett 20 eller 30-tal kommentarer, men få av dem har varit bildkritik. Det är nog egentligen delvis bilder med de motiven jag också önskar kunna använda fotosidan till, men med tanke på vad jag får tillbaks känner jag tyvärr inte att jag utvecklas speciellt av att visa dem här.




Sen till er andra. Jag tycker det är synd att inte mina exempel gick fram till fler. De två första bilderna anser jag själv inte har på fotosidan att göra vilket även titel och bildbeskrivning förtydligar enligt mig, men bara någon enstaka svarade på frågan.

Handen på hjärtat, skulle fotosidan vara kul om alla använde den till såna bilder och det i syftet som bildbeskrivning och titlar där visar på?

Det är ju inte så kul kanske för dem som kommit vidare-men sitationen på Fs är ju att det är blandade bolcher,och det är en styrka i FS!

Och man föds inte med bildssende och kamerainställningar programerade från år 0, det är nogot man lär sig i en process-derför får man hålla ut sådana amatörer som mig!
 
Janne Hansen, du har verkligen skrivit ett mycket bra inlägg! Tänk om man kunde uttrycka sej så...!
Ditt inlägg Percy om att såga tjejen är ju bara så taskigt... Förklara på ett bra sätt för henne om man kan det eller strunta i bilden.
Jag antar att man inte kan se hur många som betygsatt tråden, den har ju ett ganska lågt betyg...
Intressant tråd på sätt o vis men ganska mycket sandlådenivå.
 
Grantun skrev:
**********
Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer
************

problemet är att du och nogra flera vill göra dig till doms över vem som kan vara med till trots för att det uttryckligen står att nybörjare är velkomna! DET STÅR INTE PÅ NOGON PLATS I FS ATT MAN SKALL HA EN VISS NIVÅ NÄR MAN STARTAR.

Medhålles! Reglerna säger ingenting om nivåer.

Skriver detta då jag antar att jag buntats in i "nogra flera".

/Johan
 
Galaxens President skrev:

I min mening så har då ingen rätt att komma och bestämma om en fotograf har haft en tillräcklig ambition med bilden för ansträngningen kan ingen avgöra utifrån.

Det finns antagligen en anledning att fotosidans redaktion aldrig tagit bort en bild för att den varit för dålig (Har för mig Christer skrev att så var fallet i något tidigare inlägg).
 
Percy. Jag tycker din kommentar är helt befogad och att du gör helt rätt i att fråga fotografen det du undrar. Sen kanske bilden inte borde existerat exempel i denna tråden, men jag tycker du är toppen som faktiskt kommenterade iaf. Bilden har ingen bildbeskrivning som talar om syfte och därför är den verkligen svår att förstå. Och efter hennes svar går det kanske att återkomma till bilden med mer specifik kritik också.

Upptumme till Percy!

EDIT: Såg förresten att den låg i nybörjare först nu, men en bön om förklaring kanske kan få finnas även där. Dock kanske den borde ha framförts annorlunda ändå?
 
FILM) (ulltand skrev:
Men vad är problemet då Percy?
Varför kan du som läst teserna inte bara acceptera dessa, eller hitta en sajt som passar dina tankar bättre?

ULf för i höga fridens namn-kan du inte bar sitta ner och TÄNKA ett par timmar eller sådan-
och så kom fram med en text i FS som säger att bilderna skall ha en kavlitet som passar dig, för att få lov att publiceras på sidan....

tag dig nu en LÅÅÅÅÅÅÅÅNG tänkepause-så att du får tid att analysera texterna.

Om du har problem med analyser-tycker jag du skall avlägga ett besök på närmsta bibliotek och låna en bok om textanalys-det finns många bra.
Använd så de nya kunskaper att läsa Fs regelsätt med.

Så utvecklas du inte bara som fotograf men som människa i helhet!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.