Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Världens vackraste kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Contaxen är verkligen snygg, men finns den kvar idag? Tyvärr har väl de flesta kameror på den tråden försvunnit, är det bara Leica som finns kvar?
 
Hittade idag den här skönheten på FS´s startsida, den är väl en de allra vackraste, eller hur?
 

Bilagor

  • b4d4d1aa8e15ef7f7596fad0922adcab.jpg
    b4d4d1aa8e15ef7f7596fad0922adcab.jpg
    14.9 KB · Visningar: 779
Jag är böjd att hänga på Leica och Rolleiflexgänget.. Jag skulle kunna köpa M9 bara för att den är så fruktansvärt snygg.. den är helt otrolig, jag har svårt att finna ord.. Den ligger så jääädrans bra i handen också, precis som en Rolleiflex.. Min Nikon D3 och D5000 går inte jämföra överhuvudtaget.. *suck* Hoppas snart nån tillverkare släpper nån Leica M9 klon till en billigare peng..
 
Det finns dock (!) andra vackra kameror än Leica, hade tidigare en Nikon F2 utan Photomic-sökare, exponering fick ske efter egen erfarenhet. Tycker att den kromade varianten är tuffast. Avskalad och enkel med fina linjer.
 

Bilagor

  • nikon-f2_01.jpg
    nikon-f2_01.jpg
    11 KB · Visningar: 706
  • nikon-f2_02.jpg
    nikon-f2_02.jpg
    12.5 KB · Visningar: 711
  • nikon-f2_03.jpg
    nikon-f2_03.jpg
    17.8 KB · Visningar: 700
Som jag skrev tidigare, det finns många fina kameror, men varför finns inte dom kvar idag? Det räcker inte med att bara vara en vacker kamera, den måste också ha de egenskaper som gör att folk väljer dom än idag. Ett exempel är ju Leica som började produceras redan i 1900-talets början och som finns kvar än idag och troligen kommer att finnas många, många år till!
 

Bilagor

  • leica-collage.jpg
    leica-collage.jpg
    21.4 KB · Visningar: 634
Hittade den här fina kameran på en hemsida, kallad Coke Camera. Vet inte om den platsar in i den här tråden, men ändå...
 

Bilagor

  • coke-camera.jpg
    coke-camera.jpg
    20.8 KB · Visningar: 612
I mina ögon så detta världen´s snyggaste kamerahus genom tider jag sett kameror. .. Den är bara helt enkelt såå förbaskat läcker... Inget smetigt kletmjukt i linjerna.. Utan ... Den har historia i designen.,, Den har grepp,, Den har funktion,, Allt inpackat i ett skal som ser lika rubust ut som en tysk tigerstridsvagn ..

diggar också brutalismen som skiner igenom sonys dyrare hus, även om jag tyvärr måste säga att objektiven är bland de fulaste som finns på marknaden.

en annan kamera på temat gjutjärn och tillhygge är ju Nikon F4, som snyggast i F4s-utförandet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F4
 
Contax T2

Varje gång jag tittar på min Contax T2 (Guld) så får jag ståpäls :)
 

Bilagor

  • Yashica-Contax-T2-'Gold-60-Years'.jpg
    Yashica-Contax-T2-'Gold-60-Years'.jpg
    19.4 KB · Visningar: 595
Finns den kvar som ny till försäljning idag?

Nej tyvärr inte och det är en skam, för det är utan tvekan den BÄSTA kameran jag någonsin haft.
Den funkar i alla lägen,sjukt skarp lins och den ligger bra i pris: ca 2-3000 kr.
Den har manuella inställningar (bländare) samt man kan över/under exp 2 steg.
Byggd som en stridsvagn i metall, men nästan helt ljudlös.
 
Hittade denna i källaren.. Har ingen susning om vad det är.. Men den "känns" cool.. Synd det inte är af samt Amout så objektivet kan användas på min a850.

Om den är snygg får ni avgöra..
Jag hade en sådan kanske ligger någonstans kvar). Var ingen bra kamera...
 
Hade (och har den faktiskt kvar) en analog Minox som var en ständig följeslagare utöver tunga Nikon systemkameror med massor av objektiv.
Kunde "smygfota" med Minoxen i gamla Sovjet på en flygplats där det annars var omöjligt att ta med systemkameran. Bilderna blev bra.
Så, Minox är liksom Leican en fin kamera, lätt att ta med med, lätt att ta bilder med. Tyvärr ligger den väl mest i lådan nu iom att den digitala revolutionen ägde rum
Det är klart, det finns ju en ersättare till den analoga Minoxen, en liten digital, se bilden. Den är gjord som en miniatyr-Leica.
 

Bilagor

  • minox_digital_leica_m3.jpg
    minox_digital_leica_m3.jpg
    24.1 KB · Visningar: 1,969
Rollei QZ35

En kamera som jag tycker är snygg som inte har nämnts är Rollei QZ35, en kompaktkamera designad av Porsche som var så dyr när den kom att den aldrig blev någon försäljningssuccé.
 
Kollade lite och hittade två bilder på Rollei-kameran. Visst är det en tuff kamera!
 

Bilagor

  • qz_set.jpg
    qz_set.jpg
    27 KB · Visningar: 2,013
  • Samsungrolleiw.jpg
    Samsungrolleiw.jpg
    86.4 KB · Visningar: 2,230
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.