Thomas.Bjork
Aktiv medlem
Du/ni som såg det där Scandinavian-bordet på Elmia-mässan, hur mycket gick F6rna för?
/Thomas
/Thomas
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Makten skrev:
Detta visar med all önskvärd tydlighet hur sjuka begagnatpriserna på kameror är på t ex blocket.se. Men folk betalar ju, konstigt nog. Priserna ovan är väl egentligen inte särskilt billiga, utan mer rimliga om man ser till prisutvecklingen hos övrig elektronik.
Det handlar om teknisk utveckling. Det spelar ju ingen som helst roll vad kameran kostade när den var ny om det finns "bättre" kameror för en spottstyver idag. Vi prioriterar alla olika, men en D50 för 4-5000:- ger säkerligen bättre bildkvalitet än en D1H (vilken tråden handlade om).ekeponken skrev:
Nu blir det ett OT-inlägg men jag skulle vilja säga precis tvärtom. Jag förstår inte hur folk tänker idag. Min första kamera var en F90, den var 10 år gammal och jag gav 4500:- för den, den kostade typ 9000:- när den kom. Nikon 80-200/2.8 säljs för mellan 3000-4000 kronor, den kostade 9000:- ny, kanske lite mindre, men exakt vad är det som har blivit sämre med objektivet att motivera en sänkning med 2/3? Är frontlinsen helt repig?
Har detta att göra med den allmänna trenden att saker helst ska vara gratis? köp TV, kylskåp och cykel på elgiganten. Ladda ner musik och filmer på internet, olagligt, för det är ju så oerhört hemskt att behöva betala för den musik man lyssnar på.
Nej, en D1x, med det handhavande den erbjuder, samt att ska du ha något bättre måste du betala 40000:- (D2x) eller kanske 17000:- (D200). Med tanke på detta borde en D1x vara värd åtminstone nånstans mellan 10000-15000. Men det är väl såhär det går när alla har blivit prylgalna men egentligen inte har råd med det.
Makten skrev:
Det handlar om teknisk utveckling. Det spelar ju ingen som helst roll vad kameran kostade när den var ny om det finns "bättre" kameror för en spottstyver idag.
Vi prioriterar alla olika, men en D50 för 4-5000:- ger säkerligen bättre bildkvalitet än en D1H (vilken tråden handlade om).
Objektiv är en annan femma, då utvecklingen inte har samma takt där.
Jämförelsen mellan D1X och D200 är extra intressant. Vad skulle motivera ett begagnatpris på 10-15000:- för en D1X när man får en ny D200 för under 15000:-? Vad är bättre med D1X?
Pja, jag tycker inte att det är någon som helst skillnad i känsla mellan D200 och D2-serien, som ju bör vara bättre än D1X. Jag tror inte att man vinner ett jota med D1X jämfört med D200 bortsett från inbyggt vertikalgrepp. Därför borde D1X vara bra mycket billigare än en ny D200.ekeponken skrev:
Samma som i jämförelsen mellan D50 och D1H, fast skillnaderna är mindre. Jag fotar inte digitalt men en kamera som ger 6MP och kan interpoleras till 10MP räcker väl för de flesta praktiska behov? och ur handhavandesynpunkt så upplever jag att det är något särskilt med Nikons toppkameror, en sorts kompromisslöshet och vilja att erbjuda det absolut bästa som inte återfinns i deras andra kameror, de är fortfarande otroligt bra, men toppkamerorna erbjuder något extra.
Är det här en kamera eller en laddare?Chasid skrev:
...det finns visst lite Nikonfynd kvar:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6282622
Martin Nilsson skrev:
Jag har just köpt en D1H som såldes på Scandinavian. Man bör kanske tillägga att varken laddare eller batteri ingick i priset (nu gjorde inte detta så mycket eftersom jag har en D1:a sedan tidigare) D1H är en underbar kamera och slår t.o.m. D2H på fingrarna i många avseenden (tänker främst på brusegegenskaper). 2,7 MP ger inte mycket plats åt att croppa i bilderna. Storleken på utskrifterna blir ju också begränsade men i övrigt ser jag inga negativa aspekter överhuvudtaget med en D1H. De "gamla" D1-husen är underbara att plåta med!
Makten skrev:
Pja, jag tycker inte att det är någon som helst skillnad i känsla mellan D200 och D2-serien, som ju bör vara bättre än D1X. Jag tror inte att man vinner ett jota med D1X jämfört med D200 bortsett från inbyggt vertikalgrepp. Därför borde D1X vara bra mycket billigare än en ny D200.
Jämför man D50 med D1X är det förstås en helt annan grej; proffshus mot instegskamera.
...är mindre hos D1, D1X, D1H, D2H, D2X, D2Hs, D2Xs än hos D200 och D80.ekeponken skrev:
Sökaren?
Hur sökaren funkar för manuell fokus beror på mattskivan. Jag vet inte om de skiljer mellan D200 och D1, men det är möjligt. F4:an har säkert en mattskiva som är avsedd för att funka bra med MF.Jag har inte stor erfarenhet av digitala nikonhus, har bara hållt i dem ett par gånger. Men det var tack vare känslan jag kände då jag höll i en D1X som gjorde att jag senare införskaffade en begagnad F4.
Jag har testat ett manuellt micro 55/2.8 på en D200 i butik och upplevde stora problem att se var skärpan låg, detta upplever jag ytterst sällan med F4 men händer oftare med F90. Jag har bara jämfört sökaren i D1X med den i D100 och där hade D1X fantastiskt mycket bättre sökare.
En sådan har jag aldrig känt på, men det har ju heller inget med jämförelsen av D200 och D1 att göra.Känslan och upplevelsen av Nikons toppmodeller är väl högst subjektiv och personlig men för mig finns den ändå där och den bästa modellen, det är Nikon F4.
Makten skrev:
...är mindre hos D1, D1X, D1H, D2H, D2X, D2Hs, D2Xs än hos D200 och D80.
schaki skrev:
Grattis till ett bra val.
Själv har jag tyvärr bara haft strul med Zebramedias batterier i kombination med min D1H, (och f.d. vanliga D1 också f.ö.)
Kom på att jag ska maila dem och be att få häva köpet nu när batteriet jag fick i utbyte fungerar lika uselt som det första.
Jag rekkommenderar ebay.com eller Kjell & Company.
Kan också va värt att låta trippel-refresha batterierna innan man använder dem första gången, detta för att få ut full livslängd.
Får passa på att tipsa om en gratis Ebook till D1H. http://www.moosepeterson.com/digital_library/index.html