Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Världens vackraste kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte låta bli att lägga upp en bild på min Rolleiflex-funktion och form i skön förening !
/ johan k

Bilagor

• _DSC5494.jpg
    _DSC5494.jpg
    21.9 KB · Visningar: 527
Alpa 11si

Alpa 11si och 10d tycker jag hör till dom finaste. Lite udda objektiv dock. Och mycket dyra..

Bilagor

• ALPA_11Si_DSC_2174.jpg
    ALPA_11Si_DSC_2174.jpg
    13.6 KB · Visningar: 515
En kamera ska ju inte bara vara fin att se på, den måste också prestera maximal kvalitet.

Återigen, vad sägs om denna skönhet?

Bilagor

• 36_0_sinar_p2.jpg
    36_0_sinar_p2.jpg
    18.1 KB · Visningar: 464
Gammal Sinar P?

En sån här jobbade jag med förr (produktfoto mest). Bra - ja, snygg - sådär va?

Bilagor

• sinar_p_b1.jpg
    sinar_p_b1.jpg
    14.6 KB · Visningar: 442
Jag slår ett slag för den här som jag snart skall köpa, så himla läcker!
(har inte sysslat mycket med gamla kameror så har inte hunnit utveckla någon smak för dem än :)

panasonic-lumix-dmc-lx5-digital-camera.jpg

Håller med kjellek om Bessa-kameran, verkar vara både snygg och kraftfull, faktiskt lite Leica-stuk över den. Tror någon att den kommer i digital form framöver?

Visst är Bessa R-serien snygg - jag äger själv en Bessa R4M - men jag tycker att den ser lite oproportionerlig ut. Därför tycker jag nog att Leica M är ett strå vassare, i all fall utseendemässigt. Både Bessa R-serien och Leica M-serien är dock en lika stor fröjd att använda. :)

Det har diskuterats om huruvida det kommer att komma en digital Bessa R. Svaret är troligtvis: Nej! Bessa säljs i väldigt små mängder - ett par tusen exemplar per modell - och att göra en digital mätsökare skulle nog inte vara genomförbart, speciellt med tanke på att Leica M8 börjar bli hyfsat billig på begagnatmarknaden.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Bilagor

• bessa hög kontrast.jpg
    bessa hög kontrast.jpg
    15.6 KB · Visningar: 329
  • bessa och trigger winder.jpg
    bessa och trigger winder.jpg
    26.3 KB · Visningar: 325
  • kamerorna.jpg
    kamerorna.jpg
    19.9 KB · Visningar: 315
Senast ändrad:
Världens vackraste kamera? Avskalad från allt oväsentligt, inga menyer, bara lägga in en film, ställa in en bländare och låta auto-läget sköta resten. Om du har en digital (även om det är en riktig värsting-Canon/Nikon/Sony) är det ingen som bryr sig, men har du en sån här kamera frågar många vad det är och vill veta mera.

Men, är det den bästa?

Jag vet inte om det är den bästa, men det är helt klart den vackraste! Älskar den!

Contax S och Contax S2 - Världens första och världens vackraste!

Contax S - Väldens första spegelreflexkamera med pentaprismasökare. Kom ut på marknaden 1949, från den östra delen av tyska Carl Zeiss. Kameran och pentaprismat hade dock utvecklats redan under slutet av 1930-talet, av teknikerna på Carl Zeiss som under fritiden och på raster färdigställde några prototyper. All civil produktutveckling fick nämligen läggas åt sidan till förmån för krigsproduktion (sikten, periksop och liknande) på order av Hitler och nazi-ledningen. Prototyperna försvann dock under kriget och inte förrän 1949 kom serieproduktionen igång, då på de fabriker som hamnade i den ryska intressesfären av Tyskland.

1992 firade Carl Zeiss och Contax 60-årsjubiléet av den första Contax-kameran, Contax I från 1932. Dessa första Contax mätsökarkameror var grunden när man sedan utvecklade Contax S, den första spegelreflexkameran med Pentaprismasökare, några år senare. Kameran blev en revolution ur vilken alla moderna SLR och DSLR har sitt ursprung.Till jubiléet 1992 togs därför fram en ny helmekanisk Contax SLR som fick namnet Contax S2 och som var en hyllning till den första SLR-kameran med pentaprisma. Allt onödigt bortskalat, helmekanisk men med batteri för exponerigsmätaren som var av spot-typ. Kompakt design, tillverkad i titan och kvalítét/finish av yppersta klass. En otroligt vacker kamera, kanske världens vackraste?

Bilagor

• Contax S2 forum.jpg
    Contax S2 forum.jpg
    99.4 KB · Visningar: 189
I dag så är det fujifilm X100 som är snyggast, förr var det min dröm att köpa en Nikon F4 men de blev aldrig av de köpet sen Contax G2 som var verkligen fin.

Finaste tycker jag är en rolleiflex automat 2.8F, också 3.5F modellen. Mekaniska underverk av ypperlig skönhet och känsla för fotografering.
På en andra plats kommer en Olympus OM-1 med något fint Zuiko glas på nosen.

Minolta

Minolta gjorde en hel del snygga kameror.
Samarbetet med Leica resulterade bl.a i Leica CL och Minolta CLE.

Minolta CLE med 28mm, 40mm och 90 mm tycker jag var en liten juvel.
Eftersom den är elektronisk så är det marigt att hitta reservdelar till den.
Det var därför jag bestämde mig för att avyttra min medans den ännu fungerade perfekt.

Till classic: http://www.cameraquest.com/cle.htm

Förutom klassiska Barnack-Leicor så tycker jag att Contax sticker ut med jättefin design.

J O

Bilagor

• CLE.jpg
    CLE.jpg
    41.4 KB · Visningar: 124
ANNONS