Annons

värt att köpa en D1H?

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarM

Aktiv medlem
hej!
jag har gått å blivit lite sugen på att köpa en D1H på sistone, å undrade om nån har lite erfarenhet av den.
i dagsläget har jag en D50 samt lite trevliga (och otrevliga) objektiv. mina tankar går så här:

vore trevligt att ha ett större och robustare proffshus, med allt vad det innebär. mer att greppa om, mer att bära på.
snabbare och säkrare autofokus (samt 5 FPS, vilket jag inte lär använda ofta)
små och smidiga bildfiler (2.7 MP)
möjlighet att skaffa äldre MF-optik och fortfarande få ljusmätning,
sökaren är väl större och bättre dessutom.
bra på höga iso (nån som har koll på hur den är jämfört med min D50?)
ett andra(/första?) hus
borde hålla andrahandsvärdet rätt bra?

minus:
jag har redan en bra kamera
slukar batterier
stor och tung
dålig automatisk vitbalans
ingen inbyggd blixt
gammal
kan vara svårt att få tag på en i fint skick
kan göra en sugen på att köpa robusta proffskameror i framtiden oxå
(använder CF-kort, inte SD-kort som min D50)

jag skulle med största sannolikhet klara mig med med min nuvarande D50 ett bra tag till, eftersom det inte är kameran som är den svaga länken i mitt fotograferande. troligtvis är det lite pryllusta med i tankarna, men om jag nu köper en D1H och sedan tröttnar på den borde jag ju inte förlora nåt på den, kanske rent av tjäna nån krona på att köpa utomlands å sälja här i sverige.
den kommer troligtvis användas mest till konsertfotografering, lite allmänna sociala bilder och diverse fotoäventyr.

så är det nån som har någon åsikt eller erfarenhet av denna kamera, eller bara vill lägga in nån tanke så är det välkommet!

OscarM skrev:
hej!
jag har gått å blivit lite sugen på att köpa en D1H på sistone, å undrade om nån har lite erfarenhet av den.
i dagsläget har jag en D50 samt lite trevliga (och otrevliga) objektiv. mina tankar går så här:

vore trevligt att ha ett större och robustare proffshus, med allt vad det innebär. mer att greppa om, mer att bära på.
snabbare och säkrare autofokus (samt 5 FPS, vilket jag inte lär använda ofta)
små och smidiga bildfiler (2.7 MP)
möjlighet att skaffa äldre MF-optik och fortfarande få ljusmätning,
sökaren är väl större och bättre dessutom.
bra på höga iso (nån som har koll på hur den är jämfört med min D50?)
ett andra(/första?) hus
borde hålla andrahandsvärdet rätt bra?

minus:
jag har redan en bra kamera
slukar batterier
stor och tung
dålig automatisk vitbalans
ingen inbyggd blixt
gammal
kan vara svårt att få tag på en i fint skick
kan göra en sugen på att köpa robusta proffskameror i framtiden oxå
(använder CF-kort, inte SD-kort som min D50)

jag skulle med största sannolikhet klara mig med med min nuvarande D50 ett bra tag till, eftersom det inte är kameran som är den svaga länken i mitt fotograferande. troligtvis är det lite pryllusta med i tankarna, men om jag nu köper en D1H och sedan tröttnar på den borde jag ju inte förlora nåt på den, kanske rent av tjäna nån krona på att köpa utomlands å sälja här i sverige.
den kommer troligtvis användas mest till konsertfotografering, lite allmänna sociala bilder och diverse fotoäventyr.

så är det nån som har någon åsikt eller erfarenhet av denna kamera, eller bara vill lägga in nån tanke så är det välkommet!
Personligen ser jag inga fördelar med att köpa en D1H. Alla minus du räknat upp stämmer bra. På plussidan har jag egentligen svårt att hålla med på någon punkt. Andrahandsvärdet är nog knappast något att luta sig mot. Brusegenskaperna är knappast bättre än på D50, snarare sämre. MF-optik med bibehållen ljusmätning får du med D200 också och bildfilernas storlek avgör du själv i kamerans inställningar. Förutom att andrahandsvärdet knappast är speciellt högt så är den relativt svårsåld redan idag och lär knappast bli mer lättsåld i framtiden.

Själv har jag en D1h.

Har klämt lite på en D50 och D70 i butik, sökaren på dessa 2 är under all kritik, tycker jag.

Jag klarar mig med 2.7mp. Den skriver snabbt till kortet, oavsett om jag kör komprimerad eller okomprimerad raw.
Jag skulle iaf inte byta bort den mot en D50 / D70.

Vitbalansen vet jag inte om den är så katastrofal som de flesta anser, ibland får jag dra lite i nivåerna i Photoshop.

För min del blir det en D1x, D200, eller varför inte en D2Hs när det om något år är dags för ett byte.

Paul: snabbare å säkrare AF, två rattar istället för en, större sökare är inget du uppskattar? sen är ju en D200 är minst 3 gånger dyrare.

erik: hur är fokus å brusnivåer i dåligt ljus? jag tar en hel del bilder under såna förhållanden, så det hade varit bra å veta lite mer om det!

sen om andrahandsvärdet är lågt redan idag lär det ju inte sjunka sååå mycket lägre inom närmsta tiden.

OscarM skrev:
Paul: snabbare å säkrare AF, två rattar istället för en, större sökare är inget du uppskattar? sen är ju en D200 är minst 3 gånger dyrare.

erik: hur är fokus å brusnivåer i dåligt ljus? jag tar en hel del bilder under såna förhållanden, så det hade varit bra å veta lite mer om det!

sen om andrahandsvärdet är lågt redan idag lär det ju inte sjunka sååå mycket lägre inom närmsta tiden.
Af och större sökare håller jag med om är bra egenskaper på D1H. Brusmässigt lär den knappast vara någon höjdare. Det finns nog bara hanteringsmässiga fördelar med en D1:a idag.

Jag har itne testat den så ingående på Iso 800, vilket den sägs klara.

Jag kör mest på iso 200 av gammal vana. Ibland går jag upp på 400. Ska eventuellt ut en sväng med kameran idag. Så då kan jag ju testa.

Det är hur som helst ett nöje att jobba med en D1, handhavandet är föredömligt.

För mig har batterierna inte varit till något bekymmer ännu, men då använder jag mest manuell-fokus-objektiv, och kollar inte så mycket i displayen.

Om man kollar testet på dpreview så är ju bruset helt ok upp till iso 1600 på D1H.

Skulle jag börja om från scratch med min utrustning och om jag var tvungen att välja mellan D1H och D50 så skulle mitt val bli mycket enkelt....... D1H.

Nej nu är jag trött på den här diskussionen. D1H är en skitkamera och hör sen. Fick jag välja mellan en D1H och en EOS 1Ds MarkII så skulle jag välja Canonkameran pga den större LCD-skärmen.

schaki: kan du ta lite bilder i skum belysning, typ inomhus, på iso 800/1600/3200 och skicka några bilder till mig hade det varit nice!

det verkade i nåt test som att iso 3200/6400 är ungefär som min kompaktkamera på iso 800, brusig men funkar för att få bilden iallafall.

Nu råkar jag ha EXAKT samma dilemma - utom på en punkt. Det är en D1x. Jag sitter som det ser ut nu med min D50. Men OM jag skulle få för mig att köpa en minst sagt välanvänd och "sliten-med-hälsan" D1x, hur mycket är den värd?

Jag har också den där lilla kuriosan att det inte är kameran som begränsar mitt fotande...

jodå, nu är äntligen en D1H på väg hem!
5000 inkl frakt för en som precis varit inne på lasses kameraservice å fått slutaren, gummi, och lite annat bytt. kan bli riktigt gött förhoppningsvis på fredag :D

OscarM skrev:
jodå, nu är äntligen en D1H på väg hem!
5000 inkl frakt för en som precis varit inne på lasses kameraservice å fått slutaren, gummi, och lite annat bytt. kan bli riktigt gött förhoppningsvis på fredag :D

Vågar jag skriva att de kostade 2500 på Fotomässan på Elmia. Och då var de helt nya i kartong....

Jag skulle köpt en D80.

ojdå, det hade jag ingen aaaaaning om!
känns lite svårt å få tag på en sån där nu, och sen jag redan har en på väg också...

D80 intresserar mig inte, ingen idé att byta upp sig till en D80 från en D50 knappt. sen har jag varit sugen på en D1H ett bra tag nu oxå...

froderberg skrev:
Vågar jag skriva att de kostade 2500 på Fotomässan på Elmia. Och då var de helt nya i kartong....

Var det D1H-or som har blivit över på lager då?, För det var länge sen den kameran var i produktion.

Kommer du ihåg vilket företag det var som sålde ut den, Svenska Nikon själva?

Förvisso, erbjudandet gäller kanske inte längre, men med tanke på hur pass lite en D1 kostar idag lär ju deras normala pris (i dagsläget) inte va nämnvärt högre.

Edit: Jag har redan en beggad D1H i god kondition, men kan ju för den skull finnas andra som är itnresserade.

Scandinavian Photo hade ett helt bord fullt med nikonkameror som de sålde ut, mest kompakter, men även fler D1:eek:r (för 2000 kr), D1H (för 2500 kr), D1X (för 3000 kr) och några F6:eek:r. Allt nytt i kartong.

froderberg skrev:
Scandinavian Photo hade ett helt bord fullt med nikonkameror som de sålde ut, mest kompakter, men även fler D1:eek:r (för 2000 kr), D1H (för 2500 kr), D1X (för 3000 kr) och några F6:eek:r. Allt nytt i kartong.

Riktigt nice:) 2500Kr är ett bra pris för en D1H, som är Nikons bästa på högre iso (D2Hs brusar mer) och en iövrigt en bra kamera.

froderberg skrev:
Jag tyckte D1X var kapet... Den är ju intressant om man vill ha nått rejälare än en D70.

D1X är en bra kamera, dock brusar den en del, om jag inte mins helt fel brusar den ungefär lika mycket eller ngt mer än t.ex. D70.

Brus är dock inte allt, bägge kamerorna har sina styrkor som den andra inte har.

Jag har själv ingen erfarenhet av D1X eller D70, det är vad användare i dpreview's forum har uppget.

Dock går det att interpolera upp D1X's bildfiler till 10mp. Vanliga D1 / D1H går att dra upp till 6mp med god kvalitet vid utskrift.

froderberg skrev:
Detta visar med all önskvärd tydlighet hur sjuka begagnatpriserna på kameror är på t ex blocket.se. Men folk betalar ju, konstigt nog. Priserna ovan är väl egentligen inte särskilt billiga, utan mer rimliga om man ser till prisutvecklingen hos övrig elektronik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar