Annons

Världens vackraste kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
...kan till och med sträcka mej till att Olympus 3 digitala PEN allihop är bland de snyggaste aktuella (= digitala) kamerorna...med den nya EP-L1 som klart snyggast av de tre.
Och förebilden vad gäller design, Olympus Pen F, var inte så dum den heller.
http://www.olympus-global.com/en/corc/history/camera/popup/image/pop12_f.jpg
Kamerorna i Olympus Pen F serien är de snyggaste SLR-kamerorna hittills tycker jag. Möjligen tillsammans med Hasselblad.

Olympus Pen F-kamerorna var systemkameror för 135-film, med filmformatet 18x24 mm (halvformat). Kom på sextiotalet.

Olle

Kul och intressant att så många har så många olika favoriter! Som flera har påpekat ligger väl skönheten alltid i betraktarens egna ögon.

Jag tycker dock att de här kamerorna från början haft ett utseende som i stort sett hållit sig under åren, från 1914 och framåt.

De flesta andra kameror har ju utvecklas till ett från början annat utseende iom de flesta idag är digitala.

Leica finns ju numera också som digital, men har dock (gäller M-serien) behållit sitt originalutseende.

Den tredje bilden visar en retro-kamera som kanske mest köps av samlare över hela världen.
Om man går på LP´s fotoauktioner visas alltid Leica sist och får då också mest uppmärksamhet och når då högsta prislägena. En fin kamera, helst i originalkartong (M2, M3 t.ex.) betingar oftast höga priser, jämfört med en del andra analoga äldre kameror.

Bilagor

• Leica-ur.jpg
    Leica-ur.jpg
    11.9 KB · Visningar: 887
  • Leica-2.jpg
    Leica-2.jpg
    14.5 KB · Visningar: 857
  • leica2.jpg
    leica2.jpg
    17.5 KB · Visningar: 825
I mina ögon så detta världen´s snyggaste kamerahus genom tider jag sett kameror. .. Den är bara helt enkelt såå förbaskat läcker... Inget smetigt kletmjukt i linjerna.. Utan ... Den har historia i designen.,, Den har grepp,, Den har funktion,, Allt inpackat i ett skal som ser lika rubust ut som en tysk tigerstridsvagn ..

Bilagor

• DSC00237.jpg
    DSC00237.jpg
    20.9 KB · Visningar: 844
Jaaaa! Härligt att någon annan gillar Rollei 35:an också. Retrograd formgivning, om man kan säga så. :-D

Du menar väl tvärtom?! Designen är ju helt upp o ner, bak o fram. Antingen älskar man den eller så får man utbrott. I vilket fall som helst är den verkligen speciell. Otroligt cool, tycker jag.

Har också en tilltalande gammal Canon II S2. Av någon anledning är det svårt att hitta bilder på nätet, men den påminner rätt mycket om Leica IIIf. (Lars-Erik Anderssons länk i inlägg #4).

Vad beträffar sportbilar är jag svag för engelskt. En Triumph TR2 eller TR3 är allt ena riktiga läckerbitar.

Det var snyggare grejer förr. Både bilar och kameror.

Håller med. Gå igenom följande länk om Du inte redan har sett den.http://farbror-sid.se/ Gäller även HI-FI, mm, mm.

Hittade denna i källaren.. Har ingen susning om vad det är.. Men den "känns" cool.. Synd det inte är af samt Amout så objektivet kan användas på min a850.

Om den är snygg får ni avgöra..

Bilagor

• DSC00235.jpg
    DSC00235.jpg
    20.9 KB · Visningar: 736
Contax har haft vacker design sedan Porsche kom in i bilden på 1970-talet.. Ett signum för märket sedan dess så länge det fanns. Fula Contax före det var väl Contax III/IIIa och Contarex Bullseye. Inte direkt några ögonfröjder.

En värdig konkurent på listan över vackra kameror kan också östtyska Welta Penti "Damenkamera" bli. Lanserades i turkose, vinrött, silver, svart, och som en kamera för handväskan. Fantastiskt vacker i jämförelse med dagens skitfula digitalkompakter.

Hittade denna i källaren.. Har ingen susning om vad det är.. Men den "känns" cool.. Synd det inte är af samt Amout så objektivet kan användas på min a850.

Om den är snygg får ni avgöra..

Praktica super TL1000, med pentacon 50mm....Min farsa hade en variant av denna när jag var liten, som jag pajade slutaren på, när jag lekte med den...Men han blev inte förbannad, jag fick leka med den... :-D

Objektivet passar väl på en Pentax spotmatic, med m42 gängan(?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar