Advertisement

Annons

Världens vackraste kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kjell, vad menar du med "tunna rör"? Tycker inte att Leican har såna.
 

Bilagor

  • LeicaIII-Summar.jpg
    LeicaIII-Summar.jpg
    16.2 KB · Visningar: 1,864
Jämförelse mellan Nikon och Leica.


Truly the best photography is that which portrays the uncommon in a common everyday subject. This is where the photographer's own sense of "kraft" enters rather than their equipment plays a determining factor in the final image. The choice of lenses and equipment are secondary concerns, but they do affect the final print.

Entry-level digital SLRs with a with a moderately priced zoom as opposed to rock bottom entry-level lens can be purchased for the same money as a IIIf with three lenses. The IIIf will probably be worth what you paid for it in five years, while the DSLR body will probably be worth virtually next to nothing on the second-hand market at that time. For color photography, the digital SLR is by far the most practical choice. Furthermore, through the lens metering, auto focus, auto exposure, macro and long distance telephoto are not part of the reportoire of a Barnack Leica.

So, one may ask, so why use an old Leica III? - Aside from the handling a very well built compact-camera that is totally free of photography by wire, the best reason to carry an old Barnack is for B/W photography.

The word photography literally means to write with light. B/W imagery has only the nuances of light, shapes and subject matter / context to work with. It is becoming an uncommon medium today, and to be done well B/W requires a more sophisticated technique than with color photography. It is also the best way for the amateur photographer to use film as it allows for do-it-yourself development.

For the traditionalist good B/W photgraphy reveals itself on the print, not on a computer monitor. Using an vintage Leica III series, with their old-school optics delivers a look that has become unique in today's digital landscape. Digital raw files converted to B/W are gaining popularity, but have a different tonal signature and requires a more controlled lighting due to digitals more limited exposure latitude. The Bayern pixel pattern renders a much different structure than that of traditional silver halide B/W films, such as Tri-X or APX 100.

Unfortunately, most amateur photographers still think the B/W photography is the purview of professionals. In reality, B/W film is easier to develop at home than you would think and D.I.Y development doesn't require a darkroom. It's the next process - the traditional printing on B/W photographic paper which requires a darkroom.

While the diminutive Leica screw mount may not a clear winner in the multipurpose photographic category today, it is still a powerful photographic tool. It captures its images without pull down menus, numerous electronic buttons or battery power of any kind.

As a primary camera system it won't be nearly as versatile as a modern digital SLR, but for intimimate, close-in shooting of scenes of people in an intimate setting - a screw mount Leica will more than earn its keep.
 

Bilagor

  • NikonD80_IIIf.jpg
    NikonD80_IIIf.jpg
    20.5 KB · Visningar: 2,060
Kjell, vad menar du med "tunna rör"? Tycker inte att Leican har såna.

Det är en ganska kraftig start på objektivet närmast huset för att sedan övergå i något som närmast liknas ett kromat sugrör och avsluta till sist med en bredare snutt.

Självklart överdriver jag men konstruktionen gör att kameran ser hemsk ut.
(i mina ögon)
 
Är det kanske så att det tunna objektiv som visas är det "ihopskjubara"" tror jag 50mm optiken. Som då gav en smidigare transport längd.
 
Jag röstar också på Olympus OM!
Här en OM-4Ti och Zuiko 28/2.0
 

Bilagor

  • _8221000.jpg
    _8221000.jpg
    43.9 KB · Visningar: 1,780
FED2. Jupiter-12 och revolver-sökare (Kievs universalsökare). Kanske inte snyggast, men charmigast.
 

Bilagor

  • fed253mm.jpg
    fed253mm.jpg
    24.6 KB · Visningar: 1,942
Det här med skönhet...

Det finns vissa kameror som klarat av att vara väldigt nedskalade trots att det finns utrymme för dem att växa med uppgiften, den kameran som jag dirket tänker på och som nog är den oemotstrida segraren där är helt klart Nikon F2...I sitt grundutförande med enkel prisma utan ljusmätare en mycket elegant och sober design, speciellt i den lite mer texturerade lacken som en av titan-modellerna fick:
http://www.mir.com.my/rb/photograph...nf2/f2/variants/f2titan/NikonF2Titanfront.JPG

Men ett kamera som kan växa till sig rejält när så krävs, här tex för att plåta direkt på storformatsfilm:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf2/filmbacks/images/magnaf2.jpg

Sen har vi kameror som är mer av en känsla, kameror man nästan kan känna lukten av, bara för att inte gå llt för långt tillbaka så väljer jag här att lyfta fram bergheil-familjen i allt från 4,5x6 (som nedan) till storformat:
http://johnsrolleionlypage.homestead.com/files/voigtlander_bergheil_deleuxe_4.5x6cm._leica_shop.jpg

Vissa kmeror vinner ju snarare på vad det är man ser i "sökaren" som får hjärtat att klappa, där kan jag bara lfta fram de två som skänker mig stört glädje att titta i;
Mamiya M645 med AE-prisma och den underbara gluggen 80/1,9 (världens snabbaste mellanformatsglugg förövrigt) som ger en sökarbild som är både ljus och stor och en skärpa som kan ställas med mycket stor precision!
Och;
Linhof Super-Technika IV 6x9 (Denna kamera är rolig att jobba med om jag använder den som en "texas-leica" men det blir riktigt roligt när man får dra duken över huvudet och stå bakom mattskivan och jobba...snacka om att man kommer in i sin egen lilla värld!)

Sen finnde en del....jag vet med mig att jag aldrig kommer kunna bestämma mig om denna innan jag testat den i näven dock...antingen är den ful som stryk eller bara brutalt vacker. Helt klart egen iaf!
http://www.thelastminuteblog.com/wp-content/uploads/2008/11/red-dslr-small.jpg
 
Det finns massor av fina och vackra kameror som de flesta på den här tråden vittnat om. Men enligt min mening finns det egentligen bara en som står för kvalitet och verklig skönhet, nämligen storformatskameran SINAR P2. Jobbade med en sådan under flera år, det är nästan samma känsla som att ha en dyrbar klocka eller bil, känslan av ett fint hantverk lyser igenom. Dessutom är den mycket vacker att se på!
 

Bilagor

  • 36_0_sinar_p2.jpg
    36_0_sinar_p2.jpg
    18.1 KB · Visningar: 788
Varje gång jag tittar på min Contax T2 (Guld) så får jag ståpäls :)

Den lådan var snygg så jag får väl göra något liknande till min kommande Fuji FX-100, den kameran kan ju definitivt platsa i denna diskussionen.

Känns lite overkill att göra en sådan låda till min LX-3 även om jag gillar den och tycker att den mer än väl förtjänar en plats bland de snyggaste kamerorna, dock inte i samma klass som FX-100.

/Kent
 
Några av de snyggaste i mina ögon:

Pentax ME
Pentax MX
Pentax 645
Olympus OM 1 & 2 (kan inte välja svart eller kromad, båda är sjukt snygga, dito för ME/MX...)
Contax 137
Canon Canonet QL17
Minolta CL
Konica Hexar RF
Konica Hexar

...kan till och med sträcka mej till att Olympus 3 digitala PEN allihop är bland de snyggaste aktuella (= digitala) kamerorna...med den nya EP-L1 som klart snyggast av de tre.

Kom på denna också...min mkt saknade (borttappade) första digitalkamera:

Konica KD-500...mkt snyggare än de övriga i KD-serien, pga dess mörka grönmetallfinish.
Gedigen som få var den också, vilket bara underströk upplevelsen av den goda designen.
Har knappt sett nån snyggare minikompakt lanseras sen dess heller...

En bild på Hexar RF Rhodium....* DREEEGEL*
http://static.photo.net/attachments/bboard/00J/00JVTM-34415084.jpg

Konica KD-500Z
http://ii.alatest.com/product/600x400/a/b/Konica-KD-500Z-5MP-Digital-Camera-w-3x-Optical-Zoom-0.jpg
 
Den lådan var snygg så jag får väl göra något liknande till min kommande Fuji FX-100, den kameran kan ju definitivt platsa i denna diskussionen.

Känns lite overkill att göra en sådan låda till min LX-3 även om jag gillar den och tycker att den mer än väl förtjänar en plats bland de snyggaste kamerorna, dock inte i samma klass som FX-100.

/Kent

Menar du X100? Den är riktigt fin bland dagens kameror och high tech ut i tåspetsen med sin hybridsökare. Hoppas Fuji får en riktigt storsäljare så de fortsätter satsa på tekniken.

Finns många snygga kameror, men dagens spegelreflexer är inte bland dom. Det de inte har i utseende kompenserar de med ren användbarhet. Verktyg som gör det man vill.
 
..... kvalitet och verklig skönhet, nämligen storformatskameran SINAR P2. Jobbade med en sådan under flera år, det är nästan samma känsla som att ha en dyrbar klocka eller bil, känslan av ett fint hantverk lyser igenom. Dessutom är den mycket vacker att se på!

Hear, hear! Underbara att jobba med!
 
En bild på Hexar RF Rhodium....* DREEEGEL*
http://static.photo.net/attachments/bboard/00J/00JVTM-34415084.jpg


****************************

Hexar-kameran är snygg! Men, är det inte en Leica-kopia ändå? Originalet är lite vassare!

Kopia...tja...bajonetten passar fast Konica kallade den "RF-bajonett" eller nåt sånt...(antagligen rättighets/licensskäl) men inbyggd winder hade/har väl ingen Leica M?

Och...jag tycker Konican är snyggare, också i svart, men i synnerhet den rhodiummodell länken visar, hehe ;-)

Skulle vara den läckra röda Leicapricken...den är ju unik...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.