OscarM
Aktiv medlem
hej!
jag har gått å blivit lite sugen på att köpa en D1H på sistone, å undrade om nån har lite erfarenhet av den.
i dagsläget har jag en D50 samt lite trevliga (och otrevliga) objektiv. mina tankar går så här:
vore trevligt att ha ett större och robustare proffshus, med allt vad det innebär. mer att greppa om, mer att bära på.
snabbare och säkrare autofokus (samt 5 FPS, vilket jag inte lär använda ofta)
små och smidiga bildfiler (2.7 MP)
möjlighet att skaffa äldre MF-optik och fortfarande få ljusmätning,
sökaren är väl större och bättre dessutom.
bra på höga iso (nån som har koll på hur den är jämfört med min D50?)
ett andra(/första?) hus
borde hålla andrahandsvärdet rätt bra?
minus:
jag har redan en bra kamera
slukar batterier
stor och tung
dålig automatisk vitbalans
ingen inbyggd blixt
gammal
kan vara svårt att få tag på en i fint skick
kan göra en sugen på att köpa robusta proffskameror i framtiden oxå
(använder CF-kort, inte SD-kort som min D50)
jag skulle med största sannolikhet klara mig med med min nuvarande D50 ett bra tag till, eftersom det inte är kameran som är den svaga länken i mitt fotograferande. troligtvis är det lite pryllusta med i tankarna, men om jag nu köper en D1H och sedan tröttnar på den borde jag ju inte förlora nåt på den, kanske rent av tjäna nån krona på att köpa utomlands å sälja här i sverige.
den kommer troligtvis användas mest till konsertfotografering, lite allmänna sociala bilder och diverse fotoäventyr.
så är det nån som har någon åsikt eller erfarenhet av denna kamera, eller bara vill lägga in nån tanke så är det välkommet!
jag har gått å blivit lite sugen på att köpa en D1H på sistone, å undrade om nån har lite erfarenhet av den.
i dagsläget har jag en D50 samt lite trevliga (och otrevliga) objektiv. mina tankar går så här:
vore trevligt att ha ett större och robustare proffshus, med allt vad det innebär. mer att greppa om, mer att bära på.
snabbare och säkrare autofokus (samt 5 FPS, vilket jag inte lär använda ofta)
små och smidiga bildfiler (2.7 MP)
möjlighet att skaffa äldre MF-optik och fortfarande få ljusmätning,
sökaren är väl större och bättre dessutom.
bra på höga iso (nån som har koll på hur den är jämfört med min D50?)
ett andra(/första?) hus
borde hålla andrahandsvärdet rätt bra?
minus:
jag har redan en bra kamera
slukar batterier
stor och tung
dålig automatisk vitbalans
ingen inbyggd blixt
gammal
kan vara svårt att få tag på en i fint skick
kan göra en sugen på att köpa robusta proffskameror i framtiden oxå
(använder CF-kort, inte SD-kort som min D50)
jag skulle med största sannolikhet klara mig med med min nuvarande D50 ett bra tag till, eftersom det inte är kameran som är den svaga länken i mitt fotograferande. troligtvis är det lite pryllusta med i tankarna, men om jag nu köper en D1H och sedan tröttnar på den borde jag ju inte förlora nåt på den, kanske rent av tjäna nån krona på att köpa utomlands å sälja här i sverige.
den kommer troligtvis användas mest till konsertfotografering, lite allmänna sociala bilder och diverse fotoäventyr.
så är det nån som har någon åsikt eller erfarenhet av denna kamera, eller bara vill lägga in nån tanke så är det välkommet!