Annons

Världens vackraste kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Less is more!
Leica M6 med Perar
/Stephan
 

Bilagor

  • LX3.2010-10-03.M6-PERAR-002.frimärke.jpg
    LX3.2010-10-03.M6-PERAR-002.frimärke.jpg
    82.7 KB · Visningar: 536



leica gör de snyggaste kamerorna, otroligt vackra


Leica CL, Contax 139, Minox GL har jag haft själv, dom är snygga. Tycker annars att nya kameror är lite märkligt designade men man är väl en gammal gnu... Just nu tycker jag att min Ricoh GX 200 som är på väg från England är den snyggaste. Ha det gött!
 

Bilagor

  • ricohGX200-001.jpg
    ricohGX200-001.jpg
    18.9 KB · Visningar: 634
Jag borde ju låta denna tråd somna in, men kan inte låta bli att...

... bidra med det vackraste jag har i mitt vitrinskåp. En Quarz M inköpt av mig som 15-åring i Jalta (Krim, f.d. Sovjetunionen) 1968. För nåt som måste ha motsvarat en eller ett par av mina veckopengar. Nota bene, i en av statens officiella affärer. Kanske ni tycker att dubbel-8 inte hör hemma bland kameror, men det tycker jag. Tyvärr råkade mitt "pistolhandtag" ut för en olycka, så därför väljer jag att visa en extern bild. Underbar gedigen mekanik, man vrider upp "urverket" för att filma. Inga batterier behövs! Extra finess, man ser ljusmätarens värde i sökaren och kan anpassa bländaren direkt... ;-)
 
Länken funkade tydligen inte så här kommer ett nytt försök: quarzm.jpg

... bidra med det vackraste jag har i mitt vitrinskåp. En Quarz M inköpt av mig som 15-åring i Jalta (Krim, f.d. Sovjetunionen) 1968. För nåt som måste ha motsvarat en eller ett par av mina veckopengar. Nota bene, i en av statens officiella affärer. Kanske ni tycker att dubbel-8 inte hör hemma bland kameror, men det tycker jag. Tyvärr råkade mitt "pistolhandtag" ut för en olycka, så därför väljer jag att visa en extern bild. Underbar gedigen mekanik, man vrider upp "urverket" för att filma. Inga batterier behövs! Extra finess, man ser ljusmätarens värde i sökaren och kan anpassa bländaren direkt... ;-)
 
Visst har det tillverkats många vackra kameror genom tiderna. Så även idag, även om de är nogräknade. Min silverfärgade Olympus e-p2 hör utan tvekan till de vackraste kamerorna någonsin. Utan tvekan den vackraste digitalkameran som gjorts! Eventuellt slagen av Fujifilm Finepix-x 100 som jag mer än gärna skulle lägga vantarna på.
 
Gillar Leicas design som fan och de är nog de snyggaste kamerorna, men av de nyare digitala systemkamerorna måste jag nog säga Nikon D3 eller Canon 5D Mark II.

Men sen blir ju inte bilderna bättre av en snygg kamera heller.
 
Mycket Leica är det tydligen.
Många äldre gillar säkert det mekaniska finliret men visst är det väl en gubbkamera?
Personligen tycker jag en del av de nya Leica-kamerorna ser ganska trista ut.

Skillnad var det med den gröna Leica-rariteten som LP-Foto auktionerade ut för något år sedan som killen i butiken stolt visade upp en bild på. Finns inte många sådana och priset blev därefter.
Tror det var något som kommit från försvaret - betydligt mer macho än de nya lite småtråkiga silverfiskarna.

Undrar varför det är helt OK med en silverfärgad Leica men att det aldrig går för sig med andra märken.
Det övergår mitt förstånd.

Någon ovan hade valt OM 1 i silver men den är ju ingenting emot en svart. En gammal flickvän på 70-talet hade en sådan och den hade jag gärna haft själv. Den kameran är ett mekaniskt välbygge trots att det var en hyfsat överkomlig "instegsmodell" prismässigt. Jämför man med dagens kamerahus blir man ju nästan tårögd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.