Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Världens vackraste kamera?
- Trådstartare M7_21
- Start datum
White and Black
Avslutat medlemskap
Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Återigen, vad sägs om denna skönhet?
Orginal modellen i P-serien är snyggare och minst lika bra som de senare.
Colonel Bogey
Aktiv medlem
kjellek
Avslutat medlemskap
Jag slår ett slag för den här som jag snart skall köpa, så himla läcker!
(har inte sysslat mycket med gamla kameror så har inte hunnit utveckla någon smak för dem än
Mkt läcker och då kontrar jag med den här, som jag gärna skulle vilja ha men då är vi tillbaka på analogt igen: http://www.cameraquest.com/voigtr2ar3a.htm
/K
Laphroaig
Avslutat medlemskap
Visst är Bessa R-serien snygg - jag äger själv en Bessa R4M - men jag tycker att den ser lite oproportionerlig ut. Därför tycker jag nog att Leica M är ett strå vassare, i all fall utseendemässigt. Både Bessa R-serien och Leica M-serien är dock en lika stor fröjd att använda.
Det har diskuterats om huruvida det kommer att komma en digital Bessa R. Svaret är troligtvis: Nej! Bessa säljs i väldigt små mängder - ett par tusen exemplar per modell - och att göra en digital mätsökare skulle nog inte vara genomförbart, speciellt med tanke på att Leica M8 börjar bli hyfsat billig på begagnatmarknaden.
/Johan
http://www.mudride.com/blogg
Det har diskuterats om huruvida det kommer att komma en digital Bessa R. Svaret är troligtvis: Nej! Bessa säljs i väldigt små mängder - ett par tusen exemplar per modell - och att göra en digital mätsökare skulle nog inte vara genomförbart, speciellt med tanke på att Leica M8 börjar bli hyfsat billig på begagnatmarknaden.
/Johan
http://www.mudride.com/blogg
Bilagor
Senast ändrad:
Beclos
Ny medlem
Världens vackraste kamera? Avskalad från allt oväsentligt, inga menyer, bara lägga in en film, ställa in en bländare och låta auto-läget sköta resten. Om du har en digital (även om det är en riktig värsting-Canon/Nikon/Sony) är det ingen som bryr sig, men har du en sån här kamera frågar många vad det är och vill veta mera.
Men, är det den bästa?
Jag vet inte om det är den bästa, men det är helt klart den vackraste! Älskar den!
Graal
Avslutat medlemskap
Contax S och Contax S2 - Världens första och världens vackraste!
Contax S - Väldens första spegelreflexkamera med pentaprismasökare. Kom ut på marknaden 1949, från den östra delen av tyska Carl Zeiss. Kameran och pentaprismat hade dock utvecklats redan under slutet av 1930-talet, av teknikerna på Carl Zeiss som under fritiden och på raster färdigställde några prototyper. All civil produktutveckling fick nämligen läggas åt sidan till förmån för krigsproduktion (sikten, periksop och liknande) på order av Hitler och nazi-ledningen. Prototyperna försvann dock under kriget och inte förrän 1949 kom serieproduktionen igång, då på de fabriker som hamnade i den ryska intressesfären av Tyskland.
1992 firade Carl Zeiss och Contax 60-årsjubiléet av den första Contax-kameran, Contax I från 1932. Dessa första Contax mätsökarkameror var grunden när man sedan utvecklade Contax S, den första spegelreflexkameran med Pentaprismasökare, några år senare. Kameran blev en revolution ur vilken alla moderna SLR och DSLR har sitt ursprung.Till jubiléet 1992 togs därför fram en ny helmekanisk Contax SLR som fick namnet Contax S2 och som var en hyllning till den första SLR-kameran med pentaprisma. Allt onödigt bortskalat, helmekanisk men med batteri för exponerigsmätaren som var av spot-typ. Kompakt design, tillverkad i titan och kvalítét/finish av yppersta klass. En otroligt vacker kamera, kanske världens vackraste?
Contax S - Väldens första spegelreflexkamera med pentaprismasökare. Kom ut på marknaden 1949, från den östra delen av tyska Carl Zeiss. Kameran och pentaprismat hade dock utvecklats redan under slutet av 1930-talet, av teknikerna på Carl Zeiss som under fritiden och på raster färdigställde några prototyper. All civil produktutveckling fick nämligen läggas åt sidan till förmån för krigsproduktion (sikten, periksop och liknande) på order av Hitler och nazi-ledningen. Prototyperna försvann dock under kriget och inte förrän 1949 kom serieproduktionen igång, då på de fabriker som hamnade i den ryska intressesfären av Tyskland.
1992 firade Carl Zeiss och Contax 60-årsjubiléet av den första Contax-kameran, Contax I från 1932. Dessa första Contax mätsökarkameror var grunden när man sedan utvecklade Contax S, den första spegelreflexkameran med Pentaprismasökare, några år senare. Kameran blev en revolution ur vilken alla moderna SLR och DSLR har sitt ursprung.Till jubiléet 1992 togs därför fram en ny helmekanisk Contax SLR som fick namnet Contax S2 och som var en hyllning till den första SLR-kameran med pentaprisma. Allt onödigt bortskalat, helmekanisk men med batteri för exponerigsmätaren som var av spot-typ. Kompakt design, tillverkad i titan och kvalítét/finish av yppersta klass. En otroligt vacker kamera, kanske världens vackraste?
Bilagor
J O Härnström
Aktiv medlem
Minolta
Minolta gjorde en hel del snygga kameror.
Samarbetet med Leica resulterade bl.a i Leica CL och Minolta CLE.
Minolta CLE med 28mm, 40mm och 90 mm tycker jag var en liten juvel.
Eftersom den är elektronisk så är det marigt att hitta reservdelar till den.
Det var därför jag bestämde mig för att avyttra min medans den ännu fungerade perfekt.
Till classic: http://www.cameraquest.com/cle.htm
Förutom klassiska Barnack-Leicor så tycker jag att Contax sticker ut med jättefin design.
J O
Minolta gjorde en hel del snygga kameror.
Samarbetet med Leica resulterade bl.a i Leica CL och Minolta CLE.
Minolta CLE med 28mm, 40mm och 90 mm tycker jag var en liten juvel.
Eftersom den är elektronisk så är det marigt att hitta reservdelar till den.
Det var därför jag bestämde mig för att avyttra min medans den ännu fungerade perfekt.
Till classic: http://www.cameraquest.com/cle.htm
Förutom klassiska Barnack-Leicor så tycker jag att Contax sticker ut med jättefin design.
J O
Bilagor